Opettajat FOKUS: oma osa kokonaisuudesta apu opettamiseen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Seminaari Tampereella MENITUKI-OHJELMA.
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Toimintaohjeet opelle
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
ja kuinka sitä tulisi soveltaa
Tiedonsiirronperusteet
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Klikkaa Työkalut ja Mobile Properties. Sender id = Puhelinnumero, jolta lähetetään ja jolle vastaussanoma palautuu. Password = Operaattorilta saatu palvelun.
WE LOVE HELSINKI.
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Vaikuttaminen ja viestintä taloyhtiössä -kyselyn tulokset.
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Luokan määrittely class-määreellä tMyn1 Luokan määrittely class-määreellä Luokan määrittely tarkoittaa luokan tietojäsenten esittelyä ja jäsenfunktioiden.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kommunikaatio parisuhteessa
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Koulun sähköpostin uudelleenohjaaminen Andreev Alexandeer.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
© Jukka Juslin1 Osio2 Olio-ohjelmointi: Merkkijonot eli Stringit Jukka Juslin.
MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä.
Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista.
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi syyslukukausi 2006
Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen.
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
MATEMAATTISET OHJELMAT Oulun normaalikoulun TVT-koulutus 2006 Ari Heimonen.
Miika Kuusinen LTY/Tietoliikenteen laitos 2003
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Sisäisen viestinnän merkitys työyhteisölle Tekijät: Jukka Hietaharju Pekka Kukkola RAT7SN2.
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
Oodin rajauslaki-toiminnallisuus HY:n Oodi-päivä Tuomas Naakka Kehittämisosasto/opiskelijarekisteri.
Analyysissä huomioitavaa
Suuttumuksen hallinta
Johdatus viestintään Leif Åberg syksy Viestinnän peruskurssin luennot –kaikki tenttivät joulu- tai tammikuussa kirjallisuus –pääaineopiskelijat:
Viestintätaidot Toisen varapiirikuvernöörin koulutus.
MIKÄ ON PROJEKTI / HANKE?. Projekti  …. On joukko ihmisiä ja muita resursseja, jotka on tilapäisesti koottu yhteen suorittamaan tiettyä tehtävää,
Yritystapaus -tervetuloa!
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto.
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Televisiot.
VIESTINTÄ.
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
TIEN YLITTÄMINEN.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Messages valinta avaa sinun viestilaatikkosi.
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Viestintäsuunnitelma
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
Esityksen transkriptio:

Opettajat FOKUS: oma osa kokonaisuudesta apu opettamiseen käytettävissä olevat tukitoimet esim. tuutorointi, menetelmällinen tuki esim. manuaali vertaa laatukäsikirja osaamiskriteeristö eli learning outcomes Esim. lehtorit

Opiskelijat FOKUS: käytännöt, ajankohdat aika, ajankäyttö ja opintojen laajuus mitä oppii, kokonaisuus, kumuloituvuus opiskelijan käytettävissä olevat tukitoimet motivointi

Opintohallinto FOKUS: viralliset vastuusäädökset kustannukset asetus, johtosääntö kustannukset resurssit Tähän asti ollut ensisijainen kohderyhmä?... Esim. amanuenssi, laitosjohtaja, opintoasiainpäällikkö, opetus- ja opiskelijapalvelut, opetusministeriö

Abiturientit FOKUS: ”kartta tulevaisuuteen” markkinointia, eettistä mainontaa tulee vedota nuoren tilanteeseen uravalinnan herättäjä

Opetussuunnitelman toteutuman ulottuvuudet (Harden 2001) Julkilausuttu (Declared) Opetettu (Taught) Opittu (Learned)

Hallittu opetussuunnitelmajulkisuus abiposti uutiset mainokset kirjeet keskustelut radio televisio dokumentit vierailut face-to-face mobiilipalvelut konsultointi esitelmät ilmais- jakelut artefaktit lehdistö MEDIAT opetusmateriaali sanoma- ja aikakaus- lehdet internet multimedia cd-romit kansainvälinen näkyvyys sähköposti posterit kirjoitettu videot kirjallisuus mainos esite opas elokuva dokumentti

Opetussuunnitelma viestintätekona Opetussuunnitelmaviestintä Jukka Savilampi 2005

Viestintä on: (Fiske 1982) Sanomien siirtoa (prosessikoulukunta) Miten lähettäjät ja vastaanottajat sisään- ja uloskoodaavat viestejä, sekä miten viestien välittäjät käyttävät viestintäkanavia ja –välineitä. Viestintä on prosessi, jossa A vaikuttaa B:n käyttäytymiseen. Merkitysten tuottamista ja vaihtoa (semioottinen koulukunta) Kuinka sanomat ja ihmiset toimivat vuorovaikutuksessa tuottaakseen merkityksiä. Miten B tulkitsee A:n viestin sanoman.

Viestintä prosessina Viestintä toimii aina merkkien varassa. Merkit ovat ihmisten tekemiä. Ne viittaavat itsensä ulkopuolisiin seikkoihin ja ovat tällaisina välineitä merkityksen antamiseksi. Viestintä on näiden merkkien lähettämistä ja vastaanottamista jossain tietyssä koodissa. Koodi on kulttuurisidonnainen merkitysjärjestelmä joka määrää miten ja missä yhteyksissä näitä merkkejä käytetään sanomien laatimiseksi.

