1/2007 CIMO Leonardo da Vinci uudella ohjelmakaudella (LLP) Miten ohjelmaa voi hyödyntää kilpailutoiminnan kehittämisessä? Kansainvälisen henkilövaihdon.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sapuska - Kansainvälistä liiketoimintaa elintarvikkeista 2008 – 2012 Joensuu DM Copyright © Tekes.
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
ECVET tulee, oletko valmis!
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Mitä Nordplus-ohjelmalla on tarjota opiskelijalle? Opiskelijoiden liikkuvuus Pohjoismaissa –seminaari Kuopio Merja Kuokkanen/Kansainväliset opiskelijapalvelut,
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
2/2009 EU-ohjelmien hyödyntäminen EuroSkills- ja WorldSkills- kilpailuissa. Skills-laivaseminaari, Mika Saarinen, yksikön päällikkö, Ammatillinen.
Ammatillinen koulutus - järjestöt ja yhdistykset kansainvälistyminen – EU:n välineet SLGI-hanke Kim Smedslund 0210.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
05/20071 Erasmus Korkeakoulujen kv.kevätpäivät Seinäjoki 2007 Anne Siltala, CIMO Hankeyhteistyö työelämän kanssa - Erasmus-ohjelman tukimuodot.
11/20061 Erasmus Uusi Erasmus-ohjelma – osa Elinikäisen oppimisen ohjelmaa (LLP)
Oppisopimus ja Eurooppa
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
2/2009 CIMOn palvelut ohjaajille Hanna Isoranta
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Kansainvälisyyttä korkeakoulujen henkilökunnalle
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
2/2009 Kansainvälisten hankkeiden strateginen ohjaus Myötätuulessa-laivaseminaari, Mika Saarinen, yksikön päällikkö, Ammatillinen koulutus, CIMO.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Opiskelijavaihtoon tai työharjoitteluun Eurooppaan
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
Huippuvalmennuksella kilpailukykyä- HUKI-projekti Tiimityöllä kohti maailman huippua! Lajipäällikkö-valmentajapäivät Imatra, Valtionhotelli
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Aikuiskoulutus - järjestöt ja yhdistykset kansainvälistyminen – EU:n välineet SLGI-hanke Kim Smedslund 0210.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Huki-projektin Lajipäällikköpäivät Tampere EU:n ammatillisen koulutuksen kehittämisohjelma Leonardo da Vinci -ohjelma Leena-Maija Talikka Skills.
EuroSkills 2010 Lissabon Portugal 4 – Esimerkkipohja.
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Lajipäällikköpäivät Skills –oppisopimus ja huippuvalmennus painotekniikkalajissa.
Valtionavustukset ammatillisen koulutuksen kansainvälistymiseen 2010 Annikki Häkkilä Erityisasiantuntija Opetushallitus Huki-hankkeen Lajipäällikkö-valmentajapäivät.
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
”KANSAINVÄLISTYMINEN VALMENNUKSEN APUNA”. Mindmap.
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
– osa Elinikäisen oppimisen ohjelmaa (LLP)
Nordplus Junior Liikkuvuutta, yhteistyöhankkeita ja verkostoja kouluopetukselle – Tavoitteet ja kohderyhmät Vahvistaa ja kehittää kouluyhteistyötä ja luoda.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Hanke pähkinänkuoressa
Oppisopimuksella Eurooppaan - Oppisopimusopiskelijoiden yksilöliikkuvuushanke Aulangolla Leena-Maija Talikka CIMO.
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
HUKI-projekti pähkinänkuoressa 2010 Lajipäällikkö-valmentajapäivät Lahdessa Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ”Tulevaisuus.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUSTILANNE JA HAASTEET Itä-Suomen EAKR-ohjelman seurantakomitean kokous Neuvotteleva virkamies Aila Ryynänen.
Eurooppalainen työnvälityspalvelu EURES OHJAUS 2004-seminaari Jyväskylä, Rantasipi Laajavuori Miten liikkua eurooppalaisilla työmarkkinoilla?
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Go international! Vaihtoinfopäivä
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

1/2007 CIMO Leonardo da Vinci uudella ohjelmakaudella (LLP) Miten ohjelmaa voi hyödyntää kilpailutoiminnan kehittämisessä? Kansainvälisen henkilövaihdon keskus CIMO

1/2007 CIMO Esityksen sisältö •Yleistä Leonardo-ohjelmasta •Kehittämishankkeet ja kisatoiminta •Liikkuvuushankkeet ja kisatoiminta •Mistä lisätietoja?

