Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Erityisopetuksen hallinnollinen päätösprosessi
Advertisements

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Oppilaan arviointi - haasteita ja mahdollisuuksia
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
AINEENOPETTAJIEN ERITYISOPETUS RYHMÄKERTA 3
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Kouluinfo Renkomäen koulu
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
TUEN KOLMIPORTAISUUS KIURUVEDENALAKOULUISSA. KOLMIPORTAINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI Pedagoginen arvio Pedagoginen arvio.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Vanhempien mielipiteitä
Kuopion kaupunki Perusopetus
Esimerkkejä Seinäjoelta Ville Järvi
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esityksen transkriptio:

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat Syksy 2012 Sari Ågren YTM, Hankekoordinaattori Rauman kasvatus- ja opetustoimi

Taustalla Valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet 29.10.2010 Perusopetuksen lakimuutos 1.1. 2011 Opetussuunnitelmamuutos 1.8. 2011 Rauman opetussuunnitelman kasvatus- ja opetuslautakunta hyväksyi 28.6. 2011

Uudistuksen tavoitteet Huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön vahvistaminen Oikea-aikainen ja riittävä tuki Lähikouluperiaatteen mukainen tuen järjestäminen Moniammatillinen yhteistyö Oppilashuoltoon panostaminen Ryhmäkokojen pienentäminen (jakotunnit, resurssiopet) Lopullisena tavoitteena INKLUUSIO - yksi yhtenäinen koulu, jossa kaikkien opetus voi tapahtua tasa-arvoisesti ja leimaantumatta.

Uudistuksen tavoitteet Erityisopetuksen uudelleen järjestäminen ja tukitoimien kehittäminen Vähentää virallisten erityisen tuen päätösten tarvetta Opettajien pedagogisen asiantuntemuksen painottaminen (tehostettu tuki)

Opehuoneessa kuultua ”Koko suurella sydämellä tehty työ vesitetään kaikella tällä paperien pyörittelyllä.” ”Jos auttaminen vaatii tällaista määrää paperitöitä, taitaa oppilas sitten jäädä auttamatta.” ” Nämä erityisopetuksen asiat eivät koske minua.” ”Kuka hullu näitä töitä tekee, eihän näistä edes makseta!”

Erityinen tuki Tehostettu tuki Yleinen tuki PEDAGOGINEN SELVITYS HOJKS OPPIMIS-SUUNNITELMA PEDAGOGINEN ARVIO Tehostettu tuki Yleinen tuki

Tukitoimien viidakko Tukiopetus/ etukäteisopetus lisäaika yksilöllistäminen Joustavat ryhmittelyt paikka luokassa kokoaikainen erityisopetus Osa-aikainen erityisopetus yhteistoiminnallinen oppiminen erityiset painoalueet Koulunkäyntiohjaaja rytmittäminen eriyttäminen Samanaikaisopetus/ yhteisopettajuus apuvälineet/-materiaalit Oppilashuollon tukitoimet kodin tuki Oppilaanohjaus oppimisen näyttäminen ei tavoin

Tuen portaat - yleinen tuki Kuuluu kaikille Kestolta lyhytaikaista Käytössä 1-2 eri tukimuotoa Sisältää eriyttämistä, tukiopetusta, osa- aikaista erityisopetusta, monipuolisen osaamisen osoittamistapoja, joustavia ryhmittelyjä, oppilashuollon tukea, apuvälineitä, oppilaanohjausta jne.

Tuen portaat – tehostettu tuki Kun yleinen tuki ei riitä Yleistä tukea pitkäkestoisempaa Sisältää useampia tukimuotoja kuin yleisessä tuessa Mahdollisuus erityisiin painoalueisiin Tehostettuun tukeen siirtyminen vaatii pedagogisen arvion, moniammatillisen oppilashuoltoryhmän käsittelyn ja rehtorin päätöksen. Tehostetussa tuessa viimeistään tehdään oppimissuunnitelma.

