Joensuun seudun erilaiset oppijat ry

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimistyylit.
Advertisements

Tuki-info 2014 Tuki-info Vihti Lohja
Aistit ja oppiminen.
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Ei-kielelliset oppimisvaikeudet
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
ERILAINEN OPPIJA – OPPIMISVAIKEUDET
Oppimisvaikeudet Oppimisvaikeuksien taustalla voi olla lukemis- ja/tai kirjoittamisvaikeus, matemaattinen hahmottamisvaikeus, koordinaation tai hahmottamisen.
Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa?
Syksy 2012 Katja Jokinen KT, erityisopettaja
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
Finna tiedonhankinnassa : case LAMK
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Metsänhoidon suositukset Eri-ikäisrakenteisen metsän kasvatus Jyväskylä Kari Vääränen Suomen metsäkeskus Keski-Suomi.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Oppimisvaikeudet.
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
TYÖPAIKALLA OPPIMINEN YRITYKSISSÄ Yrityksessä on ollut viimeisen vuoden aikana työpaikalla oppija tai oppijoita Lähde: PK-yritysbarometri,
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Työrauha ja haastavat tilanteet
ERILAINEN OPPIJA KONGAS_MARISA.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
OECD:n terveydenhuollon laatuindikaattorit Suomessa 2011–2012 Päivi Hämäläinen, Jouni Rasilainen & Mika Gissler
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
SAK:N LUOTTAMUSHENKILÖPANEELI 7/2012 MAAHANMUUTTAJAT SAK:LAISILLA TYÖPAIKOILLA N=1153.
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Oppimisvaikeudet, päihteet ja syrjäytyminen
Luki- ja oppimisvaikeuksien neurologista taustaa; tiivistelmä
Mikä vaikuttaa oppimiseen?
Lukivaikeus.
IN ENGLISH THIS POWER POINT PRESENTATION IS IN ENGLISH TO BE SEEN IN
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Biologisperäiset oppimisvaikeudet
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Kouluinfo Renkomäen koulu
Ops seminaari Askola.
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
63. Mielenterveyden häiriöt
63. Mielenterveyden häiriöt
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Englanti 8. lk LV – 2017.
Havaintokanavatestin pisteytys
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
Millainen oppija sinä olet?
STARTTILUOKKA LUKIPULMIEN KUNTOUTTAJANA
Marja-Kristiina Lerkkanen
Ammatillinen erityisohjaus Haaga-Heliassa
Erilainen oppija / Arja Toivonen
KESKITETYN PALVELUN KOULUJA JA LUOKKIA
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Kielellinen erityisvaikeus
Esityksen transkriptio:

Joensuun seudun erilaiset oppijat ry Erilainen oppija Joensuun seudun erilaiset oppijat ry

Joensuun seudun erilaiset oppijat – JOSE Perustettu vuonna 1998 Yhdistyksen toiminta palvelee henkilöitä, joilla on lukemis- ja kirjoittamishäiriöistä johtuvia oppimis- ja kommunikaatiovaikeuksia. Jäseninä on: Erilaisia oppijoita. Erilaisten oppijoiden läheisiä. Työnsä vuoksi oppimisvaikeuksista kiinnostuneita.

Joensuun seudun erilaiset oppijat – JOSE Toiminta: Vertaisryhmät ja tuki-illat Kurssit ja terapiat: tanssi, taide, musiikki ym. Yleisö- ja koulutustilaisuudet Virkistys- ja rentoutumistilaisuudet Jose kouluttaa ja infoaa Valvoo erilaisten oppijoiden etuja Tiedottaa, neuvoo ja opastaa Lukiseulatestit Verkostoituminen: kokoaa yhteen oppimisvaikeuksiset, heidän läheisensä ja heidän kanssaan työskentelevät.

