Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kalamarkkinoita koskevia kalvoja 2002 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kalamarkkinoita koskevia kalvoja 2002 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen."— Esityksen transkriptio:

1 Kalamarkkinoita koskevia kalvoja 2002 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen

2 SALMARin tuloksia 1.Lohikalojen markkinat toimivat Suomessa kilpailullisesti a)Vähittäiskaupalla on kuitenkin eniten markkinavoimaa b) Kalatukkujen rooli keskeinen: tukkuhinnat johtavia c)Lohikalojen maailmanmarkkinahinta vaikuttaa kotimaisten lohikalojen hintoihin

3 SALMARin tuloksia 2.Tuotu lohi, kalastettu lohi ja kirjolohi kilpailevat Suomessa samoilla markkinoilla a)Kirjolohen hinta määräytyy ensisijaisesti oman tarjonnan ja tuodun kalan hinnan kautta. Tuotu lohi ei ole kuitenkaan kirjolohen täydellinen korvike: Kilpailee ensisijaisesti tuorekalamarkkinoilla b) Tuotu lohi ja kirjolohi määräävät kalastetun lohen hinnan. Kalastetun lohen sopeutuu nopeasti tuodun lohen ja kirjolo- hen hintojen muutoksiin c) Ylitarjontatilanteessa tuotu lohikala määrää kotimaisen kir- jolohen hinnan. Lohen minimihinta ei ole toimiva ratkaisu.

4 Kirjolohen hinta romahti vuonna 2001

5 Kotimaisen kirjolohen hinta seurasi tuodun kirjolohen hintaa

6 Kotimaisen ja tuodun kirjolohen vähittäishinnat samalla tasolla

7 Lohta ja kirjolohta tuotiin runsas 10 miljoonaa kiloa vuonna 2001

8 Kotimaisen kirjolohen tarjonta kausiluonteista

9 Keväällä pääosa tuotua kalaa

10 Lohta tuodaan kysynnän mukaan

11 Kirjolohesta puolet jalostetaan Lohi käytetään tuoreena

12 Tuoreen lohikalan tarjonta lisääntyi lähes vuonna 2001

13 Jalosteiden kysyntä kasvaa Kirjolohi säilyttänyt markkinaosuutensa Noin kolmannes (333 tonnia) norjalaisesta kirjolohesta jalostettiin v. 2001

14 (tuore kokonainen) (tuore file) Lohen tukkukatteet Tuoretuotteiden katteet laskevat Esitetyt katteet sisältävät voiton lisäksi kustannukset

15 Kirjolohen ja kalastetun lohen hinnat laskivat 2001 (Indeksi: 2000 = 100)

16 Siian, ahvenen ja kuhan hinnat nousussa (Indeksi: 2000 = 100)

17 Kaupallinen tarjonta + vapaa-ajan kalastuksen saalis Siiankulutus Suomessa

18 Suomen siikamarkkinat 2-3 miljoonaa kiloa 5-8 miljoonaa Euroa (25-50 Mmk) Siian kaupallinen tarjonta Suomessa

19 Merialueen siikasaaliit kokoluokittain vuosina 1990-1994

20 Siikatuotteet

21 Kalakaupan rakennemuutos Vähittäiskauppa ja SK: Yksiköt: Suurenevat, hypermarkettien markkinaosuus kasvaa, kalan erikoismyymälöitä marketeihin Keskusliikkeet: ketjutus, logistiikan tehostus, hankintojen keskitys, hankkijoiden kilpailutus, uusia tuotemerkkejä, maakuntaelintarvikkeiden kautta imagoa SK: Keskittymistä, ostoja keskitetään Tukut ja jalostamot: Yhteistyö keskusliikkeiden kanssa: keskittymistä, alihankintaa, aluehankintapisteitä, sopimuksia tai vertikaalista integraatiota, tuontia tarjontaa tasaamaan Alue-, raaka-aine-, tuote-tai markkinakohtaiset strategiat

22 Alkutuotannon rakennemuutos Kalanviljely: Toimijoiden määrä vähenee, keskittymistä, kasvatusta Ruotsissa, toimitussopimuksia tai muuta integroitumista tukkujen ja jalostusteollisuuden kanssa Kalastus: Toimijoiden määrä vähenee, keskittymistä (erityisesti silakka), ammattimaistuminen (laatu), integroitumista tukkujen ja jalostusteollisuuden kanssa

23 Muutokset koko tuotanto- ja kauppaketjussa Vähittäisketjujen rooli vahvistuu Vertikaalinen integraatio lisääntyy Kala-alan toimijoiden määrä vähenee > yhteistyö ja työnjako toimijoiden välillä tiivistyy Yhteistyön avulla pyritään alentamaan kustannuksia, tasaamaan kalan tarjontaa ja kysyntää, parantamaan kalan hintatasoa, laatua ja toiminnan läpinäkyvyyttä Entistä systemaattisempaa yhteistyötä tutkimuksen ja elinkeinon välillä

24 Vähittäiskaupan rakennemuutos Vähittäiskauppa EnnenNyt

25 Kalaelinkeinojen rakennemuutos Kalatukkukauppa EnnenNyt

26 Kalaelinkeinojen rakennemuutos EnnenNyt Kalankasvatus

27 Elinkeinojen vertikaalinen integraatio Ennen Nyt Kova hintakilpailu, vähäinen yhteistyö ja heikko laatu Keskittymistä, työnjakoa ja ammattimaisempaa toimintaa


Lataa ppt "Kalamarkkinoita koskevia kalvoja 2002 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google