ECVET tulee, oletko valmis! –seminaarisarja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Kuopio Sari Turunen-Zwinger ja Virpi Pikkuaho
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto
ECVET tulee, oletko valmis!
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
ECVET yli-insinööri Kati Lounema, Opetushallitus
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tutkintosuoritusten arviointi
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten eurooppalainen siirtojärjestelmä – ECVET – kansallinen toimeenpano Esitys koostettu opetusneuvos Sirkka-Liisa.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Hallituksen esitys (HE) tutkintojen ja muun osaamisen kansallista viitekehystä koskevaksi lainsäädännöksi Helsinki to Opetusneuvos Seija Rasku.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Toimeenpano ja valvonta
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Hallituksen esitys (HE) tutkintojen ja muun osaamisen kansallista viitekehystä koskevaksi lainsäädännöksi Helsinki to Opetusneuvos Seija Rasku.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Kansallinen tutkintojen ja muun osaamisen viitekehys
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Sirkka-Liisa Kärki Yksikön päällikkö, opetusneuvos
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

ECVET tulee, oletko valmis! –seminaarisarja Ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten eurooppalainen siirtojärjestelmä - ECVET Perusteet, toimeenpano ja vaikutukset ECVET tulee, oletko valmis! –seminaarisarja 2.10.2012 Rovaniemi Hanna Autere 2.10.2012

Mikä on ECVET? (1/2) Ammatillisessa koulutuksessa käytettävä oppimistulosten eurooppalainen siirto- ja kerryttämisjärjestelmä, jonka avulla tuetaan muualla suoritettujen opintojen tai muutoin hankitun osaamisen tunnistamista, tunnustamista ja hyödyntämistä osana tutkintoja parannetaan tutkintojen ja opetussuunnitelmien läpinäkyvyyttä edistetään liikkuvuutta (koulutuksessa olevat, työmarkkinoilla olevat) edistetään rajat ylittävää elinikäistä oppimista. Kattaa virallisen, epävirallisen ja arkioppimisen Perustuu oppimistuloksiin (EQF) 2.10.2012

Mikä on ECVET? (2/2) Keskeisenä osana tutkinnot ja tutkintojen/koulutusten osat, joiden arvioidut ja hyväksytyt oppimistulokset tunnistetaan ja tunnustetaan siten, että opiskelija voi hyödyntää niitä kerätessään suorituksia tutkintoa varten tai halutessaan siirtää niitä toiseen tutkintoon tai opinto-ohjelmaan. ECVET-pisteet tarjoavat täydentävää numeerista tietoa tutkinnoista ja tutkintojen osista. ECVET- järjestelmä sisältää välineet ja menettelytavat opintosuoritusten siirtoon 2.10.2012

21.9.2012

15 ECVETin käyttöönoton edellytystä (Cedefop 2012)

ECVET koulutuspoliittisissa linjauksissa Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2007-2012 Suomi osallistuu aktiivisesti ammatillisen koulutuksen eurooppalaiseen yhteistyöhön ja Kööpenhaminan prosessin tavoitteiden määrittelyyn ja toimeenpanoon ja valmistautuu ottamaan käyttöön ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten siirtojärjestelmän (ECVET). Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2011-2016 Otetaan käyttöön ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten siirtojärjestelmä (ECVET) kaikissa ammatillisissa tutkinnoissa vuonna 2014. 2.10.2012

Miksi ECVET? ECVET tukee pedagogista muutosta osaamisperusteisuus työelämälähtöisyys ECVET edistää laatua ja läpinäkyvyyttä osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa joustavat/yksilölliset opinto- ja tutkintopolut kansainvälinen liikkuvuus 2.10.2012

Hyödyt opiskelijalle/tutkinnon suorittajalle (1/2) Mahdollisuudet ammattitaidon laajentamiseen, rikastuttamiseen ja erikoistumiseen paranevat. Päällekkäiset opintosuoritukset ja päällekkäisarviointi poistuvat. Kansallisessa tai kansainvälisessä liikkuvuudessa aiemmin arvioidun ja dokumentoidun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen helpottuvat. Yksilölliset mahdollisuudet tulevat näkyvämmäksi omassa opiskelu- ja näyttösuunnitelmassa (henkilökohtaistaminen). Yksilölliset opintopolut Yksilölliset tutkintopolut Kansainvälisyys 21.9.2012

