Työnantajan eri roolit

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Henkilökohtaisten avustajien työnantajien vertaistukiryhmä
Advertisements

Työaikalain soveltaminen, ylityö ja sen korvaaminen
Työnantajan velvollisuudet käytännössä
Hyvää työpäivää!.
Asunnon vuokraaminen:
Uuden työntekijän perehdyttäminen
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Pellavatehdas Märkäkehruuta Vanha kura-3 -koneella. Kuva otettu ennen vuotta Kuva: Tampereen museoiden kuva-arkisto.
TYÖHÖNOTTAMINEN JA TYÖSOPIMUS/M/S MARIELLA
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
TYÖHAKEMUS.
HENKILÖSTÖPALVELUYRITYKSET JA VUOKRATYÖ
Hyvä tietää palvelussuhteeseen liittyvistä asioista
TYÖEHTOSOPIMUS JA PALKKA
Työrauha ja haastavat tilanteet
TYÖAIKAAN LIITTYVIÄ SÄÄDÖKSIÄ JA SÄÄNNÖKSIÄ
ERILAISIA TYÖSUHTEITA JA TYÖNTEON MUOTOJA
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Työsuojeluvastuut.
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Työsuhteen ehtojen muuttaminen Itellan ylemmät toimihenkilöt
Itellan ylemmät toimihenkilöt ry VIESTINVÄLITYS- JA LOGISTIIKKA-ALAN YLEMPIEN TOIMIHENKILÖIDEN TYÖEHTOSOPIMUS Ja INFORMAATIOLOGISTIIKKA-ALAN YLEMPIEN TOIMIHENKILÖIDEN.
YHDISTYSTYÖNANTAJAN JÄRJESTÄMÄ TYÖTERVEYSHUOLTO KÄYTÄNNÖSSÄ
Tietoturvallisuus osa 6
TYÖSOPIMUS.
Ohjeistus työntekijätiedoista
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
Läheltä piti -tilanteet
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
TYÖTERVEYSHUOLTO MUKANA HYVISSÄ RATKAISUISSA
Kokemuksia yhdistysten ohjauskäytännöista □ Työneuvojan ohjauksesssa olevia työntekijöitä on noin 50. □ Työntekijöitä on Joensuussa, Kontiolahdella, Kiteellä.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
PEREHDYTYS JA TYÖHÖN OHJAUS
Väkivaltatilanteissa toimiminen ja tilanteiden käsittely
Viestintäsuunnitelma
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Work Shadowing- osana opetusta
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
T YÖNETSINTÄ JA TYÖNANTAJAPAKETIT Paltamon Työtä Kaikille –hankkeen loppuseminaari Paltamossa.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Työhyvinvointi työnantajan näkökulmasta A-klinikkasäätiön työsuojelun työkokous Hämeenlinna Kirsti Aalto.
Turvallisuushavainnot – yhteistyöllä kohti turvallisempaa työpaikkaa
Työturvallisuus on työpaikan oma- aloitteista turvallisuuden hallintaa. Työturvallisuus on osa yritysturvallisuutta. Turvallinen työskentely on suunnitelmallista.
Petra Pohjonen Youth Against Drugs ry.  Parantaa työssä jaksamista  Antaa aikaa varsinaiselle työlle  Rajaa työtä ja vapaa-aikaa  Lisää työtehoa 
1 Invalidiliitto 1 Esteetön ja yhdenvertainen työelämä Työ kuuluu kaikille! Uudenmaan TE-toimisto, Pasila Anne Mäki, Invalidiliitto ry.
Aulikki Otranen1 Kehittämis- ja neuvottelupäivä
 ASIOITA, JOITA SINUN OLISI HYVÄ TIETÄÄ TYÖELÄMÄSSÄ OLLESSASI.
Työelämässä eivät vallitse viidakon lait
Työelämälähtöisyys Valmassa
Työelämän tekstejä sähköposti.
Nuoret ja työlainsäädäntö
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
TYÖNANTAJAN JA TYÖNTEKIJÄN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
Työsuhteen käsite Työoikeudellisen sääntelyn perusperiaatteet
Luottamusmiesten ajankohtaispäivät
TYÖNANTAJAN JA TYÖNTEKIJÄN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
TYÖAIKA-ASIOITA Työaikalain pääsisältö. TES:ssa voi olla huomattavia poikkeuksia. (Soveltamisalarajaus ks. TAL 2 §)
Työsuhteen käsite Työoikeudellisen sääntelyn perusperiaatteet
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
TYÖTURVALLISUUS.
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

