Monikulttuurisuus opetuksessa Sini & Petra 11.11.2010
Monikulttuurisuuden määritelmä Ei yksiselitteinen Useampi kulttuuri ja näiden välinen vuorovaikutus Tasa-arvo eri kulttuurien välisessä rinnakkaiselossa Kuvaileva Normatiivinen Monikulttuuriset oppilaat koulussa Monikulttuurisuuteen liittyviä käsitteitä
Tilastoja http://www.oph.fi/download/48000_maah anmuuttajat_suomessa_311207.pdf http://www.oph.fi/download/121568_oma _aidinkieli_2008_syksy_kevat.pdf
Monikulttuurisuuden huomioiminen opetuksessa
Monikulttuurisen opetuksen edellytykset Tasa-arvoisuus Eri kulttuurien arvojen, uskomusten ja toiminnan huomioiminen Myönteinen suhtautuminen monikulttuurisiin lapsiin ja vuorovaikutuksen edistäminen eri kulttuurien välillä Monikulttuurinen kompetenssi
Opetusjärjestelyt ja tukitoimet Tuettu opetus Pienryhmä Oikea luokka-aste Oman kielen opetus Valmistava opetus Henkilökohtaisen oppimissuunnitelman laatiminen Kimppa-luokka Joustava opetus Läksykerho Erityisopetus
Monta kieltä, monta mieltä Pohdi, miten videon koulussa otetaan monikulttuurisuus huomioon? Mitä erityisiä metodeja opettaja käyttää?
Arviointi Otettava huomioon tausta ja kielitaito Numero- vai sanallinen arviointi? Jatkuvaa Oppilaan ja vanhempien tulee ymmärtää arvioinnin kriteerit Tasa-arvoisuus?
Arviointi (jatkuu) Mistä lapsi tulee? Millainen on lapsen ja perheen kulttuuritausta? Millainen on perhetilanne? Millaista koulutusta lapsi on saanut ja missä? Onko lapsi osallistunut ns. valmistavaan opetukseen? Millainen on lapsen suomen kielen taso? Miten perheessä hallitaan suomen kieltä? Mitä ja missä lapsi on konkreettisesti opiskellut ja kuinka kauan?
Koulun ja vanhempien yhteistyö Kommunikointiongelmat, vanhempien kouluttamattomuus/ lukutaidottomuus Henkilökohtaiset keskustelut opettajan kanssa Kulttuurierojen huomioiminen Luottamuksellisuus Tulkin käyttö Hyvän yhteistyön lähtökohtia: arvostus, kuuleminen, kunnioitus, keskinäinen luottamus, myönteisyys ja avoimuus, vuoropuhelu
Monikulttuurinen opettajuus Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden huomioiminen opetuksessa Pedagogiset taidot Opettajan asenteet: toisista välittäminen, oikeudenmukainen ajattelu, moninaisuuden kunnioittaminen, suvaitseva suhtautuminen erilaisuuteen, omien stereotypioiden tunnistaminen Kulttuurien, uskontojen ja elämismaailmojen tunteminen
Haasteet Kieli Kulttuurierot: arvot, tavat, aikakäsitykset Uskonnolliset symbolit Oman uskonnon ja kielen opettaminen Kodin ja koulun yhteistyö (tulkin käyttömahdollisuus) Syrjintä, koulukiusaaminen
Mahdollisuudet Maailmankuvan laajentuminen Kulttuurien tietoisuuden lisääntyminen Avaa uusia näkökulmia Monikulttuuriset ystävyyssuhteet
Oppimisvaikeudet Taitojen oppiminen on hidasta, hankalaa ja työlästä Kielelliset-, hahmotus-, tarkkaavaisuus- ja motorisetvaikeudet Kieli- ja kulttuurisidonnaisia Elämänkokemukset Diagnosointi ja tunnistaminen hankalaa Pitkäaikainen seuranta Tutkittu vähän Opetusalan ammattilaiset tarvitsevat lisätietoa
Lähteet Kaija Matinheikki-Kokko: Monikulttuurinen koulutus Arvonen Anu: Maahanmuuttajien oppimisvaikeuksien tunnistaminen Moped.fi Vink.helsinki.fi/files/Theuria_monikult.htm Edu.utu.fi/erillisyksikot/koulutuksenarviointi/hankkeet/hyvatka ytannot Opetuki2.tkk.fi/p/erilaisetoppijat/oppimisvaikeudet/index.html Mll.fi Multikult.wordpress.com Opettajatv.yle.fi Satakunnan kansa Hdl.fi/fi/maahanmuuttajat/21
Kiitos!