VISUAALINEN HAHMOTTAMINEN ja sen vaikeuksien merkitys oppimiselle

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hahmottaminen ja hahmottamisvaikeudet
Advertisements

Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista
Viivästynyt kielen kehitys
Ei-kielelliset oppimisvaikeudet
Oppimisvaikeudet Oppimisvaikeuksien taustalla voi olla lukemis- ja/tai kirjoittamisvaikeus, matemaattinen hahmottamisvaikeus, koordinaation tai hahmottamisen.
Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa?
Matematiikan oppimisvaikeudet
OHJAAMINEN.
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Neuropsykologin rooli aivovammakuntoutuksen eri vaiheissa
Oppimisvaikeudet.
LASTEN LIIKUNNALLINEN KEHITYS
Persoonallisuus Biologinen perusta.
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
TOIMINTAKYVYN EDISTÄMINEN JA KOTIKUNTOUTUS
KUN LASKEMINEN EI SUJU.
Lapsen toiminnallisen näön tutkiminen
Sensorinen integraatio
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Tiedonkäsittelyn biologinen perusta
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
Luki- ja oppimisvaikeuksien neurologista taustaa; tiivistelmä
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
Lukivaikeus.
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
Skitsofrenian epidemiologia
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kouluinfo Renkomäen koulu
Aivojen sähköinen taustatoiminta ja kognitiiviset prosessit
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Esimerkkejä lapsen kasvun ja kehityksen arviointi- ja seurantamenetelmistä Petra Suonio 2011.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Petra Suonio  MISTÄ NÄKÖKULMASTA ARVIOIT LAPSEN KEHITYKSEN PULMIA?PIDÄTKÖ NIITÄ ENSISIJAISESTI VAIKEUKSINA VAI LAPSEN OMINAISUUKSINA?
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
VISUAALISEN HAHMOTTAMISEN ONGELMAT AMMATILLISEN OPPIMISEN HAASTEENA
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Hermoston rakenne ja toiminta
Epilepsialiiton näkemyksiä erikoissairaanhoidon keskittämisestä
MUISTI 1. Mitä teit viime perjantaina? 2. Entä viime kesänä?
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
Motorinen kehittyminen
Kpl 7.
3 Minuudessa on kaksi puolta
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
9. Oppimisen psykologinen perusta
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
Marja-Kristiina Lerkkanen
4. Aivojen rakenne ja toiminta
Arviointi Vsop-opetuksessa
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Volitioprosessi, tahdon!
KESKITETYN PALVELUN KOULUJA JA LUOKKIA
Kielellinen erityisvaikeus
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Esityksen transkriptio:

VISUAALINEN HAHMOTTAMINEN ja sen vaikeuksien merkitys oppimiselle Heli Numminen Neuropsykologian erikoispsykologi, PsT Neuropsykologipalvelu LUDUS Oy www.ludusoy.fi

