Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja 1. 11.9.2015 klo 9-12.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja 1. 11.9.2015 klo 9-12."— Esityksen transkriptio:

1 FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja 1. 11.9.2015 klo 9-12

2 AGENDA ›Palvelun tavoitteet ja mittarit0,5 h ›Analyysi nykytilanteesta0,5 h Käytettävyysanalyysi ja havainnot käyttäjähaastatteluista ›Käyttäjäryhmät ja käyttäjäpersoonat1 h ›Asiointipolut 1 h

3 TYÖSKENTELYTAVOISTA ›Aikaa on rajallisesti ja puhuttavaa on paljon - etsitään keskeiset asiat ja keskitytään niihin. ›Ei juututa tarpeettomiin yksityiskohtiin. ›Asiat tulee linjata ja päättää tarpeeksi konkreettisella tasolla, jotta haluttu tavoitetila kyetään hahmottamaan. ›Ollaan epävirallisia, mutta asiallisia. ›Kysytään tarkennusta, keskeytetään tarpeen mukaan jne. ›Tieto on teillä – nyt se pitää saada esiin. ›Kerro se, mitä ajattelet. Älä kerro sitä, mitä luulet meidän haluavan kuulla. ›Päivän aikana kirjaamme muistiinpanot työpajasta ja lähetämme ne kommentoitavaksi työpajamuistion muodossa.

4 JOKAINEN IDEA ON YHTÄ ARVOKAS Älä unohda pitää hauskaa!

5 PALVELUN TAVOITTEET JA MITTARIT Mittaaminen palvelukehityksen avuksi

6 PALVELUN TAVOITTEIDEN KIRKASTAMINEN Aloituspalaverista kirjatut tavoitteet palvelulle: ›“Facelift”: nykyisistä toiminnallisuuksista parempi käyttökokemus ›Aikaa kestävä käyttöliittymä ›Helpompi ylläpito Ennakkotehtävä: Onko näiden lisäksi muita tavoitteita, mitä palvelun tulisi saavuttaa? ›Miksi palvelu on olemassa? Mitä palvelun tulee tarjota? ›Kirjoitetaan post-it –lapuille palvelun tavoitteita, yksi tavoite per lappu

7 MITTARIT PALVELULLE Palvelukehityksen tueksi on hyvä asettaa mittareita, joiden avulla onnistumista voidaan seurata. Jokaista palvelulle suunniteltua tavoitetta tulisi pystyä mittaamaan. Ennakkotehtävä: Mieti, miten voimme mitata tavoitteiden täyttymistä ›Kirjoitetaan post-it –lapuille mittareita, yksi mittari per lappu ›Esimerkiksi: Tavoite: Parempi käyttökokemus Mittari: Käyttökokemustutkimus nyt ja puolen vuoden kuluttua

8 NYKYTILA-ANALYYSI Käytettävyysanalyysi + opit käyttäjähaastatteluista

9 KITEYTYS NYKYTILASTA Tähän täydennetään käytettävyysanalyysin tulokset sekä kiteytetään palvelun nykytila saadun ennakomateriaalin avulla. Nämä käydään yhdessä keskustellen läpi työpajassa.

10 KÄYTTÄJÄHAASTATTELUISTA OPITTUA Tähän täydennetään käyttäjähaastattelujen tulokset, jotka käydään yhdessä keskustellen läpi työpajassa.

11 KÄYTTÄJÄRYHMÄT JA KÄYTTÄJÄPERSOONAT Fokus loppukäyttäjien tarpeissa

12 ASIAKASPROFIILIT

13 KÄYTTÄJÄRYHMÄT Kerrataan yhdessä nopeasti läpi edellisellä sivulla kuvatut asiakasprofiilit ja mitä ryhmiä näistä priorisoidaan palvelua konseptoitaessa. Ennakkotehtävä: Mieti mistä ryhmistä tehdään käyttäjäpersoonat suunnittelun avuksi.

14 MIKÄ ON KÄYTTÄJÄPERSOONA JA MIKSI NIITÄ KÄYTETÄÄN? ›Fineli-palvelun keskeisten kohderyhmien tarpeita, motiiveja ja käyttötilanteita kartoitetaan syvällisemmin käyttäjäpersoonien kautta. ›Käyttäjäpersoonat ovat esimerkkejä kuvitteellisista käyttäjistä, jotka ovat tavalla tai toisella tekemisissä palvelun kanssa. Persoona on yksittäinen esimerkki, todellisen kaltainen persoona, käyttäjäroolin edustajasta. ›Käyttäjäpersoonat auttavat herättämään loppukäyttäjät ”eloon” verkkopalveluiden suunnittelijoiden ja toteuttajien mielissä, sekä auttavat näin yhteisen näkökulman luomisessa. Näin myös syntyy selkeämpi mielikuva siitä, minkälaisille käyttäjille palvelua tehdään. ›Käyttäjäpersoonien kautta kyetään myös analysoimaan, kuinka palvelu vastaa käyttäjien tarpeisiin ja käyttötilanteisiin. ›Käyttäjäpersoonat ovat työkalu palvelun suunnittelijoille ›Suunnittelijoilla on taipumus ajatella itseään käyttäjänä, vaikka usein palvelua ei suunnitella itselle. Sivustolle voi tulla myös henkilö, jolla on erilainen näkökulma yrityksesi tarjontaan tai vähintäänkin hän on erilainen verkkopalveluiden käyttäjänä eli erilainen käyttäjäpersoona kuin sivuston suunnittelija. ›Auttaa tekemään paremmin perusteltuja suunnittelupäätöksiä ja auttaa priorisoimaan kehityskohteit

15 KÄYTTÄJÄPERSOONIEN LUOMINEN ›Täytetään yhdessä A3-kokoisiin pohjiin seuraavalla kalvolla esitetyt asiat, yksi käyttäjäpersoona per paperi.

16 NIMI: Täytetään TITTELI: Täytetään KOKEMUS SÄHKÖISISTÄ PALVELUISTA: PALVELUN KÄYTÖN TIHEYS: TAVOITETILA: ASIAKASPALVELUN TARVE: MITEN JA MIKSI KÄYTTÄÄ PALVELUA?MITÄ HAASTEITA KOHTAA PALVELUSSA? YLEISIN KÄYTTÖTAPAUS KÄYTTÄJÄPERSOONA Täytetään Lyhyt kuvaus siitä, miten ja miksi käyttää palvelua työssään Lyhytvkuvaus suurimmista haasteista työssä ja palvelun käytössä Kuvataan palvelun käytöstä yleisin käyttötapaus

17 ASIOINTIPOLUT

18 Ennakkotehtävä: Mieti käyttäjien tavoitteita, mitä tulevat verkkopalveluun tekemään. ›Esimerkki: “Personal trainer laskee asiakkaansa päivittäisen kalorimäärän” jne. ›Ideoidaan yhdessä lisää käyttötapauksia ja kerätään post-it –lapuille. Priorisoidaan tärkeimmät käyttötapaukset. ›Täytetään yhdessä asiointipolut seuraavalta sivulta löytyvään A3-pohjaan

19 KÄYTTÖTAPAUS:TAVOITE & EXIT POINT: TAPAHTUMAT ASIOINTIPOLULLA: Kriittiset pisteet asiointipolulla Mahdollisuudet tarjota erinomainen palvelukokemus !

20


Lataa ppt "FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja 1. 11.9.2015 klo 9-12."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google