Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä HYTE –oppimisverkoston kansallinen foorumi 9.5.2014 Lappeenranta Teemasessioiden purku 24.2.2019 Esityksen nimi / Tekijä
Esiin nousseita kysymyksiä? Indikaattorit – mitä ne kertovat vaikuttavuudesta? 1. Indikaattoreiden käytössä vaikuttavuuden arvoinnissa on tärkeää tavoitteiden määrittely (suunta, määrä, aikaväli, konkreettisuus, näkökulma jne.) Yhteinen ymmärrys tavoitteiden määrittelyssä voi muodostua kuntalaisen näkökulmasta asiaa katsomalla. -Kuntalaisilta voi kysyä: ”Minkälainen on hyvinvoiva kuntalainen? Miten siihen päästään? Mikä sinun hyvinvointia edistäisi?” -Kuntalaiskyselyistä saatu konkreetteja ehdotuksia Lappeenrannassa (otakantaa.fi) hyvinvointia edistävistä asioista. -Johtopäätösten tueksi tarvitaan myös ”oikeaa” tietoa, vai tarvitaanko?
Esiin nousseita kysymyksiä? B) Hyvinvointikertomuksen johtopäätökset ja vaikuttavuus 1.Kuka tai ketkä tekevät hyvinvointikertomuksen johtopäätökset ja mitkä toimialat ovat tässä edustettuina? 2. Seurataanko hyvinvointikertomukseen kirjattujen tavoitteiden toteutumista? -suoritteiden, talouden seuranta vai muutos ilmiössä seuranta? -Lappeenrannassa käytössä IMS-työkalu, jossa kuvattu tavoitteet, arviointimittarit ja vastuutahot. Helpottaa tavoitteiden toteutumisen seurantaa, antaa välineen tähän. -tiedonkulusta huolehtiminen tärkeää eri toimijoiden välillä. -arvioinnissa haasteena erottaa intervention osuus muutoksessa 3. Onko hyvinvointikertomus aidosti elävä, tulevaisuuteen suuntaava asiakirja? ”HyvinvointiKERTOMUS”, onko nimi harhaanjohtava, menneeseen viittaava? -Kertomus hyvä tapa nostaa hyvinvointi tärkeäksi asiaksi talous ym. Asioiden oheen -Uusiin haasteisiin tulisi kyetä reagoimaan nopeasti, eikä jääräpäisesti toteuttaa ainoastaan hyvinvointikertomukseen määriteltyjä tavoitteita
Esiin nousseita kysymyksiä? C) Vaikuttavaa terveyserojen kaventamista – miten arvioidaan? Miten varmistetaan se, että alueellinen yhteistyöelin vaikuttaa terveyserojen kaventamiseen konkreettisesti? Kunnat päättävät itse viime kädessä omista toimistaan, mutta yhteiset tavoitteet auttaa tässä -esimerkkinä kouluttaminen LPR, koulutetaan kasvattajia olemaan parempia kasvattajia -Riittävän pienet tai sopivan kokoiset tavoitteet, monitoimijuus -Väliaikatarkastukset, joissa käydään läpi mitä on tehty. -Esim. yksinäisyys iso haaste, vaikeaa päästä käsiksi