Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Palokuntatoiminnan viestintästrategia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Palokuntatoiminnan viestintästrategia"— Esityksen transkriptio:

1 Palokuntatoiminnan viestintästrategia
Pääkohdat Järjestötoimikunta TFr

2 Haasteet Miten tavoitetaan palokuntalaiset ja palokunnat entistä tehokkaammin tarvittaessa? Spekin toiminnasta ja palveluista ei ole selkeää kuvaa, keskusjärjestön roolia ja merkitystä tulee kehittää ja tuoda viestinnällisesti esille Vuorovaikutuksen kehittäminen tarpeellista niin pelastusliittojen kuin palokuntien suuntaan, jotta palokuntia voidaan tukea ja toimintaa kehittää mahdollisimman kattavasti Palokuntien toiminnan tunnettuuden lisääminen toiminnan tulevaisuuden turvaamiseksi, identiteetin kirkastaminen VPK-toiminnan brändiä tulee kehittää ja selkeyttää ulospäin (vrt. Itella/Posti) Tarpeellista luoda kokonaisvaltainen kuva palokunnan toiminnasta myös harrastuksena ja asuinyhteisöjen turvallisuuden varmistajina Yhteinen tavoiteimago puuttuu -> mitä palokuntatoiminta on tulevaisuudessa

3 3. Yhteistyön kehittäminen alan muiden järjestöjen kanssa
Tavoitteena palokuntatoiminnan kehittäminen, tarvitaan hedelmällistä yhteistyötä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi Verkostotyön kehittäminen tarpeellista myös toimikuntatyöskentelyn tueksi 4. Palokuntaosaston sisäisen ja ulkoisen viestinnän kehittäminen Viestinnän kehittäminen tarpeellista mm. suunnittelun, pitkäjänteisyyden, uusien toimintamallien luomisen, luotauksen ja analysoinnin sekä reaktiivisuuden osalta

4 1. Palokuntien ja palokuntalaisten tavoittaminen
Tavoite Kohderyhmä Toimenpide Alueelliset toimijat tunnistetaan SPEK-ryhmän jäseniksi selkeästi, saumaton yhteistyö keskusjärjestön ja alueiden välillä näkyy myös palokuntalaiselle, toiminta on tasalaatuista Pelastusliitot Yhteinen ilme, viestinnällistä yhteistyötä Valtakunnallinen viesti tavoittaa jokaisen palokuntalaisen tarvittaessa Palokuntalainen Toimiva nettiportaali, osoiterekisterit kuntoon, palokuntakortti, nykyisten kanavien hyödyntäminen SPEK tunnistetaan palokuntien keskusjärjestönä ja ymmärretään mitä se tarkoittaa palokuntalaisen näkökulmasta Palokuntalainen, muut alan toimijat; mm. liitot, laitokset Vahvistetaan viestinnässä keskusjärjestöroolia, muokataan palvelutarjotinta sen mukaiseksi Vuorovaikutus toimii kaikkien toimijoiden välillä tarvittaessa: SPEK, pelastusliitot, palokunnat, palokuntalaiset Pelastusliitot, palokunnat, palokuntalaiset Hyödynnetään kanavia monipuolisesti, kehitetään myös palaute- ja seurantajärjestelmiä

5 2. Tunnettuuden lisääminen, identiteetti
Tavoite Kohderyhmä Toimenpide Palokuntalaisten identiteettiä vahvistetaan brändin avulla ja ajantasaisella, luotettavalla viestinnällä Palokuntalainen 24365-brändi, keskusjärjestöviestintä, valtakunnallisen yhteisöllisyyden vaaliminen Palokuntalaisille tarjotaan mahdollisimman helpolla ja selkeällä tavalla erilaisia palveluita Palvelutarjotin nettiportaalissa, mobiilisovellus, palveluiden kehittäminen, kiertue Palokuntien tunnettuutta lisätään vahvistamalla ja uudistamalla VPK-imagoa ja brändiä Suuri yleisö Luodaan ”uusvanha” vpk-brändi ja –ilme, kampanjointi, aktiivinen sekä tavoitteellinen viestintä ja markkinointi Luodaan VPK:ille uudenlaista tavoitemielikuvaa yhteisen päämäärän mukaisesti Palokunnat, pelastusliitot Viestintä kentälle, vuorovaikutteisuus, sitouttaminen yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa Vahvistetaan SPEKin asiantuntijaroolia nostamalla esille yhteiskunnallisesti merkittäviä keskustelunaiheita Suuri yleisö, media Luotaaminen, reagointi esim. tiedottamisen kautta ajantasaisesti, kannanottoja, mielipidekirjoituksia

6 3. Yhteistyö ja SPEKin roolin selkeyttäminen
Tavoite Kohderyhmä Toimenpide SPEK tunnistetaan palokuntien keskusjärjestönä ja ymmärretään mitä se tarkoittaa yhteistyöjärjestöjen näkökulmasta Yhteistyöjärjestöt ja muut yhteistyökumppanit Aktiivinen viestintä ja vuorovaikutus, yhteiset kokoontumiset, keskustelu, vastuunkanto Muut toimijat tunnustavat SPEKin roolin palokuntatoiminnan asiantuntijana, keskusjärjestönä ja tärkeänä toiminnan kehittäjänä Yhteistyökumppanit alalla Suhdetoiminta, selkeät viestit ja kannanotot, yhteinen SPEKin linja Palokuntatoimintaa kehitetään hyvässä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa tuloksekkaasti Yhteistyökumppanit, palokunnat Vuorovaikutteinen säännöllinen yhteistyö, sovitut yhteiset toimenpiteet ja aikataulut, seuranta

7 4. Palokuntaosaston viestinnän kehittäminen
Tavoite Kohderyhmä Toimenpide Tuotetaan säännöllisesti ja suunnitellusti sisäistä ja ulkoista viestintää Kaikki Viestintästrategian lisäksi laaditaan vuosittaiset viestintäsuunnitelmat Opetellaan uudenlainen viestintäkulttuuri, jossa suunnitelmallisuus toimii kivijalkana SPEKin henkilöstö (palokuntaosasto), pelastusliitot Laaditaan viestinnän ohjeistuksia tukemaan jokapäiväistä viestintää Selkeytetään viestinnän roolijakoja ja vastuita sekä viestinnän prosesseja Viestintäyksikkö, SPEKin henkilöstö Aikataulu vuoden viestinnälle, vastuuhenkilöt, muistetaan joustavuus Toimiva vuorovaikutus samaa tavoitetta edistävien kesken Henkilöstö Yhteiset palaverit, keskustelut, yhteinen suunnittelu, sitouttaminen

8 Ydinviestit SPEK on asiantunteva, osaava ja luotettava palokuntien keskusjärjestö VPK-toiminta on perinteinen, hyödyllinen ja monipuolinen harrastus, jossa korostuvat hyvä porukka ja toiminnallisuus SPEKin palokuntatoiminta on hyvä yhteistyökumppani ja kehittää palokuntatoimintaa verkostomaisesti ja asiantuntevasti Pelastusliitot ovat SPEKin alueellinen toimija ja tärkeä yhteistyökumppani, joka näkyy mm. yhteisenä ilmeenä sekä tuloksekkaana yhteistyönä Palokunta-osaston viestintä on suunniteltua, pitkäjänteistä ja tavoitteellista

9 Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö
Turvalliseen huomiseen!


Lataa ppt "Palokuntatoiminnan viestintästrategia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google