Simulaattorikoulutuksen ABC

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
QR- koodit ja mobiilitentti
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
Erilaiset oppimisympäristöt ja –menetelmät oppimisen tukena
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OHJAAMINEN.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
VOA-oppimispäiväkirja
Simulaatioharjoitteen suunnitteluprosessi
 Kyky harkita asioita monipuolisesti ja järkevästi  Ongelmat tarkasti tai löyhästi määriteltyjä  Arki vs. tiede  Miten tutkimustieto pätee arjen ongelmissa?
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Ajatuksia oppimisesta
ARVIOINTI Vanhempainilta
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Simulaattorikoulutuksen ABC
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kilpailijan starttikurssi
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Oulun seudun ammattiopisto Uusi toimintatapa – mitä iloa simulaattoreista Pekka Lammassaari.
Volitioprosessi, tahdon!
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
Esityksen transkriptio:

Simulaattorikoulutuksen ABC

Jos suunnittelu aloitetaan alusta… Kartoitus: Mitä on tavoitteena oppia? Osaamistarvekartoitus Mitä on tarkoituksenmukaista oppia simulaattorilla, mitä muulla tavoin?

Milloin simulaattorin käyttö on tarkoituksenmukaista? Erityisesti kun Kallis koulutus Riskitilanteet Päätöksentekotaidot Käytännön taidot, joita voi oppia vain tekemällä Yhteistoiminta

1 Oppimistehtävillä eli harjoitteilla luodaan todellisuus Oppimistehtävät tai harjoitteet toimivat simulaattorikoulutuksessa kehyksenä, jolla luodaan todellisuus Autenttisuuden (fidelity) luominen Kehystarinaan sovitetaan oppimistehtävät ja tavoitteet (ks. EBAT, skenaariot)

2 Oppimistavoitteiden määrittely Mitä on tarkoitus osata harjoitteen jälkeen? Yleensä näkymättömiin jäävät tavoitteet toimivat oppimistehtävien eli harjoitteiden taustalla Oppimistavoitteet määrittävät mitä harjoituksessa pitää oppia

3 Millaisia oppimistehtävät eli harjoitteet ovat ja ovatko ne oikeassa suhteessa opiskelijan osaamistasoon? Oppimistehtävä: Realistinen, haastava, pelillinen, ei liian helppo eikä liian vaikea Sisältää sellaisten taitojen harjoittelua, jotka tavoitteiden mukaan pitää oppia Kehystarina pidemmissä harjoituksissa, aitouden tuntu Tehtäväpankki

4 Oppimistehtävä eli harjoite: Tavoitteet, toteutus ja arviointi Kolmiyhteyden tavoitteet, toteutus ja suorituksen arviointi tulee toimia Tavoitteet: Mitä osataan harjoitteen jälkeen? Toteutus: Johdetaan tavoitteista Tehtävien suorituksen hallinta oltavissa arvioitavissa mahdollisimman yksiselitteisesti, jos mahdollista Suorituksen arviointi mahdollisesti perustuen ennalta määritettyihin kriteereihin

5 Millaisia opiskelijat ovat? Mitä osaavat jo? Mitä eivät vielä osaa? Miten oppivat parhaiten? Miten motivoituvat parhaiten?

6 Millainen työtä ohjaava mielikuva (mentaalinen malli) harjoitteessa opitusta opiskelijoille syntyy? Sisältääkö harjoite olennaiset kriittiset kohdat, jotka on osattava? Mitä työtä ohjaavasta mielikuvasta puuttuu, mitä simulaatioharjoitteella ei voi oppia? Onko syntyvä mielikuva realistinen? Auto

7 Ovatko opiskelijat motivoituneita oppimaan simulaatioiden avulla? Onko simulaatio-opiskelu mielekästä? Simulaatio-oppimisympäristön, olosuhteiden ja tehtävien autenttisuus Millainen on hyväksyttävän tason suoritus?

8 Ovatko kouluttajat motivoituneita käyttämään simulaattoreita? Kouluttajien tulisi olla motivoituneita käyttämään simulaatioita Kouluttajien asenne heijastuu helposti opiskelijoihin Kouluttajien koulutuksen merkitys

9 Tuntevatko kouluttajat simulaattorien avulla opettamisen riittävän hyvin? Simulaattoriopetuksen menettelytavat eroavat ratkaisevasti yleisistä opetusmenetelmistä Koulutuksen perusratkaisut keskeisiä onnistumisessa Esimerkiksi opiskelijalle annettavan palautteen merkitys

10 Toimiiko kolmiyhteys a) harjoitukseen valmistautuminen – b) harjoitus – c) jälkipuinti (arviointi ja palaute) A) Tehtävänanto Kirjallisena mahdollisesti (onko tehtäväkuvaus olemassa kirjallisena?) Mahdollinen tukiaineisto B) Hyvät tehtävät, ohjaus suorituksen aikana (mutta ohjaus tärkein harjoituksen jälkeen) C) Jälkipuinti (arviointi ja palaute)

