Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suoramyynnissä mahdollisuus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suoramyynnissä mahdollisuus"— Esityksen transkriptio:

1 Suoramyynnissä mahdollisuus
Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

2 Tavoitteena ruoan tuottajan ja kuluttajan kohtaaminen
Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

3 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas
Mitä lähiruoka on? Mahdollisimman lähellä tuotettua suomalaista ruokaa, jonka alkuperä, tuottaja ja valmistaja tiedetään (MTK 2011). Erityisesti paikallisruokaa, joka edistää oman alueen paikallistaloutta, työllisyyttä ja ruokakulttuuria. Ruoka on tuotettu ja jalostettu oman alueen raaka-aineista ja sitä markkinoidaan ja kulutetaan omalla alueella. Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

4 Kuluttajaa kiinnostaa ostaa ruokaa suoraan tuottajalta
Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

5 Kuluttajalle mieluisin tapa saada tietoa ostopaikoista
Mieluisin tapa saada tietoa ruoan ostopaikoista on netti. Näin toivovat erityisesti vuotiaat ja Uudellamaalla asuvat. 4/12/14 Lähde: TNS-Gallup 11/2013, Suoraan tuottajilta ostaminen (MaasTul/MTK), N= 2523

6 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas
Oletko ostanut elintarvikkeita suoraan ruuan tuottajilta/ seuraavien kanavien kautta viimeisen vuoden aikana? Lähde: TNS-Gallup 11/2013, Suoraan tuottajilta ostaminen (MaasTul/MTK), N= 2523 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

7 Mieluisimmat lähiruuan ostoskanavat kuluttajalle
4/12/14 Lähde: TNS-Gallup 11/2013, Suoraan tuottajilta ostaminen (MaasTul/MTK)

8 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas
Tuoreus tärkein ostoperuste - halu tukea maakunnan viljelijöitä ja ostaa pieniltä toimijoilta sekä maku ja laatu Tuoreus Maku Laatu Lähde: TNS-Gallup 11/2013, Suoraan tuottajilta ostaminen (MaasTul/MTK), N= 2523 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

9 Mitä aiot ostaa jatkossa?
Lähde: TNS-Gallup 11/2013, Suoraan tuottajilta ostaminen (MaasTul/MTK), N= 2523 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

10 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas
Ruuan tuottaja on kiinnostunut kohtaamaan kuluttajan ja myymään myös suoraan Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

11 Lähiruoan menekkiin vaikuttavat asiat
Lähde: Suomen Gallup/Elintarviketieto Oy, Maatilojen kehitysnäkymät; Valmius lähiruokapalveluihin Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

12 Suoramyynti kasvaa v. 2020 mennessä
Myyntikanavissa iso vaihtelu riippuen myytävästä tuotteesta. Kaikilla sektoreilla suoramyynti kiinnostaa jatkossa nykyistä enemmän. Kotieläintiloista harjoitti suoramyyntiä 12 % v  21 % v Maito menee meijeriin, suoramyynti kaksinkertaistuu v mennessä 3 %  6 %. Lihanautatilat myyvät jalostavalle teollisuudelle: suoramyyntiä harjoittavien tilojen osuus kasvaisi jatkossa 3 %  13 %. Emolehmätiloilla suoramyynti kuluttajille on yleisempää, 17 % v  38 % v. 2020, ruokapiireille myynti 4 %  21 %. Sianlihan suoramyyntiä suunnittelee joka kymmenes, nyt 3 %. Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

13 Suoramyynti kasvaa v 2020 mennessä
Lampaanlihaa myydään jo suoraan kuluttajille, osuus kasvaa 53 %  63%. Kananmunien myyntikanavat ovat moninaiset, nyt 50 % tiloista harjoittaa suoramyyntiä ja osuus kasvaisi yli puoleen jatkossa. Joka neljäs perunatila myy perunaa suoraan kuluttajille ja osuus kasvaa 28 %  31 %. 2/5 vihannestiloista myy suoraan kuluttajille, suoramyynti lisääntyy varsinkin ruokapiireille. Marjatilojen myyntikanava on nyt ja jatkossa suoramyynti kuluttajille. Ruokapiireille lisää! Luomutuotannossa olevilla tiloilla suoramyynti lähes kolminkertaista verrattuna tavanomaisiin tiloihin. Poikkeuksena lammastilat, joilla suoramyynti on yhtä yleistä luomu- ja tavanomaisilla tiloilla. Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

14 Suoramyynti kuluttajalle, kaikki tuotteet
Lähde: Suomen Gallup/Elintarviketieto Oy, Maatilojen kehitysnäkymät; Valmius lähiruokapalveluihin Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

15 Suoramyynti ruokapiireille, kaikki tuotteet
Lähde: Suomen Gallup/Elintarviketieto Oy, Maatilojen kehitysnäkymät; Valmius lähiruokapalveluihin Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

16 Koulutuksen ja neuvonnan tarve
Elintarvikkeiden jatkojalostusta ja suoramyyntiä harjoittavilla maatalousyrittäjilla on erityinen koulutustarve elintarvikelainsäädännöstä suoramyynnistä markkinoinnista. Lähde: Suomen Gallup/Elintarviketieto Oy, Maatilojen kehitysnäkymät; Valmius lähiruokapalveluihin Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

17 Ruoka on aina arvovalinta
Arvostetaan ja vaalitaan ruokakulttuuria, ruuan tuottajaa ja kotimaista tuotantoa. Innovoidaan lisää yhteistyössä! Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas


Lataa ppt "Suoramyynnissä mahdollisuus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google