Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kolmiportainen tuki perusopetuksessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kolmiportainen tuki perusopetuksessa"— Esityksen transkriptio:

1 Kolmiportainen tuki perusopetuksessa
Säännöksiä ja niiden soveltamista Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, Seinäjoki Lounais-Suomen aluehallintovirasto, Esko Lukkarinen, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat -vastuualue

2 Opetuksen järjestämisen perusteet (PoL3 §)
Opetuksessa noudatetaan valtakunnallisesti yhtenäisiä perusteita siten kuin tässä laissa säädetään. Opetus järjestetään oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti ja siten, että se edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä. ( /477) Opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

3 Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet (Ops 4.)
lähtökohtana sekä opetusryhmän että kunkin oppilaan vahvuudet ja oppimis- ja kehitystarpeet. yhteisöllisiä ja oppimisympäristöön liittyviä ratkaisuja sekä oppilaiden yksilöllisiin tarpeisiin vastaamista tuen tarve voi vaihdella tilapäisestä jatkuvaan, vähäisestä vahvempaan tai yhden tukimuodon tarpeesta useamman tukimuodon tarpeeseen. huomioon monenlaiset oppijat ja oppimisen erilaiset lähtökohdat ja tavat sekä oppilaiden kulttuuritausta oppimisen esteiden ja oppimisvaikeuksien varhaisen tunnistaminen koulun johdon vastuu tuen järjestämisestä pedagoginen asiantuntemus ja opettajien yhteistyö huoltajalle ja oppilaalle tietoa tukitoimista sekä mahdollisuus esittää näkemyksensä tuen antamisesta Lisää

4 Yleinen tuki (Ops 4.1) Laadukas opetus sekä mahdollisuus saada ohjausta ja tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin kaikkina työpäivinä on jokaisen oppilaan oikeus. Koulutyössä tulee ottaa huomioon kaikkien oppilaiden edellytykset ja tarpeet. Koulun toimintatapojen ja -kulttuurin kehittäminen Välittäminen, huolenpito ja myönteinen ilmapiiri kouluyhteisössä Opettajan vastuu opetusryhmästä ja yksittäisestä oppilaasta (lähtökohdat, yhteistyö, ohjaus, tuen tarpeiden arviointi, eriyttäminen, tukiopetus, avustaja jne.) Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

5 Tukiopetus ja osa-aikainen erityisopetus 16 §
Oppilaalla, joka on tilapäisesti jäänyt jälkeen opinnoissaan tai muutoin tarvitsee oppimisessaan lyhytaikaista tukea, on oikeus saada tukiopetusta. Oppilaalla, jolla on vaikeuksia oppimisessaan tai koulunkäynnissään, on oikeus saada osa-aikaista erityisopetusta muun opetuksen ohessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

6 Tehostettu tuki 16 a § Oppilaalle, joka tarvitsee oppimisessaan tai koulunkäynnissään säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja, on annettava tehostettua tukea hänelle tehdyn oppimissuunnitelman mukaisesti. Oppimissuunnitelma on laadittava, jollei siihen ole ilmeistä estettä, yhteistyössä oppilaan ja huoltajan sekä tarvittaessa oppilaan muun laillisen edustajan kanssa. Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

7 Tehostettu tuki 16 a § Sisältää oppilaalle annettavia, erityisesti 16, 31 ja 31 a §:ssä tarkoitettuja tukimuotoja sekä tarvittavia pedagogisia järjestelyjä. Keskeisestä sisällöstä määrätään opetussuunnitelman perusteissa. Aloittaminen ja järjestäminen käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisesti 31 a §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitetussa oppilashuoltotyössä. Kirjataan oppimissuunnitelmaan, ei hallintopäätös Järjestetään laadultaan ja määrältään oppilaan kehitystason ja yksilöllisten tarpeiden edellyttämällä tavalla Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

8 Pedagoginen arvio tehostettua tukea varten (Ops 4.2)
Arviossa kuvataan: 1) oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tilanne kokonaisuutena 2) oppilaan saama yleinen tuki ja arvio sen vaikutuksista 3) oppilaan oppimisvalmiudet sekä oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeet 4) arvio siitä, millaisilla pedagogisilla, oppimisympäristöön liittyvillä, oppilashuollollisilla tai muilla tukijärjestelyillä oppilasta tulisi tukea Oppilaan opettaja tai opettajat yhdessä laativat Yhteistyö oppilaan ja huoltajan kanssa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

9 Oppimissuunnitelma (Ops 4.5.1)
Opetussuunnitelmaan perustuva kirjallinen, pedagoginen asiakirja Suunnitelma oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin etenemisestä ja siinä tarvittavista opetusjärjestelyistä sekä oppilaan tarvitsemasta tuesta.Tavoitteena on turvata oppilaalle hyvät edellytykset edetä opinnoissaan lisää opettajien tietoisuutta oppilaan tilanteesta ja helpottaa siten kunkin opettajan oman työn suunnittelua ja opettajien keskinäistä sekä kodin kanssa tehtävää yhteistyötä huoltaja saa itselleen tietoa ja voi siten paremmin tukea lastaan oppilas oppii vähitellen ottamaan vastuuta opiskelustaan ja saa oppimiseensa enemmän tavoitteellisuutta antaa pohjan oppilaan edistymisen arvioinnille Ei yksilöllistämisen väline Voidaan tarvittaessa käyttää osana yleistä tukea Tulee käyttää tehostetun tuen aikana. .. Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

10 Oppimissuunnitelman tulee sisältää (4.5.1)
1) oppilaan oppimiseen, työskentely- ja vuorovaikutustaitoihin sekä koulunkäyntiin liittyvät tavoitteet 2) opiskelun erityiset painoalueet eri oppiaineissa 3) pedagogiset ratkaisut, kuten joustavat ryhmittelyt, samanaikaisopetus, opetusmenetelmät, opiskelustrategiat, työskentelytavat, kommunikointitavat, erityiset apuvälineet, oppimateriaalit ja muu tuki 4) fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen oppimisympäristöön liittyvät, oppilashuollolliset, ohjaukselliset tai muut ratkaisut 5) moniammatillisen yhteistyön kuvaus ja eri toimijoiden vastuualueet 6) yhteistyön toteuttaminen oppilaan ja huoltajan kanssa, huoltajan tarjoama tuki 7) edistymisen seuranta ja arviointi, oppilaan mahdollisuus osoittaa osaamisensa eri tavoin, arviointitavat ja ajankohdat sekä oppilaan itsearviointi 8) suunnitelman laatimiseen osallistuneet Lisää viras nimi, tekijän nimi ja osasto

