Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuRiitta Tikkanen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
SALMAR-TUTKIMUKSEN TULOKSIA 2001 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen
2
SALMAR: Lohimarkkinatutkimus 200020012002 Aineiston keruu: Tietopankki 1) Yritysmäärät/muutokset 2) Kalatuotemäärät/hinnat (R) Paneeliyritysten haastattelut (WP 1) (R) Arvoketjun rakenne- analyysi (WP 2) (R) Markkinoi- den vertikaa- linen yhteis- integraatio (WP 3) (N) Katteet ja markkina- rakenteet (WP 4) (P) Rakenne- muutokset ja vaikutukset politiikkaan (WP 5) (R) Mallinnus: Hinnat Yritykset
3
Lohikalat ja tuotu kala vienyt markkinoita kotimaiselta kalastetulta kalalta Lohikalojen osuus noin kolmannes kokonaismarkkinoista
4
Tuodun lohen osuus Suomessa noin 30 % vuonna 2000 Lohimarkkinat tasaisessa kasvussa
5
Lohimarkkinoiden arvo ei ole kasvanut Lohimarkkinoiden arvo oli noin 450 Mmk vuonna 2000
6
Pääosa lohesta tuodaan Norjasta
7
Kaupan esteiden vähentyessä tuoreen lohen tuonti kasvoi nopeasti
8
Pääosa kirjolohituotteista viedään Japaniin
9
Kirjolohen mädin vienti merkittävää 90-luvulla
10
Lohikalojen kulutuksen kasvu nopeaa Euroopassa Lohen kysyntä Suomessa ja Ranskassa kehittynyt yhdenmukaisesti
11
Lohikauppa globalisoituu Lohen hinnat yhdenmukaistuneet > maailmanmarkkinahinta
12
Kirjolohen ja lohien hinnat yhdentyneet Vuonna 2000 lohikalojen hinnat lähes samaa tasoa
13
Lohen säilyvyys, laatu, saatavuus ja mielikuva hyvä Kirjolohi sopii hyvin savustukseen
14
Lohi ohittanut kirjolohen tuorekala- kaupassa
15
Kilpailevatko kirjolohi ja lohi samoilla markkinoilla ?
16
Kirjolohen ja tuodun lohen kuukausihinnat 1992-2000 Tuodun lohen minimihinta vähentänyt kilpailua ?
17
Kalastetun ja tuodun lohen kuukausihinnat 1992-2000 Tuotu lohi määrää kalastetun lohen hintaa
18
Kirjolohen ja kalastetun lohen kuukausihinnat 1992-2000 Kirjolohen hinta vaikuttaa kalastetun lohen hintaan
19
Kirjolohen hinnat arvoketjussa
20
Lohen hinnat arvoketjussa
21
Kirjolohi Lohi Tuottaja Viejä Tuottaja Tukku Kampanja Vähittäis Tukku 5% 9% 14% Tuonti 56% 15% 20% 15% Tukut keskeisiä kirjolohimarkkinoilla, maailmanmarkkinat lohen hinnan Hinnan määräytymisen suunta9% = Kateprosentti15% = Lajien välinen hintasuhde SuomiNorjaSuomiNorja 6%
22
Katteet yhdenmukaistuneet Katteet sisältävät kaikki kustannukset
23
Minimihinta vaikutti katteisiin Katteet sisältävät kaikki kustannukset
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.