Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki."— Esityksen transkriptio:

1 Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki oppilaat saivat suoraan jatko-opiskelupaikan Elokuu Espoo35 Kirkkonummi4 5 koulua, joissa kaikilla peruskoulun päättäneillä oli jatko- opiskelupaikka, yhteensä 8 Kysely Espoon seudun opinto-ohjaajille 2006 peruskoulun päättäneistä nuorista

2 Millaista jälkiohjausta on antanut? •Keväällä jälkiohjauskirje – toimintaohjeistus miten toimia jos jää ilman jatko-opiskelupaikkaa •Kesäkuussa yhteishakulistan tarkastus ketkä jäävät ilman opiskelupaikkaa •Ilman opiskelupaikkaa jääneille: –Soitto nuorelle, vanhemmalle, verkostolle –Opinto-ohjaajan päivystys (myös puhelimitse) –Tapaamiset –Jälkiohjauskansio –Hakemukset lisäopetukseen/ammattikympille –Vapaamuotoisten hakemusten tekeminen

3 Minkälaiseen ohjaukseen olisi tarvetta? •Heikosti menestyneet oppilaat  mihin ohjata? •Lahjakkaiden oppilaiden ohjaus! •Projekti on tarpeellinen •Nivelvaiheen yhteistyötä tulisi kehittää •Ei ole resursseja ohjata jatko-opinnot keskeyttäneitä nuoria •Maahanmuuttajien ohjaus (aikaa vievää ja haasteellista) •”Peruskoulun” kanssa ei haluta keskustella enää” •Peruskoulun aikana tutustuminen työvoimatoimistoon  kynnys madaltuu

4 Jatkoa •Peruskoulun opinto-ohjaajan on hyvä ohjata  tuttu nuorille •Lisäopetuksen paikkoja tulisi lisätä •Joustavuutta työpajatoimintaan •Syksyllä halutaan tietoa siitä ketkä ovat todellisuudessa aloittaneet opinnot ja ovatko vielä saamissaan opiskelupaikoissa •Vapaita paikkoja sai todella metsästää tänä syksynä •Syrjäytymisuhan alla olevat nuoret tarvitsevat ohjausta, eivät osaa hakea ohjausta itse •”Oli hyvä, että tuli ammatti10 ja Ohjus”

5 Ihmetyksiä, ajatuksia, kysymyksiä.. 1.Miten pitkälle opinto-ohjaajalla on ohjausvastuu? Kenen vastuu? 2.Jälkiohjausta on monenlaista  opinto-ohjaajilla yhtenäinen jälkiohjausmalli? 3.Miten ohjataan nuoria/perheitä, jotka eivät ole aktiivisia ja motivoituneita itse hakemaan ohjauspalveluja?

6 Asiakastilasto 8.11.2006 asti Peruskoulun päättäneet 2006 yhteensä 30, joista tyttöjä 8, poikia 22 -Yhteydenottaja: yhteistyökumppani 15, vanhempi 12, nuori itse 3 -tilanne: opiskelupaikka 11, työpaikka 1, prosessissa 11, ei tietoa 7 Aktiivisessa ohjauksessa 11 nuorta

7 Asiakastilasto 8.11.2006 asti II asteelta eronneet yhteensä 48, joista tyttöjä 12, poikia 36 -Yhteydenottaja: yhteistyökumppani 27, vanhempi 10, nuori itse 11 -Tilanne: opiskelupaikka 12, työpaikka 7, prosessissa 21, ei tietoa 8 Aktiivisessa ohjauksessa 22 nuorta


Lataa ppt "Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google