Pedagogisia toimintamalleja ja tulevaisuuden näkymiä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Laajennettu työssäoppiminen:
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Ops seminaari Askola.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Pedagogisia toimintamalleja ja tulevaisuuden näkymiä Yksilölliset opintopolut & Laajennettu työssäoppiminen Voit käyttää tätä tiedostoa kuva-albumin aloitustiedostona. EDU.FI/AMMATTIPEDA TOPLAAJA.PUROT.NET Sirpa Pursiainen, YTM Tampereen seudun ammattiopisto 1

Tulevat lakimuutokset Tulevat tutkinnon perusteiden muutokset AJANKOHTAISTA: Tulevat lakimuutokset Tulevat tutkinnon perusteiden muutokset Rahoituksessa tapahtuvat muutokset Muuttuvat työelämän tarpeet = Näiden vaikutukset koulutuksen järjestämiseen

KEHITTÄMISTARPEITA: Johtamisen uudistaminen Koulutuksen järjestäminen kokonaisuudessaan Opettajuus Tutkinnon perusteet/opetussuunnitelmat Joustava oppisopimuskoulutus = Näiden vaikutukset koulutuksen järjestämiseen

Tutkinnon perusteet esim. tutkinto x Nykyinen tilanne Tutkinnon perusteet esim. tutkinto x Tutkinnon osa Tutkinnon osa Tutkinnon osa Koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelma 4 ov 1 ov 1 ov 1 ov 1 ov 3 ov 1 ov 1,5 ov 1 ov Tutkinnon perusteet esim. tutkinto y Tutkinnon osa Tutkinnon osa Tutkinnon osa Tutkinnon osa Tutkinnon osa Koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelma 3 ov 4 ov 0,5 ov 1 ov 1 ov 1 ov 1 ov 1,5 ov 1 ov Koulutuksen järjestäjän jaksotus Jakso 1 Jakso 1 Jakso 1 Jakso 1 Sirpa Pursiainen 2013

Tutkinnon perusteet esim. tutkinto x Tavoiteltava tilanne Tutkinnon perusteet esim. tutkinto x Tutkinnon osa Tutkinnon osa Tutkinnon osa Tutkinnon osa Koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelma Työprosessi Työprosessi Työprosessi Työprosessi Työprosessi Työprosessi Tutkinnon perusteet esim. tutkinto y Tutkinnon osa Tutkinnon osa Tutkinnon osa Tutkinnon osa Koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelma Työprosessi Työprosessi Työprosessi Työprosessi Työprosessi Koulutuksen järjestäjän jaksotus Jakso 1 Jakso 1 Jakso 1 Jakso 1 Sirpa Pursiainen 2013

Valmiudet yrittäjyyteen Innovatiivisuuden tukeminen Tulevaisuudessa Ikäihmisten määrän kasvu Tiukentuva talous Viennin kohdentuminen Aasian markkinoille? Yritystoiminnan kehittäminen Osaamisen vienti? Valmiudet yrittäjyyteen Osaamisen jatkuva kehittäminen Innovatiivisuuden tukeminen 6

Tulevaisuudessa Nuorisotakuu Tuettu oppisopimus? Työvaltaisuus Avoin ammattiopisto? Kokonaisvaltaisuus opiskelussa Riittävästi osaavaa työvoimaa 7

AMIS Tulevaisuudessa Yksilölliset opintopolut Osaamisperustaisuus ECVET Rakenteelliset ratkaisut? Rakenteellisten ratkaisujen testaus Rakenteellisten ratkaisujen mallintaminen Rakenteellisten ratkaisut osaksi toimintastrategiaa 8

Tutkinto = 180 osaamispistettä Esimerkki ammatillisesta perustutkinnosta tutkinnon perusteiden uudistuksen myötä Tutkinto = 180 osaamispistettä O H J A U S tutkinnon osat Vapaasti valittavat Vapaasti valittavat tutkinnon osat VAPAASTI VALITTAVAT TUTKINNON OSAT tai Ammatilliset tutkinnon osat Työprosessi Työprosessi AMMATILLINEN TUTKINNON OSA Työprosessi Työprosessi AMMATILLINEN TUTKINNON OSA AMMATILLINEN TUTKINNON OSA AMMATILLINEN TUTKINNON OSA Työprosessi tai Yhteiset tutkinnon osat Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen Sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen Viestintä –ja vuorovaikutus osaaminen Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen Sirpa Pursiainen 2013

TYÖELÄMÄKUMPPANUUS Työelämäyhteistyön kehittäminen Työelämän neuvottelukunnat Opetuksen ja uusien toimintatapojen testaus, ohjaus ja käyttöönotto Alueellisten tarpeiden kartoittaminen Työvoimatarve Työssäoppimispaikkojen kartoittaminen Alueellisen yhteistyön kehittäminen TYÖELÄMÄKUMPPANUUS Työpaikkaohjaajien jatkokoulutus Työpaikkakoulutuksen tarve Opettajien työelämäjaksot Työpaikalla järjestettävän koulutuksen toteutus Opiskelijoiden työssäoppimisen suunnittelu ja toteutus Palaute Sirpa Pursiainen 2013

Tulevaisuuden tarpeita Yksilölliset opintopolut (ja laajennetun työssäoppimisen yksilölliset polut) tulee mahdollistaa (rakenteet, strategia johtaminen) ja ottaa osaksi toimintakulttuuria 11

Rakenteelliset ratkaisut Rakenteellisia ratkaisuja tarvitaan Pedagoginen johtajuus Strateginen suunnittelu Toimintatapojen muutokset 12

