Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Valvo-hanke - ESR-rahoitteinen, koulutuskuntayhtymä Lappian hallinnoima hanke - hankekunnat: Ylitornio, Kolari, Pello, Muonio.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
VAPAA SIVISTYSTYÖ Eeva-Inkeri Sirelius
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Ritva Kareketo kouluttaja
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Mervi Jansson Oppimiskumppanuuksien johtaja Omnia
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Elinikäinen ohjaus Suomessa
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
Erityisavustus korkeakouluille korkeakoulutuksen kehittämiseen
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Ammatinen koulutus uudistuu
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Ammatillisen koulutuksen reformi
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Ammatillisen koulutuksen reformi
Ammatillisen koulutuksen reformista
Saimaan ammattiopisto Sampo
Säädöksistä arjen toiminnaksi
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ajankohtaista OSAOsta
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Esityksen transkriptio:

Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen

Vankilaopetus Vuosien 2008-2012 strategiassa todettiin, että koulutus on yksi keskeisimmistä keinoista edistää vangin sijoittumista yhteiskuntaan vapautumisen jälkeen. Koulutus sisältyy vankilassa järjestettävään toimintaan, ja vanki voi osallistua koulutukseen joko vankilassa tai opintoluvan ehtojen täyttyessä sen ulkopuolella. Vankiloissa järjestetään yhteistyössä lähiseudun oppilaitosten kanssa sekä yleissivistävää, että ammatillista koulutusta. Vankilaopetuksena järjestettävä ammatillinen koulutus edellyttää koulutuksen järjestäjien ja vankiloiden tiivistä yhteistyötä.   Vankilasta valitaan opiskelijat ryhmään yhteistyössä vankilan henkilökunnan ja oppilaitoksen vankilaopetuksen ryhmävastuuopettajan kanssa.

Opetuksen tarjonta 2019 Etelä-Suomi: *Vantaan vankila ei järjestä opetustoimintaa **Korkeakoulu- ja yliopisto-opintoja vangit voivat suorittaa etäopiskeluna.

Reformin vaikutukset vankilaopetukseen: Vankilaopetuksen kehittäminen on osa ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanoa. Uudistettu ammatillinen koulutus tarjoaa aikaisempaa joustavampia ja monipuolisempia tapoja vahvistaa vankien ammatillista osaamista ja sitä kautta tukea työmarkkinoille siirtymistä ja yhteiskuntaan kiinnittymistä vangin vapautuessa. Lisäksi tarkoituksena on kehittää toimintatapoja, joilla osaamisen kehittämistä voidaan jatkaa vangin vapauduttua. Opetushallitus avasi huhtikuussa 2019 ammatillisen koulutuksen järjestäjien haettavaksi 500 000 euroa vankilakoulutuksen uuden toimintamallin kehittämiseksi ja käyttöönoton tukemiseksi.

Reformin vaikutukset vankilaopetukseen: Tarvittava osaamisen hankkiminen voi muodostua koulutuksista, tutkinnon osista ja myös tutkintoon johtamattomasta koulutuksesta, kuten korttikoulutuksista tai VALMA:sta. Koulutukseen hakeutuminen tapahtuu jatkuvana hakuna. Ammatillisten tutkintojen ja koulutuksen järjestämisen vankilaopetuksena tulee vastata työmarkkinoilla vallitsevaa ja ennakoituun työvoiman kysyntään. Vankilaopetuksessa laaditaan myös jokaiselle opiskelijalle HOKS. HOKS ja RANSUn yhdessä tulisi muodostaa vangin kannalta mielekäs kokonaisuus edellytysten luomiseksi työllistymisellä ja rikoksettomaan elämään.

Oppisopimuskoulutusta järjestetään jatkossa koulutussopimuksena. Näyttöjen järjestämisessä tulee mahdollisuuksien mukaan hyödyntää vankilan henkilöstön osaamista. Osaaminen osoitetaan tekemällä käytännön työtehtäviä aidoissa työtilanteissa ja työprosesseissa. Koulutuksen järjestäjä vastaa koulutussopimus ajalla opetuksesta ja ohjauksesta ja sopii koulutussopimuksessa yhteistyössä vankilan kanssa työtoiminnan ajan ohjauksesta ja tuesta sekä sen ajoittumisesta.

Kysymyksiä reformin vaikutuksista vankilaopetukseen: Onko kaikilla halukkailla vangeilla mahdollisuutta osallistua haluamaansa koulutukseen? Aiempien selvitysten mukaan (2006 & 2011) mukaan ammatillisen koulutuksen tarjonta ja yksittäisten vankien kiinnostuksen kohteet eivät kohtaa, vaan ammatillisen koulutuksen tarjontaa säätelee vankilan työtoiminta, perinteet ja henkilöstön ammatillinen tausta. Miten mahdollistetaan se, että HOKS:ssa ja RANSU:ssa sovitut asiat kohtaavat? Onko resursseja tarpeeksi siihen, jos vankila henkilökunnalta vaaditaan myös työssäoppimisen ja näyttöjen arviointia ja valvontaa? Miten huomioidaan koulutuksen oikea-aikaisuus ja sopivuus vangille? Miten tullaan takaamaan se, että yhteistyö toimisi toimijoiden kesken? Pyritäänkö myös vankilaopetuksessa yhtä itsenäiseen opiskeluun, kuin siviilissä? Miten itsenäinen opiskelu mahdollistetaan ilman verkkoa?