Mitä on oppiminen? Tarvitaan aistihavaintoja Tarvitaan muistia Tarvitaan tarkkaavaisuutta Tarvitaan hahmojen tunnistamista - Verrataan aikaisempaan tietoon aiheesta - Liitetään siihen tai luodaan uusia hermoratoja Tarvitaan toistoja ja harjoitusta, aktiivista toimintaa Huom! Oppimiseen liittyy joskus myös ahdistuksen tunne!

Oppimista tapahtuu parhaiten Turvallisuuden tunne vakaa Fyysiset tarpeet tyydytetty Keho on rentoutuneessa tilassa Tunnetila energiaa antava Fyysinen ympäristö suhteessa omaan temperamenttiin ja oppimisstrategioihin Mahdollisimman stressitön tila

Tunnekeskus ja oppiminen

Oppimisvaikeudet Oppimisvaikeus – erilainen oppija Erilainen tapa oppia ja hahmottaa asioita Lukeminen, kirjoittaminen, laskeminen, tila, suunta, aika, tarkkaavaisuus, motoriikka Ongelmia aisteissa N. 20-25 % väestöstä N. 3-6 % diagnosoitu Vankiloissa 50-80% Päihteiden väärinkäyttäjillä jopa 70 %

Oppimisvaikeuksien kirjo Lukivaikeus = lukihäiriö = sanasokeus = dysleksia Lukemisen, kirjoittamisen ja/tai kuullun ymmärtämisen vaikeus; hitaus tai virheellisyys äidinkielissä ja vieraissa kielissä. Taustalla puhutun kielen piirteiden tunnistamiseen ja käsittelyyn liittyviä äännetason sekä muistin ja nimeämisen ongelmia. Erillinen erityisongelma osana oppimisvaikeuksien kirjoa Yleinen, jopa 10 % väestöllä Ei tarkoita luku- tai kirjoitustaidottomuutta! Useita oireita: Hidas kirjoittaminen, kirjaimien puuttuminen, kirjaimet vaihtavat paikkaa, numerot ja kirjaimet sekaisin, numerot ylösalaisin, äänteiden kuuleminen erilaista, vaikeaselkoinen käsiala, äng-äänne, tekstin tuottaminen vaikeaa, hahmottamis- ja ymmärtämishaasteet. Hjallis Harkimo, Ruotsin kuningas Kaarle Kustaa, Albert Einstein ja Leonardo da Vinci.

Oppimisvaikeuksien kirjo. jatkuu… Matematiikan oppimisvaikeus Numerot vaihtavat paikkaa Kertotaulujen ja laskutoimitusten vaikeudet Mittayksiköiden hahmottamisvaikeudet Kolmiulotteinen hahmottaminen vaikeaa Sanalliset tehtävät vaikeita Rahankäytössä vaikeuksia ym. Tarkkaavaisuuden ja toiminnan ohjaamisen häiriöt ADHD, ADD

Oppimisvaikeutta Kouluaikana ongelma on saattanut jäädä havaitsematta ja verhoutua muihin oppimisen esteisiin. Kohtaamattomana vaikeus aiheuttaa monille toissijaisia ongelmia: psyykkisiä ja sosiaalisia – jopa syrjäytymistä. Lapsi ei ole laiska tai huolimaton, jos kaikki ei suju. Ehkä kyseessä on erilainen oppija. Kaikilla on vahvuutensa ja heikkoutensa.

Miten lukivaikeus ilmenee? jatkuu… Kirjoittamisen ongelmat näkyvät mahdollisten tyyppivirheiden lisäksi myös huterana käsialana, lauserakenteen ongelmina ja tekstin epäjohdonmukaisuutena. On vaikeaa erottaa olennaista toisarvoisesta. Tiedon jäsentäminen eheäksi kokonaisuudeksi on työlästä, oppimisen strategiat ovat puutteelliset. => uusi toimintamalli tai työkone voi aiheuttaa suurta “stressiä”.

