Projektioppiminen Materiaalitekniikan sohvaprojekti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
JAKSOSUUNNITELMA T IETO - JA VIESTINTÄTEKNIIKKA PEDAGOGISENA TYÖVÄLINEENÄ Sanna Kesti ( )
Yli puolella metsäteollisuuden henkilöstöstä tekniikan alan koulutus LÄHDE: EK:n palkkatilasto, 2. neljännes 2012.
Suunnitteluyhteistyö HAMK ja Hämeen Puuverkko Oy Jukka Nummminen.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
SEMINAARI 10:N AULATILOJEN MUUTOS * Ankkurit -projekti * Itä-Lapin ammattiopisto.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
AS Harjoitustyön opiskelijapalaute Palaute vuosilta 2010, 2011, 2012.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
YHTEISTYÖSSÄ ON VOIMAA! Salon ammattistartin yhteisöprojekti; KOTIVÄENILTA
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Slideshare koonti Mervi Isola.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 1 Opintojaksoreklamaatio Prosessin nimiKuvaus luotu Opintojaksoreklamaatio.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
osana opiskelijan PLE:tä
Bio- ja elintarviketekniikan koulutusohjelman CDIO-projektit Carola Fortelius
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
Työpaikkakouluttajan ABC
Koulutuksen laadun kehittäminen
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Opinnäytetyöprosessi
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Työpaikkakouluttajan ABC
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Tietojenkäsittelyn toisen lukuvuoden 1. lukukausityö Syksy 2010.
T Henkilökohtainen SE harjoitus
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
T Ryhmä ”Tete” Henkilökohtainen SE-harjoitus Marko Nikula (Assesment of Architecture) Arkkitehtuurin arviointi.
V IESTINTÄTAITOJEN KEHITTÄMINEN ROBOTTI - PROJEKTISSA OAMK Tekniikan yksikkö Kevät 2009 Tuula Hopeavuori.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
TELI / Logistiikan koulutusohjelma Työssä oppiminen, nykyinen käytäntö Koostuu kolmesta pääelementistä: - projektiopinnot, - ohjattu harjoittelu ja - opinnäytetyö.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Peliviikosta potkua uuden opetussuunnitelman käytännön toteutukseen ITK 2016 Lauri Pirkkalainen
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Työpajakeskustelu nuorille
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Opetussuunnitelmassa 2016
Johdantoseminaari.
YHTEISOPETTAJUUS YRITTÄJYYTTÄ EDISTÄMÄSSÄ
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Esityksen transkriptio:

Projektioppiminen Materiaalitekniikan sohvaprojekti Lea Heikinheimo, yliopettaja, LAMK Pirkko Järvelä, yliopettaja, LAMK Ilkka Tarvainen, lehtori, LAMK

Materiaalitekniikan koulutusohjelma Lahden ammattikorkeakoulun tekniikan alalla aloitettiin syksyllä 2011 uusi Materiaalitekniikan koulutusohjelma, joka jakaantuu ensimmäisen lukukauden jälkeen puu-, muovi sekä tekstiili- ja vaatetustekniikan suuntautumisvaihtoehtoihin. Uusi Materiaalitekniikan koulutusohjelma mahdollistaa yksilöllisemmän opintopolun modulaarisen OPS:n ansiosta, jolloin opiskelijan on myös helpompi kouluttautua paremmin tiettyihin työelämän teknistä osaamista vaativiin tehtäviin. LAMK:n tekniikan ala kuuluu kansainväliseen insinöörikouluttajien CDIO -kehittämisverkostoon, jonka perusta on vahvasti projektimuotoisessa ja käytännönläheisessä toiminnassa.

Projektin tausta ja tavoitteet Syksyllä 2011 ensimmäisen vuoden opiskelijoille päätettiin järjestää projektioppimista, jossa yhdistyisivät kaikkien alojen (puu, muovi ja tekstiili) materiaaliosaamista, kestävä kehitys sekä yhteisten kompetenssien harjaantuminen. Tärkeinä elementteinä pidettiin myös opiskelijoiden ryhmäytymistä sekä motivointia oppimiseen. Projektioppimisen teemaksi päätettiin valita sohva, sillä pehmustetuissa huonekaluissa käytetään kaikkia edellä mainittuja materiaaleja.

