Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKalle Laaksonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Jukka Vehviläinen, DiaLoog Tieto nuorten palveluiden tukena Nuorten elinolot -seminaari 2.11.2011 Forssa
2
Tietojärjestelmän kehittäminen nuorten palveluiden tueksi Sosiaalikehitys Oy:n hallinnoiman Rajanylittäjät-hankkeen (ESR-hanke 2011-13) yhtenä osatavoitteena on tieto- ja tilastojärjestelmien kehittäminen nuorten palveluiden suunnittelun ja toteutuksen tueksi. Tieto- ja tilastojärjestelmien kehittämistyön tavoitteena on nuorten elinoloja koskevan tiedon koordinoinnin ja hyödyntämisen mallintaminen. Tieto- ja tilastojärjestelmien kehittäminen tukee osaltaan monialaisten ohjaus- ja palveluverkostojen työtä sekä myös muita uuden nuorisolain tavoitteita (mm. etsivä työ). DiaLoogin tekemä kartoitustyö (esim. valtakunnallisten tilastot ja indikaattorit) Toimialoittain ja kunnittain/alueittain jäsentyvien verkostojen hyödyntäminen informantteina (verkkohaastattelut, vierailut, keskustelut) Kehittämispäivät ja työryhmätyö Sosiaalikehityksen seminaareissa Kehittämistyötä tehdään syksyn 2011 ja kevään 2012 aikana. Lisätietoja tästä kehittämishankkeesta saa DiaLoogista (jukka.vehvilainen@dialoog.fi, puh: 040-542 7009)
3
Nuorten elinoloja koskevan seurantatiedon koordinointi ja hyödyntäminen Valtakunnallisen ja paikallisen tason haasteet - kokonaiskuva ja koordinoitu tuottaminen - tietotarpeiden selvittäminen - yhteistyön organisointi - rahoitus - laaja kuuleminen ja konsensus - indikaattoreiden valinta, ”muuttuvat” ja ”vakiintuneet” - lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma 2012-15 tiedonkeruun raamittajana
4
Seurantatiedon teemoja Peruskoulun päättäneiden nuorten sijoittuminen ja henkilöseuranta Nuorten subjektiivinen hyvinvointi ja palvelutarpeet Kehittävä arviointi ja seuranta Taloudellisen ja määrällisen arvioinnin mallit Seurantatiedon hyödyllisyyden ja vaikuttavuuden seuranta (”tieto palveluna”)
5
Tiedon laatupolitiikka – eli tiedon organisoinnin haasteet Kohdistaminen - tietotarpeiden määrittely - tiedonkäyttäjien ja –tuottajien kuuleminen Toteuttaminen - tiedonkeruun organisointi Tulkinta - tiedon ja ”totuuden” erilaiset määrittelyt - seurantatiedon demokraattinen ja avoin käsittely
6
Tietotarpeiden jäsennys Millaista tietoa tarvitaan? Miksi tietoa tarvitaan? Tarvitaan SEURANTAINDIKAATTOREITA, jotka… Havainnoivat, kuvaavat ja hälyttävät Käynnistävät keskustelua ja lisäselvityksiä Ennakoivat tulevaa Auttavat ennaltaehkäisyssä ja kehittämisessä Ohjaavat Tarvitaan TAVOITTEITA ja TOIMENPITEITÄ, jotta… Osataan valita mielekkäät indikaattorit Tiedolla olisi merkitystä
7
Indikaattoreiden yhteys nuorten palveluiden kehittämiseen Esimerkkinä vaikka kouluterveyskyselyn havainto: ” Tupakoi päivittäin, % 8. ja 9. luokan oppilaista” (osuus hälyttävässä nousussa) Mikä voisi olla havainnon hyödyllisyys? Seuraa osaltaan lasten ja nuorten hyvinvointiohjelmaan kirjatun ”päihteettömän kasvuympäristön” nykytilaa Antaa tietoa peruskoulun terveyskasvatuksen tueksi Johtaa miettimään ilmiön syitä ja taustoja (ennaltaehkäisy) Herättää keskustelua vaikutuksista (ennakointi) Otetaan esille nuorten kanssa käytävissä keskusteluissa Indikaattorin hyödyllisyys syntyy siitä, että se tukee hyvin monen tavoitteen ja tarpeen seurantaa ja kehittämistä ”TIETO KERTOO MEILLE SITÄ ENEMMÄN, MITÄ ENEMMÄN SE KERTOO SIITÄ MITÄ HALUAMME TIETÄÄ”
8
Oikeuksien ja velvollisuuksien ristiriidat henkilöseurannassa Nuorisolain velvoitteet Oikeus saada opetuksen järjestämiseksi välttämättömät tiedot (oppilas- ja opiskelijahuollon lainsäädännön yhtenäistäminen) Tietosuojalain rajoitteet Viranomaisella velvollisuus tarjota palvelua, mutta nuorella oikeus olla ottamatta sitä vastaan Nuori tiedon kohteena: sijainnin ja ”olotilan” jatkuva valvonta Nuori tiedon lähteenä: oikeuksien toteutumisen ja palveluiden laadun valvonta Seurannan moraalinen paradoksi: ”sijainnin ja olotilan tietäminen (orwellmaisuus) on välttämätön ehto oikeuksien toteutumiselle”?
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.