Tuen portaat – erityinen tuki Kun oppilas ei tehostetun tuen menetelminkään selviydy yleisen oppimäärän tavoitteista (arvosana 5) Pitkäkestoinen tuki, useat tukimuodot, erityiset painoalueet, kokoaikainen erityisopetus (Raumalla pienluokkaopetus) Erityiseen tukeen siirtyminen vaatii pedagogisen selvityksen, moniammatillisen oppilashuoltoryhmän käsittelyn, yleensä psykologin tai muun vastaavan asiantuntijan lausunnon ja rehtorin päätöksen HOJKS ja arviointi sen tavoitteiden mukaan Päätös tarkistetaan ainakin 2. ja 6. luokan lopussa Toteutetaan lähtökohtaisesti siirtämättä oppilasta mihinkään Opetuksen järjestäjällä on oikeus ja velvollisuus tehdä päätös oppilaan edun mukaisesti, vaikka vastoin huoltajan tahtoa. (Ei Raumalla)

Tuen portailla… … noustaan tai laskeudutaan aina porras kerrallaan …suoraan erityisen tuen portaalle vain erityistapauksissa (pidennetty oppivelvollisuus, sairaus tmv., asiasta päätetty jo ennen kouluuntuloa) … portailla siirtyminen suunnitellaan aina yhteistyössä oppilaan huoltajien kanssa

Esimerkkitarina Liisalla huomattiin 1.luokalla selkeä viive lukemaan oppimisessa. Ensimmäisen kouluvuoden aikana häntä autettiin tukiopettamalla ja osa-aikaisella erityisopetuksella. Asiasta keskusteltiin pitkin vuotta huoltajien kanssa ja keväällä heidän kanssaan aloitettiin keskustelut siirtymisestä tehostettuun tukeen kielellisten vaikeuksien vuoksi. Vanhemmat olivat myötämielisiä ja opettaja täytti pedagogisen arvion ja vei sen oppilashuoltoryhmän kokoukseen. Siellä katsottiin tehostetun tuen olevan tarpeen ja rehtorin allekirjoittamalla oppilashuollon kirjaamislomakkeella sinetöitiin Liisan siirtyminen tehostetun tuen piiriin. Opettaja ja erityisopettaja tekivät hänelle yhteistyössä oppimissuunnitelman. 2. Luokan jouluun saakka Liisa sai tiiviisti osa-aikaista erityisopetusta, tukiopetusta, hänen tehtäviään eriytettiin ja hän sai tehtäviinsä lisäaikaa. Avusta huolimatta Liisa ei saavuttanut yleisopetuksen tavoitteita ja hänet lähetettiin psykologin tutkimuksiin. Psykologi totesi oppimisvaikeuden ja katsoi tässä vaiheessa äidinkielen yksilöllistämisen tarpeelliseksi. Huoltajien kanssa tehtiin yhteistyötä ja opettaja täytti pedagogisen selvityksen, jonka luettuaan oppilashuoltoryhmä suositteli myös siirtymistä erityisen tuen piiriin. Pedagoginen selvitys liitteenään psykologin lausunto lähetettiin rehtorille ja hän teki asiasta päätöksen. Opettaja ja erityisopettaja tekivät Liisalle HOJKSin. Liisa jatkoi koulunkäyntiä omalla luokallaan käyden osa-aikaisessa erityisopetuksessa äidinkielessä. Myöhemmin hänet siirrettiin useassa muussakin aineessa tehostettuun tukeen ja mm. kielissä ja osassa reaaliaineissa hänelle otettiin käyttöön erityiset painoalueet.

Pedagogiset asiakirjat ARVIO SELVITYS Siirryttäessä yleisestä tehostettuun tukeen tai päinvastoin Oppilaan kokonaistilanne ja vahvuudet Saatu tuki ja arvio sen vaikutuksista Perustelut tehostetun tuen tarpeelle Tuen tarpeet jatkossa Käsitellään moniammatillisesti Siirryttäessä tehostetusta tuesta erityiseen tukeen tai päinvastoin (sekä 2. ja 6. luokan päätteeksi) Oppilaan kokonaistilanne, oppimisvalmiudet ja vahvuudet Saatu tehostettu tuki ja arvio sen vaikutuksista Perustelut erityisen tuen tarpeelle Tuen tarpeet jatkossa (miten toteutetaan, opetusryhmä, palvelut, välineet jne) Käsitellään moniammatillisesti