Toteutuksen kuvaus Opintojakson laajuus oli 5 opintopistettä jakautuen seuraavasti: 1 op projektioppimisen perusteet 1 op kestävää kehitystä (materiaalitehokkuutta) 3 op itsenäistä projektityöskentelyä (tiedonhakua, laboratorio-työskentelyä sekä raportointia) Toteutuksessa käytettiin apuna Moodle -ympäristöä, jonne opettajat kokosivat aineistoa. Lisäksi käytössä oli Moodleen integroituna Kyvyt.fi ePortfolio-palvelu, jota opiskelijat hallinnoivat itse.

Projektin ryhmien toiminta 66 opiskelijaa jaettiin Belbin testin perusteella noin 8 hengen ryhmiin, jolloin ryhmiä muodostui 8 kappaletta. Kullekin ryhmälle nimettiin projektipäällikkö sekä oma ohjaava opettaja (4 opettajaa eri aloilta). Ryhmille annettiin toimeksiantona kehittää fiktiiviselle huonekaluyritykselle eko-sohva, jossa varsinkin kierrätettävyyteen olisi kiinnitetty huomiota. Toimeksiantoa ei haluttu kirjata kovin tarkasti, jotta opiskelijoille jäisi mahdollisuus rajata aihetta omien intressien pohjalta. Opiskelijoiden tuli kuitenkin selvittää sohvien materiaaleja ja rakennetta purkamalla itse hankkimansa vanha sohva.

Projektin aikana sohvia kerättiin jopa luonnosta

Erään sohvan purkaminen ja osien analysointi

Projektin raportointi ja arviointi Opintojakson yhteydessä järjestettiin myös yritysvierailuja Lahtelaisiin huonekalutehtaisiin sekä toteutettiin muita aihetta tukevia opintojaksoja kuten Materiaaliopin perusteet. Opiskelijat tuottivat ryhmäkohtaiset raportit projektista sekä esittivät tuotoksensa loppuseminaarissa muille ryhmille. Ryhmät arvioivat omaa toimintaansa raportissa, kirjoittivat vertaisarvioinnin muiden ryhmien esityksistä ja raporteista. Kukin opiskelija kirjoitti myös omakohtaisen itsearvioinnin omasta ja ryhmänsä toiminnasta, jolloin vapaamatkustajien toiminta kävi ilmi arvioijille.

Saavutetut tulokset Opiskelijat kokivat projektioppimisen mielekkääksi tavaksi oppia uusia asioita ja ryhmäytyä. Ohessa muutama opiskelijoiden kommentti projektista: ”Kun tehtävä aikanaan annettiin, aiheutti se alkuun suurta hämmennystä. Harva meistä, jos kukaan, oli ennen tehnyt vastaavanlaisia ryhmäprojekteja. Alkuun oli vaikea päästä, ilmassa oli paljon kysymysmerkkejä siitä miten tässä lähdettäisiin etenemään. Opettajatkaan eivät mitään tarkkoja ohjeita antaneet, sanoivat vain että vapaat kädet ja työt palautukseen ennen deadlinea.” ”Opimme toimimaan ryhmässä ja tekemään yhteisiä päätöksiä. Projektin edetessä kasvoimme ryhmänä yhteen ja lähtökohtiin nähden lopputulos näyttää mielestämme hyvältä.”

Jatkotoimenpiteet Uudessa Materiaalitekniikan koulutusohjelmassa toteutetun sohvaprojektin tavoitteet saavutettiin ja opiskelijoiden palaute projektista oli kiitettävää. Opiskelijat sitoutuivat hyvin projektiin ja ryhmäytyivät omien materiaalitekniikan opiskelijoiden kanssa sekä oppivat tuntemaan materiaalitekniikan opettajia ja laboratorioinsinöörejä. Tämän vaativan projektikurssin jälkeen on opiskelijoiden helppo jatkaa uusien projektikurssien parissa. Hyvien kokemusten perusteella sohvaprojekti päätettiin toteuttaa uudestaan ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoilla 2012 syksyllä.