Työllistymisen ohjaus oppilaitoksen näkökulmasta Uraohjaus, työvalmennus ja opettajan rooli työllistymisen tukemisessa 26.11.2013 KPAO lehtori Marjut.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Uraohjaus Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa
Työhönvalmennuksella työelämään
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Työpaikkaohjaajakoulutus
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Minä oppijana 1 ov..
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
SIIRTOHOJKS Kotitalous- ja kuluttajapalvelujen perustutkinto er Puhdistuspalvelujen perustutkinto er.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Pääotsikko Lisää alaotsikko tähän Vantaan kaupunki Sosiaali- – ja terveyspalvelut VammaispalvelutTyöllistämispalvelut.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Kokkolan ammattiopisto
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Onnistunut työssäoppiminen M.O.T. -hankkeen hyviä käytäntöjä Liisi Mattila ja Anu Parantainen
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
TET =Työelämään tutustuminen
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
TET =Työelämään tutustuminen
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
SATAOSAA Porin kaupunki/ Satakunta.
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Esityksen transkriptio:

Työllistymisen ohjaus oppilaitoksen näkökulmasta Uraohjaus, työvalmennus ja opettajan rooli työllistymisen tukemisessa 26.11.2013 KPAO lehtori Marjut Nyström, IJKK uraohjaaja Tarja Liski, Orton Pro työvalmentaja Oili Hietala

Tehostetun ohjauksen prosessi

TYÖSSÄOPPIMISEN KAUTTA TYÖHÖN Työssäoppimisjaksot suunnitellaan yksilöllisesti opiskelijan, opettajan ja työvalmentajan kanssa yhdessä Tehdään selkeä suunnitelma ja kartoitetaan opiskelijan vahvuudet ja tuentarpeet Opiskelija, opettaja ja työvalmentaja tekevät kirjallisen työvalmennussopimuksen Kerrataan työelämän pelisäännöt ennen työssäoppimisen alkua Kolmevuotisessa perustutkintokoulutuksessa työssäoppimista on vähintään 20 opintoviikkoa (puoli vuotta), mutta periaatteessa kaikki ammatilliset tutkinnonosat voidaan suorittaa työssäoppimalla

TYÖSSÄOPPIMISEN KAUTTA TYÖHÖN Tukikäynneillä työvalmentaja käy opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kanssa läpi työn kulkua ja sen haasteita sekä onnistumisia Opettajan tehtävänä on varmistaa, että opiskelijan työtehtävät ovat opetussuunnitelman suuntaisia. Opettaja vastaa myös ammattiosaamisen näytön suunnittelusta työpaikalla Työturvallisuuteen ja ergonomiaan kiinnitetään erityistä huomiota sekä koulussa että työpaikalla Isossa työpaikassa opiskelija voi tehdä useamman top-jakson samassa työpaikassa, tehtävävien vaihdellessa tutkinnonosan mukaan

TYÖSSÄOPPIMISEN KAUTTA TYÖHÖN Työnantaja näkee työssäoppimisjakson aikana opiskelijan osaamisen ja motivaation työhön Opiskelijan on helpompi näyttää omaa osaamistaan, kun työpaikka on tuttu ja turha jännittäminen jää pois Viimeisen (3. vuosi) vuoden top:ssa voidaan harjoitella jo tulevan työpaikan työtehtäviä Opettajan ja työvalmentajan tuki pienenee ja opiskelija ottaa vastuuta yhä enemmän omasta oppimisestaan (tavoite) Kaikille työvalmennuksessa oleville opiskelijoille tehdään siirtymäsuunnitelma, jota toteutetaan yhdessä opiskelijan, opettajan ja työvalmentajan kanssa. Näin turvataan onnistunut siirtymä opiskelijan yksilölliset lähtökohdat huomioiden

Keskustele vieruskaverisi kanssa 1 Keskustele vieruskaverisi kanssa 1. Kuinka tukea opiskelijaa työpaikalla, jos hänen on vaikea ottaa tukea vastaan? 2. Kuinka kertoa työpaikalla tuentarpeista, jos opiskelija ei anna lupaa diagnoosin kertomiseen? 3. Mitkä tiedot opiskelijasta on tarpeen kertoa työpaikalle ja kenelle tieto on välttämätön?