10 (jatkuu), jälkipuinti oppimistapahtumana Jälkipuinnissa opiskelijat analysoivat omaa suoritustaan ja saavat siitä palautetta Opiskelijat saavat vastauksia kysymyksiinsä Mikä osaaminen suorituksessa oli tärkeää, mikä vähemmän tärkeää? Tavoitteena vahvistaa tiettyjä opetuksen painopisteitä sekä Linkittää simulaatioiden ja reaalimaailman välistä yhteyttä

11 Asiayhteys ja tilanne huomioon Oppiminen on usein sidottu paikkaan, aikaan ja tilanteeseen Missä suhteessa simulaatio-oppimisympäristö muistuttaa aitoa ympäristöä, millainen simulaattori on oppimisympäristönä (teknisena ympäristönä-fyysisenä-sosiaalisena tilanteena- opetusmenetelmällisesti)? Miten saada ympäristöstä aidompi?

12 Simulaattorin ominaisuudet – mitä simulaatioiden avulla voidaan oppia ja mitä ei? Missä suhteessa simulaatioympäristön tulisi muistuttaa aitoa? Opitaan toimintaa aidossa ympäristössä parhaiten niissä asioissa, joissa simulaatioympäristö muistuttaa aitoa ympäristöä Kuinka autenttisesti simulaatioympäristön tulee jäljitellä aitoja olosuhteita? Riippuu siitä mitä siinä halutaan oppia

12 Simulaattorin ominaisuudet – mitä simulaatioiden avulla voidaan oppia ja mitä ei (jatkuu)? Missä suhteessa simulaattorin tulee olla autenttinen? Niiden ominaisuuksien osalta jotka ovat olennaisia oppimisen kannalta (esimerkiksi mittarien käytön oppiminen simulaattoriharjoituksessa) Oppimisympäristön autenttisuutta voidaan lisätä Harjoitukset todenmukaisemmiksi, mm. sosiaalinen tilanne Tehtävät reunaehtoineen ja olosuhteineen autenttisemmiksi

13 Millä tavoin taataan opitun siirtyminen käytäntöön, oppimisen siirtovaikutus, transfer? Transfer, oppimisen siirtovaikutus – miten opittu osataan eri ympäristössä, missä oppiminen tapahtui Brasilian katulapset, amerikkalaiset perheenemännät Usein transfer toteutuu vaillinaisesti Harjoitus simulaattorissa, arviointi a) toisessa simulaattorissa, b) lentokoneessa – a) toimii, b ei toisinaan toimi hyvin. Miksi? Transfer vaihtelee tehtävittäin Miten opittu asia toimii reaalimaailmassa, onko eroja? Harjoittelu simulaattoriharjoitteen jälkeen osittain aidoissa oloissa mahdollisuuksien mukaan

13 Millä tavoin taataan opitun siirtyminen käytäntöön, oppimisen siirtovaikutus, transfer (jatkuu)? Kouluttajan roolina edistää transferia Pyritään autenttisuuteen harjoitteessa Alkuvaiheessa kuitenkin simulaatioympäristön yksinkertaisuus voi edistää oppimista Harjoitusten vaihtelevuus ja monipuoliset olosuhteet edistävät oppimista Kouluttaja jälkipuinnissa: Mitä eroja aidon ympäristön ja simulaattorimaailman välillä? Sääntöjen ja periaatteiden hakeminen opittavien asioiden välillä Oppimaan oppimisen taidot edistävät transferia

13 Millä tavoin taataan opitun siirtyminen käytäntöön, oppimisen siirtovaikutus, transfer (jatkuu)? Mitä monimutkaisempi opittava taito on, sitä enemmän variaatiota harjoituksen tulee sisältää Auta oppijaa muodostamaan motorista suoritusta säätelevä mentaalinen malli, joka sisältää kaikki tehtävässä tarvittavat tärkeät osatekijät (huom. simulaattorin ominaisuudet) Pyri edistämään tehtävän ylioppimista Älä etene liian vaikeisiin tehtäviin liian pian

14 Simulaatiokoulutuksen käytön linkitys koulutuksen kokonaisuuteen Osa aiemmin muuten toteutetusta koulutuksesta voidaan korvata simulaatiokoulutuksella Missä taidoissa simulaatiokoulutuksen käyttö tarkoituksenmukaista? Mikä ei muilla tavoilla mahdollista. Tai vaihtoehtoisesti simulaattorin avulla voidaan kouluympäristössä oppia asioita, joita ei aiemmin voitu oppia koulussa Koulutuksen suunnittelijat perehtyvät simulaattorikoulutukseen

15 Johdon sitoutuminen ja mukanaolo Välttämätöntä muutostilanteissa Uusien opetusmenetelmien juurtuminen vaatii johdon tukea Simulaattoriharjoitteet istutettava käytännön opetuksen kokonaisuuteen