Työnantajan eri roolit Annina Heini, VTM, suunnittelija Henkilökohtainen apu – Miten toimii työnantaja? –seminaari Pori 15.10.2013

Palvelusuunnitelman idea Henkilökohtaisen avustajan työ on normaalia työtä Työn virallinen määritelmä: ”työskentely korvausta vastaan työnantajan johdon ja valvonnan alaisena”  Avustaja on palkattu työntekijä, joka avustaa vaikeavammaista henkilöä työajalla korvausta vastaan 15.10.2013 Annina Heini

Palvelusuunnitelman idea Työlainsädäntö Sama työlainsäädäntö kuin muussakin työssä Suuri osa työlainsäädännöstä on pakottavaa lainsäädäntöä ei voida poiketa edes yhteisesti sopimalla rike voi johtaa esim. vahingonkorvausvastuuseen tai sakkorangaistukseen PAKOTTAVA TYÖLAINSÄÄDÄNTÖ: esim. Työaikalaki ja vuosilomalaki, työturvallisuuslaki 15.10.2013 Annina Heini

Palvelusuunnitelman idea Asiat, joista työnantajan on huolehdittava Työtehtävien suorittamista koskevien ohjeiden antaminen Lakien ja työsopimuksen noudattamisen valvonta Palkan maksaminen tai palkan maksamisesta huolehtiminen Työajan seuranta Työturvallisuudesta huolehtiminen Työpaikkaa koskevista määräyksistä tiedottaminen Työnantaja on vastuussa työntekijän oikeuksien toteutumisesta 15.10.2013 Annina Heini

Palvelusuunnitelman idea Miksi avustajan työnantajana on erilaista? Työ tapahtuu usein myös työnantajan kotona tai muuten henkilön yksityiseen elämänpiiriin kuuluen. Työ tehdään suurimmaksi osaksi lähellä työnantajaa /esimiestä Harvinainen asetelma (vrt. pienyritykset) Vaatii henkilökemioiden toimimista 15.10.2013 Annina Heini

Palvelusuunnitelman idea Ystävyys vs. ystävällisyys Avustettavan ja avustajan välinen hyvä henkilökemia on tärkeää Ei silti ystävyys- tai kaverisuhde! Ystävällisyys ei tarkoita ystävyyttä! Kaverillinenhan työnantaja voi olla tiettyyn rajaan asti! Tämä on hyvin kiistanalaista. Jotkut ei pidä ystävyyttä ollenkaan ongelmallisena asiana, pelkästään plussana. En väitä, että joka tilanteessa ystävyyssuhde haittaa työsuhdetta. On olemassa ihmisiä, jotka kykenee tästä huolimatta erottamaan työn eikä puolin ja toisin loukkaannuta, kun joudutaan tekemään ikäviäkin asioita, jotka kuuluvat asiaan.  esim. ikävät työtehtävät, työehtosopimukseen kohtaan vetoaminen ym.  näitä ihmisiä on vain vähän! 15.10.2013 Annina Heini

