LIIKKUMINEN JA FYYSINEN TOIMINTA LAPSEN KEHITYKSEN KANNALTA Arja Sääkslahti, LitT
LIIKKUMINEN JA FYYSINEN TOIMINTA Kaikenlainen tahdonalainen liikkuminen, jossa kuluu energiaa. Arja Sääkslahti, Varhaiskasvatus -messut 2011
Fyysisen aktiivisuuden suositus Vähintään 2 tuntia reipasta liikuntaa joka päivä (Varhaiskasvatuksen liikunnan suositukset 2005, STM Oppaita 2005:17) Arja Sääkslahti, Varhaiskasvatus -messut 2011
Täyttyvätkö suositukset? LATE-tutkimus (2010): 88% 3-vuotiaista ulkoili tai liikkui päivittäin 2 h 12 % kolmevuotiaista, 6 % viisivuotiaista ja 10 % ensimmäisen luokan oppilaista liikkui arkisin alle 2h Laps Suomen –tutkimus (2010): 40% 3-vuotiaista liikkui arkisin vähintään 2h/päivä 50% 3-vuotiaista liikkui viikonloppuisin vähintään 2h/päivässä Arja Sääkslahti, Varhaiskasvatus -messut 2011
Median käyttö alkaa hyvin nuorena Noin 5 % 3-vuotiaista ei käyttänyt tietokonetta, televisiota, videoita tai DVD:ta lainkaan Suuri osa (73 %) 3-vuotiaista ja 66 % 5-vuotiaista katsoi televisiota tai käytti tietokonetta tunnin Noin 3 % 3-vuotiaista ja 6 % 5-vuotiaista vietti arkisin ruudun ääressä yli kaksi tuntia Viikonloppuisin median käyttö runsaampaa kuin arkipäivisin Pojat käyttävät enemmän kuin tytöt (LATE -tutkimus 2010) Arja Sääkslahti, Varhaiskasvatus -messut 2011
VAIKUTTAA LAPSEN KEHITYKSEEN
Arja Sääkslahti, Varhaiskasvatus -messut 2011 Fyysinen kehitys Normaalin fyysisen kasvun tueksi (Malina ym. 2004) Lihakset ja jänteet Luut ja nivelet Hermosto Hengitys- ja verenkiertoelimistö Selviytyäkseen jokapäiväisen elämän tarpeista ja vaatimuksista (Sääkslahti 2005) Motoriset perustaidot Hyvä tasapaino Arja Sääkslahti, Varhaiskasvatus -messut 2011
Fyysinen kehitys oppimisvalmiuksien kannalta Saavuttaakseen uusien asioiden oppimiseen vaadittavia edellytyksiä (Ayres 2008): Liikkuminen edistää lapsen hermoston kehittymistä harjaannuttamalla eri aistien yhteistoimintaa Kehittämällä lapsen kehonhahmotusta Harjaannuttamalla lapsen tahdonalaista liikkumista Luomalla edellytyksiä hienomotoriikan kehittymiselle Arja Sääkslahti, Varhaiskasvatus -messut 2011
Kognitiivinen kehitys Mielikuvat Liikkuessaan lapsi kokeilee, testaa, tutkii, vertailee, miettii syy-seuraussuhteita ja tekee johtopäätöksiä Vahvat muistijäljet - helpottaa asioiden muistamista ja mieliin palauttamista myös eri asiayhteyksissä ja uusissa tilanteissa. Sanat ovat abstrakteja kielellisiä käsitteitä. Lapsi oppii sanojen merkityksiä toiminnan ja kehollisten kokemusten yhteydessä (Numminen 2005.) Arja Sääkslahti, Varhaiskasvatus -messut 2011
Sosio-emotionaalinen kehitys Tunteiden tunnistaminen – tunteiden ilmaisun sääteleminen Ryhmään tai joukkueeseen kuuluminen lisää yhteenkuuluvuuden tunteita Pätevyyden kokemukset - kokee olevansa hyväksytty ja sopivasti ihailtu. (Takala, Kokkonen & Liukkonen 2009.) Terve itsetunto fyysinen pätevyys kehollinen ilmaisu - vastapainoa suorittamiselle flow Arja Sääkslahti, Varhaiskasvatus -messut 2011
Moraalis-eettisen ajattelun kehittyminen Yhteisten pelien ja leikkien edellytys: sääntöjen noudattaminen Ilman yhteisiin sääntöihin sitoutumista lapsi jää leikkien ulkopuolelle. (Pellegrin & Smith 1998; Pönkkö 1999; Zachopoulou, Tsapakidou & Derri 2004; Numminen 2005; Zachopoulou 2007.) Arja Sääkslahti, Varhaiskasvatus -messut 2011
Oppimisen edellytysten turvaaminen!
Varhaiskasvattajat voivat vaikuttaa … luomalla mahdollisuuksia…
Arja Sääkslahti, Varhaiskasvatus -messut 2011 Kuten… Antamalla aikaa Vapaalle leikille (Ben-Arieh & Ofir 2002) Ulkoleikeille (Sääkslahti 2005) Luvan leikkiä Metsämaastossa (Fjortoft 2001) Nurmikentillä (Dyment & Bell 2007) Melukylässä (Kyttä 2003) Asfalttialueilla (Cardon et al. 2008; Fjortoft et al. 2009) Arja Sääkslahti, Varhaiskasvatus -messut 2011
Arja Sääkslahti, Varhaiskasvatus -messut 2011 Kuten… Rohkaisemalla erilaisten telineiden /välineiden käyttöön Pihatelineet (kuten kiipeilytelineet, keinut, hiekkalaatikot, liukumäet jne.) (Cardon et al. 2009) Pihamaalauksilla (Stratton & Leonard 2002) Välineillä (kuten pallot, vanteet jne.) (Cardon et al. 2009) => Sopivasti vaihdellen Järjestämällä ohjattuja liikuntatuokioita Arja Sääkslahti, Varhaiskasvatus -messut 2011
Lapset oppivat tekemällä … siksi meidän tehtävämme on antaa siihen runsaasti tilaisuuksia. Arja Sääkslahti, Varhaiskasvatus -messut 2011
Arja Sääkslahti, Varhaiskasvatus -messut 2011 Kiitos! Arja Sääkslahti, Varhaiskasvatus -messut 2011