1/2007 CIMO Elinikäisen oppimisen ohjelma “Lifelong learning programme” Comenius Kouluopetus n. 15 % Erasmus Korkea-asteen koulutus n. 45 % Leonardo da Vinci Ammatillinen perus-, jatko- ja täydennyskoulutus n. 25 % Grundtvig Aikuiskoulutus n. 4 % Poikittaisohjelmat (n. 6 %) a) elinikäistä oppimista koskeva poliitinen yhteistyö b) kieltenoppimisen edistäminen c) tieto- ja viestintätekniikan edistäminen d) tulosten levittäminen ja hyödyntäminen Jean Monnet –ohjelma (n. 2 %) a) Jean Monnet –toimi b) European Institutions: toiminta-avustukset Euroopan yhdentymistä käsitteleville laitoksille c) European Associations: toiminta-avustukset muille yleissivistävän ja ammatillisen koulutuksen aloilla toimiville eurooppalaisille laitoksille ja yhdistyksille

1/2007 CIMO Leonardo –ohjelma pähkinänkuoressa Ohjelma •Tukee ammatillisen koulutuksen kansainvälistä yhteistyötä •Lisää ammatillisen koulutuksen toimijoiden ja työelämän välistä yhteisyötä •Tukee innovatiivisten toimintatapojen kehittämistä ammatilliseen koulutukseen ja olemassa olevien hyvien käytäntöjen ja tuotteiden hyödyntämistä ja siirtämistä eri maiden välillä

1/2007 CIMO Leonardo –ohjelman tavoitteet •Parantaa liikkuvuuden laatua ja lisätä sen määrää •Lisätä ammatillisen koulutuksen toimijoiden välistä yhteisyötä •Kehittää ammatilliseen koulutukseen innovatiivisia toimintatapoja ja helpottaa niiden siirtoa maiden välillä •Lisätä tutkintojen ja pätevyyksien selkeyttä ja tunnustamista •Kannustaa vieraiden kielten opiskeluun •Tukea tieto- ja viestintätekniikkaan perustuvien innovatiivisten sisältöjen, opetusmenetelmien ja toimintatapojen kehittämistä

1/2007 CIMO Kuka voi osallistua? •ammatillista perus-, jatko- ja täydennyskoulutusta antavat oppilaitokset •yksityisen ja julkisen sektorin yritykset ja työnantajat •työ- ja elinkeinoelämän järjestöt •ammatillisen koulutuksen järjestelmistä ja toimintalinjoista vastaavat toimijat •elinikäiseen oppimiseen liittyvää ohjausta, neuvontaa ja tietopalveluja tarjoavat tahot •tutkimuslaitokset •järjestöt ja vapaaehtoisjärjestöt

1/2007 CIMO Ohjelmaan osallistuvat maat •EU:n jäsenvaltiot •ETA-maat: Norja, Islanti, Liechtenstein •Bulgaria, Romania, Turkki •Sveitsin osallistumisesta ohjelmaan neuvotellaan •Jatkossa myös Länsi-Balkanin maat (Bosnia, Makedonia, Albania, Serbia, Kroatia)??

1/2007 CIMO Millaisia hankkeita rahoitetaan? Liikkuvuushankkeet •Opiskelija- ja harjoittelijavaihdot •Asiantuntijavaihdot Kehittämishankkeet •Innovaatioiden siirto •Innovaatioiden ja hyvien käytäntöjen kehittäminen •Temaattiset verkostot Kumppanuushankkeet v,2008 hakukierroksella

1/2007 CIMO Kehittämishankkeet ja kisatoiminta

1/2007 CIMO Yhteenveto kehittämishankkeista ToimintoHankkeiden valinta ja hallinnointi Kesto ja rahoitus Innovaatioiden siirto (suurin hankevolyymi) CIMO2 v €/v. ( €) Innovaatioiden kehittäminen Komissio/Executive Agency 2 v €/v. Temaattiset verkostotKomissio/Executive Agency 3 v €/v. KumppanuushankkeetCIMO2 v.

