Poronlihatuotteiden markkinat 2004 Riistan- ja kalantutkimus Kaija Saarni, Leena Aikio, Jorma Kemppainen, Jari Setälä ja Asmo Honkanen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sixten Sunabacka Metsäpäällikkö UPM Metsä
Advertisements

Prosessiteollisuus monessa mukana.
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
SALMAR-TUTKIMUKSEN TULOKSIA 2001 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen.
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Vaikuttaako kokonaiskysyntä tuottavuuteen?
Suhdannekatsaus maaseudun yritysten kannattavuuteen ja rahoitustilanteeseen 2009/2010 Perttu Pyykkönen Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos Maaseudulta.
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN.
Energiavuosi 2011 Kaukolämpö
AB CHIPSTERS FOOD OY.
Antti Harju, Ilari Leskinen ja Eetu Tyster
Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Toimitusjohtaja Jussi Lehto Keravan.
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
Yrityksen arvonmääritys
Rakentamisinvestointi tilan taloudessa Perttu Pyykk ö nen Tyyppinavettahankkeen päätösseminaari Säätytalo
Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten liiketoimintasuunnitelman laatimisohjelma Yritysjohdon apuväline liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen Työkalu.
Kainuun digitaalinen tulevaisuus Mikko Setälä
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
Projektinjohdon ja suunnittelun innovatiiviset asiantuntijapalvelut Infra –toimiala Arviointiselvitys.
SALMAR Tuloksia Eurooppalaisesta lohimarkkinatutkimuksesta Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen.
Suhdannekatsaus 1/2010 Elintarvikkeiden hinnat. Ruuan hinta laski • Arvonlis ä veron alentaminen n ä kyi ruuan hinnassa v ä litt ö m ä sti – hintojen.
KIINA Tietoa ja kokemuksia Kiinan koulutustilaisuudesta (Pohto PBMB 2/2005) Suzhou, Shanghai.
Yritystoiminnan raportti
Kalamarkkinat kansainvälistyvät osaksi elintarviketaloutta Jari Setälä Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Kalantutkimuspäivät 2002 Rauma.
Elinkeinokalatalouden näkymiä ohjelmakaudella Kalaviikko, Ylitarkastaja Risto Lampinen Maa- ja metsätalousministeriö.
EK:n Suhdannebarometri Penna Urrila.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Projektin nimi: Iso rinkeli
Porotalouden tuet ja korvaukset Kaija Saarni Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Elinkeino- ja yhteiskuntatutkimus.
Yrityksen kannattavuus:
Tulos vs. Kassa / #1 MYYNTI
ProAgriaYrityspalvelut Menestyksen mahdollisuuksia ProAgrian palvelut ovat investointeja tulevaisuuteen.
Ruokaketjun kehittämisellä hyvinvointia koko maakuntaan Pro Ruokakulttuuri päätösjuhla , Ulla Mehto-Hämäläinen.
Kalamarkkinoita koskevia kalvoja 2002 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen.
LSO Osuuskunta HK Ruokatalo Group Oyj Suomi Baltia Puola *
Suomalaisen kirjolohen kilpailukyky kansainvälistyvillä
Hyvinvointialan yrittäjyyden kasvuohjelma HYRRÄ Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen Joensuun Seudun Kehittämisyhtiö JOSEK Oy Alueet ja hyvinvointi.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Metallien jalostus Suomessa Ennakkotiedot vuoden 2014 kehityksestä.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Johdatus ohjelmistoliiketoimintaan harjoitustyö
Tähän otsikko (Arial Narrow, koko 28 p) – Tähän tekstiä… (Fonttina Arial Narrow, koko 20 p) tähän tekstiä – tähän tekstiä Tekijä, pvm.
Venäjä Viennin keskeinen panostusalue. Toiminnan painopiste jakelutien rakentaminen. Panostusalueet Pietari, Moskova, muut miljoonakaupungit. Kohderyhmänä:
Tulikivi Oyj  Tulikivi Oyj rakentaa uuden tuotantolaitoksen Juukaan vuonna  Investointi on Tulikiven kasvustrategian mukainen toimenpide.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Rauman kauppakamarin Työvoima- ja osaamiskysely  Sähköinen kysely –  Kysely lähetettiin 307 kauppakamarin jäsenelle  Vastanneita 114,
Kalan hinta ja kalan tuonnin kehitys Jari Setälä Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Kalaviikko 2002 Tampere.
Tilaisuus alkaa klo 9. #digibarometri2016. Tervetuloa Tuomo Luoma, Verkkoteollisuus #digibarometri2016.
Investointi strategisena päätöksenä. ”PÖYTÄKIRJAOTE” Investointi on kannattava, Ei vaaranna yrityksen maksuvalmiutta ja Tukee yrityksen valitsemaa strategiaa.
Talouden sisäinen tasapaino: Inflaatio ja työttömyys
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
1 Pienten toimijoiden helpotukset ja raakamaidon suoramyynti Pirjo Korpela Evira
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Toimintasuunnitelma.
KALANKASVATUKSEN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT
Suomen talouden tulevaisuus
Talous tutuksi – koulutus syksy 2013
Lampaanliha.
Markkinatalous ja epätäydellinen kilpailu
Suoramyynnissä mahdollisuus
Jokainen totuus käy läpi kolme vaihetta. Ensin sille nauretaan.
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Venäjän vienti kasvuun Päijät-Hämeessä –hanke
Suomella on erinomaiset mahdollisuudet saada osansa kasvavista metsäteollisuustuotteiden markkinoista Suomen mittava ja kasvava raaka-ainepotentiaali kestävästi.
LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948. LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Esityksen transkriptio:

