Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla"— Esityksen transkriptio:

1 Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Heli Hätönen

2 Kuntien hyvinvointikertomustyö
Tavoitteen asettelu: Selite: Käsittää strategia- ja ohjelmatyön sekä poliittisen sitoutumisen vahvistamisen. Edellytyksenä on ongelman tunnistaminen. Säädös: Kunnan on strategisessa suunnittelussa asetettava paikallisiin olosuhteisiin ja tarpeisiin perustuvat terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet, määriteltävä niitä tukevat toimenpiteet ja käytettävä näiden perustana kuntakohtaisia hyvinvointi- ja terveysosoittimia. (THL12§) Tieto, seuranta ja arviointi: Seurantatietoa käytetään väestön hyvinvoinnin ja terveyden kehityksestä hälyttävien ilmiöiden tunnistamiseksi. Raportointi vuosittain valtuustolle. (THL 12§) Laaja hyvinvointikertomus kerran valtuustokaudessa. Nimettävä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuutaho. Yhteistyö: Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen edellyttää hallinnon alojen yhteistyö. Lisäksi yhteistyörakenteita tarvitaan toiminnan eri tasoilla johto, toiminnan käynnistäminen ja koordinointi. Laaja-alainen yhteistyö lisää ymmärrystä ongelmasta ja mahdollistaa uusien keinojen innovoinnin. Kunnan on tehtävä yhteistyötä muiden kunnassa toimivien julkisten tahojen sekä yksityisten yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa. (THL 12§) Tiedosta toimintaan: Toimenpiteiden tulisi perustua tietoon niiden vaikutuksista ja vaikuttavuudesta. Alue- ja kuntatasolla päätetään mihin toimintaan kohdennetaan, mitä konkreettisesti pitää tehdä ja miten. Kunnan ja sairaanhoitopiirien kuntayhtymän on päätöksenteon ja ratkaisujen valmistelussa arvioitava ja otettava huomioon tehtävien ja ratkaisujen vaikutukset väestön terveyteen ja sosiaaliseen hyvinvointiin (THL11§) Etunimi Sukunimi

3 Hyvinvointikertomustyön kehittäminen
Laadulliset indikaattorit: Tietoperusta, johon HVKn tavoitteet perustuvat: indikaattoritieto ja –lähteet (montako indikaattoria, onko kaikista ikäryhmistä, onko erityisryhmiä huomioitu, miten hyvinvointieronäkökulma) kokemuksellinen tieto kuntalaisilta tai esim. työntekijöiltä; asiakirjat perustuvatko tavoitteet em. tietopohjaan (varmistetaan miten voidaan arvioida)? ovatko tavoitteet yhteydessä kunnan talous- ja toimintasuunnitelmaan? onko hyvinvointikertomus-prosessi yhteydessä kunnan vuosikelloon? onko HVK valmistunut? onko sähköinen? onko HVK valtuuston hyväksymä? missä kaikkialla HVK on käsitelty? onko hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vastuutaho määritelty kenelle kuuluu päävastuu hyvinvointikertomuksen päivittämisestä ja seurannasta ja raportoinnista valtuustolle vuosittain kuinka paljon kunnan päätöksenteossa käytetään EVAa? Poikkihallinnollisuus onko HVK toteutettu poikkihallinnollisesti (tekijä, tukiryhmä, ohjausryhmä)? onko poikkihallinnollisuuden toteutuminen varmistettu kunnan hyvinvoinnin edistämisen rakenteissa ja toimissa (yhdyshlö/koordinaattori, hyvinvointiryhmä)? ovatko järjestöt ym. yhteistyökumppanit olleet mukana HVK prosessissa (osallisuus HVK-prosessissa, roolin näkyminen toimenpiteissä)? ovatko kuntalaiset osallistuneet HVK-prosessiin? onko alueellista yhteistyötä? vastaavatko HVKn toimenpide-ehdotukset kunnassa vallitsevaan tilanteeseen? miten paljon EVAa hyödynnetty toimenpiteitä valittaessa? onko” hyviä käytäntöjä” valittu? (onko hyödynnetty kansallisia ohjelmia ja niissä suositeltuja käytäntöjä?) Etunimi Sukunimi

4 Alueellisen hyvinvointikertomuksen toimintaympäristö
Reunaehdot: Kansallinen ohjaus Alueellinen hyvinvointikertomustyö Käyttö: Järjestämis-päätös Ohjaus: Sote-tuotantovastuinen ky:n (ja muiden alueellisten toimijoiden toiminta) Koulutus-tarpeet Kansallisten ohjelmien seuranta Sote-aluetoimijat Alueelliset toimijat eri sektoreilla Kuntien edustajat Hyvinvoinnin tila alueellinen näkökulma: 1) koonti kuntien hyvinvointikertomusten pohjalta Hyvinvoinnin tila ja toteutetut toimenpiteet alueellinen näkökulma: 2) tunnistetaan alue-erot, väestöryhmäerot, kokemustieto, jne. Kunnan 1 Hyvinvointi-kertomus Kunnan 2 Hyvinvointi-kertomus Kunnan 3 Hyvinvointi-kertomus Kunnan 60 Hyvinvointi-kertomus

5 Alueellinen yhteistyö - kunnan näkökulma
KUNTA 1 muut: Järjestöt, yritykset ym. TUOTTAMIS-VASTUINEN KY Hyte koordinaattori Tiedontuotanto Yhteistyö kunnan toimijoiden kanssa Asiantuntijatuki Kunnanvaltuusto Raportointi Kunnan jory/kj Hyten vastuutaho Talousarvio Hyten tavoitteet ja toimenpiteet Hyte koordinaattori SIV LIIK YMP TEK X..n Kunnan hyvinvointiryhmä Laajan hv-kertomuksen laatiminen (joka 4. vuosi) Hv & terveyden vuosittainen raportointi Hyte suunnittelu, toimeenpano, arviointi Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi (IVA) Rakenteet oma väri – ryhmä + koordinaattori Tehtävät oma väri – hv kertomus eva jne Hyte-koordinaattori Alueellinen hyvinvointikertomus SOTE ALUE Kansallisten hyte ohjelmien toimeenpano Hyte koulutus Hyte tutkimus- ja kehittämishankkeet TedBM

6 Jatkoon pohdittavaksi
Rakenteet eivät yksin riitä - mikä turvaa yhteistyön toimivuuden? Yhteistyön sisällöt? Mitä tukea kunnat kaipaavat HYTE-työhön? Miten varmistetaan riittävä tietopohja päätöksenteon taustalla? Mikä on alueellisen yhteistyön lisäarvo?


Lataa ppt "Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google