Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään"— Esityksen transkriptio:

1 Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään

2 Hyviä käytäntöjä Ota viestintäihminen mukaan jo hankkeen suunnitteluun
Aloita viestintä heti, jotta tavoitetaan kohderyhmä, järjestä vaikka joku vetävä tilaisuus! Kohderyhmän oltava mukana sovi henkilökohtaisia tapaamisia hankkeen alkuun kysy yhteistyökumppaneilta, millaisia tarpeita heillä on Mieti koko ajan vaikuttavuutta Vertaisviestintä on hyvä väline 2

3 Tunnista oikeat viestintäkanavat
Luvut ovat hyvä työkalu, vakuuta esim. kunta kertomalla, paljonko hanke on tuonut säästöjä Tunnista oikeat viestintäkanavat Yritä toimia ketterästi ja yrittäjämäisesti Projektipäällikkö: tartuta innostusta, tuo rohkeasti omat kasvosi ja persoonasi esiin Muista muutkin kuin hankkeen pääkohderyhmä; lähetä esim. kerran kuukaudessa tulossähköposti muille sidosryhmille Tee viestintä palveluksi 3

4 Innostunut ja kiinnostunut porukka tukee viestintää
Uusi ja kiinnostava sisältö vetää puoleensa Nämä toimivat: henkilökohtaiset tapaamiset vauhdikas, lennokas, kiinnostava, outo, luova ja VISUAALINEN 4

5 Some tuo lisäarvoa Kirjoita kiinnostavasti kohderyhmälle
Twitter ja Insta ovat toimivia, mutta myös haastavia Facebook-markkinointi on edullista, jos kohderyhmä löytyy Kirjoita kiinnostavasti kohderyhmälle Pidä auki viestintäkanava silloinkin, kun hankkeessa ”ei tapahdu mitään”, muista esim. blogitekstit Hankkeen julkaisua ei tarvitse sijoittaa loppuun Jälkimarkkinoi, vaikkei olisi rahoitusta, pidä kiinni kohderyhmistä 5

6 Kannattaako somettaa henkilö-, organisaatio- vai hankeprofiililla?
Ihmiset ovat tehokkaimpia viestijöitä, hankkeet kestävät vain vähän aikaa. Hyvä yhdistelmä on hankkeen aihetunniste ja henkilökohtainen profiili. Kannattaako somettaa henkilö-, organisaatio- vai hankeprofiililla? 6

7 Tärkein anti tulee vertais-vuorovaikutuksesta
Hankkeet ovat erilaisia, kaikki eivät kiinnosta yhtä paljon 7

8 Älä tee (ainakaan) näitä mokia
Viestintä alkaa liian myöhään → vaikea tavoittaa kohderyhmää Viestintä vaatii aikaa, mahdollisesti ostopalvelujakin, resursoi siihen riittävästi Isoissa organisaatioissa ei talon sisällä aina tunneta hankkeita Älä puhu hankejargonia puhu hankeen teemasta ja oivalluksista luovuus ja hauskuus sallittu! Älä anna (some)viestinnän hiipua; pidä kanavat auki Älä käytä viestinnässä pelkkää valtalehteä, muista paikallislehdet

9 Viestintäsuunnitelma ei saa olla liian ympäripyöreä
Yleinen, kaikille kohdistettu viestintä ei toimi lähesty kohderyhmää kohdennetusti Vältä liian pitkiä tekstejä, se on rahan ja ajan hukkaa Älä käytä vaikeita termejä Hankkeen esittely ei vetoa keskity pihviin, nosta olennainen esille! Älä järjestä seminaaria, jos muita keinoja löytyy, väkeä on vaikea saada liikkeelle 9

10 Älä tee päällekkäistä viestintää, koordinoi!
Blogin päivittäminen alkuinnostuksessa toimii, muttei jakseta jatkaa, saattaa jäädä ilmaan roikkumaan Älä tee päällekkäistä viestintää, koordinoi! Some vaatii jatkuvaa viestintää, kerran kahdessa viikossa ei riitä; löytyykö riittävästi kiinnostavaa sisältöä? 10

11 Miten viestintä tukee toiminnan jatkuvuutta?
Sitouta oma organisaatio jo hakuvaiheessa ja pidä oman talon väki viestinnällä tietoisena hankkeesta Toiminta ja tulokset eivät voi jatkua, jollei verkosto tunne Loppuseminaari ei riitä, huomioi jatkuvuuden haaste koko matkan aikana Visuaalinen ilme konkreettisena asiana edistää pysyvyyttä Organisaatiokulttuurikysymys: mitä ja miten jaetaan hankkeesta? Hankkeen toiminta pitää pystyä sitomaan henkilöstön työnkuviin jo hankkeen aikana 11

12 Mitä someen jää? 12

13 Ota koppi ajatuksista Esityksen vinkit nousivat esille keskustelussa, kun kolmisenkymmentä EAKR- ja ESR-hankkeiden toteuttajaa Länsi-Suomesta tapasivat vuoden 2017 lopulla. Tapaamisessa jaettiin hyviä käytäntöjä ja mokia sekä pohdittiin, miten viestinnällä voidaan edistää hankkeiden tulosten jatkuvuutta. Yhteisten onnistumisten ja haasteiden jakaminen viritti uutta intoa viestintään. Tehdään hyviä hankkeita ja viestintää osana niitä! 13


Lataa ppt "Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google