MITEN OPPIMISVAIKEUDET NÄYTTÄYTYVÄT TYÖPAIKOILLA? Kielelliset sekä lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet Lyhyt kestoisen muistin kapea-alaisuus, auditiivinen ja visuaalinen muistaminen Kommunikoinnin vaikeus, vaikeutta ymmärtää työympäristöä, tarvitsee aikaa tottuakseen muiden ihmisten tapaan puhua ja viestiä eleillä, ilmeillä ja äänenpainoilla Tarkkaavaisuuden häiriöt Tarkkaavaisuuden suuntaamisen vaikeutta, ylivilkkautta ja/tai impulsiivisuutta Usein liittyy ns. liitännäisoireita, joita ovat mm. kielen, hahmottamisen ja motoriikan häiriöitä, muistiongelmia, sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmia sekä psyykkisiä ja toiminnanohjauksen häiriöitä Hahmottamisvaikeudet Visuaaliset hahmottamisvaikeudet ilmenevät mm. numeroiden ja kirjainten paikkojen vaihtumisina Auditiiviset hahmottamisen vaikeudet mm. ympäristön äänet saattavat kuulostaa samanarvoisilta ja erilaiset viestit ja samankaltaiset sanat sekoittua keskenään

Keskustele vieruskaverisi kanssa: 1 Keskustele vieruskaverisi kanssa: 1. Kuinka varmistat työturvallisuuden opiskelijan kanssa, kun hänellä on oppimisvaikeuksia? 2. Mitä keinoja voi käyttää muistin tukena työpaikalla? 3. Millaisiin hahmottamisen pulmiin olet törmännyt ja kuinka olette näitä pulmia työpaikoilla ratkaisseet?

TYÖLLISTYMISEN NÄKÖKULMA OPISKELUSSA Työllistyminen on opintojen alusta asti tavoitteena ja käytetään käytännön työelämän esimerkkejä Koulutuksen aikana vaaditaan jo työelämän pelisääntöjen noudattamista Opetus on työelämälähtöistä, oppimisympäristöinä oppilaitoksen kahvilat ja ravintolat, palvellaan ”oikeita asiakkaita” Työelämätiedon kurssilla vahvistetaan työnhakuvalmiuksia (cv, työhakemus jne.) Opinnäytteen tulee tukea opiskelijan työllistymistä, se voi olla esim. Portfolio tai projekti Asiantuntijaluennot opiskelijoille (esim. työnantajan tai ammattiyhdistysliikkeen edustajan infot) Työssäjaksamisen edistäminen - > Työ- ja toimintakykyyn kiinnitetään jo opintojen aikana huomiota esim. ammattilaisen työkykypassi, työkykyä tukevat vapaa-ajan harrastukset

TYÖANALYYSI Työanalyysissä selvitetään mitä työ pitää sisällään millainen on työympäristö millainen on työpaikan kulttuuri muut tilanteet, joihin henkilö osallistuu Työtehtävien selvittäminen Selkeytetään mitä tehtäviä ja prosesseja työntekijän vastuulle kuuluu, mitä muuta kuuluu tietää ja mitä vaatimuksia työ asettaa Työanalyysi edistää myös työpaikoilla työtehtävien haltuun ottamista, jota voidaan hyödyntää esim. uusia työntekijöitä perehdytettäessä Muotoillaan työtehtäviä tarvittaessa uudelleen

TYÖANALYYSIN HYÖDYNTÄMINEN KÄYTÄNNÖSSÄ Työtehtävien konkreettisen kuvauksen laatiminen Täsmätyötehtävien määrittäminen – tarvittaessa työkorttien laatiminen Opiskelijan taitojen vertaaminen työtehtäviin Opiskelijan tuen tarpeen määrittäminen ko. työtehtäviin Opiskelijan onnistumisen ja oppimisen varmistaminen Työssäoppimisen/ harjoittelun tavoitteiden määrittäminen Yhteistyön lisääntyminen yrityksen ja oppilaitoksen välillä Työnantajalle tehdyt työanalyysit kaikkien uusien työntekijöiden perehdytyksen tukena Työn organisoinnin tehostaminen: ns. ei kenenkään tehtävien tunnistaminen, ammattitaitoa vaativien ja rutiininomaisten työtehtävien erottaminen

TYÖNMUOTOILU Työnmuotoilua hyödynnetään elinkeinoelämässä (esim. ikääntyminen, työtehtävien kierto) Nykyisellään osatyökykyisten työllistämiseen liittyvä työväline Työnmuotoilu aloitetaan ihmisestä, ei työstä Työ muokataan työntekijän vahvuuksien ja voimavarojen pohjalta Monissa yrityksissä jo arkipäivää Työ luodaan pilkotuista työtehtävistä työpaikalla tai muokataan olemassa olevaa työkokonaisuutta Luodaan tarkat ohjeistukset sekä mahdollisesti päiväaikataulu työtehtävistä Verrataan työanalyysiä sekä opiskelijan voimavaroja ja tuen tarpeita Voidaan käyttää myös rekrytoinnin selkeyttämiseen ja sen apuvälineenä

MIKÄ ON MIELESTÄSI ONNISTUNEEN TYÖLLISTYMISEN SALAISUUS?

ONNISTUNEEN TYÖLLISTYMISEN SALAISUUS Oikea työpaikka ja opiskelija kohtaavat Työtehtävät ovat opiskelijalle oikein mitoitettuja Yhteistyö oppilaitoksen ja työnantajien välillä Molemmat osapuolet hyötyvät Siirtymävaiheessa avoin tiedonkulku Työvalmentajan tehostettu tuki tarvittaessa Opettaja tekee itsensä tarpeettomaksi ;-) KIITOS!

KIITOS!