Hyödyt opiskelijalle/tutkinnon suorittajalle (2/2) Kansainvälisen liikkuvuuden laatu paranee. Yhteinen kieli/käsitteet osaamisen kuvaamisessa helpottavat työssäoppimispaikan hakua toisesta maasta. Oppimissopimus / learning agreement ja muut sopimukset lisäävät opiskelijan tai tutkinnon suorittajan turvallisuutta liikkuvuuksissa. Liikkuvuusjaksoilla hankittujen elinikäisen oppimisen avaintaitojen tunnustaminen vahvistuu. Ammattitaidon osoittaminen ja arviointi ulkomailla helpottuvat. Ammatillisten aikuisopiskelijoiden kansainvälistyminen lisääntyy etenkin, jos tutkintotoimikunnat tunnustaisivat ulkomailla arvioidun osaamisen entistä useammin. Hakeutuminen jatko-opintoihin ja työskentelemään ulkomaille helpottuu 2.10.2012

Hyödyt koulutuksen järjestäjälle (1/2) Osaamisperusteinen opetus ja ohjaus saa laadunvarmistuksen Koulutuksenjärjestäjän ops Opiskelijan arviointi HOPS-prosessit Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Opetuksen ja opetuksen tukipalveluhenkilöstön osaaminen laajenee Kansallisesti tutkintojen toteutuksen läpinäkyvyys Muualla arvioidun osaamisen tunnustamisen käytännöt tutkintotoimikunnissa yhtenäistyvät. Laadullinen yhteistyö ammattiosaamisen näyttöjen toimielimen kanssa kehittyy liittyen osaamisen arvioinnin suunnitteluun, toteutukseen ja arvioijista päättämiseen. 2.10.2012

Hyödyt koulutuksen järjestäjälle (2/2) Suunniteltu laadunvarmistus kehittyy lähettävän ja vastaanottavan organisaation yhteistyösopimuksella. Luottamus yhteistyökumppanin oppimistulosten ja osaamisen arviointitaitoon lisääntyy. Toimintaperiaatteista ennakkoon sopiminen selkeyttää arviointi- ja tunnustamiskäytänteitä tutkintotoimikunnan ja näyttöjen toimielimen yhteistyössä Kansainvälisyyden ja kansainvälisen vaihdon hyötyjen arviointi helpottuu. 2.10.2012

Hyödyt työelämälle Ammatillinen koulutus vastaa entistä paremmin yritysten osaamis- ja koulutustarpeisiin Yritysten osallistuminen ja merkitys koulutusprosesseissa kasvaa (mm. työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus) Aikaisempi osaaminen on koulutuksen lähtökohtana Vahvistaa mahdollisuuksia räätälöidä tutkintoja yritysten osaamistarpeisiin Yrityksillä mahdollisuus kehittää liiketoimintaa lähettämällä ja vastaanottamalla työntekijöitä liikkuvuusjaksoille Työnantajat saavat osaavia työntekijöitä ja henkilöstön rekrytointi ulkomailta helpottuu 2.10.2012

ECVETin käyttöönotto Suomessa Edistävät tekijät Selkeä tutkintorakenne ja tutkintojen viitekehys ( NQF) Tutkinnot jaettu tutkinnon osiin Tavoitteet kuvattu oppimistuloksina Pisteiden käyttö Aiemmin opitun tunnustaminen Koulutuksen järjestäjät tekevät tunnustamispäätökset ammatillisessa oppilaitosmuotoisessa peruskoulutuksessa/ selkeät toimijat ja vastuut 2.10.2012