Mitä vaatii opettajuudelta? Uudistuvan opettajuuden tunnuspiirteitä Miksi opetan sitä mitä opetan? Työelämän tarpeet Opiskelijan tarpeet Aikuisen roolimallina Awareness Opiskelijan elämän kokonaisvaltaisuuden huomioiminen Guidance Steering Direction Navigation Being part of Yhteisöllisyys Aitojen yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu, toteutus, ohjaus Osaamisen ja tiedon jakaminen In Action Tutkinnon perusteiden tulkinta Osaamisen päivittäminen Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Oppimisympäristöjen laaja hyödyntäminen Sharing results Valtaistavaa Uudistavaa Voimauttavaa Sirpa Pursiainen, YTM

TYÖPAIKKA OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ Pursiainen Sirpa, Konkarikoski Anu 2013 Työprosessien opiskelu ryhmänä työpaikalla opettajan ohjauksessa Työprosessi Osaaminen Osaaminen Työprosessi Reaaliaikainen ohjaus ja reflektointi Osaamistavoitteet HOPS Ammattiosaamisen näyttö Havainnointi, dokumentointi Opiskelijat + Työpaikan edustajat Opettajat Arviointikriteerit Oppimisen arviointi Työprosessi Työprosessi TUTKINNON PERUSTEET

Toimintamallin testaus Pedagoginen tuki Yksilöllisten opintopolkujen ja niihin liittyvien pedagogisten toimintamallien levittäminen Heino Aki Pursiainen Sirpa 12.12.12 Palaute & arviointi Palautteen keruu järjestelmä Strategia Uudistuva opettajuus Koulutus Muutosohjaus Opiskelijoiden kokemukset Toimintamallin testaus Pedagoginen tuki Pedagoginen johtaminen Oppimisympäristön & Toimintamallin käytettävyyden varmistaminen Yhteisöllisyys & vertaiskehittäminen Työelämän kokemukset Opiskelijoiden opintopolut Pedagogiset toimintalinjaukset Rakenteelliset ratkaisut Resurssit Vaikuttavuus alan työpaikkoihin Alueellinen yhteistyö Välineet Yhteistyö omalla koulutusalalla Uusi pedagoginen toimintamalli KV-yhteistyö

Voit käyttää tätä tiedostoa kuva-albumin aloitustiedostona. 16

JAETTU OPETTAJUUS JA OHJAAJUUS OPETUKSEN TOTEUTUS OPPILAITOS TYÖPAIKKA JAETTU OPETTAJUUS JAETTU OPETTAJUUS JA OHJAAJUUS TYÖPROSESSI TYÖPROSESSI TYÖPROSESSI TYÖPROSESSI TYÖPROSESSI Osaaminen, jota ei voida näyttää työelämässä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTTÖ Opiskelija 1 HOPS Opiskelija 2 HOPS TUTKINNON PERUSTEET Sirpa Pursiainen, Terhi Puntila, Sirpa Saari, Minna Taivassalo- Salkosuo 2013

Opintojen ohjaus- ryhmä, -t Koulutuksen järjestäminen ja opiskelu työprosessilähtöisesti (avoin ammattiopisto) OHJAUS & ERITYINEN TUKI Opintojen ohjaus- ryhmä, -t Valmistelu vaihe Kartoitetaan: Oppimis-valmiudet Osaaminen Työelämä-valmiudet Tarpeet Toiveet Oppimistyylit HOPS Oppilaitokset Työprosessi 1/ tutkinnon osa Työprosessi 2/ tutkinnon osa Tarve Työpaikat Työprosessi 3/ tutkinnon osa Työprosessi 4/ tutkinnon osa Aloitusryhmä A Aloitusryhmä B Verkkoympäristöt Muut oppimisympäristöt Aloitusryhmä C HOPS TUTKINNON PERUSTEET Sirpa Pursiainen & Minna Taivassalo-Salkosuo 2013

TUTKINNON PERUSTEET Työpaikkarekisteri: ERI VUOS HOPS IRYHMI LTÄ YKSILÖLLISEN TYÖSSÄOPPIMISEN JÄRJESTÄMINEN RYHMÄSSÄ Ryhmänohjaaja vastaa yksilöllisen opintopolun suunnittelusta TUTKINNON PERUSTEET Työpaikkojen kartoitus Tutkinnon perusteiden tulkinta Työpaikkarekisteri: Mitä voidaan opiskella Opiskelijan tarpeet OPPILAITOS TYÖPAIKKA ERI VUOS IRYHMI LTÄ Työpaikkaohjaajalle tuki ohjaukseen & arviointiin OPISKELURYHMÄ HOPS Yhden ryhmän opetus Esim. 1 pv oppilaitoksessa + 4 pv työelämässä + Ajoittain pidempi intensiivinen opiskelu oppilaitoksessa TYÖSSÄOPPIMINEN Tutkinnon perusteet työprosesseina OHJAUS TYÖSSÄOPPIMISEN OHJAUKSESSA VARMISTETTAVA: Ohjauksen suunnitelmallisuus Oppimisen dokumentointi Ohjausprosessin hoitaminen Oppimisen arviointi Tutkinnon perusteet työprosesseina Jaettu opettajuus Mitä ei voida opiskella työelämässä + Ryhmäyttäminen + Vertaistuen tarjoaminen AMMATTIOSAAMISEN NÄYTTÖ Osaamisen arviointi 13 opiskelijaa + oppisopimusopiskelijat Sirpa Pursiainen, Terhi Puntila, Sirpa Saari , Minna Taivassalo-Salkosuo 2013