Oppimissuunnitelma HOJKS Pohjautuu pedagogisessa arviossa tuotettuun tietoon Oppimisvalmiudet Oppimistavoitteet, painoalueet, pedagogiset ratkaisut, yhteistyö ja edistymisen seuranta Pohjautuu pedagogisessa selvityksessä tuotettuun tietoon Suunnitelma tavoitteista, opetuksen sisällöistä, menetelmistä ja tukitoimista Kuvaus oppimäärän toteuttamisesta yksilöllisesti Pohja yksilölliselle arvioinnille Kaikki yksilöllistetyt ja ei-yksilöllistetyt oppiaineet kirjattava

Hyvä muistaa Oppimissuunnitelma/ HOJKS eivät saa sisältää kuvausta oppilaan henkilökohtaisista ominaisuuksista Oppimissuunnitelma/ HOJKS tarkistetaan ja päivitetään tarvittaessa – kuitenkin vähintään kerran lukuvuodessa Pedagogisista asiakirjoista vastuu on LUOKAN-/ AINEENOPETTAJALLA

Asiakirjat ja salassapito Pedagogiset asiakirjat ovat salassa pidettäviä Pedagogiset asiakirjat ovat opetuksen järjestämisen kannalta välttämätöntä tietoa, joten lupaa niiden siirtämiseen ei perusopetuksen sisällä tarvita Huoltajan allekirjoituksia ei tarvita Yhteistyö huoltajien kanssa tärkeää Säilytettävä 10 vuotta oppivelvollisuuden päättymisestä Oppilashuoltolomake säilytettävä pidempään

Yksilöllistämisen reitti MAALI ensimmäisellä kerralla HOJKS Oppimissuunnitelma Erityinen tuki / yksilöllistäminen Psykologin lausunto Pedagoginen selvitys Tehostettu tuki Rehtori OHR Pedagoginen arvio OHR Yleinen tuki LÄHTÖ

Yksilöllistämisen reitti kun oppilas on jo erityisen tuen portaalla MAALI HOJKS (olemassaoleva) HOJKS (olemassaoleva) Erityinen tuki/ yksilöllistäminen Tehostettu tuki OHR Pedagoginen selvitys OHR rehtori Yleinen tuki LÄHTÖ

WILMA auttaa Henkilötiedot valmiina asiakirjoissa Kirjatut tukitoimet saa siirrettyä suoraan lomakkeisiin Vanhoja /eri asiakirjoja voi käyttää uusien pohjana Tieto siirtyy ja asiakirjat pysyvät tallessa Vanhemmat pystyvät lukemaan asiakirjoja kotonaan

Erityiset painoalueet Kun muut tukitoimet eivät riitä voidaan opiskelulle määritellä erityiset oppiainekohtaiset painoalueet Vain tehostetun ja erityisen tuen aikana Tarkoituksena auttaa oppilasta ottamaan haltuun etenemisen kannalta välttämättömät tiedot ja taidot ja säästämään voimavaroja oppimaan oppimiselle Oman vuosiluokan keskeisimmät sisällöt Painoalueista, valituista sisällöistä ja arvioinnista tulee keskustella tarkkaan oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa Painoalueet määrittelee opettaja apunaan opetussuunnitelman perusteet (mm. hyvän osaamisen kuvaukset ja päättöarvioinnin kriteerit) Painoalueiden lisäksi käytössä oltava myös muita tukitoimia

Painoalueet käytännössä Tärkeimpien oppisisältöjen valikoimista, ylimääräisen karsimista Arvosana pysyy ennallaan, mutta tarjoamalla suppeampi oppimäärä, varmistetaan tiettyjen asioiden oppiminen Sama koe tai eri koe Jos arvosanat nousevat seitsemään, painoalueittain opiskelu on tuottanut toivotun tuloksen ja se voidaan lopettaa Epäreilua? EI OLE!

Kaikki innokkaina mukana muutoksessa?

Käy tutustumassa www.peda.net/veraja/rauma/tehostettujaerityinentuki