KOLMIPORTAINEN TUKI 27.10.2018 Soile.Kukkonen@jamsa.fi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Oppilaan arviointi - haasteita ja mahdollisuuksia
TUEN KOLMIPORTAISUUS Yleinen tuki,
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
SIJOITETTU LAPSI KOULUSSA
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
AINEENOPETTAJIEN ERITYISOPETUS RYHMÄKERTA 3
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
TUEN KOLMIPORTAISUUS KIURUVEDENALAKOULUISSA. KOLMIPORTAINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI Pedagoginen arvio Pedagoginen arvio.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
S2, MONILUKUTAITO JA YHTEISOPETTAJUUS. S2 OPPIAINEEKSI SUOMEN RINNALLE oppiaineen nimi muuttuu, jatkossa opiskellaan: suomen kieli ja kirjallisuus –oppimäärää.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Kolmiportainen tuki perusopetuksessa
Kuopion kaupunki Perusopetus
Ops-iltapäivä
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Ainetyöryhmien työn aloitus
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Asiakas Esiopettaja/kelto
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteisopettajuus arjessa
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

KOLMIPORTAINEN TUKI 27.10.2018 Soile.Kukkonen@jamsa.fi

TUEN JÄRJESTÄMISTÄ OHJAAVAT PERIAATTEET Lähtökohtana on opetusryhmä sekä oppilaan vahvuudet ja kehitystarpeet Tuen tarvetta tulee arvioida jatkuvasti Tuen tulee olla joustavaa, pitkäjänteisesti suunniteltua, tarpeen mukaan muuttuvaa. Lähikouluperiaate

YLEINEN TUKI – koulun arkikäytänteet Mitkä toimintatavat hyödyttävät kaikkia oppilaita? Koulun toimintakulttuuri arvot, yhteiset pelisäännöt ja niihin sitoutuminen, koulupäivän rakenne Rinnakkaisluokkien ”vertaistuki” yhteisopettajuus, tiimimallit, joustavat ryhmittelyt, konsultointi Yksittäinen luokka Laadukas opetus Oppitunnin struktuuri Opetuksen pilkkominen Arvioinnin monet eri mahdollisuudet

YLEINEN TUKI – yksittäinen oppilas Yleinen tuki on ensimmäinen keino vastata oppilaan tuen tarpeeseen. yksittäiset pedagogiset ratkaisut sekä ohjaus- ja tukitoimet, jotka ovat osa koulun arkea Yleistä tukea annetaan heti tuen tarpeen ilmetessä, eikä tuen aloittaminen edellytä erityisiä tutkimuksia tai päätöksiä

Yksittäisen oppilaan tukeminen Tukiopetus, ennakoiva tukiopetus Eriyttäminen Oppilaanohjaus Ohjaus- ja tukipalvelut Oppilashuollon tuki Erilaiset koejärjestelyt, apuvälineet Luokkaympäristön tarkastelu (esim. virikkeet, istumapaikka) Osa-aikainen erityisopetus Konsultaatio Yhteisopettajuus Yhteistyö kodin kanssa Läksyparkki, iltapäivätoiminta Avustajapalvelut

YLEINEN TUKI Yleisen tuen oppimissuunnitelma? Laukaan kouluissa yleinen tuki kirjataan Wilmaan tukitoimet -välilehdelle Laukaan oma Oppimisen ja koulunkäynnin tuen valikko aktiivisesti käyttöön! https://peda.net/laukaa/oppimisen_tuki/erityisopetus/eth/ojktv/o2

JOS YLEINEN TUKI EI RIITÄ… Oppilaan tuen taso ratkaistaan aina hänen yksilöllisen tuen tarpeensa sekä oppimisen ja koulunkäynnin kokonaistilanteen perusteella. Oppilaan opettaja laatii yhdessä muiden lasta opettavien kanssa pedagogisen arvion. Pedagogiseen arvioon kirjataan (OPH): kokonaistilanne koulunkäynnistä oppilaalle annettu yleinen tuki ja arvio sen vaikutuksista oppilaan oppimisvalmiudet ja koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeet arvio, millaisilla tukijärjestelyillä oppilasta pitäisi tukea