Samaa perustutkintoa opiskelevat yhtenä ryhmänä Ryhmän koko esim. 21-30 opiskelijaa 1.-3. vuoden opiskelijat, sisäänotto 7-10 opiskelijaa vuodessa Ammatilliset tutkinnonosat + ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat Ammattitaito & Osaamisvaatimukset Työprosessit joissa osaaminen saavutetaan Henkilökohtaistaminen Yksilöllinen opintopolku Ammattitaito ja osaaminen suhteessa Sisältäen yksilöllisesti toteutetun työssäoppimisen kuhunkin työprosessiin Osaamisen kartoittaminen Opintojen sisältö ja tavoitteet Työelämävalmiudet Tuen tarpeet Oppimisympäristöt joissa työprosessit ja niihin liittyvät työtehtävät opitaan Työsalit yms. 2/3 ajasta Ohjaus Työpaikat 1/3 ajasta opettaja, työpaikkaohjaaja, ammatillinen ohjaaja, opinnoissa pidemmällä olevat opiskelijat vertaisohjaajina Mattila Kaija, Pursiainen Sirpa 2013

TYÖELÄMÄKUMPPANUUS Työelämän neuvottelukunnat Opetuksen ja uusien toimintatapojen testaus, ohjaus ja käyttöönotto Alueellisten tarpeiden kartoittaminen Työvoimatarve Työssäoppimispaikkojen kartoittaminen Alueellisen yhteistyön kehittäminen TYÖELÄMÄKUMPPANUUS Työpaikkaohjaajien jatkokoulutus Työpaikkakoulutuksen tarve Opettajien työelämäjaksot Työpaikalla järjestettävän koulutuksen toteutus Opiskelijoiden työssäoppimisen suunnittelu ja toteutus Palaute Sirpa Pursiainen 2013

Esimerkki valtakunnallisesta koordinoinnista Laajennettu työssäoppiminen Voit käyttää tätä tiedostoa kuva-albumin aloitustiedostona. 22

Työssäoppimisen laajentaminen – valtakunnallinen koordinointi Vertaiskehittäminen Tutor- ja tuotteistamisryhmät Mallintaminen Tiimit Verkostoituminen Tiedotus Seminaarit, työleirit Koulutuksen järjestäjien kokeilut OPH:n linjaukset Valtionavustukset 23

Valtakunnallisen koordinoinnin myötä: Valtakunnallinen laaja verkosto (30 koulutuksen järjestäjää mukana) Tiivis yhteistyö OPH:n kanssa Tieto säädös ja toiminnan muutostarpeista välittyy OKM:lle (koontiraportit, tulosraportit, tapaamiset) 24

Tutorointi ja tuotteistaminen laajennetussa työssäoppimisessa Valtakunnallinen koordinointi Tutor- ja tuotteistamisryhmät Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat työssöoppien Ryhmämallit Nopeat Hitaat, tuetut Yritysyhteistyö Oppisopimus Yksilölliset polut Koulutuksen järjestäjien kokeilut 25

Laajennettu työssäoppiminen Yksilöllisesti ryhmässä? Tulevaisuudessa: Yksilöllisesti ryhmässä? Voit käyttää tätä tiedostoa kuva-albumin aloitustiedostona. 26

Yksilöllisesti ryhmässä: Ryhmämalli Yksilöllisesti ryhmässä: Opiskelijapalvelut yhteydet ja tehtävät, kirjaamiset Henkilökohtainen ohjaus Teoreettisen tiedon ja käytännön kokoaminen Veli-Pekka Körkkö

toisen tutkinnon omaaville kouluallergisille työorientoituneille Ryhmämalli Yksilöllisesti ryhmässä ryhmällä yhteinen suunnitelma ja päämäärä yhteiset toimintamallit yhteisiä kiintopisteitä: perehdytykset ja orientaatiot lähiopetusjaksot ammatitaitoa täydentävien opintojen jaksot ja ammattitaitoa täydentävien opintojen integroinnit opetusmateriaalit/oppimistehtävät sosiaalisen median ryhmät oppimisalusta esim: Wikispaces, Purot, Moodle arvioinnin ja palautteen jaksotus KENELLE? kaikille halukkaille motivoituneille toisen tutkinnon omaaville kouluallergisille työorientoituneille haasteita haluaville oman tien kulkijoille EDU.FI/AMMATTIPEDA Tutor- ja tuotteistamisryhmän vetäjä: Veli-Pekka Körkkö, Tavastia

Veli-Pekka Körkkö

Laajennettu työssäoppiminen Nuorten tutkintoon johtava oppisopimuskoulutus Voit käyttää tätä tiedostoa kuva-albumin aloitustiedostona. 30

Nuorten tutkintoon johtava oppisopimuskoulutus OPPILAITOS Vastuuopettaja: Perehdytys Ohjaus Arviointi Opetus HOPS / HEO Tukipalvelut KRITEERIT: Resurssit Rakenteet ja käytönnöt Pedagoginen johtaminen KRITEERIT: Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat suoritettu Itsenäinen & vastuullinen Riittävät työelämävalmiudet OPISKELIJA Tekee ansiotyötä Suorittaa teoriaopinnot oppilaitoksessa Tekee opinnäytetyön yritykseen Valmistuu TYÖPAIKKA Työpaikkakouluttaja: Perehdyttäminen työturvallisuuteen ja työtehtäviin Ohjaa, tukee ja arvioi työn oppimista Näyttöjen arviointi Työssäoppimisen arviointi OPPISOPIMUSKESKUS Koulutustarkastaja: Oppisopimuksen solmiminen Arvioi työpaikan Seuraa oppisopimuksen toteumista Tuottaa tutkintotodistuksen yhdessä oppilaitoksen kanssa Oppisopimus ilman oppisopimuskeskusta - Oppilaitos vastaa ja tuottaa tutkintotodistuksen KRITEERIT: Monipuoliset työtehtävä Koulutettu työpaikkakouluttaja Liisa Uusitalo, Tampereen ammattiopisto 31

