Kehitysvammaisten taiteen viides verkostotapaaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
YMPÄRISTÖTAIDE PUBLIC ART YHTEISÖTAIDE OSALLISTAVA TAIDE
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
. Rauman freinetkoulu.
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Kansalaisvaikuttamisen verkkokurssi
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
S2-tiimin muistiinpanot
Verkonkäytön ongelmat
Opinnäytetyöprosessi
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Keski-Uudenmaan teatteri KUT & TEOS-hankkeen hedelmät.
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
AITOLAN RYHMÄPERHEÄIVÄKOTI SADUTUSKOKEILUN KAUTTA KOHTI SADUTUKSEN TOIMINTAKULTTUURIA Helena Lindqvist Sadutus, dokumentointi, pienryhmä- ja teematyöskentely.
Sosiaalinen kuntoutus
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
TEUVAN LUKION COMENIUS-HANKE ”EVERY HUMAN IS UNIQUE” Teuvan lukion Comenius-hanke käynnistyi vuonna 2011 ja kumppanimaitamme ovat Portugal, Mallorca ja.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
21. Kulttuuriala s. 96‒99 Kulttuuriala.
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Aktiivisen ikääntymisen ja sukupolvien välisen solidaarisuuden eurooppalainen teemavuosi Eeva Karjula Eläkeliiton Keski-Suomen piirin toiminnanjohtaja.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Kieli itseilmaisun välineenä
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Laaja-alainen arviointi
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Esityksen transkriptio:

Kehitysvammaisten taiteen viides verkostotapaaminen Kettukin viides valtakunnallinen verkostotapaaminen erityistaiteen toimijoille järjestettiin syyskuussa 2013 Tampereella. Seppo Knuuttilalta ja Minna Haverilta kuultiin ajankohtaista asiaa ITE-taiteesta ja erityistaiteilijoista. Kuulimme myös tapausesimerkkejä, miten matka erityistaiteilijaksi etenee eri puolilla Suomea: Tapaus Vaalijala, Kuopio, esittelijöinä ohjaaja Johnny Maddox ja kuvataiteilija Johanna Rossi. Tapaus Turkua esitteli kuvataiteilija Eija Ruoho ja Itse asiasta kuultuna: Kettukin taiteilija Kimmo Tolvanen Hämeenlinnasta kertoi kokemuksistaan taiteen maailmassa. Alan termejä puitiin käsiteriihessä, ideoita käytännön ohjaukseen vaihdettiin ja vierailtiin OmaPolku ry:n grafiikanpajassa. Seuraavilla sivuilla on tapaamisen satoa. Kiitos kaikille osallistujille ja tervetuloa mukaan taas vuonna 2014! Satu Itkonen, Jaana Isomäki, Kimmo Tolvanen, Seppo Knuuttila, Minna Haveri ja Eija Ruoho verkostotapaamisessa 26.9.2013

Kehitysvammaisten taiteen verkostotapaaminen Aamupala nautittiin Vimmartin artistien säestyksellä.

Kehitysvammaisten taiteen verkostotapaaminen Jaana Isomäki haastatteli Kimmo Tolvasta taiteilijan tiestä. Oppimiskahviloissa muistiinpanot tehtiin pöytäliinoihin, josta ne on koottu tähän koosteeseen

Vinkkejä ja ideoita erityisryhmien taideohjaajille Ohjaus: Miten ohjata erityistaiteilijoita yksilöinä ja ryhmänä? Ohjaajan tehtävänä tutustua oppilaan oppimistapoihin vuorovaikutukseen ja millä tavoin oppilas kykenee itseään ilmaisemaan. Ohjaaja on mahdollistaja, työskentelyrauhan turvaaja, aktiviteettien monipuolinen oivaltaja Ryhmäkoon määrittäminen taitojen mukaisesti: Ryhmä: 6 – 8 > 10 / Ryhmässä 8 / Ryhmässä 10 + 2-3 avustajaa / Kuvisryhmä: 2 -7 Teatteriryhmä 5-3 Naisten luova liikunta: 4 Yksilönohjauksessa panostetaan yksilön tarpeisiin. Uuden tai vaikean asian opettelu yksilöohjauksena. Löydetään tekijän oma juttu, kehitetään sitä yhdessä Tehdään yksilöstä tärkeä > itsetunto +++ Ryhmässä Ryhmässä ohjausta kun tekeminen onnistuu itsenäisemmin Tehdään ryhmästä toimiva, kemiat toimimaan Tuntemus yksilöistä: Ovatko kaikki tekijät omatoimisia? Kukaan ei saa jäädä paitsioon, huomioi kaikkien kyvyt Kuvataiteilija, taidemaalari Saara Piispa ohjaa Kettukin Kesän sävyt –taideleirillä 2013

