Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnni-Kristiina Heikkilä Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
VISUAALISEN HAHMOTTAMISEN ONGELMAT AMMATILLISEN OPPIMISEN HAASTEENA
Heli Isomäki Neuropsykologian erikoispsykologi Vaativan erityistason neuropsykologi (VET) Psykologian tohtori Neuropsykologian työnohjaaja (TOHJ) LUDUS Oy Tutkimus- ja kuntoutuspalvelut Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
2
VISUAALISEN HAHMOTTAMISEN NEUROPSYKOLOGIAA
HETKINEN! Mehän näemme vain valoa! Valtaisan aivovolyymin tiedostamatonta prosessointia, jolla on suuri merkitys elämässä selviytymiselle Heikosti tunnettu kognition kokonaisuus Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
3
VISUAALINEN TIEDONKÄSITTELY
Valtava massa aivokuoren pinta-alasta osallistuu visuaalisen tiedon käsittelyyn Keskeistä sisäinen kommunikaatio ja kahdensuuntaiset yhteydet Tarkkavaisuus ja toiminnanohjaus ohjaavat havaintoa ja säilömuistin sisällöt tulkintaa Intentionaalinen näkeminen Merkitysten hahmottaminen Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
4
Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
HAHMOTUSVAIKEUDET Yleisimmät kehitykselliset VISUAALISET ongelmat: Visuaalisen tarkkavaisuuden häiriöt VISUAALINEN HUOMIOKYKY Visuospatiaalisen ja visuokonstruktionaalisen hahmottamisen häiriöt AVARUUDELLINEN HAHMOTTAMINEN Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
5
Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
HAHMOTUSVAIKEUDET Visuaalisia häiriöitä laajempi näkökulma: EI-KIELELLISET HÄIRIÖT: NLD -oireyhtymä: Kosketustunnon heikkous Motoriset koordinaatiovaikeudet Havainnoinnin ja avaruudellisen hahmottamisen ongelmat Ei-kielellisen päättelyn vaikeudet Vahvat mekaanis-kielelliset taidot Vaikeudet sopeutua uusiin ja monimutkaisiin tilanteisiin Vaikeudet mekaanisissa aritmeettisissa taidoissa Taipumus toistavaan, mekaanistyyppiseen puheliaisuuteen Vaikeudet sosiaalisessa havainnoinnissa ja arvioinnissa Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
6
VISUAALINEN HUOMIOKYKY
Häiriöt ilmenevät esim.: Huomioimisen ongelmina ja huolimattomuusvirheinä Johtuvat vaikeuksista huomioida visuaalisia ärsykkeitä Etsimisen ja löytämisen vaikeuksina Johtuvat vaikeuksista erottaa oleellisia visuaalisia ärsykkeitä Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
7
AVARUUDELLINEN HAHMOTTAMINEN
Häiriöt ilmenevät esim.: Eksymistaipumuksena Johtuvat suuntien ja oikea-vasen –erottelun vaikeuksista Vaikeuksina taitoaineissa Johtuvat kädentaitojen ja mm. mittojen hallinnan vaikeuksista Vaikeuksina kellon oppimisessa Johtuvat suuntien erottamisen vaikeuksista Vaikeuksina matematiikassa Johtuvat mm. lukumääräkäsitteen, lukujonokäsitteen, laskusuunnan ja avaruudellisten objektien hallinnan vaikeuksista Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
8
Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
NLD Häiriöt ilmenevät esim.: Tiedon analysoinnin ja organisoinnin vaikeuksina Ongelmanratkaisun ja käsitteenmuodostuksen työläytenä Kielen prosodian, sisällön ja pragmatiikan ymmärtämisen vaikeuksina Luetun ymmärtämisen vaikeuksina Käsialan heikkoutena Matematiikan vaikeuksina Sosiaalisen havainnoinnin, arvioinnin ja vuorovaikutuksen ongelmina Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
9
VAIKUTTAMISEN TEOREETTISET PERUSTEET
ULKOISET KEINOT SISÄISET KEINOT Ei pyritä muuttamaan yksilön kognitiivisia taitoja Hyväksytään, että yksilöllä on toimintakykyrajoitteita Keinoina mm: 1. Ympäristön muokkaaminen 2. Odotusten muuttaminen 3. Erityisten opetusmetodien käyttö Tavoitteena yksilön muutos Keinoina: 1. Taitojen kehittäminen Häiriintyneiden taitojen harjaannuttaminen 2. Strategioiden opetus Vaikeuksien kompensaatio Tässä esityksessä keskitytään strategioiden opetukseen, mutta käsitellään myös lyhyesti muistin kuntoutuksen ulkoisia keinoja. Mukaellen Mateer, Kerns & Eso (1996) Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
