Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuReino Mikkola Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Huki-projektin Lajipäällikköpäivät Tampere 26.9.2009 EU:n ammatillisen koulutuksen kehittämisohjelma Leonardo da Vinci -ohjelma Leena-Maija Talikka Skills Finland ry
2
Kuka voi osallistua ohjelmaan? Ammatillista perus-, jatko- ja täydennyskoulutusta antavat oppilaitokset Yksityisen ja julkisen sektorin yritykset ja työnantajat Työ- ja elinkeinoelämän järjestöt Ammatillisen koulutuksen järjestelmistä ja toimintalinjoista vastaavat toimijat Elinikäiseen oppimiseen liittyvää ohjausta, neuvontaa ja tietopalveluja tarjoavat tahot Tutkimuslaitokset Järjestöt ja vapaaehtoisjärjestöt
3
Ohjelmaan osallistuvat maat EU:n jäsenvaltiot ETA-maat: Norja, Islanti, Liechtenstein Turkki Sveitsin osallistumisesta ohjelmaan neuvotellaan Tulevaisuudessa myös Länsi-Balkanin maat (Bosnia, Makedonia, Albania, Serbia, Kroatia)?
4
Millaista toimintaa rahoitetaan? Liikkuvuushankkeet Opiskelija- ja harjoittelijavaihdot Asiantuntijavaihdot (Liikkuvuussertifikaatti) Kehittämishankkeet Innovaatioiden siirto Innovaatioiden ja hyvien käytäntöjen kehittäminen Temaattiset verkostot Täydentävät toiminnot Kumppanuushankkeet Valmistelevat vierailut
5
INNOVAATIOIDEN SIIRTO (Transfer of innovation) Tavoitteena kehittää ammatillista koulutusta siirtämällä innovaatioita ja hyviä käytäntöjä eri maiden välillä Aiemmissa projekteissa kehitettyjen tuotteiden ja prosessien mukauttamista eri kohdemaiden tarpeisiin Mukana kehittämisaspekti ei pelkkää levitystä
6
Keskitetysti hallinnoidut ( EU:n komissio) INNOVAATIOIDEN JA HYVIEN KÄYTÄNTÖJEN KEHITTÄMINEN (Development of innovation) Tavoitteena parantaa ammatillista koulutusta kehittämällä innovaatioita ja hyviä toimintatapoja TEMAATTISET VERKOSTOT Hankkeissa tuetaan ammatillisen koulutuksen asiantuntijoiden ja organisaatioiden muodostamien verkostojen syntymistä (esim. alakohtaiset verkostot) TÄYDENTÄVÄT TOIMINNOT Hankkeissa tuetaan tiedotukseen ja aiempien hankkeiden tulosten levittämiseen tähtääviä toimintoja, esim seminaarit, tiedotus- ja viestintätoiminnot ohjelman tulosten esiin tuomiseksi, tulosten levittäminen
7
Kehittämishankkeiden painopisteet 2009 Läpinäkyvyys ja tutkintojen tunnustaminen Ammatillisen koulutuksen laadun kehittäminen Opettajien ja kouluttajien täydennyskoulutus ja koulutustarpeet Ammatillisen osaamisen kehittäminen työmarkkinoiden tarpeita vastaavaksi Syrjäytymisvaarassa olevien ryhmien osaamistason parantaminen ja integrointi työmarkkinoille
8
KUMPPANUUSHANKKEET Pienimuotoisia kehittämishankkeita, joiden tarkoituksena on tarjota eri maiden ammatillisen koulutuksen toimijoille mahdollisuus tutustua toisten maiden käytäntöihin ja koulutusjärjestelmiin Tavoitteena edistää oppilaitosten ja työelämän välistä yhteistyötä Hankkeet sisältävät liikkuvuutta ja pienimuotoista kehittämistoimintaa –samassa hankkeessa voi olla sekä opiskelija- että opettaja/ohjaaja/asiantuntijaliikkuvuutta
9
KUMPPANUUSHANKKEET Mahdollisia teemoja voivat olla esim. –Pienimuotoinen tuote, esim. opas, selvitys, mallin tuottaminen –Opettaja- ja opiskelijavaihtoa, jossa yhdistyvät opettajien, opiskelijoiden ja mahdollisesti työpaikkaohjaajien tarpeet –Tietyn sektorin tai koulutusalan yhteistyö –Ulkomaan näyttöihin liittyvät valmistelut ja valmennus –ECVET- opintosuoritusten vertailu –Yhteistyö jonkin aihealueen osalta (esim. kielikoulutusta CLIL - menetelmän avulla, PBL -oppimismenetelmän soveltaminen uudella tavalla, laadunhallinnan menetelmät ja käytännöt) Hankkeen kesto aina 2 vuotta, mukana vähintään 3 maata Liikkuvuusjaksoja (matkoja) voi olla 4-24 –tuki 6000 € - 20 000 €
10
