Monikulttuurisuus opetuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomalainen koulu ulkomailla syntyneen opettajan silmin
Advertisements

 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
Porin kaupunki PERHENEUVOLA.
MonikultTuurisuus suomalaisessa koulussa opettajan kokemana
S2-tiimin muistiinpanot
Monikulttuurisuustaitojen kehittäminen Tornion kouluyhteisössä
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Yhteistyötä lapsen hyväksi
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
YHTEISTYÖN HAASTEET JA OPPILASHUOLTO MAAHANMUUTTAJATYÖSSÄ Rehtori Auli Vasara, koulukuraattori Tuija Mäkinen ja sosiaalityöntekijä Pirjo Kainulainen.
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Kiinan kieltä lukioissa
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Tervetuloa vesoon! Maahanmuuttaja luokassani – vinkkejä käytäntöön
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
ME-hengen kehittäminen
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Vanhempainilta
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry
Kelpo-hanke Amisto
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Kulttuurienvälinen viestintä
Kielitietoisuus.
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
Esityksen transkriptio:

Monikulttuurisuus opetuksessa Sini & Petra 11.11.2010

Monikulttuurisuuden määritelmä Ei yksiselitteinen Useampi kulttuuri ja näiden välinen vuorovaikutus Tasa-arvo eri kulttuurien välisessä rinnakkaiselossa Kuvaileva Normatiivinen Monikulttuuriset oppilaat koulussa Monikulttuurisuuteen liittyviä käsitteitä

Tilastoja http://www.oph.fi/download/48000_maah anmuuttajat_suomessa_311207.pdf http://www.oph.fi/download/121568_oma _aidinkieli_2008_syksy_kevat.pdf

Monikulttuurisuuden huomioiminen opetuksessa

Monikulttuurisen opetuksen edellytykset Tasa-arvoisuus Eri kulttuurien arvojen, uskomusten ja toiminnan huomioiminen Myönteinen suhtautuminen monikulttuurisiin lapsiin ja vuorovaikutuksen edistäminen eri kulttuurien välillä Monikulttuurinen kompetenssi

Opetusjärjestelyt ja tukitoimet Tuettu opetus Pienryhmä Oikea luokka-aste Oman kielen opetus Valmistava opetus Henkilökohtaisen oppimissuunnitelman laatiminen Kimppa-luokka Joustava opetus Läksykerho Erityisopetus

Monta kieltä, monta mieltä Pohdi, miten videon koulussa otetaan monikulttuurisuus huomioon? Mitä erityisiä metodeja opettaja käyttää?

Arviointi Otettava huomioon tausta ja kielitaito Numero- vai sanallinen arviointi? Jatkuvaa Oppilaan ja vanhempien tulee ymmärtää arvioinnin kriteerit Tasa-arvoisuus?

Arviointi (jatkuu) Mistä lapsi tulee? Millainen on lapsen ja perheen kulttuuritausta? Millainen on perhetilanne? Millaista koulutusta lapsi on saanut ja missä? Onko lapsi osallistunut ns. valmistavaan opetukseen? Millainen on lapsen suomen kielen taso? Miten perheessä hallitaan suomen kieltä? Mitä ja missä lapsi on konkreettisesti opiskellut ja kuinka kauan?

Koulun ja vanhempien yhteistyö Kommunikointiongelmat, vanhempien kouluttamattomuus/ lukutaidottomuus Henkilökohtaiset keskustelut opettajan kanssa Kulttuurierojen huomioiminen Luottamuksellisuus Tulkin käyttö Hyvän yhteistyön lähtökohtia: arvostus, kuuleminen, kunnioitus, keskinäinen luottamus, myönteisyys ja avoimuus, vuoropuhelu

Monikulttuurinen opettajuus Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden huomioiminen opetuksessa Pedagogiset taidot Opettajan asenteet: toisista välittäminen, oikeudenmukainen ajattelu, moninaisuuden kunnioittaminen, suvaitseva suhtautuminen erilaisuuteen, omien stereotypioiden tunnistaminen Kulttuurien, uskontojen ja elämismaailmojen tunteminen

Haasteet Kieli Kulttuurierot: arvot, tavat, aikakäsitykset Uskonnolliset symbolit Oman uskonnon ja kielen opettaminen Kodin ja koulun yhteistyö (tulkin käyttömahdollisuus) Syrjintä, koulukiusaaminen

Mahdollisuudet Maailmankuvan laajentuminen Kulttuurien tietoisuuden lisääntyminen Avaa uusia näkökulmia Monikulttuuriset ystävyyssuhteet

Oppimisvaikeudet Taitojen oppiminen on hidasta, hankalaa ja työlästä Kielelliset-, hahmotus-, tarkkaavaisuus- ja motorisetvaikeudet Kieli- ja kulttuurisidonnaisia Elämänkokemukset Diagnosointi ja tunnistaminen hankalaa Pitkäaikainen seuranta Tutkittu vähän Opetusalan ammattilaiset tarvitsevat lisätietoa

Lähteet Kaija Matinheikki-Kokko: Monikulttuurinen koulutus Arvonen Anu: Maahanmuuttajien oppimisvaikeuksien tunnistaminen Moped.fi Vink.helsinki.fi/files/Theuria_monikult.htm Edu.utu.fi/erillisyksikot/koulutuksenarviointi/hankkeet/hyvatka ytannot Opetuki2.tkk.fi/p/erilaisetoppijat/oppimisvaikeudet/index.html Mll.fi Multikult.wordpress.com Opettajatv.yle.fi Satakunnan kansa Hdl.fi/fi/maahanmuuttajat/21

Kiitos!