11 Oppimissuunnitelma ja paikallisen opetussuunnitelman laadinta (Ops 4.5.1)
Paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetään, miten oppimissuunnitelmaa käytetään osana yleistä tukea. Opetussuunnitelmassa kuvataan tehostettuun tukeen liittyvä oppimissuunnitelman käyttö. Opetussuunnitelmassa määritellään: oppimissuunnitelman laadinta ja seuranta, toimintatavat, yhteistyö, vastuut ja työnjako eri toimijoiden kesken sekä menettelytavat oppilaan ja huoltajan kanssa tehtävässä yhteistyössä. Oppimissuunnitelman sisältö kuvataan erikseen yleisen ja tehostetun tuen osalta. Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

12 Erityinen tuki 17 § 1 Muodostuu erityisopetuksesta ja muusta tämän lain mukaan annettavasta tuesta. Järjestetään oppilaan etu ja opetuksen järjestämisedellytykset huomioon ottaen muun opetuksen yhteydessä tai osittain tai kokonaan erityisluokalla tai muussa soveltuvassa paikassa. Opetuksessa voidaan poiketa 11 §:stä sen mukaan kuin 14 §:n nojalla säädetään tai määrätään Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

13 Opetuksen järjestämispaikka
Aluehallintoviraston saaman selvityksen mukaan oppilas tarvitsee asiantuntijalausuntojen perusteella perusopetuslain 17 §:ssä tarkoitettua erityistä tukea, joka muodostuu erityisopetuksesta ja muusta perusopetuslain mukaan annettavasta tuesta. Kunnan antaman selvityksen mukaan oppilaan opetus on järjestetty T:n koulun kahden oppilaan erityisryhmässä, jossa on opettajan lisäksi koulunkäyntiavustaja. T:n koulu on oppilaan lähikoulu. Ottaen huomioon perusopetuslain 17 §:n 1 momentin säännöksen, jonka mukaan erityisopetus järjestetään oppilaan etu ja opetuksen järjestämisedellytykset huomioon ottaen muun opetuksen yhteydessä tai osittain tai kokonaan erityisluokalla aluehallintovirasto katsoo, että kunta on voinut sijoittaa oppilaan hänen lähikoulunsa T:n koulun erityisluokkaan riippumatta siitä, että ko. luokan opettajalla ei ole erityisopettajan tai erityisluokanopettajan kelpoisuutta. Aluehallintoviraston käsityksen mukaan opetushenkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 23 §:n säännös väliaikaisesti opetusta antavan opettajan kelpoisuudesta koskee myös erityisopetusta väliaikaisesti antavan opettajan kelpoisuutta. Näin ollen oppilaan oikeutta saada perusopetuslain 3 §:n 2 momentissa säädetyllä tavalla ikäkautensa ja edellytystensä mukaista opetusta ja perusopetuslain 17 §:n 1 momentissa säädettyä erityistä tukea ei ole asiassa loukattu. Tämän vuoksi aluehallintovirasto harkitsee oikeaksi hylätä valituksen. Turun hallinto-oikeus: Huoltajien valitus avin päätöksestä hylättiin avin päätöksessä esitetyin perustein. Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

14 Erityisen tuen päätös 17 § 2
Erityisen tuen antamiseksi opetuksen järjestäjän tulee tehdä kirjallinen päätös Tarkistetaan ainakin toisen vuosiluokan jälkeen sekä ennen seitsemännelle vuosiluokalle siirtymistä Määrättävä oppilaan pääsääntöinen opetusryhmä, mahdolliset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä muut 31 §:ssä tarkoitetut palvelut sekä tarvittaessa 1 momentissa tarkoitettu oppilaan opetuksen poikkeava järjestäminen. Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

15 KHO 14.3.2007.Taltionumero 589 Diaarinumero 2365/3/06
Perusopetuslain 31 §:ssä mainitut avustajapalvelut ja niihin sisältyvä koulunkäyntiavustaja on tarkoitettu koulutuntien ajaksi kouluun, ei niiden ulkopuoliseksi ajaksi kotiin. Säännöksen tarkoittama avustajan tarve voidaan täyttää muutoinkin kuin henkilökohtaisella avustajalla, jos oppilaan koulunkäymisen edellytykset tulevat turvatuiksi edellä hallituksen esityksessä ja sivistysvaliokunnan mietinnössä kuvatulla tavalla. Oikeus perusopetukseen ja samalla opetukseen osallistumisen mahdollistavat avustajapalvelut ovat niin sanottuja subjektiivisia oikeuksia. Avustajapalveluja koskevaa hakemusta ei voida hylätä määräraha perusteella arvioimatta ensisijaisesti sitä, edellyttääkö oppilaan terveydentila ja tarve henkilökohtaista koulunkäyntiavustajaa. Hakemuksen ja valituksen liitteenä olevien lausuntojen mukaan A tarvitsee ehdottomasti henkilökohtaisen avustajan tukea selviytyäkseen koulunkäynnistä. Sivistyslautakunnan päätös on perustunut yleisiin periaatteisiin koulukäyntiavustajien myöntämisperusteista kuten siihen, että koulussa ja A:n pienryhmässä olisi jo tarpeellinen määrä avustajia. Lisäksi päätöksessä on todettu, että mahdollisen lisäavustajan saamisen edellytyksenä on se, että tiedetään koko yleis- ja erityisopetuksen koulunkäyntiavustajien tarve ja tätä tarkoitusta varten loppuvuodelle varatut määrärahat. Päätöksestä ei ilmene, että asiassa olisi riittävällä tavalla harkittu A:n yksilöllinen tarve saada koulunkäyntiavustaja. Sivistyslautakunta ei ole voinut hylätä Y:n hakemusta päätöksestä ilmenevillä perusteilla, minkä vuoksi hallinto-oikeus palauttaa asian lautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi. KHO: ei muutosta hallinto-oikeuden päätökseen Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

