1. Kouluopetuksen ainejakoisuus (r) 2. Koulusta toimintakeskus (r) 3. Metataitojen arviointi (d) 4. Oppivat ryhmät (k) 5. Hitaan oppimisen tila (d) 6.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
1. Kouluopetuksen ainejakoisuus (r) 2. Koulusta toimintakeskus (r) 3. Metataitojen arviointi (d) 4. Oppivat ryhmät (k) 5. Hitaan oppimisen tila (d) 6.
1. Oppivelvollisuus 2. Lahjakkuus 3. Yhteinen aika 4. Suomen kieli 5. Nollatoleranssi 6. Virtuaalimaailma 7. Ulkoistettu opettajuus 8. Alueellinen tasa-arvo.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
1. Ilmastonmuutos (k) 2. Tiedonvälitys (d) 3. Euroopan integraatio (d) 4. Demokratia (k) 5. Älymanipulaatio (k) 6. Osallistuva oppiminen (d) 7. Elinkeinoelämä.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Tytöt teknologian taitajiksi
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Ketään meistä ei tarvita pakosti opettamaan 20 vuoden kuluttua.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Perustettu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Opetustoimi osana Jyväskylää
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

1. Kouluopetuksen ainejakoisuus (r) 2. Koulusta toimintakeskus (r) 3. Metataitojen arviointi (d) 4. Oppivat ryhmät (k) 5. Hitaan oppimisen tila (d) 6. Oppimistulokset (k) 7. Yhtenäinen opettajakoulutus (k) 8. Yleissivistyksen näyttö (d) 9. Monialainen opetustiimi (r) 10. Koulu ympäristönsä kehittäjänä (d) I Koulu ja oppiminen

Peruskoulun "lukujärjestys" jakautuu suhteellisen tasan ainepainotteisen (väline- ja harjoitusaineet) ja toiminta- painotteisen (ilmiöt, projektit, teemat) opetusohjelman välillä. ratkaisu •Ainejakoisuus 2011 (2010)

Vuonna 2030 koulut ovat avoimia oppimis- ja tapahtumakeskuksia, joissa on yhdistetty eri koulumuotojen, kirjastojen, liikunta- ja kulttuurielämän palveluita. Oppimis- ja tapahtuma- keskuksina koulut pääsevät integroimaan formaalia ja informaalia koulutusta ja oppimista toisiinsa. ratkaisu •Koulusta toimintakeskus 2011 (2010)

Arviointi ja oppilaan saama palaute kohdistuu ensisijaisesti oppimisen meta- ja syvätaitoihin ja tapahtuu enimmäkseen oppilaan ja opettajan välisessä dialogissa. dialogi •Metataitojen arviointi 2011 (2010)

Luokkien tai luokattoman mallin asemesta oppilaista muodostetaan pysyviä 6-8 hengen ryhmiä, jotka oppivat yhdessä. kiista •Oppivat ryhmät 2011 (2010)

Kaikista kouluista löytyy hitaan oppimisen tiloja, joissa ei ole tieto- koneita, ei verkkoyhteyttä eikä muuta- kaan teknologiaa lukuunottamatta ehkä liitutaulua, kyniä ja paperia sekä lehtiä ja kirjoja. dialogi •Hitaan oppimisen tila 2011 (2010)

Suomalainen peruskoulu on pudonnut kansainvälisten oppimisvertailujen kärjestä. kiista •Oppimistulokset 2011 (2010)

Opettajakoulutus on yhdistynyt ja tuottaa kelpoisuuden yhtenäisen perusopetuksen opettajaksi. Tältä kelpoisuuspohjalta voi erikoistua erityisopetukseen, maahan- muuttajaopetukseen jne. kiista •Yhtenäinen opettajakoulutus 2011 (2010)

Yleissivistävään koulutukseen on kehitetty oma näyttö(tutkinto)- järjestelmä. dialogi •Yleissivistyksen näyttö 2011 (2010)

Vuonna 2030 kunkin (perusopetuksen) vuosiluokan vastuuopettajalla on käytössään riittävä opetusresurssi, jonka avulla hän voi tiimiyttää opetusta toisten opettajien, koulun ulkopuolisten asian- tuntijoiden ja vapaaehtoisten avustajien esimerkiksi vanhempien avulla. ratkaisu •Monialainen opetustiimi 2011 (2010)