MITÄ ON HAHMOTTAMINEN? Hahmottaminen tarkoittaa nähdyn tulkintaa ja ymmärtämistä Useat aivoalueet ja prosessit mukana Aivomme kykenevät tulkitsemaan hämmästyttävän määrän tietoa vähällä ja vaihtelevalla informaatiomäärällä -Hahmottaminen tarkoittaa aivojen kykyä tulkita ja ymmärtää näkemämme -Tarkka visuaalinen havainnointi ja hahmottaminen edellyttävät aivoissa monien aivoalueiden monimutkaista ja virheetöntä yhteistyötä, jokaisella alueella oma tehtävänsä Jos haluat kertoa tästä: -Aivomme kykenevät tulkitsemaan hämmästyttävän määrän tietoa vähällä ja vaihtelevalla informaatiomäärällä -esimerkiksi tuoli havaitaan tuoliksi eri suunnista, ja huolimatta siitä minkälainen tuoli on kyseessä (nojatuoli, ruokapöydäntuoli, työtuoli jne.) tai lähes pimeässä - Hahmottaminen ei perustu vain tämänhetkiseen tietoon -> Säilömuistilla tärkeä yhteys hahmottamiseen: kokemukset nähdyistä asioista tallentuvat säilömuistiin, mikä helpottaa myöhemmin havainnoimista, hahmottamista ja tunnistamista. esim. näemme keltaisen pallon = tulkitsemme onko pallo aurinko, tennispallo vai appelsiini. -Havaintotoimintojen systeemi voidaan jakaa kahteen järjestelmään: perifeeriseen näköjärjestelmään (silmä ja näköhermo) ja aivokuoren visuaaliseen järjestelmään. Hahmottamisessa kyse jälkimmäisestä: havaintotietojen kulusta ja käsittelystä aivokuoren tasolla. 1. silmästä tuleva tieto kulkee TAKARAIVOLOHKON ALUEELLE, jossa erotellaan asentoja, kulmia ja kuvio taustasta 2. sen jälkeen tietoa käsitellään kahdessa suhteellisen erillisessä prosessointisysteemissä: OHIMOLOHKOJEN ALUEELLA TUNNISTETAAN esineiden väri, muoto, pintarakenteet ja tämä alue VASTAA ESINEIDEN TUNNISTUKSESTA PÄÄLAKILOHKOJEN ALUE on erikoistunut AVARUUDELLISEEN HAHMOTTAMISEEN eli spatiaaliseen hahmottamiseen (suunta, tila, sijainti, koko), piirros- ja kokoamistehtävät, esineiden tavoittamiseen liittyvä tieto

MITÄ ON HAHMOTTAMINEN? Hahmottaminen muodostuu useista eri osa-prosesseista Keskeisimmät osa-alueet ovat: Visuaalinen erottelu/tarkkaavuus Visuaalinen tunnistaminen Avaruudellinen hahmottaminen Toiminnanohjauksella on tärkeä merkitys hahmottamistaitojen käytölle Hahmottamisessa ja visuaalisen tiedon prosessoinnissa on erotettavissa eri osa-alueet, Erottelu on tärkeää siksi, että tiedettäisiin millä osa-aluella/osa-alueilla hahmottamisen vaikeudet ovat ja miten niitä voisi tukea ja kuntouttaa: Osa-alueet on usein jaoiteltu seuraavasti: VISUAALINEN EROTTELU/TARKKAAVUUS, takaraivolohko & etuotsalohko VISUAALINEN TUNNISTAMINEN, ohimolohko AVARUUDELLINEN HAHMOTTAMINEN, päälakilohko

VISUAALINEN JÄRJESTELMÄ Periferinen näköjärjestelmä Silmä Näköradat Talamuksen tumake (LGN) Primaari visuaalinen aivokuori Sekundaariset visuaaliset aivokuoret Mitä? Missä?

MITÄ -REITTI ”Ventraalinen” reitti temporaalilohkoille Läheinen yhteys kielelliseen prosessointiin Temporaalilohkoilla sijaitsevat auditiiviset ja kielen kannalta tärkeät alueet ”tietoinen” visuaalinen havaitseminen Muodon, värin, esineiden ja kasvojen tunnistus Alueella soluja, jotka reagoivat vain tiettyihin kohteisiin (esim. kasvot)

MISSÄ -REITTI ”Dorsaalinen” reitti parietaalilohkoille Ei yhteyttä kielelliseen prosessointiin ”tyhmä” visuaalinen prosessointi Tieto avaruudellisesta sijainnista, liikkeestä ja koosta, navigointi tilassa Läheisessä yhteydessä frontaalilohkojen motorisiin alueisiin (miten) Tavoittelu, liikkuminen ja tasapaino ovat kaikki motoris-spatiaalisia prosesseja, joissa dorsaalinen reitti on keskeinen

