Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJuha Kivelä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kalamarkkinoita koskevia kalvoja 2002 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen
2
SALMARin tuloksia 1.Lohikalojen markkinat toimivat Suomessa kilpailullisesti a)Vähittäiskaupalla on kuitenkin eniten markkinavoimaa b) Kalatukkujen rooli keskeinen: tukkuhinnat johtavia c)Lohikalojen maailmanmarkkinahinta vaikuttaa kotimaisten lohikalojen hintoihin
3
SALMARin tuloksia 2.Tuotu lohi, kalastettu lohi ja kirjolohi kilpailevat Suomessa samoilla markkinoilla a)Kirjolohen hinta määräytyy ensisijaisesti oman tarjonnan ja tuodun kalan hinnan kautta. Tuotu lohi ei ole kuitenkaan kirjolohen täydellinen korvike: Kilpailee ensisijaisesti tuorekalamarkkinoilla b) Tuotu lohi ja kirjolohi määräävät kalastetun lohen hinnan. Kalastetun lohen sopeutuu nopeasti tuodun lohen ja kirjolo- hen hintojen muutoksiin c) Ylitarjontatilanteessa tuotu lohikala määrää kotimaisen kir- jolohen hinnan. Lohen minimihinta ei ole toimiva ratkaisu.
4
Kirjolohen hinta romahti vuonna 2001
5
Kotimaisen kirjolohen hinta seurasi tuodun kirjolohen hintaa
6
Kotimaisen ja tuodun kirjolohen vähittäishinnat samalla tasolla
7
Lohta ja kirjolohta tuotiin runsas 10 miljoonaa kiloa vuonna 2001
8
Kotimaisen kirjolohen tarjonta kausiluonteista
9
Keväällä pääosa tuotua kalaa
10
Lohta tuodaan kysynnän mukaan
11
Kirjolohesta puolet jalostetaan Lohi käytetään tuoreena
12
Tuoreen lohikalan tarjonta lisääntyi lähes vuonna 2001
13
Jalosteiden kysyntä kasvaa Kirjolohi säilyttänyt markkinaosuutensa Noin kolmannes (333 tonnia) norjalaisesta kirjolohesta jalostettiin v. 2001
14
(tuore kokonainen) (tuore file) Lohen tukkukatteet Tuoretuotteiden katteet laskevat Esitetyt katteet sisältävät voiton lisäksi kustannukset
15
Kirjolohen ja kalastetun lohen hinnat laskivat 2001 (Indeksi: 2000 = 100)
16
Siian, ahvenen ja kuhan hinnat nousussa (Indeksi: 2000 = 100)
17
Kaupallinen tarjonta + vapaa-ajan kalastuksen saalis Siiankulutus Suomessa
18
Suomen siikamarkkinat 2-3 miljoonaa kiloa 5-8 miljoonaa Euroa (25-50 Mmk) Siian kaupallinen tarjonta Suomessa
19
Merialueen siikasaaliit kokoluokittain vuosina 1990-1994
20
Siikatuotteet
21
Kalakaupan rakennemuutos Vähittäiskauppa ja SK: Yksiköt: Suurenevat, hypermarkettien markkinaosuus kasvaa, kalan erikoismyymälöitä marketeihin Keskusliikkeet: ketjutus, logistiikan tehostus, hankintojen keskitys, hankkijoiden kilpailutus, uusia tuotemerkkejä, maakuntaelintarvikkeiden kautta imagoa SK: Keskittymistä, ostoja keskitetään Tukut ja jalostamot: Yhteistyö keskusliikkeiden kanssa: keskittymistä, alihankintaa, aluehankintapisteitä, sopimuksia tai vertikaalista integraatiota, tuontia tarjontaa tasaamaan Alue-, raaka-aine-, tuote-tai markkinakohtaiset strategiat
22
Alkutuotannon rakennemuutos Kalanviljely: Toimijoiden määrä vähenee, keskittymistä, kasvatusta Ruotsissa, toimitussopimuksia tai muuta integroitumista tukkujen ja jalostusteollisuuden kanssa Kalastus: Toimijoiden määrä vähenee, keskittymistä (erityisesti silakka), ammattimaistuminen (laatu), integroitumista tukkujen ja jalostusteollisuuden kanssa
23
Muutokset koko tuotanto- ja kauppaketjussa Vähittäisketjujen rooli vahvistuu Vertikaalinen integraatio lisääntyy Kala-alan toimijoiden määrä vähenee > yhteistyö ja työnjako toimijoiden välillä tiivistyy Yhteistyön avulla pyritään alentamaan kustannuksia, tasaamaan kalan tarjontaa ja kysyntää, parantamaan kalan hintatasoa, laatua ja toiminnan läpinäkyvyyttä Entistä systemaattisempaa yhteistyötä tutkimuksen ja elinkeinon välillä
24
Vähittäiskaupan rakennemuutos Vähittäiskauppa EnnenNyt
25
Kalaelinkeinojen rakennemuutos Kalatukkukauppa EnnenNyt
26
Kalaelinkeinojen rakennemuutos EnnenNyt Kalankasvatus
27
Elinkeinojen vertikaalinen integraatio Ennen Nyt Kova hintakilpailu, vähäinen yhteistyö ja heikko laatu Keskittymistä, työnjakoa ja ammattimaisempaa toimintaa
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.