Palvelusuunnitelman idea Pohdittavaa Tilanne: Työnantaja ja avustaja-ystävä ravintolassa Avustaja saattaa työvuoronsa päätteeksi työnantajan ravintolaan, jossa hän käy esimerkiksi hakemassa työnantajalle juotavan ym. tarpeellisen. Työnantaja lähettää kuvitteellisesti avustajansa kotiin Avustaja jatkaa ystävän roolissa iltaa työnantajan eli ystävänsä kanssa Entä jos myöhemmin ystävien riitaantuessa avustaja alkaa periä ylityökorvauksia ravintolailloista? Entä jos ystävä avustaa ystävää ja sattuu jotain? Onko ystävä silloinkin ystävän roolissa ja asemassa? Entä miten tulkitaan, jos paluumatkalla (työmatkalla?) kotiin tulee tapaturma? Työoikeudellisesti ja työsuojelullisesti seuraava tilanne vaikea Riitaantuminen: Aina mahdollista, ihmiset muuttuu ja heistä tuleekin häijyjä (vrt. avioero ja eroaminen sovussa) Tapaus on kuitenkin yhteneväinen tilanteen kanssa, jossa avustaja ylipäätään saattaa työpäivän jälkeen jäädä vaikka kaupungille hoitamaan omia asioitaan 15.10.2013 Annina Heini

Perehdytys

Työturvallisuuslaki ja perehdytys Palvelusuunnitelman idea Työturvallisuuslaissa on säädetty velvollisuus huolehtia siitä, että: Työntekijä perehdytetään työhönsä työpaikan olosuhteisiin työmenetelmiin työsuojelutoimenpiteisiin työterveyshuoltoa koskeviin järjestelyihin Työpaikan yksilölliset olosuhteet Työmenetelmät, joista päättää työnantaja (vaikka avustaja tekisi kotonaan toisin) Työsuojelutoimenpiteet: esim. laitteiden turvallinen käyttö, suojavälineet 15.10.2013 Annina Heini

Palvelusuunnitelman idea Perehdytyksen lähtökohdat Jokainen avun saaja on yksilö, jolloin avuntarpeet ovat myös yksilöllisiä. Avustajalla ei työtä aloittaessaan ole käsitystä siitä, mitä avustamiseen juuri kyseisellä henkilöllä kuuluu, esimerkiksi erityistarpeet avustamisessa tarvittavien apuvälineiden käyttö eri tilanteessa toimiminen ja mikä hänen roolinsa/tehtävänsä tuolloin on ERI TILANTEIDEN ROOLIT: Osallistuuko avustaja tilanteessa vai jääkö taustalle (esim. luento tai harrastus, sukulaisen luona käynti)  avun saajan tarve ja toive ratkaisee 15.10.2013 Annina Heini

Perehdytys on aina yksilöllistä ja riippuu avustettavasta Uudessa työssä tarvitaan opastusta ja neuvoja työn aloittamiseksi. Uusi työ tuo mukanaan paljon kysymyksiä ja työnantajalla on vastuu kysymyksiin vastaamisesta. Perehdytys on uudelle työntekijälle olennainen keino tutustua työpaikkaan ja työpaikalla tehtävään työhön sekä työpaikan pelisääntöihin. Perehdytyksen aikana työntekijälle näytetään työtehtävät ja niissä tarvittavat koneet ja laitteet sekä niiden käyttö vaihe vaiheelta edeten, yksityiskohtaisesti. Yksilöllistä joo, mutta siihen pätee sama kuin uusiin töihin ylipäätänsä Annettava avustajan kysymyksille ja perehdytykselle aikaa. ”Ei ole tyhmiä kysymyksiä” pätee hyvin myös tähän 15.10.2013 Annina Heini

Työnantajan tulee huolehtia siitä, että avustaja saa tarvittavan ohjeistuksen työnsä tekemiseen. Työpaikalla tulisi mielellään olla kirjallisena avustajan ohjeistus työhön Erityisesti työturvallisuuteen liittyvät ohjeet, kuten koneiden ja apuvälineiden käyttö- ja huolto-ohjeet. Ystävä avustajana: Ystävä on voinut tuntea avustettavan kauankin, mutta ei avustajan roolissa Perehdytys yhtä tärkeää! Ystävä: Tästä johtuen ystävä tulee perehdyttää tehtävään siinä missä kenet tahansa 15.10.2013 Annina Heini

