Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Oppilaan arviointi - haasteita ja mahdollisuuksia
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
AINEENOPETTAJIEN ERITYISOPETUS RYHMÄKERTA 3
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
TUEN KOLMIPORTAISUUS KIURUVEDENALAKOULUISSA. KOLMIPORTAINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI Pedagoginen arvio Pedagoginen arvio.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Vanhempien mielipiteitä
Kuopion kaupunki Perusopetus
Esimerkkejä Seinäjoelta Ville Järvi
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteisopettajuus arjessa
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esityksen transkriptio:

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat Syksy 2012 Sari Ågren YTM, Hankekoordinaattori Rauman kasvatus- ja opetustoimi

Taustalla Valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet 29.10.2010 Perusopetuksen lakimuutos 1.1. 2011 Opetussuunnitelmamuutos 1.8. 2011 Rauman opetussuunnitelman kasvatus- ja opetuslautakunta hyväksyi 28.6. 2011

Uudistuksen tavoitteet Huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön vahvistaminen Oikea-aikainen ja riittävä tuki Lähikouluperiaatteen mukainen tuen järjestäminen Moniammatillinen yhteistyö Oppilashuoltoon panostaminen Ryhmäkokojen pienentäminen (jakotunnit, resurssiopet) Lopullisena tavoitteena INKLUUSIO - yksi yhtenäinen koulu/esiopetusyksikkö, jossa kaikkien opetus voi tapahtua tasa-arvoisesti ja leimaantumatta.

Uudistuksen tavoitteet Erityisopetuksen uudelleen järjestäminen ja tukitoimien kehittäminen Vähentää virallisten erityisen tuen päätösten tarvetta Pedagogisen asiantuntemuksen painottaminen aiempaa enemmän (tehostettu tuki)

Opehuoneessa kuultua ”Koko suurella sydämellä tehty työ vesitetään kaikella tällä paperien pyörittelyllä.” ”Jos auttaminen vaatii tällaista määrää paperitöitä, taitaa oppilas sitten jäädä auttamatta.” ” Nämä erityisopetuksen asiat eivät koske minua.” ”Kuka hullu näitä töitä tekee, eihän näistä edes makseta!”

Erityinen tuki Tehostettu tuki Yleinen tuki PEDAGOGINEN SELVITYS HOJKS OPPIMIS-SUUNNITELMA PEDAGOGINEN ARVIO Tehostettu tuki Yleinen tuki

Tuen portaat - yleinen tuki Kuuluu kaikille Kestolta lyhytaikaista Käytössä 1-2 eri tukimuotoa Sisältää eriyttämistä, tukiopetusta, osa- aikaista erityisopetusta, monipuolisen osaamisen osoittamistapoja, joustavia ryhmittelyjä, oppilashuollon tukea, apuvälineitä, oppilaanohjausta jne.

Tuen portaat – tehostettu tuki Kun yleinen tuki ei riitä Yleistä tukea pitkäkestoisempaa Sisältää useampia tukimuotoja kuin yleisessä tuessa Mahdollisuus erityisiin painoalueisiin Tehostettuun tukeen siirtyminen vaatii pedagogisen arvion, moniammatillisen oppilashuoltoryhmän käsittelyn ja esiopetusyksikön johtajan päätöksen. Tehostetussa tuessa viimeistään tehdään oppimissuunnitelma.

Tuen portaat – erityinen tuki Kun oppilas ei tehostetun tuen menetelminkään selviydy yleisen oppimäärän tavoitteista (arvosana 5) Pitkäkestoinen tuki, useat tukimuodot, erityiset painoalueet, kokoaikainen erityisopetus (Raumalla pienluokkaopetus) Erityiseen tukeen siirtyminen vaatii pedagogisen selvityksen, moniammatillisen oppilashuoltoryhmän käsittelyn, psykologin tai muun vastaavan asiantuntijan lausunnon ja perusopetusjohtajan päätöksen HOJKS ja arviointi sen tavoitteiden mukaan Päätös tarkistetaan ainakin 2. ja 6. luokan lopussa Toteutetaan lähtökohtaisesti siirtämättä oppilasta mihinkään Opetuksen järjestäjällä on oikeus ja velvollisuus tehdä päätös oppilaan edun mukaisesti, vaikka vastoin huoltajan tahtoa. (Ei Raumalla)

Erityinen tuki esiopetuksessa Erityistä tukea annetaan niille lapsille , joiden esiopetusta ei kasvun ja oppimisen vaikeuksien vuoksi voida järjestää muuten (vamma, sairaus, toimintavajavuus, kasvuympäristön riskitekijät) Kun kysymyksessä on selkeä lääketieteellisesti/ psykologisesti todettu este oppilaan ”normaalille” opetukselle, päätös voidaan tehdä ilman pedagogista selvitystä

Tuen portailla… … noustaan tai laskeudutaan aina porras kerrallaan …suoraan erityisen tuen portaalle vain erityistapauksissa (pidennetty oppivelvollisuus, sairaus tmv., asiasta päätetty jo ennen kouluuntuloa) … portailla siirtyminen suunnitellaan aina yhteistyössä oppilaan huoltajien kanssa