16 Henkilökohtainen avustaja
Oppilas.S:n opetus järjestetään koulun pienryhmässä (vuosiluokat 1-3),jossa opiskelee 10 oppilasta .Opettajana toimii erityisluokanopettaja. Lisäksi opetuksen tukena on yksi koulunkäyntiavustaja kaikilla oppitunneilla ja toinen koulunkäyntiavustaja 18/21 tunneista. Näin ollen koulunkäyntiavustaja on tarpeen mukaan pelkästään S:n tukena. Kasvatusjohtajan päätöksessä maininta "ryhmäkohtainen avustaja, kokoaikaiset avustajapalvelut (avustajan pääasiallinen tehtävä on kyseisen oppilaan avustaminen)" merkitsee sitä, että avustaja toimii käytännössä kyseisen oppilaan henkilökohtaisena avustajana. Oppilaan ollessa pois tai muuten tilanteen salliessa avustajalla voi olla muita määrättyjä tehtäviä.   Asiantuntijalausuntojen ja henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman mukaan S tarvitsee jatkuvaa aikuisen tukea ja ohjausta. Koulupsykologin ja lastenpsykiatrin lausunnoissa on todettu, että S tarvitsee henkilökohtaisen avustajan hänen levottomuutensa ja arvaamattoman käytöksensä takia. Avustajaa tarvitaan erityisesti S:n raivokohtausten aikana takaamaan sekä S:n että muiden lasten turvallisuus.  Esitetyn selvityksen perusteella ja asiantuntijalausunnot huomioon ottaen hallinto-oikeus katsoo, että S:n koulunkäynnin järjestäminen niin, että hänen perusopetuksensa tulee järjestetyksi perusopetuslain 3 §:n 2 momentissa ja 31 §:n 1 momentissa säädetyllä tavalla edellyttää, että hänelle on osoitettava henkilökohtainen avustaja, jonka tuella hänelle taataan opetukseen osallistumisen edellyttämät avustajapalvelut. Näin myös toisille oppilaille varmistetaan asianmukaiset työskentelyolosuhteet luokassa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

17 Pedagoginen selvitys erityistä tukea varten
Pedagogisen selvityksen laatimista varten opetuksen järjestäjän päättämä toimielin ,viranhaltija tai työntekijä hankkii 1 )oppilaan opetuksesta vastaavilta opettajilta selvityksen oppilaan oppimisen etenemisestä 2) moniammatillisena oppilashuollon yhteistyönä, esimerkiksi oppilashuoltoryhmässä, tehdyn selvityksen oppilaan saamasta tehostetusta tuesta ja oppilaan kokonaistilanteesta Selvitysten perusteella opetuksen järjestäjä tekee arvion oppilaan erityisen tuen tarpeesta Näiden kahden selvityksen ja niiden pohjalta laaditun arvion muodostamaa kokonaisuutta kutsutaan pedagogiseksi selvitykseksi Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

18 Kirjallisessa pedagogisessa selvityksessä kuvataan
oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tilanne kokonaisuutena oppilaan saama tehostettu tuki ja arvio sen vaikutuksista oppilaan oppimisvalmiudet sekä oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeet arvio siitä, millaisilla pedagogisilla, oppimisympäristöön liittyvillä, oppilashuollollisilla tai muilla tukijärjestelyillä oppilasta tulisi tukea perusteltu arvio siitä, tarvitseeko oppilas yhdessä tai useammassa oppiaineessa yksilöllistetyn oppimäärän Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

19 Oppiaineen oppimäärän yksilöllistäminen
Oppilaan oppimiselle asetettavan tavoitetason määrittelemistä hänen omien edellytystensä mukaiseksi. Tavoitteiden tulee kuitenkin olla oppilaalle riittävän haasteellisia. Oppimäärän yksilöllistämisestä määrätään erityisen tuen päätöksessä. Oppimäärää ei voida yksilöllistää ilman erityisen tuen päätöstä. Jos pedagogisessa selvityksessa todetaan, että oppilaan ei tukitoimista huolimatta arvioida saavuttavan oppiaineessa yleisen oppimäärän mukaisia tavoitteita hyväksytysti, oppiaineen oppimäärä yksilöllistetään. Kunkin oppiaineen kohdalla arvioidaan erikseen, voiko oppilas opiskella oppiainetta yleisen oppimäärän mukaan vai tuleeko oppiaineen oppimäärä yksilöllistää. Lisiton nimi, tekijän nimi ja osasto

20 Erityisen tuen päätös, yksilöllistäminen
5. luokan oppilas opiskelee koulun pienryhmässä. Oppiainesisältöjen lisääntyessä ja vaikeutuessa hänelle on tullut ongelmia yleisen opetussuunnitelman mukaisten tavoitteiden saavuttamisessa. Tämän vuoksi hänen kannaltaan on hyvä yksilöllistää opetus kaikissa oppiaineissa osana erityisen tuen tukitoimia. Opettaja on tehnyt asiaan liittyvän pedagogisen selvityksen ja pitänyt keskustelupalaverin ryhmäkoti Huvipaikan henkilökunnan kanssa. Päätöstä tukee myös viimeisin psykologin tekemä tutkimus ja siihen liittyvä lausunto. Rehtorin päätöksen mukaisesti oppilas siirrettiin opiskelemaan kaikkia oppiaineita yksilöllisen opetussuunnitelman mukaisesti lähtien. Oppilaan HOJKSiin lisätään oppiaineiden yksilölliset sisällöt ja tavoitteet sekä arviointiperusteet. Opiskelu jatkuu pienryhmässä, LSAVI: Aluehallintovirasto ei pidä Opetushallituksen määräyksen mukaisena sitä, että kaikkien oppiaineiden oppimäärät on yksilöllistetty perustelematta päätöstä kunkin oppiaineen osalta erikseen, vaan päätös on tehty vain oppilaan oppimisedellytyksistä tehdyn kokonaisarvion perusteella. Tässä menettelyssä oppiaineiden erilaisuutta ja oppilaan edellytyksiä saavuttaa kunkin oppiaineen yleiset tavoitteet ei ole riittävästi selvitetty. Oppilaalle ja hänen huoltajalleen ei ole myöskään Opetushallituksen määräyksen edellyttämällä tavalla selvitetty yksilöllistettyjen oppimäärien mahdollisia vaikutuksia jatko-opintoihin. Koska rehtorin päätös on tehty Opetushallituksen määräyksen vastaisesti, aluehallintovirasto harkitsee oikeaksi hyväksyä valituksen ja palauttaa asian rehtorille uudelleen käsiteltäväksi. Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