Poronlihatuotteiden markkinat 2004 Riistan- ja kalantutkimus Kaija Saarni, Leena Aikio, Jorma Kemppainen, Jari Setälä ja Asmo Honkanen

Saarni, ym. Tavoitteena selvittää 1. Minkälaiset yritykset jalostavat poronlihaa 2. Yritysten raaka-aineen hankintaa 3. Kuinka paljon erilaisia lihatuotteita porosta valmistetaan

Saarni, ym. Tavoitteena selvittää 3. Poronlihatuotteiden kysyntää ja kilpailuasetelmaa elintarvikemarkkinoilla 4. Poronlihaa jalostavien yritysten tulevaisuuden suunnitelmia ja näkemyksiä poronlihamarkkinoista

Saarni, ym. Aineisto  Henkilökohtaiset yrityshaastattelut tammi- huhtikuu 2005 tammi- huhtikuu 2005  Haastateltuja yrityksiä 39, 35 yritykseltä kattavat tiedot hankinnoista, liikevaihdosta ja myynneistä 35 yritykseltä kattavat tiedot hankinnoista, liikevaihdosta ja myynneistä  Käsitelty poronlihan määrä kiloa

Yritykset liikevaihtoluokittain Yritysten kokonaisliikevaihto 79 milj. € Poronlihanjalostuksen osuus 16,5 milj. € n = 39

Saarni, ym. Poronlihan tuotanto ja yritykset päätoimialoittain n = 39

Saarni, ym. Poronlihan tuotanto ja yritysten perustamisajankohta n = 39

Yritysten työvoiman määrä Yhteensä 120 henkilötyövuotta

Raaka-aineen hankintalähteet 39 yrityksen hankinnat Kg

Eloporojen ja jalostetun poronlihan osuudet alueittain

Saarni, ym. Raaka-aineen tärkein hankintaperuste n = 39

Myynti tuoteryhmittäin 35 yrityksen myynnit Kg

Saarni, ym. Myynti tuotteittain n = 35

Myynti asiakasryhmittäin 35 yrityksen myynnit Kg

Saarni, ym. Myynti tuotteittain ja myyntikanavittain n = 35

Saarni, ym. Markkina-alueet

Saarni, ym. Poronlihatuotteiden kilpailuasema

Saarni, ym. Jalostusyritysten tuotantokapasiteetti Yritysten tuotantokapasiteetti yhteensä teurasporoa vuodossa Jalostusyrityksistä: Jalostusyrityksistä:  60 % toimii vajaalla kapasiteetilla  15% rajoittaa tuotantoa tarkoituksellisesti  10 % toimii täydellä teholla