KUMPPANUUSHANKKEET Jokainen partneri lähettää hakemuksen oman maan toimistolle, –kaikilla oltava sama, yhteinen hakemus Jokainen partneri tekee oman sopimuksen ja saa hakemansa verran apurahaa jos hanke menee läpi Eri mailla varattu varoja vaihtelevasti kumppanuushanketoiminnolle –hankkeessa kannattaa olla mukana enemmän kuin 3 maata siltä varalta että joku tippuu pois ao. maan rahojen loputtua
11
Hanke-esimerkki 3 Monikulttuurisuusteemojen parantaminen ja ankkuroiminen koulutustarjontaan sosiaalialalla, toisilta oppiminen –Vertaillaan olemassa olevia käytäntöjä, luodaan suosituksia ja materiaalipankki –Mukana oppilaitoksia (opettajia ja opiskelijoita) ja yhdistyksiä –DE, BE, FI, UK, GR, AT, EE
12
LIIKKUVUUSHANKKEET Liikkuvuushankkeiden kohderyhmät ovat: 1)ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijat (IVT) 2)työmarkkinoilla olevat henkilöt (PLM) 3) ammatillisen koulutuksen asiantuntijat (VETPRO) Toiminta hankemuotoista Kaksivuotisia hankkeita (1.6.2009 - 31.5.2011) Vähintään kaksi maata Suomen apurahakiintiö liikkuvuudelle n. 1,9 milj. €
13
Leonardo-tuki liikkuvuuteen Liikkuvuusapuraha jakautuu kolmeen osaan: 1)Tuki matka- ja elinkustannuksiin (sis. vakuutuskulut) 2)Tuki ammatilliseen, kieli- ja kulttuurivalmennukseen 3)Tuki hankkeen toteutukseen ja hallinnointiin Lisäksi: Tuki verkoston hallinnoimiseen Tuki mukana seuraavan henkilön matka- ja elinkustannuksiin (ks. apurahataulukko neljästä maakohtaisesta kalleuskategoriasta)
14
Ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijat (IVT) (Persons in initial vocational training) Ammatillisessa perus- ja lisäkoulutuksessa olevien opiskelijavaihto ja ulkomaanharjoittelu Myös oppisopimus- ja aikuisopiskelijoille, jos opiskelevat perustutkintoa Vaihdon kesto: 2 - 39 viikkoa (2 vkoa vain erityisryhmille) Vaihdon sisältö: työssäoppimista tai opiskelua
15
Työmarkkinoilla olevat henkilöt (PLM) (People on the labour market) Työmarkkinoilla olevien henkilöiden ulkomaanharjoittelu Kohderyhmä laaja: työelämässä olevat ja työttömät, esim. jatko- ja täydennyskoulutuksessa olevat henkilöt, ammatti- ja erityisammattitutkintoa suorittavat, henkilöt jotka suuntautuvat uusiin ammatteihin, työpajanuoret ja työvoimakoulutuksessa olevat sekä korkeakouluista vastavalmistuneet Vaihdon kesto: 2 - 26 viikkoa Vaihdon sisältö: sekä opiskelu että harjoittelu mahdollinen
16
Työmarkkinoilla olevat henkilöt - PLM Esimerkkejä Opettajakorkeakouluissa: ammatilliset opettajat, jotka suorittavat pedagogista pätevyyttä tai opinto-ohjaajan pätevyyttä, voivat liittää opintoihinsa ulkomaanharjoittelua Ammatilliset opettajat, jotka suorittavat pidempiä työelämänjaksoja kuin asiantuntijavaihdoissa (jopa 26 viikkoa), voivat tehdä työharjoittelua yrityksissä tai alansa oppilaitoksissa Muut työelämässä olevat samoin kuin ammatilliset opettajat, jotka haluavat hankkia uusia taitoja kansainvälisellä harjoittelulla Hakijana aina organisaatio
17
Asiantuntijavaihdot (VETPRO) (Professionals in vocational education and training) Kohderyhmänä ammatillisen koulutuksen suunnittelijat ja hallinnoijat, kouluttajat, opettajat sekä ammatillisen ohjauksen ja neuvonnan asiantuntijat että työpaikkaohjaajat ja henkilöstöhallinnon edustajat Vaihdon kesto: 1 - 6 viikkoa Vaihdon sisältö: koulutuksen ja työelämän vuoropuhelu, tarkoituksena on edistää ammatillisen koulutuksen kehittämistä työelämän tarpeita vastaaviksi Ulkomaanjakso voi olla osallistujan ammatillista jatko- tai täydennyskoulutusta
18
Liikkuvuuden laatukriteerit Osallistujien kieli- ja kulttuurivalmennus Vaihdon selkeät tavoitteet, sisältö ja kesto Oppimisjärjestelyt ja ohjaus Vaihdon aikana saatujen taitojen ja osaamisen tunnustaminen Europass liikkuvuustodistuksen käyttöä suositellaan (http://www.oph.fi/europassi/) Partneriryhmän selkeä tehtävä- ja vastuunjako (Quality Commitment Training Placements) Hankkeen tulosten hyödyntäminen
19