21 Erityistä tukea koskevan päätöksen tekeminen PoL 17 §
Ennen päätöksen tekemistä on kuultava oppilasta ja tämän huoltajaa tai laillista edustajaa siten kuin hallintolain (434/2003) 34 §:ssä säädetään sekä Hankittava oppilaan opetuksesta vastaavilta selvitys oppilaan oppimisen etenemisestä ja moniammatillisena oppilashuollon yhteistyönä tehty selvitys oppilaan saamasta tehostetusta tuesta ja oppilaan kokonaistilanteesta tehtävä näiden perusteella arvio erityisen tuen tarpeesta (pedagoginen selvitys). Pedagogista selvitystä on tarvittaessa täydennettävä psykologisella tai lääketieteellisellä asiantuntijalausunnolla tai vastaavalla sosiaalisella selvityksellä. Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

22 Tulkitsemis- ja avustajapalvelut, valitusviranomainen?
Sivistysjohtaja teki pedagogisen selvityksen perusteella päätöksen jatkaa erityisen tuen antamista ja hylkäsi samalla henkilökohtaisen avustajan palkkaamista koskevan hakemuksen. Oulun hallinto-oikeus siirsi asian takaisin aluehallintovirastolle , koska ”asiassa on kysymys sen arvioimisesta tarvitseeko oppilas tämän lisäksi erityiseen tukeen kuuluvana myös oman henkilökohtaisen avustajan ja siten perusopetuslain 17 §:n mukaisesta erityisen tuen järjestämisestä, johon haetaan muutosta valittamalla aluehallintovirastoon.” Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

23 Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma 17 a §
Erityistä tukea koskevan päätöksen toimeenpanemiseksi oppilaalle on laadittava henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma. Laadittava, jollei siihen ole ilmeistä estettä, yhteistyössä oppilaan ja huoltajan tai tarvittaessa oppilaan muun laillisen edustajan kanssa. Käytävä ilmi oppilaan erityistä tukea koskevan päätöksen mukaisen opetuksen ja muun tuen antaminen. Tarkistetaan tarvittaessa, kuitenkin vähintään kerran lukuvuodessa, oppilaan tarpeiden mukaiseksi. Keskeisestä sisällöstä määrätään opetussuunnitelman perusteissa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

24 HOJKSn tulee sisältää…
oppilaan oppimisvalmiudet sekä oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeet oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin yleiset tavoitteet oppiaineet ja aineryhmät sekä valinnaiset opinnot, joita oppilas opiskelee sekä oppiaineiden vuosiviikkotuntimäärät opiskelun erityiset painoalueet niissä oppiaineissa, joissa oppilaalla on yleinen oppimäärä oppilaan muuhun kehitykseen, kuten sosioemotionaalisiin tai motorisiin taitoihin liittyvät tavoitteet edistymisen seuranta ja arviointi, oppilaan mahdollisuus osoittaa osaamisensa eri tavoin, arviointitavat ja ajankohdat sekä oppilaan itsearviointi Lisääaston nimi, tekijän nimi ja osasto

25 HOJKS:n tulee sisältää…
pedagogiset ratkaisut, kuten joustavat ryhmittelyt, samanaikaisopetus, opetusmenetelmät, opiskelustrategiat, työskentelytavat, kommunikointitavat, erityiset apuvälineet, oppimateriaalit ja muu tuki fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen oppimisympäristöön liittyvät, oppilashuollolliset, ohjaukselliset tai muut ratkaisut erityistä tukea koskevan päätöksen mukaisten tulkitsemis- ja avustajapalveluiden, muiden opetuspalveluiden sekä tuki- ja kuntoutuspalveluiden järjestäminen ja eri toimijoiden vastuualueet kuvaus oppilaan opetuksen järjestämisestä muun opetuksen yhteydessä ja/ tai erityisopetuksen ryhmässä - kuvaus siitä, miten ja millä oppitunneilla erityisopetuksen ryhmässä pääsääntöisesti opiskeleva oppilas opiskelee yleisopetuksen ryhmässä Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

26 HOJKS:n tulee sisältää…
moniammatillisen yhteistyön kuvaus ja eri toimijoiden vastuualueet kuvaus oppilaan koulukuljetusten järjestelyistä ja vastuista sekä kuljetusta odottavan oppilaan ohjauksesta ja valvonnasta oppilaan mahdollinen osallistuminen aamu- ja iltapäivätoimintaan ja kuvaus yhteistyöstä toiminnan järjestäjän kanssa yhteistyön toteuttaminen oppilaan ja huoltajan kanssa, huoltajan tarjoama tuki suunnitelman laatimiseen osallistuneet Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

27 HOJKS:n laatiminen ( LSAVI/239/06.06.01/2011)
Aluehallintovirasto toteaa HOJKS:n kuuluvan olennaisena osana erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden pitkäjänteisen oppimisen takaamiseen. Aluehallintovirasto katsoo siten aiheelliseksi saattaa opetuksen järjestäjän tietoon käsityksensä perusopetuslain 17 a §:n oikeasta tulkinnasta, joka edellyttää HOJKS:n laatimista erityisopetusta saavalle oppilaalle mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Opettajan toistuvat sairauslomat eivät ole perusteltu syy HOJKS:n laatimisen viivästymiselle. Aluehallintovirasto lähettää lisäksi opetuksen järjestäjän tiedoksi eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisun(OA , Dnro 1812/4/00), jossa myös korostetaan HOJKS:n merkitystä oppilaan oikeuksien toteutumisen kannalta. Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

28 Vammaisten lasten oikeus perusopetukseen ja HOJKS ( OA 12. 12
Vammaisten lasten oikeus perusopetukseen ja HOJKS ( OA ,Dnro 1812/4/00) OA Paunio katsoi, että perusopetuslain 17 §:n mukaan erityisopetukseen otetulle lapselle on laadittava henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma. Opetushallituksen antaman määräyskirjeen mukaan sen toteutumista on arvioitava säännöllisesti. Kyseessä olevan lapsen kohdalla suunnitelman toteutumista ei ollut selvityksen mukaan arvioitu sellaisen lukuvuoden aikana, jona hän oli vaihtanut mukautetun opetussuunnitelman mukaisesta opetuksesta yleisopetukseen ja odotti paikkaa toisen koulun erityisluokkaan. OA kiinnitti huomiota myös siihen, että opetuksen henkilökohtaisessa suunnittelussa olisi voitu ottaa paremmin huomioon moniammatillinen asiantuntemus ja opetuksen ja terveydenhuollon välinen yhteistyö perusopetuslain esitöiden ja opetushallituksen määräyksen mukaisesti. Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