HAHMOTUSVAIKEUDET Etiologia Esiintyvyys Tunnusmerkit Hahmotusvaikeuksien syyt samat kuin oppimisvaikeuksissa yleensä: epäedulliset geeniyhdistelmät (perimä), aivovauriot ja aivojen kehityshäiriöt (hankitut vauriot) (esim. äidin odotusajan päihteidenkäyttö, keskosuus) Esiintyvyys Noin 20% kaikista oppimisvaikeuksisista on hahmottamisen vaikeuksia Tunnusmerkit Visuaalisten taitojen ja usein motoristen taitojen iänmukaista selvästi heikompi kehitys - Hahmotusvaikeuksien syyt samat kuin oppimisvaikeuksissa yleensä: aivovauriot, aivojen kehityshäiriöt, geneettisen poikkeavuudet, kromosomipoikkeavuudet Vaikka näkemisessä ja hahmottamisessa tarvitaan molempia aviopuoliskoja, Yleisesti ajatellaan, että taustalla olisi oikeanhemisfääriin painottuva ongelma Lasten hahmotushäiriöt ovat usein laaja-alaisia, ongelmia voi olla yhdellä tai usealla hahmottamisen osa-alueella - Usein lasten hahmottamisen vaikeudet ovat myös alidiagnosoituja,varsinkin lievät, eikä niitä aina edes havaita arjen puuhissa. Visuaalisen prosessoinnin heikkous ei ole niin helposti ulospäin nähtävissä, kuin kielellinen prosessointi, kielen tuottaminen ja ymmärtäminen ja lukitaidot. - Hahmotusvaikeuksien ensimmäisiä merkkejä esim.: lapsi ei pidä piirtämisestä, legoilla rakentamisesta, askarteluista, kirjoitus rotatoituu pitkään, eksyminen tutuissa paikoissa, pukeutuminen vaikeaa, aristelee esim. pyöräilyä

HAHMOTUSVAIKEUDET Aiemmin esitellyt visuaalisen prosessoinnin osa-alueet liittyvät eri aivoalueiden toimintaan, joten ne toimivat/kehittyvät/häiriintyvät ainakin osittain toisistaan riippumatta Tyypillisimmät kehitykselliset hahmotusvaikeudet liittyvät visuaaliseen erotteluun ja avaruudelliseen hahmottamiseen

1. VISUAALINEN EROTTELU Häiriöt ilmenevät: Huolimattomuusvirheinä Johtuvat vaikeuksista huomioida visuaalisia ärsykkeitä Etsimisen ja löytämisen vaikeuksina Johtuvat vaikeuksista erottaa oleellisia visuaalisia ärsykkeitä Vaikeutena seurata opetusta taululta Johtuvat vaikeuksista visuaalisen tarkkavaisuuden kohteen vaihtamisena

2. VISUAALINEN TUNNISTUS Häiriöt ilmenevät: ”Näkemisen vaikeuksina” Johtuvat vaikeuksista tunnistaa heikosti taustasta erottuvia tai epätavallisesta orientaatiosta esitettyjä ärsykkeitä Voivat johtaa jopa eksymistaipumukseen Voivat vaikeuttaa ihmisten tunnistamista ja kasvomuistia

3. AVARUUDELLINEN HAHMOTTAMINEN Vaikeudet ilmenevät: Eksymistaipumuksena Johtuvat suuntien ja oikea-vasen –erottelun vaikeuksista Vaikeuksina taitoaineissa Johtuvat kädentaitojen ja mm. mittojen hallinnan vaikeuksista Vaikeuksina kellon oppimisessa Johtuvat suuntien erottamisen vaikeuksista Vaikeuksina matematiikassa Johtuvat mm. lukumääräkäsitteen, lukujonokäsitteen, laskusuunnan ja avaruudellisten objektien hallinnan vaikeuksista

HAHMOTUSVAIKEUDET JA OPPIMINEN Yleisimmät ongelma-alueet lapsilla: Visuomotoriikka Avaruudellinen hahmottaminen Visuaalinen tarkkaavaisuus ja yksityiskohtien havainnointi ja erottelu Vaikeuttavat monien kouluaineiden oppimista Useimmiten vaikeudet näkyvät selvimmin: Taitoaineissa Matematiikassa Vaativissa reaaliaineissa Hahmotusvaikeudet usein vaikeutuvat iän myötä, jos niihin ei puututa Vaikutukset esim. yläkoulussa alakoulua suuremmat Yleisimmät ongelma-alueet lapsilla: Visuomotoriikka Avaruudellinen hahmottaminen Visuaalinen tarkkaavaisuus ja yksityiskohtien havainnointi ja erottelu Vaikeuttavat monien kouluaineiden oppimista Useimmiten vaikeudet näkyvät selvimmin: Taitoaineissa (käsityöt, kuvis, myös liikunta) Matematiikassa (suuntien havaitseminen ja muistamine) Vaativissa reaaliaineissa (kokonaisuuksien hahmottaminen ja hallinta) -vaikeutuvat usein iän myötä: etenevä, progressiivinen luonne, jos hahmotusvaikeuksia ei kuntouteta. Myös ympäristöltä tulevat vaatimuksethahmottamiselle kasvavat iän myötä (esim. matematiikka, yksin liikkuminen, autolla ajaminen)