Vinkkejä ja ideoita erityisryhmien taideohjaajille Ohjaus: Kuinka paljon ohjausta? Riippuen yksilöstä: tarpeeksi, mutta mahdollisimman vähän, tarpeen mukaan Pyritään ”häivyttämään” ohjaaja taustalle ohjauksesta Miten ohjata? Intuitiivisesti, sydämellä, myös hieman järjellä Rohkeasti, persoonallisesti Ilolla: luodaan yhteisöllisyyttä, edes omissa ajatuksissa Henkilökohtaisten avustajien rooli Henkilökohtaisen avustajan tehtävä on tärkeä, on läsnä tukemassa ei ohjaamassa Henkilökohtaisten avustajien rooli: taiteilijan ja kehitysvamma-alan asiantuntijan parityöskentely: kuunnellen, antaen tilaa toisen ajatuksille Jos asiakkaalla on henkilökohtainen avustaja, ohjausvastuu on silti ohjaajalla Ohjaaja / taiteilija mahdollistajana = sillanrakennus  Kuvataiteilija, taidemaalari Saara Piispa ohjaa Kettukin Kesän sävyt –taideleirillä 2013

Vinkkejä ja ideoita erityisryhmien taideohjaajille Dokumentointi: Miksi tärkeää: Laajempi näkökulma: oma muisti on myös valikoiva Voi huomata taitoja, jotka tärkeitä yksilön kehityksen kannalta Oppimisen apuväline: Oppimispäiväkirja (portfolio, blogi, sähköinen reissuvihko) Dokumentointia käytetään hyödyksi mm. ”hopsien” tekoon Asiakkaalle itselle tärkeä muistaa – terapeuttinen vaikutus, ilon aihe Asiakkaan taidot esiin: taidot voivat siirtyä myös muihin toimintoihin Käytetään myös markkinointiin: Dokumentit rahoittajalle, asiakkaalle Taiteella vaikuttaminen > huomion herättäminen > media Rohkaiseminen dokumentointiin (valokuvaus jne.) Esim. opiskelija dokumentoimaan. Hän saa samalla oppia, ja tulee dokumentoitua. Kerrotaan mahdollisuudesta oppilaitoksille > Vakiinnutettava tapa oppilaitoksiin, media-alan opiskelijat ym..

Vinkkejä ja ideoita erityisryhmien taideohjaajille Dokumentointi: Haasteita: Missä dokumenttiaineistot säilytetään? Miten niitä käytetään? Kuka hallinnoi? Varastotilan loppuminen: dokumentoidaan teokset ja annetaan ne asiakkaille itselleen Käytäntöjä Esineet, taideteokset Esim. lappu töiden mukana ”nimi, tekniikka, tekijä, aika, kuvattu / ei kuvattu (Ohjaaja / apulainen tekee) Hetki, mistä ei jää jälkeä: Tarinallistamalla, Kerrottu tarina talteen – saduttamalla Videodokumentointi > havainnointia myös tekijöille Luvat: Paperi valmiina, lomakkeet, joissa perusasiat täydennettäväksi Miten kerrotaan lupien saamisen tärkeydestä asiakkaalle: asia heidän omaksi hyväksi > julkisuutta, hyötyä itselle ja innostavaa! (Valokuvia: Johannes Romppanen (johannesromppanen.com/)

Vinkkejä ja ideoita erityisryhmien taideohjaajille Hyväksi koettuja malleja: Draama 3 vuotta kestävä projekti – lopputulos näytelmä (Valkeakosken toimintakeskus sari.wallenius@valkeakoski.fi ) Teatteri > pöytäteatteri ( nuket, kynät, kädet ym.) > käsikirjoitus > Pieni ryhmä! 5 henkilöä Esineet virittäjänä Motivaatio itse tekemisestä – meidän oma juttu Teatteriryhmän tapaamiset n. kerran viikossa. Valokuvanäyttely tarjolla kiertoon: ”Katso minua! –muotokuvia unelmista valokuvanäyttely” Näyttely Tulppaanitalossa päättyy 23.10. sen jälkeen Asterixit, enkelit ym. ovat vapaita saapumaan luoksenne! Taidemaalari Katri Stenberg kertoo ryhmän ajatuksista ja ideoista oppimiskahvilassa.

