Monenlaiset oppijat työssäoppimassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työpaikkaohjaajakoulutus
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Monenlaiset oppijat työssäoppimassa
Minä oppijana 1 ov..
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
ARVIOINTI Vanhempainilta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
AMMATILLINEN ERITYISOPETUS JA MUUT TUKIMUODOT
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TYÖSSÄOPPIMINEN.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Ritva Kareketo kouluttaja
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ops seminaari Askola.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Erityistä tukea tarvitseva opiskelija ammattiosaamisen näytöissä Merja Veijola Oulun seudun ammattiopisto Kontinkankaan yksikkö.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Esityksen transkriptio:

Monenlaiset oppijat työssäoppimassa Yhdessä tekemällä –hanke

Erityistä tukea tarvitseva opiskelija/tutkinnon suorittaja ammatillisessa koulutuksessa on ollut erityisoppilas jo peruskoulussa, yleisimmin esim. mukautettu opetus, aistivamma, muut terveydelliset ongelmat, neurologiset vaikeudet tai erityisopetuksen tarve ilmenee vasta ammatillisessa koulutuksessa mm. motivoitumattomat opiskelijat, käyttäytymisellään oirehtivat nuoret, päihdeongelmaiset, sosiaaliset ongelmat, mielenterveyden ongelmat

Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ammatillisessa koulutuksessa (Hero; Helsingin seudun erilaiset oppijat ry) Psykososiaaliset vaikeudet (esim. vaikea perhetilanne tai päihderiippuvuus) Erityiset oppimisvaikeudet lukivaikeudet muut kielelliset erityisvaikeudet matematiikan oppimisvaikeus tarkkaavaisuuden ja toiminnan ohjauksen vaikeudet motoriset erityisvaikeudet hahmotusvaikeudet Erilaiset mielenterveysongelmat (mm. masennus, syömishäiriöt, paniikkihäiriö) yleistyneet ammattiin opiskelevilla puututaan mahdollisimman nopeasti/opiskelijahuolto väliaikainen opintojen keskeyttäminen hoitojakson ajaksi, nimetty tukihenkilö, yksilöllinen oppimispolku Vaikeuksia opetuskielen hallinnassa, esim. maahanmuuttajaopiskelijat

Psyykkiset ongelmat ja häiriöt voivat näkyä ohjaus- ja opetustilanteissa seuraavilla alueilla Tunne-elämä: itsetunnon ongelmat, tunteiden hallinnan ja ilmaisun vaikeudet Kommunikaatio: poikkeavuus puheessa, eleissä, ilmeissä Kognitiiviset taidot: keskittymisen ja tarkkaavaisuuden ongelmat, aloitekyvyn, motivaation, ajattelun, muistin ja päättelykyvyn vaikeudet, oppimisen hidastuminen, välinpitämättömyys opiskelua kohtaan Sosiaaliset taidot: vetäytyminen, häiritsevä ja epäasiallinen käyttäytyminen Arkielämän hallinta: myöhästymiset ja poissaolot, saamattomuus arkipäivän askareiden suorittamisessa, ulkoinen olemus, päihteiden käyttö Työssäoppimisen jaksoilla psyykkiset ongelmat näkyvät esim. jännittämisenä, ahdistuksena tai sitoutumisen puutteena (mm. poissaolot). (Jokinen-Rentola-Eskola: Psyykkistä tukea tarvitsevan opiskelijan opetus ja ohjaus ammatillisessa oppilaitoksessa)

Oppimisvaikeuksien ja -esteiden tunnistaminen on tärkeää: oppimisvaikeudet vaikuttavat oppijan itsetuntoon ja motivaatioon alisuoriutuminen, masennus, yrittämisen puute, vähättely epäonnistumisten kierre vie halun oppia! ongelmien peittely: yhteistyötä haittaa mikäli opiskelija kaikin tavoin pyrkii peittämään vaikeutensa ja esim. kieltäytyy tehtävistä, joissa ne voivat paljastua

Monenlaisia nuoria työssäoppimassa… Tavallista on, että nuoren työssäoppijan mieliala, sitoutumisen aste ja motivaatio voivat vaihdella viikosta toiseen. Jopa muisti voi vaihdella, unen(kin) määrästä riippuen. Passiivisuus voi olla selviytymiskeino, jonka avulla vältetään virheitä. Koska nuoruusikäisen itsetunto on vasta vahvistumassa, hän pelkää ”mokaamista” yli kaiken. Haastava nuori on usein pohjimmiltaan lisäksi arka. Hän mieluummin pysyttelee passiivisena, onhan se hänelle tuttu toimintamalli.