HAHMOTUSVAIKEUDET JA OPPIMINEN Vaikeuksia usein myös: osa-kokonaisuussuhteiden hallinnassa: kokonaisuuden hahmottaminen vs. osien hahmottaminen kirjoittamisessa liikunnassa (erityisesti pallopelit ym. ryhmäliikunnan muodot) ajan hallinnassa ja arvioinnissa vieraissa ympäristöissä liikkumisessa ikätoverisuhteissa itsearvioinnissa avun pyytämisessä

SOSIAALISET SUHTEET Aikuisilla, joilla on oikean hemisfäärin vaurio on usein vaikeuksia oiretiedostuksessa ja sosiaalisissa suhteissa Vaikeudet liittyvät toisaalta sosiaalisten tilanteiden visuaaliseen luonteeseen ja toisaalta kielen pragmaattiseen ja prosodiseen ymmärtämiseen Hahmotusvaikeuksien ja sosiaalisten taitojen välinen suhde tulee erityisen hyvin esiin ns. Ei-kielellisissä oppimisvaikeuksissa Non-verbal learning disabilities (NLD)

DIAGNOSTIIKASTA Non-verbal learning disabilities: Rourke Tutkittu järjestelmällisesti 1985 lähtien Noin 10% kaikista oppimisvaikeuksista Ei-kielellisellä oppimiskyvyn häiriöllä ei ole omaa diagnoosia F81.9 Määrittämätön oppimiskyvyn häiriö (ICD-10) Tunnistus ja diagnoosi perustuu lapsen (neuro)psykologisessa tutkimuksessa todettuun suoriutumisprofiiliin ”Dysfasian vastakohta”, KÄO>SÄO

EI-KIELELLISET OPPIMISVAIKEUDET Piirteitä: Kosketustunnon heikkous Motoriset koordinaatiovaikeudet Havainnoinnin ja avaruudellisen hahmottamisen ongelmat Ei-kielellisen päättelyn vaikeudet Vahvat mekaanis-kielelliset taidot Vaikeudet sopeutua uusiin ja monimutkaisiin tilanteisiin Vaikeudet mekaanisissa aritmeettisissa taidoissa Taipumus toistavaan, mekaanistyyppiseen puheliaisuuteen Vaikeudet sosiaalisessa havainnoinnissa, arvioinnissa ja vuorovaikutustaidoissa

VARHAISPIIRTEET Puheen kehitys Usein hitaahko alku, mutta oppivat nopeasti mekaanista puhetta (lorut, toistaminen jne.) Hyvä kielellinen muisti Liikunnallinen kehitys ikätovereita hitaampaa Ongelma psykomotorisessa koordinaatiossa Puhemotoriikan vaikeuksia Tutkivaa leikkiä on vähän Omatoimisuus tavanomaista myöhemmin Uuden välttäminen Riippuvaisuus vanhemmista on voimakkaampaa Vuorovaikutussuhteet ikätovereihin heikot Erityisesti vapaissa leikkitilanteissa

KOULUIKÄ Vahvuudet: Vaikeudet: Yksinkertaiset hienomotoriset toiminnot Kuulohavainnointi Kuulomuisti ja ulkomuisti Vaikeudet: Tiedon analysointi ja organisointi, ongelmien ratkaisu, käsitteen muodostus Kielen prosodian, sisällön ja pragmatiikan vaikeudet Luetun ymmärtäminen Huono käsiala Sosiaalinen havainnointi, arviointi ja vuorovaikutus