Viimeinen vuosi oppisopimuksella OPISKELU OPPILAITOKSESSA Perusammattitaidot Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osa Työssäoppimista Ammattiosaamisen näyttöjä OPPISOPIMUS-OPISKELU 4 – 12 kk Opiskelu työpaikalla Lähipäivät oppilaitoksessa Ammattiosaamisen näytöt  tutkinto - Kahden ensimmäisen vuodena aikana opiskellaan ammatin perustiedot ja – taidot sekä suoritetaan ammattiatäydentävät ns. atto –opinnot. - Viimeisen vuoden opiskelija suorittaa oppisopimuksella, hänestä tulee työntekijä ja oppisopimusopiskelija. - Opiskelu etenee henkilökohtaisen opiskeluohjelman mukaan. - Aloite oppisopimusopiskelijaksi siirtymiseen voi tulla tutkintoalan opettajalta, työnantajalta tai opiskelijalta - Prosessi voidaan toteuttaa yksittäiselle opiskelijalle tai osalle ryhmää. n. 80 ov 120 ov

Opiskelija on työsuhteessa. Oppisopimus Olennaisin ero on siinä, että laajennettu osa on opiskelijalle palkallista työtä. Opiskelija on työsuhteessa.  

Oppisopimus Tässä muodossa toteutettava laajentaminen voidaan toteuttaa yksittäiselle opiskelijalle, osaryhmälle tai kokonaiselle ryhmälle. Koulutuksen järjestäjä voi päättää laajennuksesta myös koulutusohjelmittain tai tutkintonimikkeittäin.  EDU.FI/AMMATTIPEDA Tutor- ja tuotteistamisryhmän vetäjät: Liisa Uusitalo, Tredu & Jaakko Lainio TAOS

Laajennettu työssäoppiminen Yksilöllisesti nopea polku Voit käyttää tätä tiedostoa kuva-albumin aloitustiedostona. 35

TARVE: RAKENTEELLISET MUUTOKSET Yksilölliset polut: Nopeutettu polku KENELLE? motivoitunut opiskelija nopea oppimaan ylioppilaat ammatillinen perustutkinto toisen asteen opintoja suorittanut työkokemusta omaava opintoihin uudelleen palaaja TARVE: RAKENTEELLISET MUUTOKSET

Nopea polku työssäoppien TYÖELÄMÄ HOPS JATKO-OPISKELU PEDAGOGINEN JOHTAMINEN SOME Toimintatavat LÄPÄISY OPS Rakenteet Työpaikalla tapahtuva oppiminen Resurssit SOME HENKILÖKUNTA SOME NOPSA SOME VAKIO-JOLLA Näytöt PERUSKOULU LUKIO TYÖELÄMÄ AMMATILLINEN TUTKINTO JNE Valinnaiset KV Atot SOME HOPS TOP Osaaminen TOP KOTISATAMA Sirpa Pursiainen, Annika Lithe`n, Päivi Suotunen, Hillevi Kivelä, Eija Vesterinen, Kaisa Ukkonen, Tomi Rönkkö 2013

Yksilölliset polut: Nopeutettu polku MITÄ LAAJENTAMINEN VOI MERKITÄ? Opintoviikko ei ole 40h nopealla opiskelijalla Työssäoppimista tavallista enemmän Opiskelija voi oppia kahta tai useampaa eri tutkinnon osaa samanaikaisesti työtehtävistä riippuen Työssäoppimisen laajentaminen keskiössä Työn tekeminen korostuu opiskelijalla voi olla jo ennalta työpaikka laajennettu työssäoppiminen tukee työllistymistä Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat työssäoppien Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat suoritettu Ammattitaitoa täydentävien tutkinnon osia koskevat testit; opiskelija osoittaa osaamisensa, ei tarvitse osallistua opetukseen

Yksilölliset polut: Nopeutettu polku MITÄ LAAJENTAMINEN VOI MERKITÄ? käy työssä opiskelun ohessa alan harrastustoiminta kansainvälinen vaihto loma- ja vapaa-aikojen hyödyntäminen huomioi nuoren työntekijän suojelu koulutus pysyy ajan tasalla osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen korostuvat

tutkintojen perusteiden moduloiminen ja rakenteistaminen Yksilölliset polut: Nopeutettu polku Rakenteet tutkintojen perusteiden moduloiminen ja rakenteistaminen opettajan työnkuvan muuttuminen valmentajaksi ja tuki-ihmiseksi työssäoppimisen paikkojen soveltuvuuden ja laaduntarkistaminen modulointi tehty siten, että hopsaaminen onnistuu nopeutetusti (opintopolut)

Rakenteita voisi kehittää Yksilölliset polut: Nopeutettu polku Rakenteita voisi kehittää A) Isompi ryhmä tekee laajennettua työssäoppimista, jolloin opettajalle voidaan resurssoida ohjaukseen aikaa (opetus tapahtuu esim. 5 ov tasolla työpaikoilla ja resurssoidaan samassa suhteessa kuin opetus luokassa resurssoitaisiin)