Vinkkejä ja ideoita erityisryhmien taideohjaajille Hyväksi koettuja malleja: Yhteinen kuva ryhmällä Silmät kiinni aloitus, siitä jatketaan > miten puuttua toisen työhön, miten luovuttaa oma työ muille Parityö Poikkitaiteellisuus: Musiikki taustalla maalauksessa (rauhoittumien) (esim. gregoriaaninen kirkkomusiikki) Materiaali – tuttu / tuntematon esim. savi Sarjakuvat Graffitit Teatteri Tanssi jne. Pilkkominen: Pilkotaan työ pienempiin osiin ja kokonaisuuksiin. Helpompi opetella työvaiheita, tutustua uusiin materiaaleihin. Uusi, suuri kokonaisuus voi olla hankala omaksua Kettukin graffitipajassa keväällä 2013 syntyi kaksi upeaa teosta. Ne olivat esillä Hymykuoppa-näyttelyssä Iittalassa. Haja-ajatuksia: Teosten nimeämisen mukavuus ja tärkeys Kartongista kansio: väriopin tehtävät kanteen ja pohjaan (näyttelyyn esille) Miro Mantere - muusikko, rytmitön musiikki (http://fifi.voima.fi/voima-artikkeli/2006/numero-1/tahditonta-musiikkia)

Taidetta vai terapiaa? Käsiteriihi Osallistujat, taiteen tekijät: Ketkä osallistuvat taiteen tekemiseen: (erityistaiteilijan lisäksi) Ohjaaja Kuvataideopettajat, erityisopettajat Henkilöt, joilla on Oma kiinnostus / voimavarat Kannustava perhetausta Kannustava kulttuurista kiinnostunut tukiverkosto Muu, esim. asumisyhteisö, joka tukee (Sattumankauppaa) Miten he kertovat asiasta, miten mieltävät tekemisensä? Näyttely tekee taiteilijaksi, vahvistaa, tasavertaistaa Arvostus välittyy Yksilöllisyys Vaikutus mielikuviin Halu näyttää ja jakaa Taiteen käsite… itseilmaisu Vuorovaikutus Kettukin taiteilijan Ville Seppälän muistonäyttely järjestettiin Art Kaarisillassa syksyllä 2012.

Taidetta vai terapiaa? Käsiteriihi Osallistujat, taiteen tekijät: Miten he mieltävät toistensa taiteen tekemisen / vammattomien taiteen? Ryhmään kuuluminen Oma kuulumisen tunne, yhteys, Osakulttuuri ”Ulkopuolelta” tuleva tunnustus Kiinnostus, havainnointi Suhtautuu taiteeseen taiteena, josta joko tykkää tai ei Riippuu taidenäkemyksestä, ihan niin kuin koululla Taidemaailmaan menon mahdollistaminen (ohjaajan rooli)

Taidetta vai terapiaa? Käsiteriihi Ohjaajat: Ketkä ohjaavat taiteilijoita? Taidepedagogit taiteen ammattilaiset Hyvät pedagogiset taidot tärkeää! Moniammatillinen porukka Milloin tehdään taidetta? Kuka on taiteilija? - vain osasta ryhmissä kävijöistä tulee taiteilijoita Taiteilija / kädentaito-ohjaaja /(sosiaalialan henkilö)? Tietää itsestään mistä on kyse Sosiaalialan henkilö: taide vain välineenä? On hyvä, että on uskallusta ohjata taidetta Ohjaajan roolit? Persoonan merkitys Näkee jokaisen ihmisen potentiaalin ja auttaa sitä tulemaan esiin. Opettaja (ohjausta ja kannustusta) Avustaja Kaveri Tuki ja kannustus Kasvattaja Kriitikko Inspiroiva veturi Kunnianhimo Kuvataiteilija Mikko Myöhänen ohjasi Kettukin graffitipajassa keväällä 2013 kuutta uutta katutaiteilijaa.