Miten lukivaikeus ilmenee? Jatkuu… Sanojen ääntäminen on vaikeaa Tavu/sanan loppu voi jäädä pois Kirjaimet hyppivät Rivien seuraaminen hankalaa Hitaus Ääneen lukeminen vastenmielistä Nopea väsyminen Vaikeus ymmärtää lukemaansa

Lukivaikeudet – muita pulmia Nopea nimeäminen Riimittely Nimien muistaminen (kuulomuisti) Suuntien sekoittuminen Aika- ja päivämäärät sekoittuvat Matematiikan vaikeudet Symbolien hahmottaminen Keskittymisvaikeudet

Oppimisvaikeuksien kirjon syitä Taustalla usein geneettiset lähtökohdat; esim. dysleksiassa eli lukivaikeudessa kromosomeissa sijaitsevat geenit. Lukivaikeudessa puheen havainnon epätarkkuus todettavissa alle 1 vuotiaalla puheen hahmottumisessa Keskittymisvaikeuksiin liittyy otsalohkojen hidas kehittyminen Neurologiset syyt Geneettiset syyt, perimä Kehityshistoria Ympäristötekijät Hankitut oppimisvaikeudet

Tarkkaavaisuuden ja toiminnan häiriöt Kielen kehityksen ongelmat Visuaalisen tai avaruudellisen hahmottamisen ongelmat Tarkkaavuushäiriö, ADHD, ADD Laaja-alaiset oppimisvaikeudet Komorbiditeetti eli oppimisvaikeuksien päällekkäisyys Ei-kielelliset oppimisvaikeudet Motoriset koordinaatiohäiriöt Lievät autistiset ongelmat

Onkohan minulla oppimisvaikeuksia? Myönteinen vastaus seuraaviin kysymyksiin voi kertoa tunnistamattomasta oppimisvaikeudesta työelämässä: Sinulla epämääräistä väsymistä ja uupumista. Onko sinulla itsetunto-ongelmia? Ahdistaako sinua mennä aamulla töihin? Suunnittelet jo illalla mitä töitä teet ensimmäisenä? Kasautuvatko työt pöydälle? Onko sinulla vaikeuksia tietää, mitä sinun tulee tehdä ja missä? Meneekö sinulla aikaa soveltaa lukemaasi tietoa käytäntöön ja aikaa asioiden oppimiseen? Häpeätkö huonoa luku- ja kirjoitustaitoa? Tuottaako kirjallinen materiaali paineita? Tarvitsen runsaasti aikaa asioiden oppimiseen. Et pysty samaan aikaan tekemään muistiinpanoja ja kuuntelemaan. Olet huolellinen työntekijä ja joudut tekemään ylitöitä. Olet vaihtanut alaa, työnantajaa tai työpistettä jo useamman kerran. Olet useasti vastaan uudistuksia työpaikalla?

Onkohan minulla oppimisvaikeuksia? Opiskelijalla oppimisvaikeus saattaa ilmetä: Kaksoiskonsonantit tuottavat vaikeuksia Kirjaimia puuttuu tai ne vaihtavat paikkaa b-d, b-p, t-d, k-g, i-e, nk-ng jne. voivat sekaantua Numerot vaihtavat paikkaa Kertotaulu ja matematiikan kaavat eivät välttämättä automatisoidu Sekä lukiessa että kirjoittaessa voi sanan loppu tai lyhyt sana jäädä pois Käsiala on vaikeasti luettavaa Vaikeuksia pitkän ja lyhyen vokaalin erottamisessa ja kirjoittamisessa Vaikeuksia pitkien sanojen ymmärtämisessä jaa ääntämisessä Puhe on epäselvää Lukeminen on hidasta, äänenlukeminen on vastenmielistä Tekstissä rivien seuraaminen ja uuden rivin löytäminen on vaikeaa Kirjaimet tuntuvat hyppivän paperilla, tai ne ovat epäselviä tai toisiinsa liimautuneita Itse luetun tekstin ymmärtäminen on vaikeaa, sama teksti toisen lukemana on täysin ymmärrettävä tai päinvastoin Nopea väsyminen, pään- ja silmien särkyä lukiessa Oikea ja vasen tai itä ja länsi sekaantuvat.