1/2007 CIMO •Uusi näkökulma (pilottihanke -> siirtohanke) •Lähtökohtana olemassa olevien mallien, hyvien käytäntöjen, tuotosten ym. siirto uusille käyttäjäryhmille, uusiin maihin, uusille aloille ym. •Keskeistä tuotteiden mukauttaminen loppukäyttäjien tarpeisiin (ml. tuotteen päivitys, pilotointi, kääntäminen/lokalisointi jne.) •Vähintään kolmen maan yhteistyötä  Siirto ei pelkkää levitystä!  Huomioitava käyttöönoton edellytykset! Innovaatioiden siirto

1/2007 CIMO •pääpaino kehittämisessä ja lopputuotosten uutuusarvossa EU-tasolla •innovatiivisia menetelmiä, malleja, käytäntöjä, ja konkreettisia työkaluja ammatillisen koulutuksen kehittämisen tueksi •laajoja pilottihankkeita (partnerimaat, toimijat) •koulutuspoliittista vaikuttavuutta EU-tasolla •rahoitetaan Euroopassa vuosittain muutamia kymmeniä Innovaatioiden ja hyvien käytäntöjen kehittäminen

1/2007 CIMO Temaattiset verkostot •laajempia kuin aikaisemmat verkostohankkeet •sektori-, ala- tai teemakohtaisia verkostoja •kerätään tietoa ja asiantuntemusta sekä levitetään se tietyllä sektorilla tai alalla •rakennetaan yhteistyökanavia ammatillisen koulutuksen alueellisten ja alakohtaisten toimijoiden välille •analysoidaan koulutustarpeita, hahmotetaan kehityssuuntauksia, laaditaan yhteenvetoja sekä saatetaan tulokset toimijoiden ja päättäjien tietoon •tavoitteena on toiminnan jatkaminen EU-rahoituksen päätyttyä (kestävä toimintamalli tavoitteena) •rahoitetaan Euroopassa vuosittain muutamia kymmeniä

1/2007 CIMO Kehittämishankkeiden painopisteet 2007 Mukailevat vuosien painopisteitä: •Ammatillisen koulutuksen laadun kehittäminen •Opettajien ja kouluttajien täydennyskoulutus ja koulutustarpeet •Uudet e-oppimissisällöt •Opintosuoritusten siirto (ECVET) •Non-formaalin ja informaalin oppimisen tunnustaminen

1/2007 CIMO Hanke-esimerkki •Lajikuvausten kehittäminen (Leonardo) •Modern Vocational Training Pilot -projekti (ModVoc Pilot) •Toteutusaika: •Hanke keskittyy erityisesti elektroniikan, mekatroniikan ja polymekaniikan lajikuvausten ja tehtävien kehittämiseen siten, että niitä voidaan käyttää ja arvioida Skills-huippuvalmennuksessa. Osatavoitteena on ns. lajikuvausten yleisen prosessimallin luominen, jonka tuloksia voidaan hyödyntää muiden kilpailulajien ja myös ammattiosaamisen näyttöjen toteutuksessa. Työssä otetaan huomioon kansallisten ja kansainvälisten näyttöjärjestelmien vertailun tulokset, uudet työmenetelmät ja tuotantoelämän vaatimukset sekä osallistujamaiden kansalliset ammattitaitojen kilpailukäytännöt. •Työ tehdään eurooppalaista näkökulmaa korostaen maailmanlaajuisen WorldSkills -organisaation puitteissa ja kesäkuun 2005 jälkeen hankkeen kokoukset ovat avoimia kaikille WSC-osallistujamaille. •Kansainvälisinä yhteistyökumppaneina ovat alusta lähtien olleet Iso- Britannia, Liechtenstein, Tanska, Viro ja Liettua. Kotimaisina kumppaneina toimivat Jyväskylän ja Tampereen ammattiopistojen ohella Opetushallitus, Teknologiateollisuus ry, Festo Oy, Teklab Oy, THT Control Oy, Fortum Service Oy ja ABB Service Oy.

1/2007 CIMO Kehittämishankkeet ja kisatoiminta •Lajikuvausten ja tehtävien kehittäminen eri alojen tai maiden välisessä yhteistyössä? •Hyvien käytäntöjen (World Skills Competitions, Taitaja- kisat ym. kansalliset kilpailut) hyödyntäminen EuroSkills- tapahtuman järjestelyissä? •Opettajien, työpaikkaohjaajien ja opiskelijoiden valmennustoiminnan kehittäminen kansainvälisesti? •Verkko-oppimisen hyödyntäminen valmennuksessa? •Uudenlaisten toimintamallien luominen eurooppalaiselle kisatoiminnalle? •Temaattisten kisatoimintaverkostojen rakentaminen ja yhteistyön kehittäminen kansainvälisesti? •Painopisteenä työssäoppimisen kehittäminen?