Koulut ottavat mutta myös saavat tehtäviä ylläpitäjältään tutkia, selvittää tai valmistella toiminta-alueensa palveluja (ympäristö, liikenne, terveys, kirjasto, harrastus) osana koulun oppimis- ja opetustehtävää. dialogi •Koulu ympäristönsä kehittäjänä 2011 (2010)

1. Ilmastonmuutos (k) 2. Tiedonvälitys (d) 3. Euroopan integraatio (d) 4. Demokratia (k) 5. Älymanipulaatio (k) 6. Osallistuva oppiminen (d) 7. Elinkeinoelämä ja koulut (k) 8. Kansalaisvelvollisuus (k) 9. Uskonto (d) 10. Kollektiivinen älykkyys (d) II Koulu ja yhteiskunta

Jokaiselle suomalaiselle on määritelty vuosittainen hiilidioksidipäästökiintiö, jonka voi käyttää haluamallaan tavalla. kiista •Ilmastonmuutos 2011 (2010)

Tiedonvälitys nojaa enemmän ihmisten väliseen viestintään kuin massaviestimien lähetystoimintaan. dialogi •Tiedonvälitys 2011 (2010)

Peruskoulun aloittamisikä ja rakenne harmonisoidaan Euroopan unionissa. dialogi •Euroopan integraatio 2011 (2010)

Kansalaiset osallistuvat päätöksentekoon vaalien välillä tietoverkoissa tapahtuvilla, jatkuvilla kansanäänestyksillä. kiista •Demokratia 2011 (2010)

Älykkyyttä edistäviä geenejä on tunnistettu ja muutamat vanhemmat käyttävät geenimanipulaatiota parantaakseen jälkeläistensä älykkyyttä. kiista •Älymanipulaatio 2011 (2010)

Koululaiset osallistuvat kouluaterioiden valmistamiseen ammattihenkilöstön tukemana. dialogi •Osallistuva oppiminen 2011 (2010)

Koulut hakevat lisärahoitusta yhteistyöllä paikallisen elinkeinoelämän kanssa sekä lahjoitusten ja perintöjen kautta. kiista •Elinkeinoelämä ja koulut 2011 (2010)

17-29-vuotiaat suomalaiset suorittavat 11 kuukauden kansalaispalveluksen. kiista •Kansalaisvelvollisuus 2011 (2010)

Suomeen on perustettu ensimmäinen islamilainen peruskoulu. dialogi •Islamilainen peruskoulu 2011 (2010)

Suomen Akatemia ja Sitra ovat perustaneet ohjelmia kollektiivisen älykkyyden tutkimiseksi ja kehittämiseksi. dialogi •Kollektiivinen älykkyys 2011 (2010)

1. Oppivelvollisuus 2. Lahjakkuus 3. Yhteinen aika 4. Suomen kieli 5. Monimuotoisuus 6. Virtuaalimaailma 7. Ulkoistettu opettajuus 8. Alueellinen tasa-arvo 9. Oppimisympäristöt 10. Jatkuva oppiminen 11. Eläkeläiset kouluun 12. Kotikoulu 13. Relevantti tieto 14. Sosiaalinen media 15. Itseoppiminen 16. Opettaja sivistysagenttina III Oppiminen ja yhteiskunta

Oppivelvollisuus alkaa viisivuotiaana. kiista •Oppivelvollisuusikä 2011 (2010)

Koulun päätavoite on tasa-arvon sijaan jokaisen lapsen lahjakkuuden esillekaivaminen ja tukeminen. dialogi •Lahjakkuus 2011 (2010)

Jatkuva kiire ja tehokkuusajattelu on työnnetty syrjään. Vanhempien, opettajien ja terveysviranomaisten on epäsopivaa perustella nuoren kohtaamattomuutta kiireellä, resurssipulalla tai ajankäytön ongelmilla. dialogi •Yhteinen aika 2011 (2010)

Suurissa kaupungeissa joka toinen perhe valitsee lapsilleen englanninkielisen perusopetuksen. kiista •Suomen kieli 2011 (2010)

