Palaute oppimisen ja arvioinnin välineenä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
HEKMI OY/ PALVELUKESKUS KASKI
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
Barometri 2009 Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Vastaajia 59.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Eri kielitaidon osa-alueet, materiaalit ja suunnittelu
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
TYÖHAKEMUS.
Minä oppijana 1 ov..
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Tutkintosuoritusten arviointi
Kari Kuusiniemi: Pyramiditutkimus Korkein hallinto-oikeus Ympäristölupa-asiat pyramiditutkimuksessa Kari Kuusiniemi
ASUNTOJEN VUOKRAT 2008 Yliaktuaari Paula Paavilainen
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
 Teema valittu kirjasta Parempaa Golfia, Päivi Frantsi,  Esityksen tarkoituksena tuoda ydinasiat esiin kyseisestä kirjan kappaleesta  Tämän lisäksi.
Palautetaidot ja opponointi
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
VUOROVAIKUTUS.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Näyttötutkintojärjestelmä
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
Työpaikkakouluttajan ABC
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Työpaikkakouluttajan ABC
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
Palautteen antaminen ja saaminen
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Järjestelyerät TVA-lisään 220 euroa ja henkilökohtaiseen lisään 330 euroa. Lisäksi on sovittu, että koulunjohtajien palkkausta tarkastellaan erikseen.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Työpaikkakouluttajan ABC
Joustavat oppimispolut
Ryhmäkuntoutus ammattilais-vertaisyhteistyönä
Sähköiset yo-kirjotukset
Arviointi voi olla luonteeltaan
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
ESSEE.
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Volitioprosessi, tahdon!
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Palaute oppimisen ja arvioinnin välineenä Palautteen antaminen työssäoppimisessa ja tutkintotilaisuudessa Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

Näyttöverkoston työryhmä 2009 Palaute palaute kuvaa minua toisten näkemänä. Se tutustuttaa minua “sokeaan minääni”. Palaute ei kuvaa objektiivista totuutta kenestäkään. Se on palautteen antajan kokema kuva minusta tehokas palaute avaa uusia näköaloja ja uudistaa vanhaa. Vaikuttavaan palautteeseen sisältyy idea, joka rikkoo entisen ajatusrakennelman ja antaa uutta ajateltavaa jokainen ratkaisee kuitenkin itse, millä tavalla hän antaa saamansa palautteen vaikuttaa toimintaansa Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

Näyttöverkoston työryhmä 2009 Palautteen antaminen on luvallista –ja tarpeen- myös tutkinto-tilaisuuden aikana! on toteutuneen toiminnan tarkastelua antaa mahdollisuuden toiminnan korjaamiseen palautteen tulee johtaa vahvuuksien ja kehittymistarpeiden tiedostamiseen lisää opiskelijan/ tutkinnonsuorittajan itsetuntemusta, itseluottamusta, ammatillista kasvua Opiskelijan /tutkinnon suorittajan oikeusturva ja eettinen näkökulma Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

Näyttöverkoston työryhmä 2009 Hyvä palaute on säännöllistä, jatkuvaa on vuorovaikutuksellista; antaa mahdollisuuden tarkistaviin kysymyksiin on rakentavaa ja kannustavaa on tilannekohtaista ja perusteltua kytkeytyy ammattitaitovaatimuksiin ja arviointikriteereihin annetaan välittömästi, mutta harkiten on tietoinen tapahtuma, ei hallitsematon tunteenpurkaus on selkeää, oikeudenmukaista, rehellistä 4 Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

Palautteen antamisen vaikeuksia kulttuurimme normit persoonalliset tekijät herättää tunteita sekä antajassa että vastaanottajassa –pelottavaa pelätään väärinymmärrystä, riitoja yms avoimuuden ja luottamuksen puute energian säästäminen omien ja/tai toisen resurssien aliarvioiminen Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

Palautteen antamisen hyviä käytäntöjä (1) kuvaa havaintojasi ja ajatuksiasi sekä toisen toimintaa, ei ominaisuuksia anna palaute konkreettisesta, näkyvästä toiminnasta; mitä näit, mitä kuulit käytä minä-ilmaisuja, kysymyksiä, pyydä lisätietoa ohjaa kysymyksillä, pyydä lisätietoa / perusteluja anna palaute tutkinnonsuorittajan hyväksi perustele Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

Palautteen antamisen hyviä käytäntöjä (2) Erityisesti silloin kun annat negatiivista palautetta, muista seuraavat näkökulmat: -sinulla on oikeus antaa kehittävää palautetta, jotta tutkinnon suorittaja parantaa toimintaansa ja velvollisuus tukea häntä parhaaseen mahdolliseen suoritukseen -sinulla on oikeus arvioida toimintaa ja velvollisuus tehdä se kunnioittavasti Anna kehittävä palaute kahden kesken Valmistaudu palautteen antamiseen huolellle Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

Näyttöverkoston työryhmä 2009 Hampurilaismalli kehittävä palaute “leivotaan” positiivisen palautteen väliin positiivisella palautteella aloittaminen tekee saajan avoimeksi palautteen vastaanottamiseen suoraan negatiivisilla asioilla aloittaminen voi saada aikaan torjuntaa lopussa palautteen saajan korviin jäävät soimaan positiiviset sanat, jolloin hän kokee palautteen antajan kaikesta huolimatta arvostavan häntä ja uskovan palautteen saajan pystyvän muuttamaan käyttäytymistään http://www.tyossaoppii.fi/hamppalaute.htm Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

Palautteesta oppiminen Palaute on tarkoitettu tutkittavaksi Palautteesta oppimiseen ja siihen suhtautumiseen vaikuttavat monet henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten itseluottamus, tahdonvoima, uskallus Jokaiselle annettava erilaista palautetta ”tarpeidensa mukaisesti” Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

Ohjausta ja palautetta tarpeen mukaan Hidas; tuetaan aikatauluissa ja tehtävistä selviämisessä Nopea; heti menossa, edellytetään perusteellisuutta Hiljainen; vedetään mukaan positiivisella palautteella Hyppelijä; vauhdikkaasti asiasta kolmanteen; pysäytetään Muistuttaja; jankkaa epäolennaista, tuo itseään esiin; tarkkaillaan todellista osaamista Omenan kiillottaja;yliavulias nuoleksija; tarvitsee tiukkaa ohjausta Uneksija; vedetään mukaan ja laitetaan töihin Kukonpoika; huomion keskipisteenä; annetaan tilaa muillekin Vastustaja;osaa kaiken; tiukkuus, osoitetaan opettavia as. Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

Palautteesta oppimisen tyypit itseluotta- mus korkea TAISTELI-JA VASTUUN-OTTAJA mus matala LUOVUT-TAJA TUEN- HAKIJA suhtautuminen palautteeseen kielteinen suhtautuminen palautteeseen myönteinen Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009