Liikkuvuussertifikaatti pähkinänkuoressa Sertifikaatti haetaan normaalin hakukierroksen lomassa Aina linkissä hankkeeseen/hankkeisiin Voi kattaa eri kohderyhmiä (IVT, VETPRO ja PLM) Voimassa 4 vuotta, voidaan uusia Voidaan myös evätä, jos laatu heikkenee Sertifikaatti mahdollistaa kevyemmän jatkohakemuksen (ainoastaan uusi liikkuvuussuunnitelma) Liikkuvuusmäärät suunnitellaan vuodeksi kerralla, jokainen sopimus aina voimassa kaksi vuotta (neljä päällekkäistä sopimusta peräkkäin) Jatkomyönnöt perustuvat toteutukseen
20
Liikkuvuussertifikaatin peruskriteerit Aikaisempi toiminta -kolme toteutunutta ja viimeisteltyä hanketta -riittävän laadukkaat tulokset näistä hankkeista -hyvin kehittyvä hallinnointi ja toimeenpano sekä näyttöä vaikutuksista Hakemus -uuden Leonardo-hakemuksen laatu riittävää tasoa Strategia ja resursointi -kansainvälisyystrategia ja toimintasuunnitelma kunnossa -kv-toiminta integroitu kehittämistoimintaan -riittävä resursointi -pitkäaikainen sitoutuminen laadunhallintaan myös kv- toiminnoissa
21
Esimerkki 2 Olemassa oleva kansallinen verkosto -toimijoita 10-12 ympäri Suomea, alakohtainen -päässyt hyviin tuloksiin monivuotisessa toiminnassaan -paljon toimintaa ja verkosto ei ole ainoastaan hallinnollinen -tavoitteena esim. uusien, pienempien toimijoiden mukaan saanti
22
Esimerkki 3 Erillinen projekti, pitkäaikainen toiminta -yhden tai kahden toimijan projekti, yksi kohderyhmä esim. yksi oppilaitoksen aloista -toiminta on pitkä-aikaista ja laadukasta -ei ole muuttunut viime vuosina paljonkaan -tavoitteena pitkäjänteinen, laadukas toiminta samalla tasolla kun nytkin
23
Tuen myöntö 2008 maksim. 15 % koko liikkuvuusbudjetista 2010 noin 15 % lisäys ja (mahdollisesti 2011 noin 10-15 % lisäys) Suunnitelmana on, että budjetista jää aina 50-60 % ei-sertifikaattia omaaville organisaatioille haettavaksi normaalin haun kautta
24
Aikataulu jatkuu Loka-tammikuussa konsultointia hakijoille sähköpostitse ja puhelimitse Hakemusten deadline 6.2.2009 liikkuvuushankkeet 20.2.2009 kumppanuushankkeet 27.2.2009 innovaation siirto 27.2.2009 innovaation kehittäminen, temaattiset verkostot ja täydentävät toiminnot 31.3.2009 poikittaisohjelma
25
VALMISTELEVAT VIERAILUT (Preparatory Visit) Uusi toiminto Leonardo-ohjelmassa syksystä 2007 alkaen Tukea myönnetään: – yhteistyökumppaneiden kokouksiin/seminaareihin, joissa suunnitellaan/valmistellaan uutta Leonardo-hanketta – osallistumiseen eri maiden järjestämiin kontaktiseminaareihin Osallistujia enintään 2 henkilöä/organisaatio/vierailu Valinnassa etusija uusille toimijoille Kesto enintään yksi viikko (minimi kaksi työpäivää) Hakemuksessa määriteltävä mitä/minkä tyyppistä LdV-hanketta suunnitellaan, kohdemaa, matkan pituus, ajankohta ja arvio matka- ja majoituskustannuksista
26
Miten vierailuapurahaa haetaan? Tuki keskimäärin 1000 €/apurahansaaja matka- ja elinkustannuksiin sekä seminaarimaksuihin –summa vaihtelee vierailun pituuden ja kohdemaan mukaan –ennen matkaa maksetaan 80 %, loppumaksu raportoinnin ja tilityksen hyväksymisen jälkeen Seuraava haku päättyy 31.10.2008 (4 hakua vuodessa) + kontaktiseminaareihin erillishaut n. 30 apurahaa jäljellä Vierailu toteutettava ennen LdV-hakemuksen jättöpäivää Lisätietoja: www.cimo.fi/leonardo | Valmistelevat vierailut
27
Mistä lisätietoja? www.cimo.fi/leonardo Executive Agency http://eacea.ec.europa.eu/llp/funding/2008/call/index_en.htm Euroopan komissio http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-programme/doc82_en.htm http://ec.europa.eu/education/programmes/newprog/index_en.html LeoKanta-projektitietokanta www.leonardodavinci.fi/projektit/html
28
Tiedonlähteitä ja materiaalia hakijoille Päätös LLP-ohjelmasta Ehdotuspyyntö (Call for proposals) Guide for Applicants Hakulomakkeet Ideasta projektiksi – projektisuunnittelun opas (suomeksi ja englanniksi, päivitetty versio julkaistaan webissä) Oppaat liikkuvuushankkeen hakijalle ja vetäjälle www.cimo.fi/leonardo
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.