Vasta tulkinta antaa viestille sisällön ja merkityksen! Viestintä prosessina Sanoma on se mikä siirtyy viestintäprosessissa. Jonkin määrittää sanomaksi vasta sen tarkoitusperä. Tulkitseminen on prosessi, jossa viestin vastaanottaja on neuvottelevassa vuorovaikutuksessa viestin kanssa. Tämä synnyttää merkitykset. Vasta tulkinta antaa viestille sisällön ja merkityksen!

Viesti vastaanotettuna Viestinnän teoria (Shannon & Weaver 1949) Palaute Viesti lähetettynä (Informaatiolähde) Viesti vastaanotettuna (määränpää) kanava hälylähde

Viestinnän teoria (Shannon & Weaver 1949) Häly viittaa kaikkeen siihen lähteen tahdosta riippumattomaan, joka takertuu signaaliin sen kulkiessa lähettimestä vastaanottimeen ja haittaa sanoman perille menemistä. Hälyä voidaan minimoida toisteella. Toiste ei ole viestinnässä pelkästään hyödyllistä, vaan välttämätöntä! Toiste siis auttaa voittamaan hälyisen kanavan puutteita. Jos sanoma on vastaanottajan kannalta odottamaton, uusi, vastakkainen odotettavissa olleelle (konventiolle), se on tarpeen toistaa.

Viestinnän teoria (Shannon & Weaver 1949) Kuva B Kuva A Kuva A on tulkinnanvarainen, lähettäjän viesti vastaanottajalle ei ole tarkennettu/kohdennettu. – eli viesti on hajeinen (tulkinnaltaan ennustamaton). Yhtyessään lehtiartikkeliin (kuva B) kuvasta tulee hyvin toisteinen. Toisteisuus ohjaa tulkintaa ja merkityksen antamista oikeaan, lähettäjän haluamaan suuntaan.

Ajo-ohje 1. (Radisson SAS -Hotellista Oulun Käsi- ja taideteollisuus oppilaitokselle) Aja Hallituskatua pitkin Aleksanterin kadulle (n. 200m). Käänny vasemmalle. Aja Aleksanteria pitkin Merikosken silloille (Linnankatu). Aja Linnankatua (yhtyy Merikosken katuun Linnansaaressa) n. 700m ja käänny ennen Tuiranväylän siltaa oikealle (Lohitie. Alittaa Linnankadun). Aja Raatin kentän takaa n. 250m ja käänny sitten vasemmalle (Pursitie). Aja sillan yli ja käänny oikealle Pikisaarentielle. Aja tien päähän. Olet perillä.

Ajo-ohje 2. Aja Hallituskatua pitkin Aleksanterin kadulle. Käänny vasemmalle. Aja Aleksanteria pitkin Merikosken silloille (Linnankatu). Aja Linnankatua n. 700m. ja käänny ennen Tuiranväylän Siltaa oikealle (Lohitie. Alittaa Linnankadun). Jatka suoraan ja käänny sitten Vasemmalle (Pursitie). Aja sillan yli ja käänny oikealle Pikisaaren- tielle. Aja tien päähän. Olet perillä.

Viestinnän teoria (Shannon & Weaver 1949) Palaute tarkoittaa viestinnässä vastaanottajan reaktion välittymistä lähettäjälle. Eli ”viestiyhteyden” pelaamista myös B:ltä A:lle! Palautteen päätehtävä: palaute auttaa viestijää sovittamaan sanomaansa vastaanottajien tarpeiden ja reaktioiden mukaiseksi - kehittämään viestintäänsä. Palaute antaa myös vastaanottajalle mahdollisuuden tuntea olevansa osallinen viestintää.

Viestinnän perustehtävät (Jacobson 1960) Ilmaisutehtävä (emotive function) kuvaa viestijän suhdetta sanomaan – viestijä ”ilmaisee itseään”. Sanoma viestittää tällöin myös viestijän tuntemuksia, asenteita, asemaa, yhteiskuntaluokkaa – seikkoja jotka tekevät sanomasta persoonallisen. Vaikuttamistehtävä (conative function) kuvaa sanoman vaikutusta viestin vastaanottajaan. Viittaustehtävä (referential function) kuvaa viestin suhdetta todellisuuteen – paikkansa pitävyyteen eli tarkkaan vastaavuuteen esitettävän asian kanssa.

Yhteenveto: Mitä yhtenäisemmät koodimme ovat, mitä yhtäpitävämpiä merkkijärjestelmiä käytämme (viestintäteko), mitä toisteisempi viesti on, mitä selkeämpää kanavaa käytämme, mitä tehokkaammin saamme viestinnästä palautetta, sitä enemmän sanomalle antamamme merkitykset (tulkinnat) lähenevät toisiaan! = sitä onnistuneempi viestintätekomme on.

Epilogi Opetussuunnitelmaviestintä viestintä-tekona on siis suunniteltua viestintää, jossa pyritään siihen että oleellinen tieto välittyisi samansisältöisenä saman intressiryhmän vastaanottajille. Eli: viestin vastaanottajan tulee ymmärtää viesti. Muuten viestinnällä ei ole mitään merkitystä.