Pedagogiset asiakirjat ARVIO SELVITYS Siirryttäessä yleisestä tehostettuun tukeen tai päinvastoin Lapsen kokonaistilanne ja vahvuudet Saatu tuki ja arvio sen vaikutuksista Perustelut tehostetun tuen tarpeelle Tuen tarpeet jatkossa Käsitellään moniammatillisesti Siirryttäessä tehostetusta tuesta erityiseen tukeen tai päinvastoin (sekä 2. ja 6. luokan päätteeksi) Lapsen kokonaistilanne, oppimisvalmiudet ja vahvuudet Saatu tehostettu tuki ja arvio sen vaikutuksista Perustelut erityisen tuen tarpeelle Tuen tarpeet jatkossa (miten toteutetaan, opetusryhmä, palvelut, välineet jne) Käsitellään moniammatillisesti

Oppimissuunnitelma HOJKS Pohjautuu pedagogisessa arviossa tuotettuun tietoon Oppimisvalmiudet Oppimistavoitteet, painoalueet, pedagogiset ratkaisut, yhteistyö ja edistymisen seuranta Tehdään esiopetuksessa kaikille Päivitettävä keväällä ”Tällaisena lähden koulutielle” – lomake poistuu Pohjautuu pedagogisessa selvityksessä tuotettuun tietoon Suunnitelma tavoitteista, opetuksen sisällöistä, menetelmistä ja tukitoimista Kuvaus oppimäärän toteuttamisesta yksilöllisesti Pohja yksilölliselle arvioinnille Kaikki yksilöllistetyt ja ei-yksilöllistetyt oppiaineet kirjattava

Hyvä muistaa Oppimissuunnitelma/ HOJKS eivät saa sisältää kuvausta oppilaan henkilökohtaisista ominaisuuksista Oppimissuunnitelma/ HOJKS tarkistetaan ja päivitetään tarvittaessa – kuitenkin vähintään kerran lukuvuodessa Pedagogisista asiakirjoista vastuu on OMALLA OPETTAJALLA. Asiakirjojen siirtymiseen perusopetuksen sisällä ei tarvita huoltajan lupaa. Asiasta tulee kuitenkin tiedottaa huoltajaa.

Oppilashuoltolomake Täytetään aina pedagogisen arvion ja selvityksen yhteydessä. Se toimii samalla myös tehostetun tuen päätöksenä. Oppilashuoltolomake tulee täyttää myös muissa oppilashuollollisissa tapaamisissa ja palavereissa Se säilytetään lukkojen takana eikä siitä oteta kopioita kenellekään. Lukemassa voivat käydä vain asianomaiset.

Tukitoimien viidakko Tukiopetus/ etukäteisopetus lisäaika yksilöllistäminen Joustavat ryhmittelyt paikka luokassa kokoaikainen erityisopetus Osa-aikainen erityisopetus yhteistoiminnallinen oppiminen erityiset painoalueet Koulunkäyntiohjaaja rytmittäminen eriyttäminen Samanaikaisopetus/ yhteisopettajuus apuvälineet/-materiaalit Oppilashuollon tukitoimet kodin tuki Oppilaanohjaus oppimisen näyttäminen ei tavoin

Hyvä tietää: Erityiset painoalueet Kun muut tukitoimet eivät riitä voidaan opiskelulle määritellä erityiset oppiainekohtaiset painoalueet Vain tehostetun ja erityisen tuen aikana Tarkoituksena auttaa oppilasta ottamaan haltuun etenemisen kannalta välttämättömät tiedot ja taidot ja säästämään voimavaroja oppimaan oppimiselle Oman vuosiluokan keskeisimmät sisällöt Painoalueista, valituista sisällöistä ja arvioinnista tulee keskustella tarkkaan oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa Painoalueet määrittelee opettaja apunaan opetussuunnitelman perusteet (mm. hyvän osaamisen kuvaukset ja päättöarvioinnin kriteerit) Painoalueiden lisäksi käytössä oltava myös muita tukitoimia

WILMA auttaa Henkilötiedot valmiina asiakirjoissa Kirjatut tukitoimet saa siirrettyä suoraan lomakkeisiin Vanhoja /eri asiakirjoja voi käyttää uusien pohjana Tieto siirtyy ja asiakirjat pysyvät tallessa Vanhemmat pystyvät lukemaan asiakirjoja kotonaan

Apua uusiin asioihin Kelto ei enää päävastuussa asiakirjoista, mutta tärkeässä roolissa ”avustajana” ja asiantuntijana Idea: Opettajien avuksi koulutetaan mentoreita, joiden puoleen voi kääntyä, kun tulee kysyttävää tehostettuun ja erityiseen tukeen tai pedagogisiin asiakirjoihin liittyen. Hankekoordinaattori vierailee jokaisessa esiopetusyksikössä syyskuun aikana ja vastaa kysymyksiin. Ohjeistus asiakirjojen laadintaan tulossa jokaiseen yksikköön

Moniammatillisuus Oppilashuoltotyö, lapsen tukeminen ja pedagogiset asiakirjat edellyttävät moniammatillisuutta! Moniammatillisuuden toteutumiseksi tarvitaan arjen työhön asiantuntijoita/edustajia, jotka tulevat kasvatus- ja opetushenkilöstön ulkopuolelta. Siirtymävaiheessa moniammatillisuuden asiantuntemuksen tuo/kokoaa kelto (esim. tehostetun tuen päätös)

Kaikki innokkaina mukana muutoksessa?

Käy tutustumassa www.peda.net/veraja/rauma/tehostettujaerityinentuki

”Sellaista kertomusta kuin lapsi kuulee itsestään kerrottavan, sellaista kertomusta hän itsestään jatkaa.”