29 Erityisen tuen päätös ilman pedagogista selvitystä ja tehostetun tuen antamista 17 § 4
Erityisen tuen päätös voidaan tehdä ennen esi- tai perusopetuksen alkamista taikka esi- tai perusopetuksen aikana ilman sitä edeltävää pedagogista selvitystä ja oppimisen tehostetun tuen antamista, jos psykologisen tai lääketieteellisen arvion perusteella ilmenee, että oppilaan opetusta ei vamman, sairauden, kehityksessä viivästymisen tai tunne-elämän häiriön taikka muun vastaavan erityisen syyn vuoksi voida antaa muuten. Tarkistetaan siten kuin 2 momentissa säädetään. Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

30 ASIA Erityisen tuen piiriin siirtäminen
Erityisen tuen päätös ilman pedagogista selvitystä ja tehostettua tukea Päivähoidon johtaja VIRANHALTIJAPÄÄTÖS ASIA Erityisen tuen piiriin siirtäminen Asianosaiset Liisa ja Pekka Pekkanen, Paavo Pekkasen huoltajina PÄÄTÖS Paavo Pekkanen siirretään erityisen tuen piiriin. Asiantuntijalausunnon mukaan Paavo tarvitsee tukea käyttäytymisensä säätelyssä. Opetus annetaan Varsakedon päiväkodin esiopetuksen pienryhmässä. Allekirjoitus Aino Aamunkoitto, päivähoidon johtaja MUUTOKSENHAKU Tähän päätökseen saa hakea muutosta Lounais- Suomen aluehallintovirastolta Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

31 Pidennetty oppivelvollisuus PoL 25 § 2
Jos perusopetukselle säädettyjä tavoitteita ei lapsen vammaisuuden tai sairauden vuoksi ilmeisesti ole mahdollista saavuttaa yhdeksässä vuodessa, alkaa oppivelvollisuus vuotta 1 momentissa säädettyä aikaisemmin ja kestää 11 vuotta Tehtävä myös päätös erityisen tuen piiriin siirtämisestä Muutoksenhaku päätökseen kuntalain mukaan: oikaisuvaatimuskunnallisvalitus Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

32 Pidennetty oppivelvollisuus LSAVI/2069/06.06.02/2012
VALITUS Valituksessa vaaditaan, että päätösperusteet koskien P:n ottamista pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin muutetaan vastaamaan Pn saamaa lääketieteellistä diagnoosia. Valituksen perustelujen mukaan päätöksen perusteet on kirjattu väärin. ALUEHALLINTOVIRASTON RATKAISU Aluehallintovirasto jättää valituksen tutkimatta. RATKAISUN PERUSTELUT Sovellettavat säännökset Hallintolainkäyttölain (586/1996) 5.1 §:n mukaan valituskelpoisia päätöksiä ovat toimenpiteet, joilla asia on ratkaistu tai jätetty tutkimatta. Aluehallintoviraston ratkaisu Aluehallintovirasto jättää asian tutkimatta, koska valituksessa ei ole vaadittu muutosta pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin ottamista koskevan päätöksen lopputulokseen eikä päätöksen perusteluihin voida erikseen hakea muutosta (HLL 5.1 §). Tullakseen tutkituksi valituksessa on vaadittava muutosta itse asiaratkaisuun. Perusopetuslain 25 §:n 2 momentin nojalla tehtyyn pidennettyä oppivelvollisuutta koskevaan päätökseen ei perusopetuslain 42 §:n mukaan voi hakea muutosta valittamalla. Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

33 Yhteistyö oppilashuollossa
Oppilashuoltotyötä toteutetaan yhteistyössä oppilaan ja hänen huoltajiensa tai muun laillisen edustajan kanssa. Silloin kun oppilashuoltotyössä käsitellään yksittäistä oppilasta koskevaa asiaa, asian käsittelyyn voivat osallistua vain ne oppilaan opetukseen ja oppilashuollon järjestämiseen osallistuvat, joiden tehtäviin oppilaan asian käsittely välittömästi kuuluu. Oppilaan huoltajan tai muun laillisen edustajan kirjallisella suostumuksella tai niin kuin laissa erikseen säädetään oppilaan asian käsittelyyn voi osallistua myös muita tarvittavia tahoja Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

34 Yksittäisen oppilaan asioiden käsittelyyn osallistuvia henkilöitä voivat olla… (Ops 5.4.3)
rehtori tai koulun johtaja, luokan-valvoja tai oppilaan opettaja, kouluterveydenhoitaja, erityisopettaja, oppilaan kanssa työskentelevä koulunkäyntiavustaja, koulupsykologi, koulukuraattori yläluokilla myös opinto-ohjaaja ja tarvittaessa koululääkäri ja lastensuojelun sosiaalityöntekijä Ratkaisu asian käsittelyyn osallistuvista tehdään kunkin käsiteltävän asian ja aiheen perusteella erikseen Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

35 Asianosaisjulkisuus Asianosainen: hakija, valittaja, muu jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee alaikäisen laillinen edustaja (esim. huoltaja) 15 – alle 18-vuotiaalla rinnakkainen puhevalta henkilöään koskevassa asiassa Asianosaisella on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, jos asiakirjassa oleva tieto voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn (JL 11.1 §) Kuntalain oikaisuvaatimuksen/kunnallisvalituksen tekeminen pelkästään kunnan jäsenyyden perusteella ei anna asianosaisen tietojensaantioikeutta ei vielä julkisiin/salassa pidettäviin tietoihin Hallintokantelun tekeminen ei luo asianosaisasemaa