1/2007 CIMO Liikkuvuushankkeet ja kisatoiminta

1/2007 CIMO Ammatillisessa peruskoulutuksessa olevien opiskelijavaihto ja ulkomaanharjoittelu (Persons in initial vocational training IVT) •Työssäoppimista ja/tai opiskelua – työelämäyhteistyö keskeistä •Myös oppisopimus- ja aikuisopiskelijoille •Kesto 2 viikkoa – 39 viikkoa •Kahden viikon vaihdot erityisille ryhmille •60 % rahoituksesta näille hankkeille

1/2007 CIMO Työmarkkinoilla olevien henkilöiden ulkomaanharjoittelu (People in the labour market PLM)  mukaan lukien työttömät, työpajanuoret ja työvoimakoulutuksessa olevat sekä vastavalmistuneet  jatko- ja täydennyskoulutuksessa olevat henkilöt  työelämäyhteistyö keskeistä (sekä opiskelu että harjoittelu mahdollinen)  korkeakouluopiskelijoiden työharjoittelu nykyään Erasmus- ohjelmassa! Vastavalmistuneiden hankkeet Leonardo- ohjelmassa!  Kesto viikkoa  20% kokonaisbudjetista

1/2007 CIMO Ammatillisen koulutuksen asiantuntijat ( Professionals in Vocational Education and Training VETPRO ) •asiantuntijavaihdot koulutusorganisaatioiden ja työelämän välillä •ammatillisten koulutusohjelmien suunnittelijat ja hallinnoijat, kouluttajat, opettajat sekä ammatillisen ohjauksen ja neuvonnan asiantuntijat että työpaikkaohjaajat ja henkilöstöhallinnon edustajat. •keskeistä koulutuksen ja työelämän vuoropuhelu; työelämän muutoksiin valmentautumista ja ammattitaidon päivittämistä •työelämässä olevien pääsyä kielitaidon parantamiseen ja kielikoulutukseen ( VOLL, CLIL) •mahdollistaa yhdistää alueellista osaamista, yhteistyöverkostoja ja kansainvälistä yhteistyötä •voi olla osallistujan ammatillista jatko- tai täydennyskoulutusta, työskentelyjaksoja ulkomailla •kesto 1-6 viikkoa •20% kokonaisbudjetista

1/2007 CIMO Kansallisia painotuksia vuodelle Opettajien ja kouluttajien täydennyskoulutus Opettajien ja kouluttajan rooli on nostettu keskeiseksi ammatillisen koulutuksen uudistamisessa. Hankkeiden tulisi parantaa opettajien ja kouluttajien sekä työpaikkaohjaajien ammattitaitoa. Asiantuntijavaihdoissa voidaan tukea opettajien ulkomaisia työelämäjaksoja.

1/2007 CIMO 2. Tutkintojen läpinäkyvyyden ja opintosuoritusten siirrettävyyden lisääminen Tuetaan liikkuvuushankkeita, jotka edistävät ammatillisen koulutuksen läpinäkyvyyttä ja opintosuoritusten siirrettävyyttä. Hankkeiden arvioinnissa kiinnitetään huomiota siihen, että hankkeisiin osallistuu opintojen suunnittelusta ja opintoneuvonnasta vastaavaa henkilöstöä, sekä hankkeissa on yhteistyötä työelämäpartnereiden kanssa. •Euroline 1 - Euroline 1 (FI-2003) Monialaisessa liikkuvuushankkeessa kehitetään ja testataan Leonardo da Vinci -pilottiprojektin (Jobline) tuotteita. Joblinessa kehitettävät tuotteet ovat kansainvälisen työssäoppimisen käsikirja ohjaajille ja ammatillisessa peruskoulutuksessa oleville opiskelijoille sekä opiskelijoiden työssäoppimisen aikana työstettävä interaktiivinen portfolio. Vaihtojen tavoitteena on kokeilla sekä nuorten että aikuisten näyttöjä ja niiden osia kansainvälisen työssäoppimisen yhteydessä.