ADHD, Asperger, Dysfasia Yksi lähestymistavoista: Lukivaikeus => Levottomuus => ADHD Asperger => Erilainen oppijuus 80 % todennäköisyydellä lukivaikeus Dysfasia => Aina lukivaikeus + kielellisiä pulmia

Kaikille tunteminen ei ole yhtä tärkeää

Temperamentti Kaikki emme ole syntyneet aktiivisiksi, sosiaalisiksi ja ulospäin suuntautuneiksi. Olemme temperamenteiltamme erilaisia ja ilmennämme asioita eri tavoin.

Älykkyys? Lukemisen erityisvaikeudet eivät liity älykkyyteen. Eivät johdu yleisestä kehitysvammaisuudesta, todetuista neurologisista sairauksista tai vammoista tai siitä, että lapsi ei ole saanut riittävän hyvää opetusta. Oppiminen tapahtuu eri tavalla, eri reittiä ja eri tahtiin kuin muilla.

Tunnetaakka – toissijaiset vaikeudet Huonommuuden tunne Motivaatio-ongelmat Erilaisuuden tunne Häpeä, pelko Katkeruus Tunnetaakka

Tunteet – voivat olla oppimisen esteenä ”Kaikessa oppimisessa on läheinen vuorovaikutus motiivien, emootioiden ja todellisuudesta … saadun käsityksen välillä. Tunteiden vaikutus määrää kuinka paljon ihminen oppii ja kuinka paljon opittua on jäljellä, kun sitä tarvitaan” ”Emotionaalisesta keskuksesta säädellään kaikkia sisäisiä prosesseja, jotka saavat elimistön taistelu- ja puolustusvalmiuteen. Mm pelko ja viha ovat voimakkaista emotionaalisia motiiveja, jotka ovat vähemmän omiaan auttamaan monimutkaisissa oppimis- ja opetustilanteissa” (Tia Isokorpi, 2006)

Noidankehä? ”Ahdistus kehittyy siitä, että emme koe osaavamme. Emme saavuta oppimisen tunnetta ja siitä tulevaa iloa. Oppiminen siirtyy ulkopuolelta ohjautuvaksi tapahtumaksi, pakoksi.” ” Ihmisen jäädessä porukan ulkopuolelle aktivoituu samanlaisia hermoverkkoja kuin ihmisen tuntiessa kipua” Opettaja 33/06, kehityspsykologi Timo Ahonen

Kuntoutus Kuntoutuksen lähtökohtana on vahvistaa itsetuntoa, antaa tukea ja ohjausta lukilaiselle itselleen ja lähiympäristölle. Lukikuntoutuksen lähtökohtana on saada lapsen/aikuisen luku- ja kirjoitustaito, hahmottaminen ja keskittymiskyky toimimaan ensisijaisesti niissä työtehtävissä tai opinnoissa, jotka ovat välttämättömiä ja antamaan onnistumisen kokemuksia.

Kuntoutusmuodot ja apuvälineet Tunneprosessi, lukivaikeuden tiedostaminen ja hyväksyminen Luki-kuntoutus (pikalukitesti, oppimistyylitesti, oppimistekniikkatesti, seulatesti) Neuropsykologinen kuntoutus, Brain-Gym (muisti/aivojumppa) Toimintaterapia Puheterapia Asentohuimaushoito Muu fysioterapiahoito Sensomotorinen kuntoutus (kuulon ja näön tutkiminen) Liikunta, fysioterapiahoito, muu motorinen kuntoutus (toimintaterapia, tanssiterapia)

Kuntoutusmuodot ja apuvälineet. jatkuu… Vertaistuki, ohjaus ja neuvonta Kurssit (luki-englanti) Harjoitusohjelmat (Lexia, ilmaisia löytyy internetistä) Värikalvot, värilliset muistiinpanopaperit, sanelimet, tekniset apuvälineet, puhesyntetisaattori ja tekstin tunnistus tietokoneessa, alleviivaus, stressilelu jne. Opinpesät Visuaaliset, auditiiviset, kinesteettiset jne. riippuen tarpeesta Ensisijaisten ja toissijaisten oireiden kuntoutus.