ECVETin käyttöönotto Suomessa Haasteet ECVET pisteiden määrittäminen tutkinnoille / tutkinnon osille ECVETin “markkinointi” koulutuksen järjestäjille ja opettajille sekä tutkintotoimikunnille → luottamus yhteistyölle Laadun varmistus ECVET-prosessin eri vaiheissa Oppimistulokset /osaaminen lähtökohdaksi opetussuunnitelmiin ja opetuksen toteuttamiseen koulutuksen järjestäjätasolla 2.10.2012

Oppimistulosten vertailu tiedot, taidot ja pätevyys –periaatteella tutkinnon perusteisiin 1. Työprosessin hallinta Tiedot 2. Työmenetelmien, -välineiden ja materiaalin hallinta Taidot 3. Työn perustana olevan tiedon hallinta Pätevyys 4. Yhteiset elinikäisen oppimisen avaintaidot 21.9.2012

ECVET toimijat Toimija Säädök-set Tutkin-non perusteet Tutkinto-todistus ECVET pisteet Arviointi Tunnis-taminen Tunnus-taminen OKM Tutkinnot OPH Määräykset Ohjeet ja mallit Tutkinnon osat Koulut. järj. Tutkinnon osan osat Tutkin-non järj. Tutkinto-toimikun Työn-antaja Opettaja 2.10.2012

ECVET:n käyttöönotto edellyttää mm. tutkintojen ja niiden edellyttämän osaamisen määrittelyä tietoina, taitoina ja pätevyytenä ja tutkintojen sijoittelua tutkintojen viitekehyksen tasoille (NQF ja EQF) ECVET-pisteiden määrittelyperiaatteista sopimista tutkintojen ja tutkinnon osien ECVET-pisteiden määrittelyä muutoksia säädöksiin ja määräyksiin Laki ammatillisesta koulutuksesta 630/1998 Asetus ammatillisesta koulutuksesta 811/1998 Laki ammatillisesta aikuiskoulutuksesta 631/1998 Asetus ammatillisesta aikuiskoulutuksesta 812/1998 Valtioneuvoston asetus tutkintojen rakenteesta ja yhteisistä opinnoista ammatillisessa peruskoulutuksessa 213/1999 OKM:n asetus ammatillisista perustutkinnoista 216/2001 OKM:n asetus ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain 3 §:n 1 momentissa tarkoitetuista tutkinnoista (uusin 179/2011) Opintotukilaki 65/1994 Opintotukiasetus 260/1994 Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta 1705/2009 Asetus opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta 1766/2009 2.10.2012

AMMATILLISEN TUTKINTOJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN ECVETin toimeenpanon yhteydet koko tutkintojärjestelmän kehittämiseen yhteistyössä työelämän/ sidosryhmien kanssa AMMATILLISEN TUTKINTOJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN Tutkintojen ja tutkintotyyppien kriteerien määrittely Tutkintojärjestelmän kokonaisuus Tutkinnon osien kokonaisuus Tutkintojen joustavuus NQF ECVET TUTKE 2 ohjausryhmä ja työryhmä (OKM:n asettama 2012 -2014 Koulutuksen järjestäjien ja opetushallinnon yhteistyöryhmä 2.10.2012

Ehdotus tutkintojen sijoittumisesta kansalliseen viitekehykseen Kansallinen vaativuustaso Suomalaiset tutkinnot Taso 3 Perusopetuksen oppimäärä Taso 4 Lukion oppimäärä ja ylioppilastutkinto Ammatilliset perustutkinnot Ammattitutkinnot Taso 5 Erikoisammattitutkinnot Taso 6 Ammattikorkeakoulututkinnot Alemmat korkeakoulututkinnot Muutama erikoisammattitutkinto Taso 7 Ylemmät ammattikorkeakoulu ja korkeakoulututkinnot Taso 8 Lisensiaatin tutkinnot Tohtorin tutkinnot 21.9.2012

