Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Advertisements

ISOverstaan kouskuttamispäivä
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Turun perusopetuksessa
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi LÖYTÖRETKI TOISEEN MAAILMAAN V Konnevesi Opetushallituksen tervehdys.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Kiinan kieltä lukioissa
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
Ops seminaari Askola.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Pedagogisesti tarkoituksenmukaisia oppimis- ja opetusratkaisuja Pori Marjut Anderson ja Pasi Häkkinen.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Ainetyöryhmien työn aloitus
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Kohtaamisia pelimaailmassa
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Tervetuloa Innokylään
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Turun kv-toimintamalli ja Askel Eurooppaan -hanke
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
EXAM-SÄHKÖInEN osaamisen ARVIOINnin järjestelmä
Esityksen transkriptio:

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke LUTO Tulevaisuuden lukion avoin toimintakulttuuri - kohti uutta arviointia ja opetussuunnitelmauudistusta. Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke http://luto.wikispaces.com

Hankkeen yleiset tavoitteet Hanke luo harjoittelukoulujen lukioihin niin lukiolaisille kuin opettajille uuden avoimen toiminta- ja työskentelykulttuurin, jossa myös sen fyysinen oppimisympäristö mahdollistaa yhdessä tekemisen ja keskinäisen tukemisen sekä sosiaalisen kanssakäymisen. Hankkeessa etsitään, testataan ja kehitetään uusia pedagogisia toimintamalleja digitaalisen teknologian käytölle lukio-opiskelussa. Hankkeen tavoitteena on lukio-opiskelun henkilökohtaistaminen tieto- ja viestintätekniikan mahdollistamien eriyttämisratkaisujen myötä. Hankkeessa monipuolistetaan lukion arviointia prosessiaikaisen arvioinnin ja sähköisten kokeiden näkökulmasta. Hankkeen tavoite on etsiä ja löytää kehittämisideoita ja ratkaisuja lukion uuteen opetussuunnitelmaan ja uudentyyppiseen ylioppilastutkintoon.

Konkreettiset tavoitteet 1 Tavoitteen mukaisessa toimintakulttuurissa korostuu niin lukiolaisilla kuin opettajilla yhteisöllinen tekeminen ja oman asiantuntijuuden ja osaamisen jakaminen, vertaistuki ja kuratointi. Hankkeessa luodaan fyysinen ja tekninen ympäristö tukemaan oppimista ja sosiaalista kanssakäymistä. Toimintakulttuurin ja -ympäristön muutoksella tuetaan myös perusopetuksessa alkanutta oppilaan aktiivisen roolin vahvistamista ja vuorovaikutteisten pedagogisten käytäntöjen kehittämistä uuden teknologian avulla. (OPS2016-luonnos, pohjana kohta Tieto- ja viestintätekniikan osaaminen). Avoimien ja suljettujen, maksuttomien ja maksullisten oppimisalustojen, eri digitaalisten välineiden sekä e-oppimateriaalien arviointi, kehittäminen ja tuottaminen, myös yritysyhteistyössä. Kehitetään joustava ja monimuotoinen opinto-ohjauksen ja opiskelijahuollon malli tieto- ja viestintätekniikan avulla.

Konkreettiset tavoitteet 2 Löydetään ratkaisuja joustavaan kurssien suorittamiseen tai oman osaamisen osoittamiseen ajasta ja paikasta riippumatta. Kokeillaan sähköistä koeakvaariota yhteistyössä yliopistojen kanssa. Luodaan uusia arviointimuotoja lukion kursseihin. Tavoitteena on prosessinaikaisen arvioinnin vahvistaminen ja arvioitavien elementtien määritteleminen, testaaminen ja kirjaaminen uuden opetussuunnitelman kehittämistä varten. Tuotetaan ja testataan vaativuustasoiltaan erilaisia digitaalisia kokeita eri oppiaineisiin. Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin kehittäminen sähköisessä ympäristössä opiskelijan metaprosessien tukemiseksi. Uusi lukio-opetuksen opetussuunnitelma tulee ohjaamaan lukiot toimimaan uudella tavalla. Hankkeen tavoitteinen avoin toimintakulttuuri, sen moderni fyysinen oppimisympäristö, digitaalisen teknologian soveltaminen ja kehittäminen, prosessiaikainen kurssien monipuolinen arviointi ja sähköiset kokeet ovat tärkeitä lukion uutta opetussuunnitelmaa luotaessa. Näiden kehittäminen antaa opetussuunnitelman laadintaan arvokasta tietoa.

Hankkeessa toimimisen muotoja Hankkeen toimijat työskentelevät verkostona. Turun normaalikoulun lukio toimii hankkeen koordinaattorina. Jokaisessa talossa toimii hankevastaava, joka kokoaa itselleen hanketyöryhmän ohjaamaan toimintaa. Valtakunnallisesti toimitaan aineryhmäverkostoina, yli oppiainerajat ylittävinä ryhminä, ainekohtaisina pienempinä ryhminä ja rehtoriryhmänä sekä ohjausryhmänä.. Verkosto kokoontuu eri kokoonpanoilla yhteisiin seminaareihin. Se pitää online-kokouksia ja webinaareja, tuottaa materiaaleja tai ajatustenvaihtoa eri alustoilla ja kuulee myös asiantuntijoita hankkeen teemoihin liittyen. Verkoston jäsenet työskentelevät yhteisesti sovittavan suunnitelman mukaan. Hankkeen ohjausryhmä seuraa tuloksia ja hankkeen etenemistä. Hankkeen avoimilla verkkosivuilla kerrotaan suunnitelmista ja jaetaan kokemuksia heti alusta alkaen.

Työnjako Hanke on sisällöllisesti monimuotoinen. Työnjaosta eri harjoittelukoulujen kesken sovitaan syksyllä 2013. Koulukohtaisten koordinaattoreiden yhteystiedot mahdollisimman pian hankkeen koordinaattorille: katrina.vartiainen ät utu.fi Viimeistään marraskuussa koulukohtaisten koordinaattoreiden tapaaminen Turussa.