Opinpesät Lähin opinpesä Joensuussa sijaitsee pääkirjastossa lehtisalin perällä Erilaisille oppijoille tarkoitettu info- ja palvelupiste Taitojen harjoittaminen Lexia Kuukausittaiset seulatestit (kesätauko) Vertaisryhmien kokoontumispaikka

Apuvälineet Valitaan oppimistapa joka sopii kullekin parhaiten Oppimistyyliä pystyy jonkin verran muokkaamaan, kun ensin tiedostaa oman tavan oppia.

Oppimistyylini mukaiset apuvälineet Opin kuuntelemalla (Auditiivinen) Varastoi sanoja aivoihin ja pystyy ottamaan ne esiin ollessaan keskittynyt tai motivoitunut Oppivat kuulemansa ja pystyvät palauttamaan sen mieleen. Oppimistapa: lue ääneen nauhalle opittava teksti ja kuuntele. Käytä tätä kanavaa ensisijaisesti uuden tiedon omaksumisessa. Harjaannuta kuulomuistia Opin näkemällä (Visuaalinen) Muistaa helposti näkemänsä Pystyy palauttamaan mieleen yksityiskohtia Oppimistapa: Tarkka luentorungon saamisesta ennen luentoja. Käyttää mielellään mind map- tyyppisiä muistiinpanotekniikoita

Oppimistyylini mukaiset apuvälineet Opin käsieni kautta (Taktiilinen) Käyttää sormiaan ja käsiään, kun hän keskittyy tehtävien tekemiseen. Usein lahjakas kädentaidoissa Oppimistapa: Perinteisessä kouluopetuksessa opitaan vähän tietoja taktiilisesti. Oppija joutuu käyttämään lähes kaikissa oppimisessa hänelle väärää tiedonomaksumistapaa Aikuisiällä opetus esim. oppisopimuksella Opin tekemällä ja kokemalla (Kinesteettinen) Opin helposti tekemällä ja kokeilemalla Oppimistapa: Uudet asiat opin parhaiten tekemällä asiat esim. laittamalla ruokaa, matkustelemalla, rakentamalla, haastattelemalla. Kinesteetikko keskittyy tehdessään opittavaa asiaa

Oppimistyylini mukaiset apuvälineet Opin hahmottamisen kautta (Globaalinen) Tarvitsen ensin yleiskuvan ja hahmottaa vasta sitten yksityiskohdat Oppimistapa: selkeä asiaryhmittely Ajan merkitys oppimisessa Oletko aamu- vai iltauninen Oppimistapa: Oikeaan aikaan tapahtuva oppiminen voi parantaa oppimistuloksia (Spektri 1999) Etätyö voi olla sinulle hyvä keino! Opin liikkumalla Kärsii istuessaan oppimassa uusia asioita Oppimistapa: Tee muistiinpanoja ja kävele, koska kulkeminen auttaa keskittymään Opin analyyttisesti Yhdistän pienet osaset opetuksessa yhteen ja muodostaa niistä kokonaiskuva Oppimistapa: oppii teoriassa asiat

On vain yksi oikea auttamisen muoto: Auttaa ihmistä auttamaan itseään.

Meidät tavoitat: www.lukijose.fi yhdistys@lukijose.fi Jäseneksi ilmoittautuminen: sihteeri@lukijose.fi www.erilaistenoppijoidenliitto.fi Jäsenmaksu 20 €, opiskelijat ja työttömät 10 €

Kysymyksiä? Josen toimisto Kotikartano 2.krs, ruokasalin raput ylös Tervetuloa juttelemaan lukiasioissa :)