Brändi sosiaalityössä Viestintäkoulutus 16.11.2018 Aino Majava, viestintäpäällikkö, Talentia
Mitä on brändi? Tieto ja mielikuvat jostakin asiasta Voi olla tuote, organisaatio, ihminen jne. Brändi voi olla tavoitellun kaltainen tai kaukana siitä Johdonmukaisuus, jatkuvuus, uskottavuus!
Brändi helpottaa toimintaa Madaltaa kynnystä Nostaa kysyntää Säästää aikaa ja kustannuksia Suojaa vaikeuksissa Auttaa rekrytoinneissa Mitä muuta?
Brändi kertoo asiakkaalle tuotetusta arvosta Rationaalinen hyöty Emotionaalinen hyöty Asiointiprosessi Arvomaailma Persoonallisuus ”millainen tyyppi se on” + Tunnisteet logot, värit jne.
Millainen tyyppi on Talentia? Jäsenmäärältään kasvava, hyvämaineinen ammattijärjestö. Ainutlaatuinen asiantuntija sosiaalialan korkeakoulutettujen työelämäkysymyksissä. Personallisuudeltaan iloinen, rohkea, keskusteleva Mitä muuta?
Brändin hallinta on jatkuva prosessi Talentian brändi on jäsenten ja sidosryhmien käsitys Talentiasta Talentian omat palvelukanavat ja jäsenviestintä muodostavat brändin perustan. Kaikki Talentian toiminta, jokainen jäsen ja yhteistyökumppani luovat mielikuvaa Talentiasta. Tarvitaan selkeä, yhtenäinen viesti siitä, mikä tekee Talentiasta erityisen ja erottaa kilpailijoista > brändistrategia Logot, värit ym. ulkoiset tunnusmerkit ovat brändin työkaluja, joiden käyttöä neuvotaan Talentian graafisessa ohjeessa.
Talentian viestinnän tehtävä Viestintä tukee Talentian strategisia tavoitteita ja vahvistaa Talentian brändiä. Viestimällä Talentian toiminnasta luodaan kuvaa Talentian ainutlaatuisuudesta ja lisätään halua tulla Talentian palvelujen ja yhteistyön piiriin. Viestintä madaltaa jäsenyyden ja yhteistyön esteitä lisäämällä kokemusta Talentian hyödyllisyydestä. Lisäksi tavoitteena on, että Talentia tuntuu asiantuntevalta, luotettavalta ja läheiseltä.
Talentian viestinnän visio Talentia on aktiivinen ja osallistava yhteisö, jonka viestintä voimaannuttaa jäseniä ja luo yhteenkuuluvuuden tunnetta. Talentian työntekijät ja aktiivit esiintyvät rohkeasti asiantuntijoina ja julkisessa keskustelussa. Talentian jäsenet kokevat tulleensa kuulluiksi ja viestivät järjestön tavoitteista eteenpäin verkostoissaan. Talentia on näkyvyydeltään kokoaan suurempi ammattijärjestö.
Mitä täytyy tehdä – case Talentia Löytää yhteisen nimittäjän ydinviestit, tehdä valintoja ja karsintaa Vahvistaa viestintää Talentian jäsenyyden ja edunvalvonnan hyödyistä ja saavutetuista tuloksista Muuttaa viestinnällä mielikuva Talentian jäsenmaksun kalleudesta sen tuottamiin etuihin nähden Tehdä enemmän rohkeita kannanottoja ja eleitä Viestiä aktiivisesti sekä tarjota jäsenen omaan kokemukseen ja työprofiiliin räätälöityä yhteydenpitoa
Strategia jalkautuu kaikessa viestinnässä ja jäsenpalvelussa Tukena ovat: Sisältöstrategia (viestinnän kohderyhmät, kanavat, viestit priorisoituina) ja viestintäsuunnitelmat (milloin, kuka) Vaikuttamissuunnitelma Graafinen ohje (brändin ulkoiset merkit) Viestintä- ja prosessiohjeet (vastuut ja talon toimintatavat), esim. kriisiviestintäohje, somestrategia, tehtävänkuvat Intranet (yhteinen ajantasainen tieto, tiedotus ja ryhmätyöalueet) Viestintäkoulutukset asiantuntijoille ja yhdistyksille
Brändin tehtävä – case sosiaalityö Mitä tarjoamme asiakkaille? Kuinka toimimme asiakkaiden kanssa Miksi teemme sitä, mitä teemme? Brändäys Brändin nykytilan kartoitus Toimenpidesuunnitelma Toteutus
Henkilöbrändillä ääni kuuluviin! Mieti, mikä on intohimosi ja vahvuutesi? Mikä on tavoitteesi? Ole aktiivinen, keskustele, jaa, kirjoita, näy somessa ja tapahtumissa. Auta kavereita! Tee blogi, Linkedin- ja Twitter-tili, luo jopa visuaalinen ilme. Mene niihin paikkoihin ja kanaviin, joissa viihdyt ja jaksat olla. Ole oma itsesi! <3
Kiitos! aino.majava@talentia.fi