Vinkkejä juridiikan opiskeluun

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Muistin apuvälineet ennen koetta
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Lukio-opiskelusta Syksy 2014.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
W w w. h a m k. f i Verkko-opiskelu Yrittäjyyden ja liiketoiminnan KT-keskuksessa Emmi Tarvainen
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
KESKIVIIKKO KOTITETEHTÄVÄT. Siis suorat ovat kohtisuorassa toisiaan vastaan.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Seminaarityön rakenteesta
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
 aihealue on selkeästi rajattu ja rajausta on perusteltu  valittu näkökulma on innovatiivinen ja uutta luova  käsiteltävä aihe on kuvattu tarkoin mutta.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Suullinen esitys Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Yo-kirjoitukset Yleisohje Matematiikka. Koetehtävät 15 samanarvoista tehtävää, laadittu pakollisten ja syventävien kurssien perusteella saa vastata enintään.
AINEKOHTAISIA OPISKELUOHJEITA
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta. M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista.
Tervetuloa kurssille Suomi 3A! Sanna Rämö
UMF I Luento 1. Aika Luennot – Ke, Pe Demot Ti Ti Tgi
YO-info syksy Koetilanne  Omia koepapereita ei tuoda, koetilanteessa annetaan tarvittava määrä paperia.  Koepaperiin jätetään marginaali.  Jokaisessa.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Palautetta luentojen reaktiopapereista
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Tutkielman teko-ohjeet
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Ydinsisältö 1 Oikeuden lähteet (s.30-32)
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Työelämän tekstejä sähköposti.
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Biologian YO-koe: syyskuun 18. päivänä (maanantai)
Luonnontiedeaiheinen projekti
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Koeviikko Jokainen jakso päättyy koeviikkoon  oma lukujärjestys verkkopenaalissa Jokaiselle kokeelle yksi ilta Koe klo 16.30–19.30 poistua saa aikaisintaan.
Professori Juha Karhu ONPOOL26 Varallisuusoikeus
Terveystiedon ainereaali
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Kirje, sähköposti, blogi
Atomi, perushiukkaset ja perusvuorovaikutukset (kappale 10)
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Tervetuloa Suomi 4B –kurssille!
Kokeeseen vastaaminen
Opettajan nimi | kurssin numero
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
Volitioprosessi, tahdon!
HelleWi kurssinhallintaohjelma tuntiopettajille
Karttamerkit 2
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Vinkkejä juridiikan opiskeluun Sanna Saarnia, 2012

Miksi juridiikkaa? Juridiikka on tradenomin opintoihin tukiaine, jonka on tarkoitus tukea, täydentää, syventää ja avartaa lisää ns. pääaineita. Juridiikka liittyy siis oleellisesti muihin aineisiin. Tämä EI tarkoita sitä, että juridiikka olisi toissijainen vaan Tietämättömyys juridisista seikoista voi pilata ammattiosaamisen Juridinen osaaminen tukee ammattiosaamista Juridisella osaamisella voi erottua edukseen työelämässä Juridiikasta voi tulla juuri sinulle oleellinen osaamiskriteeri rekrytoinnissa

Mitä erityistä opiskelussa? Luennot Luennoilla käydään läpi kurssialueen pääosat. Ei siis välttämättä kaikkia kurssin aihealueeseen kuuluvia asioita. Lue kurssin kirjallisuus, opettajan antama lisämateriaali sekä tenttimateriaalit läpi huolellisesti. Luennolla näytettävät materiaalit tukevat opettajan kertomia seikkoja. Tee muistiinpanoja tunnilla esitetyn ja keskustellun perusteella. Kuuntele, ajattele, kysy ja keskustele – ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä.

Kirjoitukset, esseet, esitykset Käytä monipuolisesti juridisia lähteitä Lait, asetukset, hallituksen esityöt, mietinnöt jne. viranomaislähteet. Aina hyvä todeta, mihin lakiin ja §:iin aihe liittyy. Oikeustapaukset, erityisesti KKO, KHO ja erityistuomioistuimet sekä HO:t. Oikeuskirjallisuus ja artikkelit. HHn kirjastossa on laaja valikoima juridisia kirjoja, myös e-kirjoina. Muistathan ilmaisen pääsyn esim. Edilexiin koulun verkosta. HUOM, keskustelupalstat ja webbisivut eivät välttämättä ole hyviä lähteitä. Mikäli niitä käytetään tulee huomioida niiden oikeellisuus, painoarvo ja käyttötapa. Ei tulisi olla ainakaan ainoina lähteinä, tosin riippuu myös tehtävän kysymyksen asettelusta. Väliotsikot, selkeä rakenne, lähdeluettelo ja hyvä kieliasu. Normaalia selkeää hyvää suomea, se riittää.

Tentit Kaikkein tärkein: Lue kysymys huolella ja vastaa kysymykseen! Jos vastaus johonkin muuhun kuin esitettyyn kysymykseen, siitä ei voi antaa pisteitä. Vastaukset kokonaisilla lauseilla, selvällä käsialalla ja ymmärrettävällä kielellä. ranskalaiset viivat OK, mikäli näin pyydetty. Yleensä vastauksissa tulee käsitellä esitettyä kysymystä laajasti ja perustellen. Tentissä ei saa olla mukana lakikirjoja tai muuta materiaalia ellei opettaja näin erikseen ohjeista tai anna materiaalia tentissä. Mikäli materiaalia saa olla mukana, vastauksilta edellytetään enemmän kuin jos materiaaleja ei saa olla mukana.

Tentit - oikeustapaukset Käsittele ensin teoreettinen osuus. Mikä laki tai lait soveltuvat? Mitkä ovat perusongelmat ja soveltuvat periaatteet tässä teoreettisessa tapauksessa. Myös ne seikat, joita ei ole erityisesti tapauksessa asetettu tai esitetty ongelmiksi. Vasta sen jälkeen sovelletaan teoria tähän kyseiseen tapaukseen ja annetaan ratkaisu siihen. On mahdollista, että tapauksessa ei ole kaikkia tarvittavia tietoja 100% oikean ratkaisun antamiseen, joten silloin voi esittää vaihtoehtoisia lopputuloksia. Joissain tapauksissa varsinainen juridinen loppuratkaisu voi olla hyvinkin lyhyt. Hyvään vastaukseen vaaditaan sekä teoreettinen osuus että soveltaminen. Vastaus on helpompi arvostella, mikäli nämä ovat erillään toisistaan.