HERMOSTOLLINEN PERUSTA Vaurio tai kehityshäiriö oikeassa aivopuoliskossa Häiriö myelinisaatioprosessissa Myeliinin ympäröivät aksonit muodostavat aivojen valkean aineen Myeliinin puute tai sen vaurio vaikeuttaa: Aivopuoliskojen ja eri aivoalueiden välistä kommunikaatiota Oikean aivopuoliskon sisäistä kommunikaatiota NLD:n ryhmittelyyn liittyviä/linkittyviä neurologisia/psykiatrisia diagnooseja Asperger Williams Turner Tourette

HERMOSTOLLINEN PERUSTA NLD –tyyppisiä ominaisuuksia on todettu monissa neurologisissa tiloissa, joissa ns. valkean aineen vaurioita MS-tauti (tulehduksellinen) Traumaattiset aivovammat (aksonivauriot) Aivotulehdukset Syöpähoidot

HAHMOTUSVAIKEUKSIEN KUNTOUTUS Lapsia, joilla on hahmotusvaikeuksia kuntoutetaan useimmiten Fysioterapiassa Toimintaterapiassa Neuropsykologisessa kuntoutuksessa Kuntoutus perustuu yksilöllisen kykyprofiilin ja toiminnallisen haitan yhteisarviointiin Lapsuusiässä kuntoutus kohdistuu hahmotustaitojen parantamiseen Nuoruusiässä hahmotusvaikeuksiset tarvitsevat usein lisätukea opiskelustrategioiden kehittymiseen ja kielellisten taitojensa hyödyntämiseen Aikuisena tuen tarve liittyy työssä tai arkielämässä esiintulevien vaikeuksien kompensaatioon

HAHMOTUSVAIKEUDET JA AIKUISUUS Hahmotusvaikeuksien vaikutukset aikuisiässä riippuvat lapsuudesta: lapsuudenaikaisesta diagnostiikasta saadusta opetuksesta ja kuntoutuksesta sekä kompensaatiokeinojen aktivoitumisesta Vaikutukset ovat hyvin samantyyppisiä kuin lapsuusiässä Toimintakykyvaje syntyy perustaitojen, ympäristön vaatimusten ja kompensaatiokeinojen yhteisvaikutuksesta

HAHMOTUSVAIKEUDET JA AMMATILLINEN SELVIYTYMINEN Ammatillinen selviytyminen riippuu perustaidoista, ammatin asettamista vaatimuksista ja kompensaatiokeinoista Joissain ammateissa hahmottamisen taitoja edellytetään todella paljon Joissakin tapauksissa ammatinvalinta on tehty ilman tietoa hahmotusvaikeuksista Ongelmia seuraa! Joissakin ammateissa hahmottamisen vaatimukset ovat vähäisiä Ongelmat eivät välttämättä edes tule esiin!

HAHMOTUSVAIKEUDET JA AMMATILLINEN SELVIYTYMINEN Opiskelijan hahmotusvaikeudet on syytä huomioida opetusta suunniteltaessa Visuaalispainotteisia opetusmenetelmiä tulisi tällöin välttää Esim. mittaamiseen liittyviä taitoja tulisi harjoitella riittävästi Matematiikan erityisopetukseen tulisi varautua Tarvittaessa on syytä pitää mielessä alan vaihto Myös ”lukemalla opiskeltavilla” aloilla voi tulla vaikeuksia, jos luetun ymmärtämisen kyky on heikko

YHTEENVETO Hahmottaminen on useiden aivoalueiden yhteistyötä Hahmottamisen eri osatoiminnot voivat häiriintyä toisistaan riippumatta Hahmottamisvaikeudet vaikuttavat moneen asiaan, mm. oppimiseen ja sosiaalisiin taitoihin Hahmottamisvaikeudet eivät yleensä korjaannu spontaanin kehityksen myötä Hahmotusvaikeudet vaikeuttavat myös aikuisen elämää, erityisesti jos ammatti edellyttää hahmotustaitoja