36 Oikeustapaus 3: Asianosaisjulkisuus
EOA , Dnro 737/4/00. Kantelijan mukaan perusturvalautakunnan sosiaalityöntekijöiden laatima käräjäoikeudelle annettu selvitys lasten asumista ja tapaamisoikeutta koskevassa asiassa oli puutteellinen ja yksipuolinen. Selvityksessä todettiin, että ”useat yksityishenkilöt olivat olleet yhteydessä sosiaalityöntekijään lasten asioissa”, mutta sosiaalityöntekijä ei kantelijan mukaan ollut suostunut kertomaan näiden henkilöiden henkilöllisyyttä ja yhteydenottojen sisältöä. EOA totesi, että asianosaisen oikeudesta tallentamattomiin tietoihin ei ole säännöksiä. Sosiaalityöntekijän ei voitu katsoa menetelleen lainvastaisesti jättäessään ilmaisematta po. seikat. Sosiaaliviranomainen voi julkisuuslain 11, 26 ja 32 §:t huomioon ottaen ilmaista asianosaiselle tallentamatontakin salassa pidettävää tietoa. Asianosaisjulkisuuden edistämiseksi myös sellaiset tallentamattomat tiedot, jotka voivat tai ovat voineet vaikuttaa asian käsittelyyn, olisi oikeusasiamiehen näkemyksen mukaan perusteltua lähtökohtaisesti ilmaista asianosaiselle, ellei tiedon antaminen ole vastoin lapsen etua tai erittäin tärkeää yleistä tai yksityistä etua.

37 Ei ole viranomaisen asiakirja (JulkL 5 § 3 ja 4 mom)
Asiakirja, joka ei liity viranomaisen tehtäviin Viranhaltijan omat muistiinpanot ja luonnokset viranhaltijan omaan käyttöön laaditut muistiinpanot luonnosta ei vielä annettu esittelyä/muuta asian käsittelyä varten HE: ei ole tarkoitettukaan asiakirjoiksi, joihin asian käsittely perustuu Viranomaisen sisäistä käyttöä varten hankitut asiakirjat Yksityiselle suoritettavaan toimeksiantoon liittyvät asiakirjat Sisäiset neuvottelu- ja muut sisäistä työskentelyä ja toimintaa varten laaditut asiakirjat viranomaisen asiakirjoja mikäli sisältävät tietoja, jotka arkistolainsäädännön mukaan on liitettävä arkistoon asiakirja ei ole viranomaisen asiakirja, mutta liitetty arkistoon  viranomainen voi määrätä, että tietoja saa antaa vain viranomaisen luvalla Salassapito- ja vaitiolovelvollisuus !

38 Viranomaisten yhteistyö ja salassapito
Viranomaisten yhteistyötä koskevat yleiset säännökset eivät automaattisesti oikeuta salassapidosta poikkeamiseen Salassapidosta voi poiketa vain, jos A) tiedon antamisesta tai oikeudesta tiedon saamiseen on laissa erikseen säädetty; tai B) se, jonka etujen suojaamiseksi salassapitovelvollisuus on säädetty, antaa siihen suostumuksensa

39 Suostumus Nimenomainen Yksilöity Vapaaehtoinen Kirjallinen
Voidaan myös peruuttaa

40 Salassapito oppilashuoltotyössä
Oppilashuoltoa koskevat asiakirjat ovat salassa pidettäviä JulkisuusL 24 § 1 mom 30)kohta Salassapito oppilashuollossa määräytyy eri ammattiryhmien salassapitosäännösten mukaan Esim. PeoL 40 §, LL 32 §, AKL 42 § L terveydenhuollon ammattihenkilöstä 17 §, PotilasL 13 § Sosiaalihuollon asiakasL 3. ja 4. luku

41 Salassapidosta poikkeaminen lain nojalla
Kieltääkö laki tietojen antamisen ? Salliiko laki tietojen antamisen? Onko toisella viranomaisella oikeus tiedonsaantiin? Velvoittaako laki tiedon antamiseen? Lain tulkintasäännöt: Ylempi normi syrjäyttää alemman Erityislaki syrjäyttää yleislain Samantasoiset normit :Intressiharkinta SALASSAPITO PeoL 40 § 1 PotL 13 § YHTEISTYÖ PeoL 40 § 2 LsL 25 § PotL 35 § AKL 32a§5 YHTEISTYÖ SALASSAPITO

42 Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 17 § (Kieltää)
Terveydenhuollon ammattihenkilö ei saa sivulliselle ilmaista yksityisen tai perheen salaisuutta, josta hän asemansa tai tehtävänsä perusteella on saanut tiedon. Salassapitovelvollisuus säilyy ammatinharjoittamisen jälkeen Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

43 Potilasasiakirjoihin sisältyvien tietojen salassapito ( PotL 13 §) (Kieltää)
Potilasasiakirjoihin sisältyvät tiedot ovat salassa pidettäviä Terveydenhuollon ammattihenkilö ei saa ilman potilaan kirjallista suostumusta antaa sivulliselle potilasasiakirjoihin sisältyviä tietoja Potilastietoja voidaan luovuttaa vain potilaan suostumuksella tai laissa olevan luovutukseen oikeuttavan säännöksen perusteella Suostumuksen antaa kompetentti potilas itse ei-kompetentin potilaan laillinen edustaja alaikäinen kompetentti potilas itse ei-kompetentin alaikäisen potilaan huoltaja tai muu laillinen edustaja alaikäisen potilaan ”kelpoisuuden” (kykeneekö ikäänsä ja kehitystasoonsa nähden päättämään hoidostaan) arvioi terveydenhuollon ammattihenkilö, yleensä lääkäri Sivullinen: muut kuin asianomaisessa toimintayksikössä tai sen toimeksiannosta potilaan hoitoon tai siihen liittyviin tehtäviin osallistuvat henkilöt

44 Salassapito perusopetuksessa (PeoL 40 §)
Opetuksen järjestämisestä vastaavien toimielinten jäsenet, 37 §:ssä tarkoitetut henkilöt, kouluterveydenhuollon edustajat, koulukuraattorit, koulupsykologit ja opetusharjoittelua suorittavat eivät saa sivullisille ilmaista, mitä he ovat tämän lain mukaisia tehtäviä hoitaessaan saaneet tietää oppilaiden tai tässä laissa tarkoitetun henkilöstön taikka heidän perheenjäsentensä henkilökohtaisista oloista ja taloudellisesta asemasta. (Kieltää) Sen estämättä, mitä 1 momentissa tai salassapitovelvollisuudesta erikseen säädetään, on oppilaan oppilashuoltotyöhön osallistuvilla oikeus saada toisiltaan ja luovuttaa toisilleen sekä oppilaan opettajalle ja tämän lain mukaisesta opetuksesta ja toiminnasta vastaavalle viranomaiselle oppilaan opetuksen asianmukaisen järjestämisen edellyttämät välttämättömät tiedot.  arviointi tapauskohtaisesti (esim. sairaus, joka tulee ottaa huomioon opetustilanteessa) (sallii ) Oppilaan huoltajan tai muun laillisen edustajan yksilöidyllä kirjallisella suostumuksella voidaan opetuksen järjestämisen kannalta välttämättömiä salassa pidettäviä tietoja pyytää myös muilta tahoilta. Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