Suomalaisissa kouluissa on rasismin ja vihapuheen nollatoleranssi. Rasistinen kommentti tai toiminta johtaa lapsen tilapäiseen erottamiseen. dialogi •Nollatoleranssi 2011 (2010)

Merkittävä osa jokapäiväisestä koulunkäynnistä tapahtuu virtuaalitodellisuudessa. kiista •Virtuaalimaailma 2011 (2010)

Kunnat lakkauttavat opettajien vakanssit ja ostavat opetuspanokset keikkaopettajafirmoilta. Palkkiot on sidottu opetussuoritteisiin, opettajan osaamiseen, maineeseen ja kykyyn neuvotella sopimuksensa. kiista •Ulkoistettu opetus 2011 (2010)

Suomessa on alueita, joilla ei tarjota perusopetusta. dialogi •Alueellinen tasa-arvo 2011 (2010)

Toiminta verkossa, työpaikoilla, järjestöissä ja julkisella sektorilla muodostaa luonnollisen ja tavallisen tavan oppia ja koulun toiminnallinen yhteys ympäröivään yhteiskuntaan on sisäänrakennettu opetussuunnitelmiin. ratkaisu •Oppimisympäristöt 2011 (2010)

Jatkuva uusien kykyjen, voimavarojen ja taitojen hankkiminen on paras tulevaisuuden selviytymisstrategia. Sitä varten koulun oppisisällöt on perattu, oppiaineita on hävinnyt ja olemassa olevistakin oppiaineista on poistettu valtava määrä turhaa ja vanhentunutta. ratkaisu •Jatkuva oppimnen 2011 (2010)

Eläkeläiset osallistuvat erilaisin tavoin ja toimintamuodoin koulun työhön. dialogi •Eläkeläiset kouluun 2011 (2010)

Huoltajalähtöisen kotiopetuksen määrä Suomessa on monin- kertaistunut vuoden 2010 tasosta (n. 300 kotioppilasta). dialogi •Kotikoulu 2011 (2010)

Vuoden 2030 koulussa dynaaminen ja staattinen tieto on erotettu toisistaan. Ensinmainittu on tietoa ilmiön tai oppiaineen keskeisistä käsitteistä ja niiden keskinäisistä suhteista. Jälkimmäisessä on kyse tiedettävistä tapahtumista ja asioista kuten siitä, että Luang Prabang on kaupunki Mekong-joen rannalla Pohjois-Laosissa. Opetuksen ja opettajan ensisijaisena tehtävänä on huolehtia dynaamisen tiedon välittymisestä ja prosesseista, joiden avulla staattinen tieto tarttuu ja karttuu omaksuttuun dynaamiseen käsite- ja tietokarttaan. ratkaisu •Relevantti tieto 2011 (2010)

Sosiaalinen media on vuoteen 2030 mennessä mullistanut tapamme tuottaa ja jakaa tietoa. Koulussa se on merkinnyt sitä, että mm. "yhteistoimintakyky, ryhmädynaamiset taidot yms. kehittyvät samalla, kun koulu toteuttaa primaaritehtäväänsä tietojen ja taitojen opettajana". ratkaisu •Sosiaalinen media 2011 (2010)

Vuoden 2030 peruskoulussa opetellaan ja opitaan kyky organisoida - valita ja toteuttaa - omaa oppimista sekä myöhemmän koulutuksen että työ- ja kansalaistoiminnan resurssiksi. Rikastuvat fyysiset ja virtuaaliset oppimisympäristöt mahdollistavat erilaiset oppimisen polut ja tavat, joiden itseohjautuvasta käyttötaidosta tulee yksi sivistyksen avaintaidoista. ratkaisu •Itseoppiminen ja oppimisympäristöt 2011 (2010)

Vuonna 2030 peruskoulun opettaja(kunta) on yhteiskunnan tärkein sivistysagentti, joka moniammatillisen yhteistyön johtajana sekä formaalin ja informaalin oppimisen sillanrakentajana ohjaa oppilaita riittävään yleis- sivistykseen, joka on elinikäisen oppimisen tiedollinen ja asenteellinen perusta. dialogi •Opettaja sivistysagentiksi 2011 (2010)

Sisä- ja ulkopaneelin erot