Rakenteita voisi kehittää Yksilölliset polut: Nopeutettu polku Rakenteita voisi kehittää B) Yhdelle opettajalle voidaan resurssoida lukuvuodeksi kerrallaan työssäoppimisen suunnittelu ja ohjaus opettaja ei ole kiinni oppitunneissa, vaan aikatauluttaa suunnittelun ja ohjauksen tarveperustaisesti ohjausta voidaan jakaa opiskelijan tarpeiden mukaan opettaja tuntee tutkinnon perusteet ja mahdollisuudet työelämäyhteistyötaidot ovat hyvät ja kehittyvät arviointi on tasapuolista Työnkierrolla varmistetaan, että koko opettajakunnan työelämäosaaminen vahvistuu

Rakenteita voisi kehittää Yksilölliset polut: Nopeutettu polku Rakenteita voisi kehittää C) Lähiopetuksen tuntimäärän tarvepohjainen käyttö esimerkiksi 1pv/vk opettajalle kohdennetaan aikaa laajennetun työssäoppimisen suunnitteluun ja ohjaukseen opiskelijoille kohdennetaan aikaa työssäoppimiseen henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman tekemiseen näyttösuunnitelman tekemiseen oppimistulosten kirjaamiseen oppimispäiväkirjan tekemiseen mahdolliset tehtävät ja testit (esim. atto testit, puuttuvat opinnot) puuttuvien opintojen opiskelu, valinnaisten opintojen opiskelu ja tukiopetus

Läpäisyn tehostuminen Tilastointipäivät eivät yksin ratkaise! Yksilölliset polut: Nopeutettu polku Läpäisyn tehostuminen parantaa: - tuloksellisuutta - työllistymistä Tilastointipäivät eivät yksin ratkaise! EDU.FI/AMMATTIPEDA Tutor- ja tuotteistamisryhmän vetäjä: Eija Vesterinen, OSAO

Laajennettu työssäoppiminen Yksilöllisesti hitaampi, tuettu polku Voit käyttää tätä tiedostoa kuva-albumin aloitustiedostona. 45

Laajennettu työssäoppiminen Yksilölliset polut: Hitaampi, tuettu polku Työllistyminen Perehdytys Ohjaus Yhteistyö vanhempien kanssa Tutkinnon perusteiden tulkinta Annetaan tarvittava tuki Oppiminen Ohjaus Laajennettu työssäoppiminen TYÖPAIKKA Ohjaus Osaaminen ja tieto-taito Henkilökoh-taistaminen Toiveet Työelämävalmiudet Tausta ja tarpeet Oppimistyylit Oppimisvalmiudet Opiskelu ryhmässä Erityisopiskelijat Omaan tahtiin opiskelevat Opintoihin palaavat Muut syyt? Esko-Asikainen Pirkko, Miettinen Pekka, Pursiainen Sirpa, Raivio Susanna 2013

Kenelle? Mistä syystä? Tekemällä oppija Koulumuotoinen ei sovellu Opintojen täydentäjä Erilainen oppija Oma uratavoite

Tutor- ja tuotteistamisryhmän vetäjä: Pirkko Esko-Asikainen, Hyria Yksilölliset polut: Hidas, tuettu polku Mikä laajenee Työssäoppimisaika pitenee Työssäoppimisen ajankohdat laajenevat Opiskeltavat sisällöt laajenevat Valinnaisuus opinnoissa laajenee Oppimisympäristö laajenee Ohjausresurssien tarve kasvaa Ohjausta antava henkilöstö kasvaa moniammatilliseksi EDU.FI/AMMATTIPEDA Tutor- ja tuotteistamisryhmän vetäjä: Pirkko Esko-Asikainen, Hyria

Työpaikan valinta: onnistumisen mahdollisuus? Täyttyvätkö ammattitaitovaatimukset? Työpaikan tehtävät vaatimustasoltaan opiskelijalle sopivia? Opiskelija hyväksyy työpaikan? Työpaikkaohjaaja perehdytetty laajennettuun työssäoppimiseen ja opetussuunnitelmaan Otetaanko huomioon opiskelijan erityisyys?

Laajennettu työssäoppiminen Yritysyhteistyö Voit käyttää tätä tiedostoa kuva-albumin aloitustiedostona. 50

Yksilölliset polut: Yritys yhteistyö WIN-WIN-WIN Kuvat Hanna Toijala EDU.FI/AMMATTIPEDA Maarit Kuosa

Yrityksen tarpeisiin pohjautuva työssäoppiminen OPPILAITOS YRITYS Yrityksen tarpeisiin pohjautuva työssäoppiminen OPPILAITOS AJANKOHTAISET TYÖTEHTÄVÄT Mitä osaamista tarvitaan, kuinka monta voidaan ottaa? Ohjaava opettaja Ryhmä 1 + Ryhmä 2: Opetus yhdessä Ryhmä 1 TUTKINNON PERUSTEET Tilaus HOPS: mm. työelämä-valmiudet, osaamis-tarpeet Oppiminen Valitaan opiskelijat Ryhmä 2 Sirpa Pursiainen 2013