45 Salassa pidettäviä tietoja mm. (Ops 5.4.3)
mm. tiedot oppilaiden ja heidän perheenjäsentensä henkilökohtaisista oloista, kuten elintavoista, vapaa-ajan harrastuksista, perhelämästä, poliittisesta vakaumuksesta, yksityiselämän piirissä esitetyistä mielipiteistä ja osallistumisesta yhdistystoimintaan, sekä tiedot taloudellisesta asemasta, terveydentilasta ja vammaisuudesta. tiedot tehostetun ja erityisen tuen antamisesta, opetuksesta vapauttamisesta sekä näihin liittyvät asiakirjat ja asiakirjoihin sisältyvät tiedot. oppilashuoltoa koskevat asiakirjat ja niihin sisältyvät tiedot, tiedot oppilaalle suoritetusta psykologisesta testistä tai soveltuvuuskokeesta sekä oppilaan koesuoritukset. Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

46 Oikeustapaus 5: Opetuksen järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot
Erityiskoulun opettaja oli ilmaissut koulun henkilökunnalle ja kunnankouluviranomaisille salassa pidettäviä tietoja kantelijan tyttärestä. Kysymys oli lastensuojelulain 40 §:ssä tarkoitetuista tiedoista siitä, että lapsi oli lastensuojelun tarpeessa, josta opettajan oli tämän lain mukaan viipymättä ilmoitettava sosiaalilautakunnalle. Apulaisoikeusasiamies totesi, että kunnan palveluksessa olevalla on vaitiolovelvollisuus siitä, mitä hän on opetustoimeen liittyviä tehtäviä hoitaessaan saanut tietää oppilaan taikka hänen perheenjäsentensä henkilökohtaisista oloista. Poikkeuksena tästä ovat oppilaan koulunkäynnin asianmukaisen järjestämisen mukaiset tiedot. Lainvalmisteluasiakirjojen mukaan tietojen luovutusmahdollisuus koskisi vain opetuksen järjestämiseen liittyviä toimenpide-ehdotuksia sekä niitä tietoja, jotka ovat välttämättömiä näiden ehdotusten toteuttamiseksi. Opettaja oli vedonnut siihen, että tiedoilla oli oleellinen merkitys opetuksen järjestämiselle ja että hän oli sen vuoksi oikeutettu kertoman niistä koulu johtajalle ja koulutoimenjohtajalle. Opettaja ei kuitenkaan ollut lähemmin selvittänyt millaisista koulunkäynnin järjestämiseen liittyvistä toimenpiteistä oli ollut kysymys. Apulaisoikeusasiamiehen käsityksen mukaan asiassa ei ollut ilmennyt, että opettaja ja tai koulun viranomaiset olisivat puheena olevassa tilanteessa harkinneet kantelijan tyttären opetuksen järjestämistä. AOA katsoi, että opettaja oli menetellyt vastoin salassapitosäännöstä. Hän totesi kuitenkin, että salassapitosäännös on tulkinnanvarainen. Menettelyn moitittavuutta arvioidesaan hän otti lisäksi huomioon, että koulun johtajaa ja koulutoimenjohtajaa on koskenut kunnan opetustoimen hallinnosta annetun lain salassapitosäännökset. AOA saattoi käsityksensä salassapitosäännöksen tulkinnasta opettajan tietoon.

47 Lastensuojelulain 25 § (Sallii)
Sosiaali- ja terveydenhuollon, opetustoimen, nuorisotoimen, poliisitoimen, Rikosseuraamuslaitoksen, palo- ja pelastustoimen, sosiaalipalvelujen ja terveydenhuollon palvelujen tuottajan, opetuksen ja koulutuksen järjestäjän seurakunnan tai muun uskonnollisen yhdyskunnan, turvapaikan hakijoiden vastaanottotoimintaa harjoittavan yksikön, koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa harjoittavan yksikön palveluksessa tai luottamustoimessa olevat henkilöt…ovat velvollisia salassapitosäännösten estämättä viipymättä ilmoittamaan kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle, jos he ovat tehtävässään saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelun tarpeen selvittämistä Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

48 Salassapitosäännökset sosiaalihuollon asiakaslaissa
Asiakirjasalaisuus (14 §) sosiaalihuollon asiakirjat, joissa tietoja sosiaalihuollon asiakkaasta tai muusta yksityisestä henkilöstä, ovat salassa pidettäviä Vaitiolovelvollisuus ja hyväksikäyttökielto(15 §) (Kieltää) Ei saa paljastaa asiankirjan salassa pidettävää sisältöä tai tietoa, joka asiakirjaan merkittynä olisi salassa pidettävä, eikä muutakaan sosiaalihuollon tehtävissä toimiessaan tietoonsa saamaansa seikkaa, josta lailla on säädetty vaitiolovelvollisuus Ei saa käyttää salassa pidettäviä tietoja omaksi tai toisen hyödyksi tai vahingoksi Suostumus tietojen antamiseen Tietojen antaminen ilman suostumusta17 § asiakkaan hoidon ja huollon turvaamiseksi (Sallii) Hoidon tai huollon tarve Lapsen etu Asiakkaan välttämättömät edut ja oikeudet