1/2007 CIMO 3. Laadun kehittäminen •hankkeen linkittäminen laadunhallintaan ja kehittämisstrategioihin •tuetaan liikkuvuushankkeita, jotka edistävät ammatillisen koulutuksen yhteisten laatukriteereiden ja laadunvarmistusmenetelmien kehittämistä ja käyttöönottoa •painopisteen alle kuuluvat hankkeet, jotka ovat osa organisaation kehittämistyötä, opetussuunnitelmien kehittämistä, kansainvälistämistä, vertailua. •arvioinnin menetelmät ja itsearviointi ovat osa laadunhallintaa ja teemat voivat liittyä esimerkiksi uusiin malleihin ja menetelmiin, kuinka ulkomaanjakso on lisännyt osaamista ja osallistujan, mutta myös osallistuvien organisaatioiden, arviointikäytäntöjä ( myös hyväksilukeminen) •tavoitteina asiantuntijavaihdossa voivat olla mm. hyvien laatukäytäntöjen vaihtaminen ja vertailu - opiskelijoiden liikkuvuushankkeissa kansallinen painopiste täyttyy myös, kun jakso on selkeä osa opiskelijan opetussuunnitelmaa, kansainvälinen työssäoppiminen tuo siihen ammatillista lisäosaamista (ammatillinen kielitaito mukaan lukien)

1/2007 CIMO Leonardosta mahdollisuus saada myös tukea hankkeessa… Mukana seuraavan tukihenkilön matkoihin 450€ ja elinkustannuksiin 150€/ vko/ edunsaaja verkostoitumiseen €, kun hankkeessa on enemmän kuin 3 partneria TIQ-2- Neljän tekniikan alan yhteishanke, jossa on mukana kotimainen partneriverkosto. Hanke jatkaa aiemmin aloitettua ulkomaanharjoittelun laadun kehittämistä keskittyen niihin liittyvien näyttökokeiden mallien ja työkalujen luomiseen. Tavoitteena on luoda työkalupakki, joka sisältää keskeisen materiaalin liittyen työssäoppimiseen ulkomailla (arviointikriteerejä, oppimistehtäviä, sanastoja jne.). Uutena alana mukana on rakennusala. Seurannassa, arvioinnissa ja tuotteiden levittämisessä hyödynnetään sähköisiä viestimiä.

1/2007 CIMO Liikkuvuushankkeet ja kisatoiminta  Asiantuntijavaihdot ja vierailut EuroSkills-tapahtuman kehittämisen tukena?  Opiskelijoiden valmentaminen kisoihin kansainvälisessä kontekstissa työssäoppimisjaksojen avulla?  Arvioitsijoiden perehdyttäminen kisatoimintaan asiantuntijavaihtojen avulla?  Asiantuntijavaihto/ opiskelijoiden työssäoppimisjakso kisojen yhteydessä?  Mukana seuraava tukihenkilö opiskelijavaihdon yhteydessä?  Huom! Asiantuntijavaihdoille ja opiskelijavaihdoille omat hankehakemukset, jos ei kyse mukana seuraavasta opettajasta (esim. näytön vastaanottava opettaja voi olla ns. mukana seuraava opettaja -> ei erillistä hakemusta)

1/2007 CIMO Mistä yhteistyökumppani Leonardo- hankkeeseen? •Luotettava yhteistyöryhmä on hyvän Leonardo-hankkeen perusta. Yhteistyökumppanien etsinnässä auttaa Leonardo-ohjelman partnerihakutietokanta Hyödyllistä tietoa ja apua yhteistyökumppaneiden hakuun uusista EU-jäsenmaista ja jäsenyyttä hakevista maista löytyy European Training Foundationin Enlargement-osiosta •EU:n komissio ja useat kansalliset Leonardo-toimistot järjestävät kontaktiseminaareja. Kts. CIMOn www- palvelusta, ja niistä tiedotetaan esim. Leonetti- ja Cami- sähköpostilistoilla. •Useat maat välittävät partnerinhakua omassa maassaan •Mahdolliset kontaktit kisatoiminnan puitteissa?

1/2007 CIMO Leonardo da Vinci – hakuaikataulu •Ensimmäinen LLP-ohjelman hakukierros päättyy •Kehittämis- ja liikkuvuushankkeet kaksivuotisia (suurin piirtein – ) •Vähintään kaksi maata mukana liikkuvuusyhteistyössä •Innovaatioiden siirtohankkeissa ja kehittämishankkeissa vähintään kolme maata mukana Lisätietoja CIMO:sta!

1/2007 CIMO Tiedonlähteitä •Leo-kanta: / Rahoitetut projektit •Project Database: •OPH:n rahoittamat hankkeet: / Kansainvälistyvä koulutus / Valtionavustukset •ESR/Equal-hankkeet: •Eurooppalainen ammattikoulutuspolitiikka: •Selvityksiä ja tutkimuksia ajankohtaisista teemoista (CEDEFOP):

1/2007 CIMO KIITOS MIELENKIINNOSTA! TERVETULOA CIMO:N STÄNDILLE KESKUSTELEMAAN HANKEIDEOISTA YM.!