Palvelusuunnitelman idea Perehdytys vaiheittain Vaihe 1 Työntekijän vastaanottaminen: Työntekijän saapuessa työpaikalle hänet on hyvä ottaa niin rauhallisessa tilanteessa vastaan kuin mahdollista Joskus sijainen tulee tilanteeseen, jossa hänen on heti käytävä työhön kiinni, mutta heti kun mahdollista, on tilanne rauhoitettava. Vaiheet toki nivoutuu! 15.10.2013 Annina Heini

Perehdytysvaihe 2 Palvelusuunnitelman idea Työympäristöön tutustuminen: Kun työntekijä on toivotettu tervetulleeksi, hänen kanssaan on syytä käydä työpaikka läpi. Työympäristössä voi tapahtua muutoksia ja ne täytyy hyvissä ajoin kertoa, jos ne ovat ennakolta tiedossa. Käydään läpi työtehtävät  Esitellään tehtävä kerrallaan miten kukin tehtävä on tarkoitus toteuttaa. Keskustelemalla ja havainnollistamalla asiat selkiintyvät parhaiten. Kaikki apuvälineet on syytä näyttää ja kertoa miten niitä käytetään. Kerrottava varautumisesta erityistilanteeseen ja se, miten siitä selvitään.   Työpaikan läpikäynti: ”perusesittely” Muutokset voi esim. liittyä päivärytmiin tai viikonpäiviin (”normaalisti tulen kaupungilta klo” tai ”joskus torstaisin…”) sekä mahdollisiin muuttuviin tekijöihin arjessa (silloin kun äitini tulee käymään, on syytä ottaa esille joululahjavaasi.. Perehdytysvaihe: olisi hyvä, jos kunnissa tuntien osalta ymmärrettäisiin vanhan avustajan mukanaolo perehdytyksessä silloin kun se on tarpeellista. Vanha avustaja voi havainnollistaa monta juttua paljon helpommin, kuin jos työnantaja sanallisesti selventää asiaa. Erityistilanne: esim. terveyteen liittyvä (epilepsialääke) tai mihin soittaa tai mennä, jos esim. avaimet unohtuvat sisälle. 15.10.2013 Annina Heini

Perehdytysvaihe 3 Palvelusuunnitelman idea Työsuhteen perus- ja erityisasiat: työajan noudattaminen poissaoloilmoitukset työterveyshuolto vaitiolovelvollisuudesta sovittava työpäivän aikana sallittu omien yhteydenpitovälineiden mahdollinen käyttö (esim. kännykkä, tietokone). virallisemmat asiat 15.10.2013 Annina Heini

Työntekijällä voi olla kysymyksiä ja niihin on hyvä vastata. Mahdolliset taustatiedot työn tekemisessä on oltava työntekijän saatavilla ja niistä on hyvä kertoa etukäteen. Jos työn tekemiseen on mahdollista saada koulutusta, työnantaja kertoo työntekijälle koulutusmahdollisuuksista (esim. Assistentti.infon koulutukset). Työhyvinvoinnista huolehtiminen on jokaisen vastuulla. työnohjausta ja vertaistukiryhmiä 15.10.2013 Annina Heini

Perehdytysvaihe 4 Palvelusuunnitelman idea Työtehtäviin perehtyminen: Työhön opastus tapahtuu asia ja menetelmä kerrallaan. Työhön opastusta on annettava niin monta kertaa kuin se on tarpeen. Työntekijältä odotetaan oma-aloitteisuutta ja oppimiskykyä, mutta oman turvallisuuden takia on syytä olla varma työntekijän osaamisesta. Perehtymistä tapahtuu työsuhteen alussa jopa muutamia viikkoja. Työtehtävät käydään läpi perusteellisemmin kuin työympäristöön tutustumisen vaiheessa. Työtehtäviin perehdytään työtä tekemällä. JOPA MUUTAMIA VIIKKOJA  tai pitempään! Osittain 2. vaiheen kanssa päällekkäisiä asioita  perusteellisemmin 15.10.2013 Annina Heini

