Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJere Mäkelä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti 16.11.2010 25.6.2014 1 VELI-PEKKA PÄIVÄNEN
2
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT
3
25.6.2014 KESKI-SUOMEN MATKAILUN KEHITTÄMINEN Matkailuparlamentti 2004: Keski-Suomi hyväksyy peruslähtökohdat: 1.Matkailuyrityksillä on vastuu oman yritystoiminnan kaikista osa-alueista ja kannattavuudesta. 2.Matkailun kehittämisen kannalta on tärkeää, että yritykset verkostoituvat. 3.Julkisen sektorin tehtävänä on tukea matkailun yritystoiminnan edellytyksiä ja kehittää toimintaympäristöä.
4
25.6.2014 KESKI-SUOMEN MATKAILUN KEHITTÄMINEN Matkailuparlamentti 2005, Keski-Suomen matkailustrategia 2010: KEHITTÄMISPERIAATTEET: peruslähtökohtana yrityslähtöisyys, julkinen sektori toimii edellytysten luojana matkailukeskittymien vahvistaminen ja monipuolistaminen veturiyritysten ja niitä tukevien yritysverkostojen kehittäminen tapahtuu laajojen kehittämissuunnitelmien pohjalta sekä teemapohjaisen toiminnan tukemisen kautta ulkomaanmarkkinointiin suunnattujen, suuraluekonseptiin perustuvien tuotteistojen kehittäminen
5
25.6.2014 KESKI-SUOMEN MATKAILUN KEHITTÄMINEN Matkailuparlamentti 2005 Keski-Suomen matkailustrategia 2010 : TOIMINTA-AJATUS Keski-Suomi tunnetaan osana Järvi-Suomea vetovoimaisista kärkituotteista ja menestyvistä matkailukeskusverkostoista, jotka asiakaslähtöisesti tuottavat, markkinoivat ja myyvät laadukkaita ja kannattavia matkailupalveluita valitsemilleen asiakasryhmille kotimaassa ja ulkomailla.
6
25.6.2014 KESKI-SUOMEN MATKAILUN KEHITTÄMINEN Matkailuparlamentti 2005 Keski-Suomen matkailustrategia 2010 : TAVOITTEET 2010: hotellihuonekäyttöasteen nostaminen 50 %:iin (45,7 % v. 2004) toteutuma; 2009 oli 51,7 % yritysten liikevaihdon kasvattaminen 6 %/vuosi toteutuma; kasvu 2004-2008 oli 4,5 %/vuosi yöpymisvuorokausien keskimääräinen kasvu koko maakunnassa 20 000 vrk/vuosi toteutuma; kasvu 15 513 vrk/vuosi
7
25.6.2014 KESKI-SUOMEN MATKAILUN KEHITTÄMINEN Matkailuparlamentti 2005 Keski-Suomen matkailustrategia 2010 : TAVOITTEET 2010: ulkomaisten matkailijoiden määrän lisääminen 17 % => 20 % toteutuma 2009 15,2 % 2004 159.773 2009 167.828 Keski-Suomessa on 3-5 kansainvälistä matkailukeskus-verkostoa v. 2010
8
25.6.2014 KESKI-SUOMEN MATKAILUN KEHITTÄMINEN Keski-Suomen liiton rahoittamien matkailukeskusten kehittämissuunnitelmat ns masterplanit HIMOS, PAVILJONKI, LAAJAVUORI, PEURUNKA, HANKASALMI, KEURUU, SAARIJÄRVI JA JOUTSA Keski-Suomen liiton myöntämä rahoitus yhteensä 291.000 euroa. Toteutuneet investoinnit 2005-2009 HIMOS, PAVILJONKI, LAAJAVUORI, PEURUNKA, HANKASALMI 120 milj euroa Investointipäätökset 2010 HIMOS, PAVILJONKI, PEURUNKA……. 71,5 milj euroa
9
Keski-Suomi / majoitusvuorokaudet 2007-2010
11
25.6.2014 MATKAILUN KEHITTÄMISEN TAVOITTEET VUODELLE 2015 hotellikäyttöasteen nostaminen 60 %:iin (50 % v. 2007) yritysten liikevaihdon kasvattaminen 6 % / vuosi Ulkomaisten yöpymisvuorokausien keskimääräinen kasvu koko maakunnassa 20 000 vrk/vuosi ulkomaisten matkailijoiden määrän lisääminen 16 % => 20 % työllisyys: kasvu 2 %/v maakunnan ulkopuolinen t&k –rahoitus 1 milj.€/v
12
25.6.2014 MATKAILUN KEHITTÄMISEN TAVOITTEET VUODELLE 2015 Keski-Suomen matkailun hallitustyöskentelyssä on mukana kaikki matkailukeskukset matkailukeskusverkostojen kehittäminen: maakunnassa on vuonna 2015 vähintään 2-3 kansainvälisesti tunnettua ja 2-3 merkittävää, valtakunnan tasolla tunnettua matkailukeskittymää. matkailukeskuksilla järjestelmät laadun kehittämiseen ja yhteismarkkinointiin
13
Yhteistyön, yrittäjyyden ja osaamisen Keski-Suomi
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.