Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

YHTEISOPETTAJUUS YRITTÄJYYTTÄ EDISTÄMÄSSÄ

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "YHTEISOPETTAJUUS YRITTÄJYYTTÄ EDISTÄMÄSSÄ"— Esityksen transkriptio:

1 YHTEISOPETTAJUUS YRITTÄJYYTTÄ EDISTÄMÄSSÄ
Kaakko, Marja-Liisa, Centria ammattikorkeakoulu, Arhio, Kaija, Centria ammattikorkeakoulu, Centria-ammattikorkeakoulu |

2 Avainsanat: yhteisopettajuus, yrittäjyyskasvatus, tiimityö
Centria-ammattikorkeakoulu |

3 Yhteisopettajuus Termin moninaisuus; puhutaan samanaikaisopettajuudesta, tiimiopettajuudesta, jaetusta opettajuudesta, vuorottelevasta opettajuudesta, joustavuudesta jne. (Thousand et.al, 2006). Yhteisopettajuus (co-teaching) on ytimekkäämpi termi, sillä yhteisopettajuudessa korostuvat opetuksen yhteinen suunnittelu, toteutus ja arviointi (Nevin et.al, 2009; Takala 2010). Centria-ammattikorkeakoulu |

4 ”Moniulotteisessa osaamisessa ei erotella toisistaan opetus- ja tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa, vaan tavoitellaan niiden integroitumista opettajan osaamisena omassa työssään pedagogisena ajatteluna ja ammattikorkeakoulun lakisääteisten tehtävien osaamisena.” (Kangastie, 2016: 15). Centria-ammattikorkeakoulu |

5 TKI, T&K, KIT? soveltava tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta
KIT eli kehitys-, innovaatio- ja tutkimustoiminta (Rantala-Nenonen 2015) Centria-ammattikorkeakoulu |

6 KIT-pedagogiikka Ammattikorkeakoulussa projektioppimisen, tutkivan oppimisen, tekemällä oppimisen, uudistavan oppimisen ym. käsitykset soveltuvat ja niitä käytetään työelämän kanssa tapahtuvasta oppimisesta. Metaforana KITti ”on aine, joka sitoo palasia yhteen” (Rantala-Nenonen 2015:10). KITti-pedagogiikka ei sisällä uusia elementtejä, vaan siihen yhdistyy monia erilaisia oppimisen tapoja. Itse asiassa termikin on aluksi hieman ”pilke silmäkulmassa” lausuttu. Autenttinen oppimisympäristö, yhteistyö, kaikki oppii… Centria-ammattikorkeakoulu |

7 Wooden Bridges Workshop, esimerkki KIT-pedagogiikasta
Yhteisopettajuuden case, jossa oli mukana opetus, TKI, asiakas, yritykset, kansainvälinen kumppaniyliopisto - ja tietenkin ryhmä opiskelijoita. Centria-ammattikorkeakoulu |

8 Design with Engineering, 4 op
Opiskelijat: Tuotantotalouden 3. vuosikurssi Opettajat: Kaija Arhio ja Marja-Liisa Kaakko Opintojakson keskeinen tavoite on yhdistää design-suunnittelun ja tuotantotalouden opiskelijoiden osaaminen yhteisen projektityöskentelyn kautta, tämä tuo molempien korkeakoulujen opiskelijoille uutta näkemystä tulevaisuuden työelämän näkökulmasta 2 intensiiviviikkoa Centria-ammattikorkeakoulu |

9 Tehtävänä suunnitella kevyen liikenteen silta Ylivieskaan
Wooden Bridges siltatyöpaja toteutettiin keväällä 2017 yhteistyössä Centria-ammattikorkeakoulun, Zvolenin teknillisen yliopiston, Lapin amk ja Ylivieskan kaupungin kanssa. Mukana oli myös useita muita tahoja, mm. Woodpolis Kuhmo, Luleå Universität sekä paikallisia yrityksiä Centrian projekti Future possibilities for CLT; materiaalin uusia käyttömahdollisuuksia Tehtävänä suunnitella kevyen liikenteen silta Ylivieskaan Centria-ammattikorkeakoulu |

10

11 Yrityspelin toteutus verkon välityksellä kansainvälisen yhteistyökorkeakoulun kanssa
Yhteisopettajuuden case, jossa oli mukana saksalainen yhteistyöyliopisto, kahden korkeakoulun opiskelijat ja kaksi opettajaa Centria-ammattikorkeakoulu |

12 Business Workshop Game
Opiskelijat: Industrial Management, 4. vuosikurssi Opettajat: Marja-Liisa Kaakko, Centria ja prof. Raymond Figura, Westfälische Hochschule, Saksa Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat yrityksen strategian suunnitteluun ja sen toteuttamiseen ”käytännössä” virtuaalisen yrityspelin avulla, opiskelijat toimivat tiimeittäin oman yrityksen johtajina ja tekevät liiketoimintaa koskevat päätökset 5-7 vuoden ajan. Pelissä mukana olevat yritykset kilpailevat keskenään ja pelin lopputulos ei ole etukäteen tiedossa. Centria-ammattikorkeakoulu |

13 Peliin osallistui Centriasta 5 tiimiä ja Bocholtista yksi tiimi.
Syksyllä 2016 yrityspeli toteutettiin yhteistyössä saksalaisen korkeakoulun kanssa. Peliin osallistui Centriasta 5 tiimiä ja Bocholtista yksi tiimi. Yhteistyö hoidettiin skype-yhteyden kautta, mm. tutustuminen, perehtyminen ja viikoittaiset tulospalaverit sekä loppuseminaari. Tämän lisäksi opettajat keskustelivat erikseen mm. aikatauluista tms. käytännön asioiden hoitamisesta sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Kv-yhteistyötä ilman matkustamista Centria-ammattikorkeakoulu |

14 POHDINTA MONIALAISUUS, AUTENTTISUUS LUOVUUS
Oppija + opettaja + TKI-toimija + ASIAKAS  KITti Kansainvälisyys, virtuaalisuus Tiimoppiminen Tiimiopettajuus KIITOS, kysymyksiä? Centria-ammattikorkeakoulu |


Lataa ppt "YHTEISOPETTAJUUS YRITTÄJYYTTÄ EDISTÄMÄSSÄ"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google