Taidetta vai terapiaa? Käsiteriihi Taiteen tekemisen mahdollistajat: Kuka on osana taidetoimintaa? Rahoittajat! Viranomaisten byrokratia esteenä Taiteilijan lähipiirin innostus on ratkaisevaa Perhe ja asumisyhteisö ym. Valtaa liikaa asuntolaväellä joskus Palveluntarjoajat, arjen lähityöntekijät Osallistujan oman vahvuuden löytyminen Kehitysvammaisten vastuuhenkilöt Päättäjät Kunnat / viranomaiset yms. vaikeita saada ymmärtämään Vaatii lähipiirin sitkeää työtä Tukien maksajat Miten he kutsuvat toimintaa? Mitä käsitteitä he käyttävät? Taidetta / terapiaa / askartelua? Kuntouttava aspekti = tärkeää taidetoiminnassa! Tämän vanhemmatkin usein huomaavat! ”Askartelua”: Täytyy nähdä vaivaa, että termiä saadaan muutettua taidetoiminnaksi. Esimerkki: ”Asuntolan väki päätti, että x:n taideharrastus on töhertelyä” Kulttuuriministeri Paavo Arhinmäki avasi Papunetin näyttelyn Art Kaarisillassa vuonna 2012.

Taidetta vai terapiaa? Käsiteriihi Julkisuus: Kuka kommentoi ja miten? Kuinka teoksia kuvaillaan mediassa / tukikodeissa / perheissä / kuntien ja valtion papereissa? Taidearvostelijat! Hämeen sanomat Hesari Teosten arvottava tarkastelu: mitä merkitystä on taidearvosteluilla? Tulevat merkityksi ”taiteen kaanoniin” Historiankirjoitus Kannustaa tekijöitä tekevät tunnetuksi ”kaikelle kansalle” Ihmisten taidetta. Ilo. Voiko teoksia arvioida kuten vammattomien teoksia? Pitää arvioida samoin! Teosten esille asettamisen portinvartijat: kuka päättää ja miten? Taidekriteerit pitää olla! < kuka määrittelee > riippuu taidenäkemyksistä ”Kehitysvammaisten taide” – nimityksen käyttö: asialla on kaksi puolta! Voi tulla liikaa (?) mediajulkisuutta < kansalaisopisto Eläinten syksy –näyttelyn avajaisissa 2013 taiteilijat saivat sivellinkukkaset.

Taidetta vai terapiaa? Käsiteriihi Julkisuus – aina tärkeää! Mitä erityistaiteeseen kuuluu: teos taideyhteisöt apuraha-anomukset näyttelyiden järjestelyt, ripustukset, markkinointi   Taiteilijaseurat: Kuuluuko kehitysvammaisia taiteilijoita muihinkin taiteilijaseuroihin kuin esim. Kettukiin? Kyllä: Porvoossa, Lieksassa ja Joensuussa ainakin Avoimiin näyttelyihin hakeminen! (Pitää olla taustavoimat, jotka tekevät paperityöt) Opittavaa on, miten suhtaudutaan tämän kaltaiseen ilmiöön! Kettukin Vuoden taiteilija –näyttely nostaa esiin vuosittain kehitysvammaisen taiteilijan. Vuonna 2013 näyttelyn ja tittelin sai OmaPolku ry:n puupiirrosryhmä.

Kuudes valtakunnallinen verkostotapaaminen alan toimijoille järjestetään syksyllä 2014. Tapaamisen teemoista tulee verkoston jäsenille kysely keväällä: mitä teemoja halutaan käsiteltävän seuraavaksi?   Päivi Lilja Uusi toiminnanjohtaja  -  1.1.2014 lähtien: +358 44 0405 107     +358 50 5734189 paivi.lilja@kettuki.fi Taidekeskus Kettuki taidekeskus@kettuki.fi www.kettuki.fi Iittalan taidetalo Iittalantie 130 14500 Iittala