Tehostettuun tukeen siirtyminen Tehostetun tuen aloittaminen, järjestäminen ja tarvittaessa oppilaan siirtyminen takaisin yleisen tuen piiriin käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisesti oppilashuoltotyössä siten kuin yksittäisen oppilaan asian käsittelystä säädetään (PoL16a§, 31a§ 4 mom) Oppilaalle, joka tarvitsee oppimisessaan tai koulunkäynnissään säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja, on annettava tehostettua tukea hänelle tehdyn oppimissuunnitelman mukaisesti. (PoL 16a§)

TEHOSTETTU TUKI Tehostettu tuki kirjataan oppilaalle laadittavaan oppimissuunnitelmaan. Oppimissuunnitelma on laadittava yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa. Vastuu oppimissuunnitelman laatimisesta on oppilasta opettavilla opettajilla. (Laukaan OPS 7.3.2.) Oppimissuunnitelma tarkistetaan vähintään kerran lukuvuodessa ja aina oppilaan tilanteen muuttuessa.

Tehostettua tukea varten laadittavan oppimissuunnitelman tulee sisältää seuraavat tiedot sen mukaan kuin oppilaan opetuksen ja tuen järjestäminen edellyttää: Oppilaskohtaiset tavoitteet Pedagogiset ratkaisut Tuen edellyttämä yhteistyö ja palvelut Tuen seuranta ja arviointi Oppimissuunnitelmassa ei kuvata oppilaan henkilökohtaisia ominaisuuksia.

TEHOSTETTU TUKI Tukimuodot ovat samoja kuin yleisen tuen piirissä, painotukset erilaisia esim. osa-aikainen erityisopetus. Opiskeluhuollon tuki korostuu Eriyttämisen keinona voidaan käyttää opiskelun erityisiä painoalueita. Yhteistyö ja suunnitelmallisuus ovat tehostetun tuen toteutumisen edellytys Tehostetussa tuessa oppilaan tavoitteet määrittää opetussuunnitelma.

TEHOSTETTU TUKI Tukiopetus, ennakoiva tukiopetus Eriyttäminen Oppilaanohjaus Ohjaus- ja tukipalvelut Oppilashuollon tuki Erilaiset koejärjestelyt, apuvälineet Luokkaympäristön tarkastelu (esim. virikkeet, istumapaikka) Osa-aikainen erityisopetus Konsultaatio Yhteisopettajuus Yhteistyö kodin kanssa Läksyparkki, iltapäivätoiminta Avustajapalvelut

OPETUSHALLITUKSEN LINJAUS Opetushallitus ei suosittele, että tehostettua tukea saavista oppilaista muodostettaisiin omia, erillisiä opetusryhmiä. Pienryhmissä ollaan yleensä vain osan aikaa ja opiskellaan niitä aineita, joissa oppilaalla on vaikeuksia.

JOS TEHOSTETTU TUKI EI RIITÄ… Tehostettua tukea on annettu riittävän kauan. Oppilaan opettaja tai muu viranhaltija hankkii pedagogista selvityksen laatimista varten opetuksesta vastaavilta opettajilta selvityksen oppilaan etenemisestä moniammatillisena oppilashuollon yhteistyönä tehdyn selvityksen oppilaan saamasta tehostetusta tuesta sekä oppilaan kokonaistilanteesta

ERITYISEEN TUKEEN SIIRTYMINEN Pedagogisen selvityksen lisäksi täytetään erityisen tuen hakemus. https://peda.net/laukaa/oppimisen_tuki/erityisopetus/eth/eth/h1 Lainmukainen kuuleminen huomioitava! Liitteet: tarvittavat lausunnot, (oppilaskortin jäljennös ja viimeisin oppilasarviointi) Opetuspäällikkö tekee viranhaltijapäätöksen erityisen tuen aloittamisesta/ tarkistamisesta/ päättämisestä pedagogisen selvityksen perusteella. Päätös on valituskelpoinen. Valitusosoitteena on AVI Tarkistetaan aina tuen tarpeen muuttuessa ja ainakin toisen luokan jälkeen sekä ennen seitsemännelle vuosiluokalle siirtymistä.