Saarni, ym. Yritysten tuotantotavoite viiden vuoden kuluttua n = 39

Saarni, ym. Yritysten investointikohteet

Saarni, ym. Yritysten näkemyksiä poronlihan jalostuksesta ja markkinoista Poronlihan tuottajahinnan arveltiin pysyvän vakaana Poronlihan tuottajahinnan arveltiin pysyvän vakaana

Saarni, ym. Yritysten näkemyksiä poronlihan jalostuksesta ja markkinoista  Karkeasti paloitellun lihan menekin hiipuminen  Kysynnän kasvu entistä pidemmälle jalostettuihin tuotteisiin  Laadukkaan käristyksen kysyntä kasvamassa

Saarni, ym. Yritysten näkemyksiä poronlihan jalostuksesta ja markkinoista Suoramyynnin ja pienimuotoisen jalostuksen arveltiin Suoramyynnin ja pienimuotoisen jalostuksen arveltiin 1.Lisääntyvän, koska kiinnostus ja valmiudet parantuneet 2.Vähenevän, koska kilpailu kiristyy

Saarni, ym. Yritysten näkemyksiä poronlihan jalostuksesta ja markkinoista  Poromiesjalostajilla huoli työajan riittävyydestä  Pienjalostajien huoli kiristyvän kilpailun vaikutuksista myyntihintoihin

Saarni, ym. Yritysten näkemyksiä poronlihan jalostuksesta ja markkinoista Huoli suoramyynnin kasvuun liittyvistä riskeistä: Huoli suoramyynnin kasvuun liittyvistä riskeistä: heikkolaatuinen liha heikentäisi poronlihan kysyntää

Saarni, ym. Yritysten näkemyksiä poronlihan jalostuksesta ja markkinoista  Porotalouden kielteinen julkisuus vaikuttaa hintaan ja imagoon  Menekinedistystyö onnistunutta

Saarni, ym. Tulosten pohdintaa Toimintastrategian mukainen jako: 1. Muutamat lihateollisuuden yritykset  valtakunnalliset vähittäiskauppamarkkinat 2. Pienet yritykset  Lähialueen raaka-aineen hyödyntäminen

Saarni, ym. Tulosten pohdintaa Rajallinen raaka-aine:  Kilpailukyvyn edellytyksenä tasainen saatavuus  Tuotannon ja markkinoinnin sopeuttaminen  Alkutuotannon yhteydessä toimivalla jalostajalla turvattu raaka-aine turvattu raaka-aine

Saarni, ym. Tulosten pohdintaa PienjalostustoiminnanUhat  Raaka-aineen hintatason nousu uhkaa kannattavuutta  Vähittäiskauppaketjujen keskitetty ostotoiminta Mahdollisuudet  Erikoistuotteet  Vahvat alue- ja paikallismarkkinat  Suoramyynti

Saarni, ym. Tulosten pohdintaa Laatu kiristyvässä kilpailutilanteessa  Isot jalostajat vertaavat laatua tuontituotteisiin  Pienjalostajat painottavat laadullista ja asiakaslähtöistä paremmuutta suuriin jalostajiin verrattuna

Saarni, ym. Yritysten yhteistyötä tiivistämällä pieni raaka-ainemäärä voidaan jalostaa tehokkaasti ja myydä kohdennetulle markkinasegmentille kannattavasti