Monenlaisia oppijoita… Jo ennen työssäoppimispaikan valintaa tulisi keskustella siitä, kuinka hyvin kohde soveltuu opiskelijan työssäoppimispaikaksi, ja miten siitä tulisi keskustella työpaikkaohjaajan kanssa (opiskelija ja opettaja) Työssäoppimisjakson alussa on hyvä tehdä selväksi työpaikan säännöt, valtuudet, vastuut ja velvollisuudet. Opiskelijan tulee tietää, kuka vastaa mistäkin, mitä työpaikalla saa tehdä ja mitä ei, kuinka työpaikalla tulee käyttäytyä, kuinka paljon opiskelijalla on valtuuksia ja mitä häneltä odotetaan. Kun nuorta kannustetaan oma-aloitteisuuteen, hänelle on myös määriteltävä: minkä asioiden suhteen hänen odotetaan olevan oma-aloitteinen? mitä hän tarkkaan ottaen tekee silloin, kun hän on oma-aloitteinen?

Ohjaajana jaksaminen …ohjaajana täytyy antaa opiskelijalle myös palautetta, joka ei ole ainoastaan positiivista. Silloin joutuu sietämään ja ottamaan vastaan toisen ihmisen negatiivisia tunteita kuten pettymystä ja loukkaantumista. Ohjaaja joutuu myös kestämään sen, että on itse aiheuttanut nuorelle hetkellisesti negatiivisen olon. Jos työntekijällä on taipumusta ottaa liikaa vastuuta toisen tunteista ja syyllistyä toisen pahoinvoinnista, hänen on vaikea antaa rehellistä palautetta. Tämä piirre ilmeni varsinkin hoitoalan työntekijöissä, kun heidän tapaansa antaa palautetta tutkittiin ??? (Venninen 2004)

Miten työpaikkaohjaaja voi huomioida erilaisia oppijoita (1) tiedustelemalla opiskelijalta, onko jotain mitä hänen hyvä tietää ja ottaa huomioon työssäoppimisjaksolla yhteinen neuvottelu opiskelijan ja opettajan kanssa perusteellinen perehdyttäminen kannustaminen pienestäkin edistymisestä auttamalla opiskelijaa löytämään vahvuuksiaan ohjeiden antamiseen erityistä huomiota/selkeys työn jakaminen osiin kiireettömyys, opitun varmistaminen stressitilanteessa tuen antaminen opiskelijalle keskustelutukea

Miten työpaikkaohjaaja… (2) Tarkista säännöllisesti, miten työn oppiminen sujuu. Onko opiskelijalla hankaluuksia jäsentää päivän tehtäviä? Onko tapana tehdä lista päivän töistä? Tietääkö hän, mikä on kiireisintä? Millaiseksi opiskelija arvioi oman työnsä ja sen ajankäytön? Millaisesta avusta opiskelija itse kokee hyötyvänsä? Riittääkö hänen oma aloitekykynsä tehtäviin? Jos työ ja oppiminen eivät suju, tartu ongelmiin ja kysy opiskelijan omaa mielipidettä. Hyödynnä myös työtovereittesi mielipiteitä. (Lehtoranta-Reinola)

Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan tunnistaminen Peruskouluilta tullut tieto/saattaen vaihtaminen Ohjaustoiminnan tietolomake Tulohaastattelu/Hops -keskustelu Ryhmänohjaajan ja opettajien havainnot Opiskelijan ja/tai huoltajan antama tieto Lääkäriltä/terveydenhoitajalta/muulta asiantuntijalta tullut tieto Lähtötasotestit ensimmäisen jakson aikana (vastuuopettajan/erityisopettajan johdolla, hän tiedottaa myös tuloksista ryhmänohjaajalle ja opiskelijalle sekä kirjaa tulokset Primukseen) Niilo Mäki Instituutin Lukivaikeuksien seulonta –testistö ja yksilölliset testit seulonta: ryhmänohjaajat ja opettajat ohjaavat opiskelijaa osallistumaan yksilölliset testit tehdään tarvittaessa seulontatestin jälkeen tukitoimien suunnittelu-> tieto ryhmänohjaajalle -> muille opettajille-> työpaikkaohjaajalle

Erityisen tuen tarve voi ilmetä myös myöhemmin opintojen aikana. Esimerkiksi, jos: opiskelijalla on runsaasti poissaoloja käyttäytyminen muuttuu tavanomaisesta työtaitojen kehityksessä tai oppimisessa on vaikeuksia osallistumisen aktiivisuus heikkenee nuoren sosiaalisissa suhteissa tapahtuu muutoksia opiskelija alisuoriutuu opiskelija käyttäytyy hyvin torjuvasti on huoli nuoresta (Savon ammatti- ja aikuisopisto/ erityisopetussuunnitelma)

Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan nimeäminen 1 Erityisopetuksen järjestäminen perustuu seuraaviin lakeihin ja asetuksiin ja säädöksiin : Laki ammatillisesta koulutuksesta 630/1998 ja asetus ammatillisesta koulutuksesta 811/1998. OPH:n opetussuunnitelman perusteet Koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelma Yksiköiden erityisopetuksen toteutussuunnitelma

Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan nimeäminen 2 Merkitsee lisättyä resurssia (mm. opettajan aikaa, yksilöllistä ohjausta, oppilashuollollisia palveluja, erilaisia aineistoja ja välineitä) opiskelun tueksi. ”Vammaisuuden, sairauden, kehityksessä viivästymisen, tunne-elämän häiriön tai muun syyn vuoksi erityisiä opetus- tai oppilashuoltopalveluja tarvitsevien opiskelijoiden opetus annetaan erityisopetuksena. Opiskelijalle tulee laatia henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Laki 20§ Hojksista tulee ilmetä : suoritettava tutkinto opetuksessa noudatettavat ops:n tai näyttötutkinnon perusteet tutkinnon laajuus millä perusteella opiskelijan opetus annetaan erityisopetuksena millaisia erityisiä opetus- ja oppilashuoltopalveluja annetaan mitä muita palvelu- ja tukitoimia opiskelija saa (Asetus 8§)

Erityistä tukea tarvitseva opiskelija oman osaamisensa näyttäjänä ”Oman osaamisen näyttäminen tekemällä on parhaimmillaan useille tukea tarvitseville opiskelijoille erinomainen tilaisuus.” ”He saavat erilaisten kokeiden ja testien sijasta tehdä käsillään niitä asioita, joita ovat oppineet ja joita tulevassa työssään tarvitsevat. ” Valmis näyttöön -opas

Työssäoppimispaikan valinnasta Tukitoimena voidaan valita sellainen työssäoppimis- ja näyttöpaikka joka mahdollistaa näytöstä suoriutumisen Rauhallisen ympäristön järjestäminen? Työssäoppimispaikan valintaan liittyviä tekijöitä: työtehtävien laajuus ja vaativuus sekä työtahti ohjauksen saatavuus työpaikkaohjaajaan liittyvät tekijät työnjohdon asenne ja tuki työpaikan koko työpaikan asenne erilaisuutta kohtaan

Erityistä tukea tarvitseva opiskelija: näyttösuunnitelman laatiminen On suunnittelua siitä mitä työtä tai työtehtäviä tekemällä näyttö toteutetaan ja mitä osaamista työpaikalla on mahdollista näyttää oman tavoitetason mukaiset tehtävät, työpaikkakohtaiset työjärjestelyt ja aikataulut, näytön aikana tarvittavan tuen määrittely Näyttösuunnitelman tekeminen motivoi opiskelijaa – näyttö tulee konkreettisemmaksi Selkeyttää opiskelijalle, mitä osaamista arvioidaan ja mitä kriteerejä käytetään Opiskelija saa tietoa siitä mitä hänen pitää ammattiosaamisen näytössä näyttää Ohjaava opettaja voi auttaa opiskelijaa näyttösuunnitelman kirjoittamisessa jos opiskelija ei itse siihen pysty Näyttösuunnitelma voi olla myös suullinen

Yksilöllinen näyttö Yksilöllisen näytön suunnittelu ja toteutus eivät saa vaikuttaa näytön arvosanaa alentavasti Tarvittaessa näyttö voidaan tehdä pienemmissä osissa ja näytön sisältöä voidaan muokata Vaihtoehtoisilla tavoilla osaamisen näyttäminen esim. kirjallisen osan täydentäminen suullisesti Ajoitusta voidaan myös yksilöllistää: lisäaikaa oppimiseen ja näytön toteuttamiseen Arvioinnin kohteet ja kriteerit pysyvät samoina vaikka ammattiosaamisen näytön toteutusta yksilöllistetään.

Huomioitava myös Työpaikkaohjaajalle kerrottavista asioista sovitaan opiskelijan kanssa etukäteen. Työpaikkaohjaajalle annetaan opiskelijan oppimiseen, ominaisuuksiin, tietoihin ja taitoihin liittyvä tarpeellinen tieto. Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan työpaikkaohjaajalta vaaditaan erityistä paneutumista opiskelijan ohjaamiseen. Muut työntekijät?

Kirjallisuus Frisk, T.2005. Työssäoppimisen käytäntöjä. Jokinen, A., Rentola, L. & Eskola, S. Psyykkistä tukea tarvitsevan opetus ja ohjaus ammatillisessa oppilaitoksessa. Lehtoranta, P. ja Reinola, O. 2007. Haastava nuori ammattia oppimassa. Mykrä, T. 2007. Työpaikkaohjaaja oppimisen edistäjänä. Pohjonen, P. 2005. Työssäoppiminen . Ammatillisen osaamisen perusta. Romppainen, B. 2005. Ohjauskeskustelu ohjattavan kasvun palveluksessa. Salakari, H. 2007. Taitojen opetus. Salmio, M-H. & Mäkelä, M. 2009. Ammatillisen peruskoulutuksen opetuksen ja ohjauksen määrä ja riittävyys. OPH. Valmis näyttöön –opas. Vehviläinen,J.2007. Venninen, T. 2004. Tunteet palautetilanteessa. Aikuiskasvatus 2: 118 – 127.