ECVET-aikataulu FINECVET 3 ECVET- suositus Konsultaatio FINECVET 1 & 2 TWG 2002 2014 2009 ECVET:n toimeenpano-suunnitelma Koulutuksen järjestäjien tukeminen käyttöönottoon valmistautumisessa ECVET:n käyttöön-otto Osallistuminen ECVET Tekniseen työryhmään vuodesta 2002 lähtien ECVET konsultaatio 3/2007 Kansallinen FINECVET pilottihanke, ECVET:n käyttöönottoon valmistautuminen 1. vaihe: 12/2004 – 12/2005 2. vaihe: 8/2006 – 12/2007 Kansallisen kokeilutoiminnan jatkaminen FINECVET 3 hankkeessa 3. vaihe: 9/2009 – 12/2011 Kokeilutoiminnan laajentaminen näyttötutkintoihin ECVET:in toimeenpanosuunnitelma 1st draft by FNBE to Ministry of Education 11/2010 Keskustelutilaisuudet 3/2011 Toimeenpanosuunnitelman viimeistely 5/2011 Käyttöönottoon valmistautuminen Työseminaarit koulutuksen järjestäjille 11/2011- käyttöönottoon valmistautuminen koulutuksen ja tutkinnon järjestäjän näkökulmasta Käyttöönotto kaikissa tutkinnoissa 2014 2.10.2012

Miten tästä eteenpäin? Syksy 2013- 2012 Pisteytyksen periaatteiden määrittely 2012-2013 ECVET-pisteiden määrittely tutkinnoille ja tutkinnon osille Säädös- ja määräysmuutosten valmistelu, sidosryhmien kuuleminen valmistelun aikana Syksy 2013- Koulutuksen järjestäjien opetussuunnitelmien, koulutussuunnitelmien ja näyttötutkintojen järjestämissuunnitelmien tarkistaminen 2014-2015 Seuranta 2012-2014 Koulutus ja tiedotus Viimeistään 2014 muuttuneet säädökset ja määräykset voimaan: ECVET-pisteiden käyttöönotto kai-kissa tutkinnoissa ja koulutuksissa 2.10.2012

Alustava suunnitelma tutkintojen ECVET-pisteiden määrittelyksi Tutkintojen kokonaispistemäärät määritellään tutkintoasetuksissa. Tutkintojen kokonaispistemäärien määrittelyn lähtökohtana käytetään ECVET-suosituksen 60 pistettä/vuoden työpanos. Perustutkinnon kokonaispistemäärä ECVET-suosituksen pohjalta määriteltynä 180 ECVET-pistettä. Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot, joiden laajuutta ei ole määritelty, suhteutetaan perustutkintojen viralliseen opintopolkuun.

Esimerkki mahdollisesta tutkintojen pisteytyksestä Valmistavat ja valmentavat koulutukset NQF-taso? 20 - 120 pistettä Perustutkinnot NQF-taso 4 (5) 180 pistettä Ammattitutkinnot NQF-taso 4 (5) 120 - 240 pistettä Perustutkintoa suppeampi osaamisalue 120 pistettä Perustutkintoa vastaava osaamisalue 180 pistettä Perustutkinnon päälle rakentuva osaamisalue 240 pistettä Erikoisammattitutkinnot NQF-taso 5 (6) 180 - 240 pistettä Osaamisalueeltaan suppea erikoisammattitutkinto 180 pistettä Ammattitutkinnon päälle rakentuva osaamisalue 240 pistettä 2.10.2012

Alustava suunnitelma ECVET-pisteistä tutkintotodistuksissa Tutkintoasetuksissa määritellyt tutkintojen ECVET-pisteet on jokaisen vähintään suoritettava saadakseen tutkintotodistuksen. Tutkintojen ECVET-pisteet ovat tutkintojen minimipistemääriä (kuten esim. korkeakouluissa). Tutkinnon kokonaispistemäärä voi vaihdella tutkinnon suorittajan mukaan. Tutkinnon minimipistemäärän ylittävien tutkinnon osien pisteet merkitään sellaisenaan tutkintotodistukseen. Lisää ECVET-pisteitä tuovat esimerkiksi yksilöllisesti tutkintoa laajentavat tutkinnon osat perustutkinnoissa ja yksilöllisten valintojen mukaiset tutkinnon osat ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa. 2.10.2012