Tutor- ja tuotteistamisryhmän vetäjä: Maarit Kuosa, Salpaus Yksilölliset polut: Yritys yhteistyö KENELLE? Yleensä aktiiviset, motivoituneet ja mahdollisesti nopeutetusti etenevät opiskelijat. Kenelle tahansa, jolle löytyy sopiva yritysyhteistyökumppani. MISTÄ KYSE? Opiskelija voi perustaa oman yrityksen tai toiminimen ja toimia alihankkijana yritykselle. Voi toteutua osana Nuori Yrittäjyys- tai osuuskuntatoimintaa. Yritysyhteistyössä voidaan hyödyntää myös tilaajamallia, jossa yritys “tilaa” opiskelijoita työssäoppimaan silloin kun yrityksessä on perustutkinnon tavoitteisiin nähden mielekkäitä työtehtäviä tarjolla. EDU.FI/AMMATTIPEDA Tutor- ja tuotteistamisryhmän vetäjä: Maarit Kuosa, Salpaus

Pedagogiset toimintamallit MITEN? Pedagogiset toimintamallit Toiminnan juurruttaminen Vertaiskehittäminen Toimintamallin levittäminen Yhteneväiset käytänteet 54

Muutos- ja kehittämistarpeita Ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmä Laskentapäiviin perustuva rahoitus ja nuorten oppisopimuskoulutuksen rahoitusmalli eivät tue laajennettua työssä oppimista. Nuori opiskelija tarvitsee pääsääntöisesti enemmän ohjausta ja tukea kuin aikuinen oppisopimusopiskelija, jolla usein on aiemmin hankittua osaamista. Rahoituksen muuttaminen, kun opiskelija valmistuu aikaisemmin eli on niin sanotun nopean polun opiskelija. Opiskelija saattaa valmistua kesken vuoden, eikä ole tuolloin laskentapäivänä enää opiskelija: tämä on koulutuksenjärjestäjälle tappiollista. Tuloksellisuusmittarit eivät kaikin tavoin kannusta laajennetun työssäoppimisen kehittämiseen (esim. nopeutetut polut). ”Porkkana rahoituksen” kehittäminen koulutuksen järjestäjille yksilöllisten työvaltaisten opintopolkujen mahdollistamisesta. 55

Muutos- ja kehittämistarpeita Opettajan työehto- ja virkaehtokysymykset Työaikakysymykset uudistuvan opettajuuden myötä. Oppituntien pitämiseen perustuva palkkausjärjestelmä ei vastaa opettajan nykyaikaista työnkuvaa. Opetustyön resurssit eivät saisi vaihdella oppimisympäristön mukaan eli luokassa pidettävä opettaminen ei saa olla arvokkaampaa kuin työpaikalla tapahtuva opettaminen ja työpaikalla tapahtuvan oppiminen ohjaaminen. Hanketyö on OVTES:n mukaan muuta työtä, jolloin osassa liitteissä yhtä (1) maksettua työtuntia kohden tulee tehdä työtä 1,5 tuntia, joka koetaan epäoikeudenmukaisena. 56

Muutos- ja kehittämistarpeita Oppilaitokseen opiskelijaksi hakeutuminen Jatkuva hakumenettely opiskelijaksi, jotta oppilaitos voi ottaa kesken vuoden lisää opiskelijoita opiskelijan valmistuessa tavallista nopeammin. Sosiaaliturvaetuudet Jos opiskelija on oppilaitoksessa vain kaksi päivää viikossa ja kolme päivää työssäoppimassa omalla paikkakunnallaan, ei hän saa KELAn koulumatkatukea. Opiskelijan myöhemmän työllistymisen kannalta olisi kuitenkin usein tärkeää saada työssäoppimispaikka omalta asuinpaikkakunnaltaan. 57

Muutos- ja kehittämistarpeita Sähköiset järjestelmät Käytössä tulee olla sähköinen HOPS, joka helpottaa yksilöllisten työvaltaisten opintopolkujen suunnittelua. Valtakunnallinen sähköinen järjestelmä työpaikkarekisteriksi helpottaisi koulutuksen järjestäjiä työpaikkarekisterien ylläpidossa. 58

Muutos- ja kehittämistarpeita Tutkinnon perusteet Osassa tutkinnon perusteissa on päällekkäisyyttä eli samaa asiaa opiskellaan monessa eri tutkinnonperusteen osassa, osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen tulisi näissä tilanteissa ratkaista sekä ohjeistaa osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta (sinänsä päällekkäisyydet ovat ymmärrettäviä, sillä pohja-ajatuksena on myös tutkinnon osan suorittamisen mahdollisuus, jolloin ammattiin liittyvä keskeinen osaaminen voi liittyä useaan tutkinnon osaan). Koska tutkinnonperusteet ovat olemassa, ei liene koulutuksenjärjestäjän tarpeen tehdä koulutusorganisaatiokohtaista opetussuunnitelmaa siltä osin, kuin kyse on suoraan tutkinnonperusteista, vaan kuvata pikemminkin koulutusorganisaation toimintaan keskeisesti liittyvät seikat, jotka poikkeavat muiden käytänteistä (poissaolot, järjestyssäännöt yms.) sekä kuvata, mallintaa ja ohjeistaa, miten valinnaisuus ja erilaiset opintopolut mahdollistetaan kyseisessä koulutusorganisaatiossa. 59

Muutos- ja kehittämistarpeita Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat Ammattitaitoa täydentävien tutkinnon osien kriteerien sisällöt sellaisiksi, että ne ovat aidosti ammattitaitoa täydentäviä opintoja ja että ne voidaan suorittaa työssäoppien. Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat voitaisiin tarjota kurssimuotoisena erityisesti niille, jotka ovat valmistumisen jälkeen jatkamassa opintojaan. Näiden vaihtoehtojen lisäksi ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat voitaisiin suorittaa myös myöhemmin työelämässä täydennyskoulutuksena, jotta valmistuminen ammattiin ei jää kenelläkään kiinni ammattitaitoa täydentävien tutkinnon osien vuoksi ja toisaalta tämän avulla tiedot päivittyisivät haettaessa jatko-opintoihin 60