Perehdytyskansio Palvelusuunnitelman idea Tarvittavat ohjeet kannattaa koota perehdytyskansioon Pelastautumisohjeet sekä työntekijän nähtävillä pidettävät säädökset ja dokumentit voivat olla kootusti perehdytyskansiossa liitteenä. Työntekijän vastuulla on ottaa työn tekemiseen vaikuttavista asioista selvää silloin, kun ne ovat jääneet hänelle kertomatta eikä niistä ei ole mainittu perehdytyskansiossa. Työntekijän vastuulla on KYSYÄ! 15.10.2013 Annina Heini

Työnjohto

Palvelusuunnitelman idea Työsopimuksessa olevat tehtävät Työnantaja määrittelee työtehtävät. Avustajan tehtäviin kuuluvat tehtävät, joita työnantaja ei kykene vamman vuoksi tekemään itse. Avustajan tehtävänä on työnantajan opastuksella suorittaa annetut tehtävät ja mahdollistaa näin työnantajan elämän sujuminen. Työsopimukseen kirjataan työtehtävät (vastaavat palvelusuunnitelmaa), joita avustajan on kyettävä tekemään 15.10.2013 Annina Heini

Palvelusuunnitelman idea Työsopimus Työnjohto-oikeus selvenee työsopimuksella, jossa tulee olla ainakin: työnantajan ja työntekijän nimi mahdollinen koeaika onko kyseessä toistaiseksi voimassa oleva vai määräaikainen työsopimus. Määräaikaisessa sopimuksessa on mainittava työn kesto ja määräaikaisuuden peruste. työn aloittamisajankohta pääasialliset työtehtävät palkka työaika irtisanomisaika. Vaitiolovelvollisuudesta sovittava ja kirjattava erikseen, jos sitä edellytetään Listassa voisi olla vielä noudatettava TES 15.10.2013 Annina Heini

Palvelusuunnitelman idea Työn johtaminen Avustettava on työnantaja ja työnjohtaja Hän päättää mitä kulloinkin tehdään, missä, milloin ja miten Hän antaa työnjohdolliset ohjeet ja määräykset Työnjohtajan kannattaa määritellä tarkasti avustajan tehtävät sekä miten, missä ja milloin avustaja tehtäviään hoitaa Minimoidaan epäselvyydet ja konfliktit Tärkeää erityisesti avustajan ollessa ennestään tuttu Määrittelyä mielellään mahdollisimman paljon jo työsopimuksessa Avustettava on työnjohtaja, vaikka olisikin ”siviilissä” henkilön ystävä. Työajalla avustaja tekee työtä ja silloin ystävästä tulee työntekijä, joka noudattaa työnantajan ohjeita.  vaikeaa toki, siksi ei suositeltava järjestely! MILLOIN: Tietenkin avustajan kanssa sovitaan työvuorot etukäteen 15.10.2013 Annina Heini

Palvelusuunnitelman idea Pohdittavaa Tilanne: Avustaja-ystävä ei tykkää siivoamisesta Avustettava tietää, että avustaja-ystävä ei siivoa juurikaan kotonaan Avustettava ei viitsi laittaa avustaja-ystäväänsä pesemään esimerkiksi vessaa, sillä tietää tämän inhoavan tehtävää Avustettavan asunto alkaa näyttää avustaja-ystävän asunnolta Työnantajalla on oikeus elää elämäänsä haluamallaan tavalla ja jos siihen kuuluu siisti koti, on avustajan tehtävä siitä työnantajan näköinen. Tästä johtuen avustajaksi ei pidä valita henkilöä, joka ei työtehtäviin sovellu tai kokee ne vaikeaksi. 15.10.2013 Annina Heini

Palvelusuunnitelman idea Kuitenkin todettava… Työnantaja päättää myös työsuhteestaan Ei ole aukottomia ohjeita kuka voi toimia avustajana kellekin Vain suosituksia ja huomioitavia seikkoja Ei ole aukottomia ohjeita, saati määräyksiä (lukuun ottamatta lait) 15.10.2013 Annina Heini

Kiitos! 14.10.2013 Annina Heini

Annina Heini annina.heini@kynnys.fi p. 040 940 1399 14.10.2013