ERITYISEN TUEN PÄÄTÖS Erityisen tuen päätöksessä määrätään: pääsääntöinen opetusryhmä mahdolliset tulkitsemis- ja avustajapalvelut muut 31§:ssä tarkoitetut palvelut (esim. apuvälineet, tukijaksot) mahdolliset yksilöllistettävät oppiaineet, niiden lisääminen tai vähentäminen opetuksen järjestäminen poiketen 11§:ssä määritellystä oppiainejaosta oppilaan vapauttaminen oppiaineen opiskelusta muut PoL 18§:n perusteella päätettävät erityiset opetusjärjestelyt (esim. vuosiluokkiin sitomaton opetus, oppituntien aikainen terapia) päätös pidennetystä oppivelvollisuudesta opiskelu toiminta-alueittain

ERITYINEN TUKI Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta sekä muusta perusopetuslain mukaan annettavasta tuesta. Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) Jos tuen tarve on sosioemotionaalisella puolella, ei oppilaalla välttämättä ole yksilöllistettyjä oppiaineita. Erityisen tuen oppilaan oppiaineita on voitu yksilöllistää erityisen tuen päätöksellä.

Oppiaineen oppimäärän yksilöllistäminen (Pirjo Koivula OPH) Kieli- ja kulttuuritausta, poissaolot, motivaation puute tai esimerkiksi puutteellinen opiskelutekniikka eivät sellaisenaan voi olla syynä oppimäärän yksilöllistämiseen. Oppilaalle ja huoltajalle tulee selvittää yksilöllistettyjen oppimäärien mahdolliset vaikutukset jatko-opintoihin. Mikäli edes ydinsisältöihin liittyvien tavoitteiden saavuttaminen hyväksytysti ei tuesta huolimatta ole oppilaalle mahdollista, yhden tai useamman oppiaineen oppimäärä voidaan yksilöllistää.

Arviointi suhteutetaan HOJKS:ssa määriteltyihin tavoitteisiin. Yksilöllistämisessä oppimiselle asetettava tavoitetaso määritellään oppilaan omien edellytysten mukaiseksi. Esim. 8. vuosiluokan oppilas voi opiskella 2. vuosiluokan matematiikan tavoitteita, jos oppilaan oppimisedellytykset niin vaativat. Oppilaalla on kuitenkin oikeus opiskella oman taitotasonsa ylärajoilla. Oppilaan tavoitteiden tulee olla riittävän haasteellisia. Arviointi suhteutetaan HOJKS:ssa määriteltyihin tavoitteisiin.

HUOMIOITAVAA ”Oppilas on hojksattu jossakin oppiaineessa” -> Oppilaan status on erityistä tukea saava oppilas Oppilas voi olla vain yhdellä tuen tasolla kerrallaan. -> Oppilaalla voi olla voimassa joko HOJKS tai oppimissuunnitelma, ei molempia Arvioitaessa tulee käyttää menetelmiä, joiden avulla oppilas kykenee mahdollisimman hyvin osoittamaan osaamisensa.

PEDAGOGINEN KIRJOITTAMINEN Opiskeluhuolto ja erityisopetus ovat kaksi eri asiaa Opiskeluhuoltoasioita EI SAA kirjata pedagogisiin asiakirjoihin!! Pääsääntönä asiakirjan informatiivisuus Kirjoitetaan mieluummin sen kautta, mitä oppilas jo osaa ”lukee tavutasolla” vrt. ”ei osaa lukea sanoja”

Valterin nettikahvilat: Vinkkejä HOJKSin konkreettiseen kirjaamiseen, tuen ja tavoitteiden avaamiseen. Oppilas, tavoitteet ja arviointi – miten kirjoitan oppilaasta, oppimisen tuen päällikkö Raisa Sieppi (materiaali ja tallenne) https://www.valteri.fi/nettikahvila/   Moninaiset oppijat ja oppimisen pulmat - mistä saan tukea? ohjaava opettaja Raisa Sieppi Opetushallituksen oppimisen tuen neuvontapalvelu 0295 332 900, arkisin klo 9-15. VIP –verkosto