Muutos- ja kehittämistarpeita Ammatillisen koulutuksen käsitteistön selkeyttäminen Työelämän edustajille edelleen vaikeaselkoista (esim. ammattiosaamisen näyttökriteeristöt). Käsitteiden epäselvyys ja kirjavuus (esim. merkitys koulutusmuodosta riippuen: nuorten tutkintoon johtava koulutus, aikuiskoulutus, oppisopimuskoulutus nuorten tutkintoon johtavana koulutuksena ja aikuisten oppisopimuksena). Käytettäviä käsitteitä tulisi muuttaa lainsäädännössä ja käytännössä yhteneväisiksi, sillä työelämälle erilaiset käsitteet ja niistä kumpuavat hieman erilaiset käytänteet luovat haasteita. ammattiosaamisen näyttö/tutkintotilaisuus, henkilökohtainen opiskelusuunnitelma/opintojen yksilöllistäminen/ Käytännöt ja termit: tutkintotodistus, näyttötodistus Ennen kuin lainsäädäntöä saadaan muutettua, tulisi tehdä nuorten tutkintoon johtavasta oppisopimuksesta ja aikuispuolen oppisopimuksesta oma erityissanasto väärinkäsitysten välttämiseksi. Tämä sisältäisi: HOPS, HOJKS, opintoviikot, opinnäytetyö, ammattitaitoa täydentävät opinnot, ammattiosaamisen näytöt sekä tietoja siitä, mitä pitää olla suoritetun koulutuksen perusteella myönnetyssä tutkintotodistuksessa ja mitä taas näyttötutkintoperusteisessa tutkintotodistuksessa. 61

Muutos- ja kehittämistarpeita Opetuksen järjestäminen rakenteet ja niiden joustavuus yksilölliset työvaltaiset opintopolut osaksi strategiaa, opetussuunnitelmaa ja toimintatapaa pysyvät ratkaisut resursointiin, työnjakoon ja oppilaitoksen rakenteisiin tiukasti moduuleihin ja jaksoihin sidottu opetuksen suunnittelu asettaa haasteita työssäoppimisen laajentamiselle ja aidosti yksilöllisille opintopoluille yhteneväiset käytänteet koko koulutusorganisaatiotasolle joustamattomat lukujärjestystekniset ratkaisut usein joustavien ratkaisujen esteenä kesäajan ja loma-aikojen hyödyntäminen opiskelussa työelämän tarpeiden huomioiminen työssäoppimista laajentaessa (sesongit, työajat, tilaukset) ammattitaitoja täydentävien tutkinnon osien integrointi laajennettuun työssäoppimiseen 62

Muutos- ja kehittämistarpeita Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja yhteistyön laaja-alainen kehittäminen kehittämistyö oppilaitosten sisällä, oppilaitosten kesken ja yhdessä työelämän edustajien yhteistyökehittäminen kuntasektorin kanssa (nuorisotoimi, sosiaalitoimi) nuorisotakuun toteutumisen tueksi ennakointi: työssäoppimisen laajentamisen edellyttää työvoimapoliittista suunnittelua työssäoppimisrekisterien systemaattinen ylläpito oppilaitoksen ja työelämän yhteistyönä työpaikkaohjaajakoulutuksen toteuttaminen jatkuvana toimintana osana opiskelijoiden työpaikkaohjausta työelämän ohjaus-, ja arviointitaitojen varmistaminen on tärkeä osa laadunvarmistusta laajentaessa työssäoppimista 63

Muutos- ja kehittämistarpeita Opettajien täydennyskoulutustarpeet: osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen henkilökohtaisten opiskelusuunnitelmien tekeminen tutkinnon perusteiden tunteminen uudistuva opettajuus verkko- ja mobiiliohjaukseen liittyvä osaaminen, verkosto-osaaminen ja opetusmenetelmäkoulutus Työpaikkaohjaajien koulutus/osaamisen kehittämistarpeet: opiskelijoiden erilaiset valmistumisajat työpaikalla tapahtuvan oppimisen laaja-alaisempi hyödyntäminen ohjausprosessi arviointi 64

Muutos- ja kehittämistarpeita Kehittämisrahoitusta ja koulutusta tarvittaisiin koulutuksenjärjestäjien johdolle: rakenteiden muuttaminen yksilölliset työvaltaiset opintopolut mahdollistaviksi: johto mukaan kehittämistyöhön, kun rakenteita kehitetään ja muutetaan pedagoginen johtaminen, strateginen johtaminen oppimisen ja ohjauksen dokumentointi uudistuva opettajuus joustavat polut eri koulutuksen järjestämismuotojen välillä koulutusjärjestämismuotojen välinen yhteistyö kuntasektorin ja koulutuksen järjestäjän välinen yhteistyö etenkin koskien nuorisotakuuta hankkeiden tulosten jatkokehittäminen ja toimintamallien levittäminen koko koulutusorganisaation käyttöön 65

Muutos- ja kehittämistarpeita Opettajakoulutuksen kehittämistarpeet: sen ammattialan työssäoppimisjakson sisällyttäminen opintoihin, minkä alan opiskelijoita tulee opettamaan uudistuva opettajuus elämänhallintataidoissa tukeminen ja aikuisen roolimallina olo sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja palveluihin ohjaaminen seuraavilta osin: mielenterveyspalvelut, päihdepalvelut, sosiaalityö osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen henkilökohtaisten opintopolkujen suunnittelu käytännössä eri koulutuksen järjestämismuodot työelämäyhteistyö verkko- ja mobiiliohjaukseen liittyvä osaaminen, verkosto-osaaminen ja opetusmenetelmäkoulutus 66