Alustava suunnitelma tutkinnon osien ECVET-pisteiden määrittelyksi Tutkinnon osien ECVET-pisteet määritellään tutkintojen perusteissa. ECVET-suosituksen mukaan tutkinnon osien suhteellinen painoarvo tutkinnosta tulee määrittää seuraavin kriteerein tai niiden yhdistelmin: tutkinnon osan oppimistulosten suhteellinen merkittävyys työmarkkinoille osallistumisen, toiselle tutkintotasolle etenemisen tai sosiaalisen integraation kannalta tutkinnon osaan sisältyvien oppimistulosten vaikeusaste, laajuus ja kattavuus opiskelijalta edellytettävä työpanos tutkinnon osan suorittamiseksi vaadittavien tietojen, taitojen ja pätevyyksien saavuttamiseksi. Tutkinnon osien sisällä yksittäisten ammattitaitovaatimusten ECVET-pisteistä päättää koulutuksen järjestäjä (esim. kansainvälinen liikkuvuus). 2.10.2012

Alustava koulutus- ja tiedotussuunnitelma (1/2) OKM yhdessä OPH:n kanssa vastaa ECVET-järjestelmän toimeenpanosta. OPH on päävastuussa ECVET-koulutuksesta ja tiedotuksesta. Toimenpiteet alueellisia ja valtakunnallisia seminaareja oppaita, julkaisuja, esitteitä verkkomateriaalia Aikataulu käynnissä, painopiste vuosina 2013-2014 FINECVET 3 –hankkeen julkaisu, 3/2012 ideoita liikkuvuuden toteuttamiseen ECVET Expert –hanke, 2012- kansallinen ECVET-koulutus ECVET-oppaat, -2013 työelämän edustajille opiskelijoille/tutkinnon suorittajille koulutuksen ja tutkinnon järjestäjille tutkintotoimikunnille alueelliset ja alakohtaiset koulutukset ECVET osaksi tutkintotoimikuntien koulutuspäiviä 2.10.2012

Alustava koulutus- ja tiedotussuunnitelma (2/2) Kohderyhmät pääkohderyhmä koulutuksen/tutkintojen järjestäjät ja tutkintotoimikunnat muita kohderyhmiä mm. rehtorit ja muu oppilaitosjohto, opettajat ja työnantajat, työntekijät, opiskelijat/tutkinnon suorittajat sekä ammatilliset opettajankoulutusyksiköt Kouluttajina/tiedottajina toimivat eurooppalaisissa ECVET-koulutuksissa olleet henkilöt ja OPH:n muut virkamiehet yhteistyössä sidosryhmien edustajien kanssa ECVET Expertit (CIMO koordinoi, mukana OPH ja OKM) FINECVET-projekteissa mukana olleet CIMO:n virkamiehet 2.10.2012

ECVET Steering Committee ECVET toimeenpanon tuki Euroopan tasolla ECVET Users’ Group ECVET Working Group ECVET Steering Committee ECVET Network ECVET toimeenpano ECVET Team LLL Agencies EU CEDEFOP 2.10.2012

Mikä muuttuu ECVET:n myötä? (1/2) Säädöspohjaa on muutettava, koska ei ole enää kytkentää aikaan. Opintoviikkojen tilalle tulevat opintopisteet -vaikutuksia koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelmiin ja opettajien työn suunnitteluun. Tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten saavuttamista tukeva opetus/koulutus ja ohjaus on määriteltävä uudelta pohjalta. Koulutuksen järjestäjä päättää siitä, niin kuin tähänkin asti. 2.10.2012

Mikä muuttuu ECVET:n myötä? (2/2) Opiskelijoiden/tutkinnon suorittajien ja työelämän edustajien ohjaus otettava huomioon. Kun osaamisen tunnustamiseen liittyvä aikakytkentä poistuu, osaamisen tunnustaminen muuttuu oppimistulos-/pistepohjaiseksi . 2.10.2012

KIITOS! Kiitos! 2.10.2012