10
VISUAALISTEN HÄIRIÖIDEN MERKITYS
Taulutyöskentely Oppikirjat/materiaalit Visuaalinen opetus/opetusmateriaali Matemaattiset vaatimukset Tarkkuuden vaatimukset Kädentaito -vaatimukset Sosiaaliset vaatimukset Ajanhallinnan ja opiskelunhallinnan vaatimukset Omien vaikeuksien ymmärtämisen pulmat Kompensaation puutteellisuus …. Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
11
TOIMINNANOHJAUS HAHMOTTAMISEN APUNA
Toiminnanohjausstrategioiden kehittämisen on havaittu auttavan tarkkaavaisuuden suuntaamista, visuaalista hahmottamista, muistamista ja ongelmanratkaisutaitoja Toiminnanohjauksen mukaanottaminen visuaalisten häiriöiden kuntoutukseen on ERITTÄIN keskeistä Sisäisen puheen hypoteesi (Vygotski) soveltuu erittäin hyvin visuaalisten taitojen harjaannuttamiseen Ongelmanratkaisupuhe Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
12
VISUAALISTEN VAIKEUKSIEN KOMPENSAATIO
Puhtaasti visuaalisessa muodossa esitetyn tiedon välttäminen Visuaalinen selkeys ja yksinkertaisuus Oleellisen visuaalisen materiaalin korostaminen Erityisesti avaruudellista materiaalia sisältävän visuaalisen aineksen välttäminen Visuomotoristen vaatimusten vähentäminen Suunnitelmallisuuden ja systemaattisuuden lisääminen: työskentelytaitojen parantaminen Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
13
VISUAALISTEN VAIKEUKSIEN KOMPENSAATIO
Sopivia opiskelustrategioita ovat kielellisiin taitoihin perustuvat menetelmät: Tekstipohjaiset menetelmät: Alleviivaus Tiivistäminen Merkityspohjaiset menetelmät: Kielellinen uudelleenmuotoilu! Kielelliset assosiaatiot Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
14
VISUAALISTEN VAIKEUKSIEN KOMPENSAATIO
Hahmotusvaikeuksien kanssa painiskeleva tarvitsee usein apua seuraavissa asioissa: Ajan hallinta/hahmottaminen Digitaalinen kello Laajojen asiakokonaisuuksien hallinta Oleellisen korostaminen Kodin ja tuttujen ympäristöjen ulkopuolella liikkuminen Tekniset apuvälineet (navigaattori) Rahan käyttö Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
15
OPPIMISEEN LIITTYVÄN STRESSIN HALLINTA
Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
16
OPPIMINEN ON AIVOILLE STRESSITILA
Kun aivomme joutuvat käsittelemään niille uutta tietoa, syntyy valpastumisen tila, joka aikaansaa aivoissa stressireaktion Edellytys oppimiselle Ongelmia tulee, mikäli stressitaso nousee liian korkealle tai jatkuu liian pitkään Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
17
TYYPILLISIMMÄT SYYT STRESSIONGELMIIN
Nuoren kyky aivojen stressinsäätelyyn ei onnistu Aikuisen kyky nuoren aivojen stressinsäätelyyn ei onnistu, ja aikuinen yrittää hallita tilannetta kielloin, komennuksin ja sanktioin, jotka lisäävät stressiä ennestään Opittavat asiat ovat liian vaikeita Nuori ei koe saavansa apua ja tukea sitä tarvitessaan Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
18
TOIMIVAMPIA STRESSIHALLINTAKEINOJA
Positiivinen vuorovaikutus Onnistumisten muistelu Onnistumisen ennakointi Sopivasti asetetut tavoitteet Tyynnyttäjien lisääminen oppimistilanteissa Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
19
KEINULAUDAN TASAPAINOTTAMINEN
Keinulaudan pohjan tukevoittaminen Tyynnyttäjien lisääminen tai vahvistaminen Kuormittajien vähentäminen tai niiden vaikutusten pienentäminen Apusäätely Huomaa ylikuormitus ennalta ja auta ehkäisemään Lisää tyynnyttäjiä Poista kuormittajia tai älä ainakaan lisää niitä Auta selviämään tilanteesta, älä nolaa tai syyllistä Auta nuorta tekemään huomioita syy-seuraus -suhteista Copyright: Heli Isomäki, Ludus Oy
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.