49 Tietojen antaminen ilman suostumusta asiakkaan hoidon ja huollon turvaamiseksi AsiakasL 17 § (Sallii) Hoidon, huollon tai koulutuksen tarpeen selvittämiseksi, järjestämiseksi tai toteuttamiseksi Toimeentulon edellytysten järjestämiseksi Jos: 1) se, jota asiakirja koskee, on hoidon tai huollon ilmeisessä tarpeessa terveytensä, kehityksensä tai turvallisuutensa vaarantumisen vuoksi eikä hoidon tai huollon tarvetta muutoin voida selvittää taikka hoidon tai huollon toimenpiteitä toteuttaa 2) tieto on tarpeen lapsen edun vuoksi; tai 3) tieto on tarpeen asiakkaan välttämättömien etujen ja oikeuksien turvaamiseksi eikä asiakkaalla itsellään ole edellytyksiä arvioida asian merkitystä Toiselle sosiaalihuollon viranomaiselle , sen toimeksiannosta sosiaalihuollon tehtäviä suorittavalle henkilölle tai yhteisölle sekä muulle viranomaiselle

50 Velvollisuus antaa tietoja sosiaalihuollon asiakaslain 20 §:n nojalla (Velvoittaa)
Sosiaalihuollon viranomaisen pyynnöstä valtion ja kunnan viranomainen, KELA, eläkelaitos, vakuutuslaitos, koulutuksen järjestäjä, sosiaalipalvelun tuottaja, terveyden-/sairauden-hoidon toimintayksikkö, terveydenhuollon ammattihenkilö jne. velvollisia antamaan maksutta hallussaan olevat sosiaalihuollon asiakassuhteeseen olennaisesti vaikuttavat tiedot ja selvitykset jotka viranomaiselle laissa säädetyn tehtävän vuoksi ovat välttämättömiä sosiaalihuollon tarpeen selvittämiseksi sosiaalihuollon järjestämiseksi ja toteuttamiseksi tietojen tarkistamiseksi

51 Oikeustapaus 6: Velvollisuus antaa tietoja sosiaalitoimelle
Oikeusasiamies katsoi, että sosiaalitoimella on oikeus sosiaalihuollon asiakaslain 20 §:n mukaisesti pyytää lausunnot säännöksen tarkoittamilta viranomaisilta. Säännös velvoittaa siinä mainittuja tahoja poikkeamaan luottamuksen suojasta, joka tällaisella taholla lain mukaan on muutoin asiakkaaseensa. Säännös ei edellytä asiakkaan suostumusta eikä kuulemista ennen lausuntopyyntöjä. Oikeusasiamiehen käsityksen mukaan sosiaalihuollon asiakaslain 4 §:ssä säädettyyn, laadultaan hyvään sosiaalihuoltoon kuuluu kuitenkin se, että sosiaaliviranomainen ilmoittaa asiakkaalle hänestä pyydetystä lausunnosta.

52 Sosiaalihuollon asiakaslaki 29 § 2
Rangaistusvastuu Joka rikkoo 20 §:ssä tai 22 §:n 2 momentissa tarkoitetun tiedonantovelvollisuuden, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa säädetyn tiedonantovelvollisuuden rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi. Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto

53 Opetuksen järjestäjän tiedonsiirtovelvollisuus perusopetuksessa PeoL 40 § (Velvoittaa)
Oppilaan siirtyessä toisen opetuksen järjestäjän järjestämään opetukseen tai toimintaan, aikaisemman opetuksen järjestäjän on salassapitosäännösten estämättä toimitettava oppilaan opetuksen järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot uudelle opetuksen järjestäjälle. Velvoittaa oma-aloitteisesti siirtämään tietoja Myös uuden opetuksen järjestäjän pyynnöstä

54 Opetuksen järjestäjän tiedonsaantioikeus PeoL 41 § (Oikeus saada tietoa)
Opetuksen järjestäjällä oikeus saada tietoja salassapitosäännösten estämättä sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaiselta, muulta sosiaalipalvelujen tai terveydenhuollon palvelujen tuottajalta sekä terveydenhuollon ammattihenkilöltä jos tiedot ovat välttämättömiä oppilaan opetuksen järjestämisen kannalta arviointi tapauskohtaisesti Velvoite antaa tietoja koskee sekä julkisia että yksityisiä sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajia  välttämätöntä niiden ongelmien estämiseksi, joita esiintyy tilanteissa joissa lapsi on saanut hoitoa yksityisellä sektorilla Sosiaalihuollon asiakaslaki 20 §: vastaava oikeus sosiaaliviranomaisilla saada tietoja esim. kouluviranomaisilta Terveydenhuoltoa koskevassa lainsäädännössä ei vastaavaa tiedonsaantioikeutta

55 Lakiin perustuva tietojen antaminen
Vaitiolo- ja salassapitovelvollisuus Julkinen Tieto annettava (PL 12 §,JulkL 1 §) Asiakirja Salassa pidettävät tiedot Velvollisuus siirtää tieto oma-aloitteisesti (PeoL 40 § 4) Salassa pidettävä Velvollisuus antaa tieto pyynnöstä (AsiakasL 20 §) Oikeus antaa tieto oma-aloitteisesti ( PeoL 40 § 2,LsL 25) Ei-asiakirja Tiedonsaantioikeus (PeoL 41 § 4 , PoliisiL 35 §) Tietoa ei anneta Lounais-Suomen aluehallintovirasto , Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat vastuualue Esko Lukkarinen

56 Henkilötietojen käsittely monialaisessa yhteistyössä
Käyttötarkoituksen määrittely ja suunnitelmallisuus Tarpeellisuus ja virheettömyys Ohjeistus ja valvonta Tietojen käyttö vain alkuperäiseen tarkoitukseen Rekisteröidyn oikeudet Tietojen suojaus Yksittäisen jäsenen omat muistiinpanot eivät muodosta rekisteriä eikä asiakirjaa yleensäkään

57 Henkilötietojen luovuttaminen ja vaitiolovelvollisuus henkilötietolain mukaan
Oikeudesta saada tieto ja muusta henkilötietojen luovuttamisesta on voimassa, mitä viranomaisten asiakirjojen julkisuudesta säädetään( 8 §) Joka henkilötietojen käsittelyyn liittyviä toimenpiteitä suorittaessaan on saanut tietää jotakin toisen henkilön ominaisuuksista, henkilökohtaisista oloista tai taloudellisesta asemasta, ei saa tämän lain vastaisesti sivulliselle ilmaista näin saamiaan tietoja(33 §)

58 Yhteystiedot esko.lukkarinen@avi.fi Puh. 050-464 8672
KIITOS ! Yhteystiedot Puh Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto


Lataa ppt "Kolmiportainen tuki perusopetuksessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google