Käytännön toimenpide-ehdotus nuorisotakuun toteuttamiseksi ”Uusi startti” – tila Nuorisotakuuta tukeva moniammatillinen toimintatila Ohjataan alanvaihdon suunnittelijat, jotka epävarmoja uudesta alasta Ohjataan keskeyttämisvaarassa olevat Henkilökohtaisten opintosuunnitelmien työstäminen: opintojen ohjaaja Aikaisemman osaamisen opinnollistaminen: opintojen ohjaaja + opettajat   Integroitua työpajatoimintaa oppilaitoksen tiloissa Uraohjausta Ryhmä- ja yksilökeskusteluja: elämänhallintaidot Palveluohjaus ja palvelupäätökset    Kunnan työntekijä (esim. sosionomi/nuorisotyöntekijä) työskentelee esim. 1 pv/vk Työvoimapalvelujen työntekijä työskentelee esim. 1 pv/vk Mielenterveyspalvelujen työntekijä työskentele esim. 1 pv/2vk Päihdetyöntekijä työskentelee esim. 1 pv/2vk Sosiaalityöntekijä työskentelee esim. 1 pv/kk Järjestöjen antama panos (esim. kokemusasiantuntijat) Moniammatillinen yhteistyö korostuu Toimii kuntouttavana polkuna Viranomaispäätös-ten tekeminen mahdollistuu oikeasti Ohjataan nuorisotakuun piirissä olevia

Opiskelija löytää uuden koulutusalan ”Uusi startti” – tila Nuorisotakuuta tukeva moniammatillinen toimintatila Opiskelija löytää uuden koulutusalan Opiskelijan osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan = opiskeluaika lyhenee Opiskelija voi tehdä työkokeiluja eri aloilla Opiskelija aloittaa oppisopimusopimuksen Opiskelija työllistyy Opiskelija saa tukea elämänhallintaan Opiskelija saa tarvitsemansa palvelut ja tuen

Käytännössä tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi: Luotaisiin koulutusorganisaatioiden yhteyteen kautta maan ammattistarttiluokkia/uusistarttiluokkia, joissa työskentelisi kunnan ja työvoimapalvelujen työntekijöitä. Käytännössä tällaisella luokalla voisi olla ammatillista työpajatoimintaa, jossa jo opinnollistetaan työskentelyä ja opintojenohjausta sekä uraohjausta. Eli autetaan jokaista nuorta löytämään se oma polkunsa työllistymiseksi. Lisäksi kunnan työntekijä esim. sosiaalityöntekijä tai sosionomi voisi kartoittaa, mitä palveluja nuori tarvitsee. Palkanmaksajana toimisi edelleen kunta tai TEM (Työvoimatoimisto), mutta työpäivä toteutettaisiin uusistartti luokassa. Käytännössä kyseessä ovat samat asiakkaat. Kun keskeyttämisvaarassa olevat saadaan pidettyä oppilaitoksessa ja opiskelijat lasketaan oppilaitoksen opiskelijoiksi, mahdollistetaan koulutusorganisaation näkökulmasta toiminnan rahoitus. Tämä voi olla myös käytännön vastaus siihen, ettei nykyiset säästötoimenpiteet ole niin laajoja koulutuksenjärjestäjille, mutta toiminnan painopiste muuttuu osittain. Ecvet:n myötä yksilölliset opintopolut ja osaamisperustaisuus lisääntyy, joten koulutuksenjärjestäjiltä voi vapautua tiloja ko. toiminnan järjestämiseen.  

Tällaisella uusistartti-luokalla erityistä huomioita kiinnitettäisiin elämänhallintataihoihin. Osana tällaista toimintaa voitaisiin tarjota matalankynnyksen keskusteluapua yms. Tämän tyyppisen luokan opiskelijoiden olisi helppoa käydä tutustumaan eri aloille, sekä aloittaa ammatilliset opinnot siinä vaiheessa, kun oma ala ja elämänhallinta ovat riittävät. Yhtälailla luokalta voisi laittaa valmiuksien mukaan työharjoitteluihin ja työkokeiluihin opiskelijoita sekä ohjata nuorten oppisopimukseen niitä nuoria, joilla on siihen valmiudet. Tämän tyyppinen luokka toimisi myös "kopin ottajana" niille nuorille, jotka ovat tipahtamassa opinnoista, ovat alanvaihtajia ja tarvitsevat uraohjausta tai joilla tulee sairastumisen yms. vuoksi pitkiä poissaoloja ja jotka ovat palaamassa opintojen pariin.  

Edu.fi pedagogiset toimintamallit "Yksilölliset polut" Sirpa Pursiainen, YTM Kehittämistyö Projektipäällikkö   Edu.fi pedagogiset toimintamallit "Yksilölliset polut"  Nappiparisto - vertaisvoimaa oppimisympäristöjen kehittämisen Laajennetun työssäoppimisen kokeilun valtakunnallinen koordinointihanke Opas koulutuksen järjestäjille työpaikalla tapahtuvan oppimisen toteuttamiseen -kirjoitustyöstä vastaaminen Työpaikalla tapahtuvan oppimisen oppaan sähköinen versio Tampereen seudun ammattiopisto Tredu Åkerlundinkatu 8, 33100 Tampere puh. 050 576 1363, vaide 03 3155 51 sirpa.pursiainen(a)tampere.fi www.tredu.fi 71