Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena Aloitustilaisuus11.9.2014 Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus –yksikön päällikkö, opetusneuvos
Ammatillisen koulutuksen valtionavustusten tavoitteet ja periaatteet Tukevat kansallisen koulutuspolitiikan ja tulossopimuksen toimeenpanoa sekä koulutuksen järjestäjien tarpeiden ja valtakunnallisten tavoitteiden yhteensovittamista. Tavoitteena on saada aikaan pysyviä toiminnallisia ja/tai rakenteellisia muutoksia ja parannuksia. Toiminnassa suositaan laajoja, kokoavia ja verkostomaisia hankkeita. Syntyvien tuotosten laatuun ja levittämiseen kiinnitetään huomiota. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus Laadulliset ja määrälliset tavoitteet Toimeenpano toteuttamisohjelmina hankeryhmittäin
Ammatillinen peruskoulutuksen ajankohtaiset muutokset Toimintaympäristön ja ohjausjärjestelmien muutokset Koulutuksen järjestäjäverkon kehittäminen ja koulutustarjonta – työryhmän linjaukset ja päätökset –voimaan 1.1.2017 Rahoitusjärjestelmän uudistaminen – HE –tulossa lausunnolle –säädökset voimaan 1.1.2015?, rahoitussäädökset 2017 käytössä – taloustilanne ja leikkaukset Tutkintojärjestelmän ja perusteiden muutokset / eperusteet - säädökset, tutkinnon perusteet ja muut määräykset 2014 - voimaan 1.8.2015 Muutokset hakijoissa ja opiskelijoissa Koulutustakuu ja syrjäytymisen ehkäisy 2013-hankkeet, vakiinnuttaminen 2017 Hakuvelvollisuus/ oikeus koulutuspaikkaan tai vastaavaan – ei oppivelvollisuuus Opiskelijavalintaperusteiden ja -järjestelmän muutokset voimaan 2013, tarkistuksia 2014? Valmentavien koulutusten asemointi ja kehittäminen –säädökset/ koulutusten perusteet 2014, voimaan 1.8.2015
Ammatillisen koulutuksen kehittämisen ajankohtaisia tavoitteita Ammatillisen peruskoulutuksen saavutettavuuden ja läpäisyn parantaminen ja koulutustakuu Erilaisten lähtökohtien tasaaminen – perusopetus -valmentavien koulutusten asemointi ja kehittäminen Joustavuus, kansainvälisyys-yksilöllisten opinto- ja tutkinnon suorittamispolkujen rakentaminen - eops /ehops Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus, joustavuus, reagoivuus - tutkintojärjestelmän, perusteiden ja koulutuksen järjestäjien toiminnan lähtökohdaksi Työvaltaisen koulutuksen ja oppisopimuskoulutuksen vahvistaminen – erilaiset nuoret ja työmarkkinat Oppimisympäristöjen monipuolistaminen, opiskelijoiden hyvinvointi ja koulutuksen laatu
Ammatillisen koulutuksen kehittämisen kokonaisuus Tutkintojärjestelmän ja perusteiden kehittäminen ja e-perusteet opiskelijavalinnan muutokset Joustavien opinto- ja tutkinnon suorittamispolkujen rakentaminen Valmentavat koulutukset Työvaltainen koulutus, oppisopimus, monipuoliset oppimisympäristöt – Koulutuksen järjestäjäverkon kehittäminen Rahoitusjärjestelmän ja opintotukijärjestelmän kehittäminen Opiskelijoiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen ja moniammatillinen ohjaus – ohjauspalvelut ja opiskelijahuolto Ammatillisen peruskoulutuksen saavutettavuuden ja läpäisyn parantaminen – Ammattiosaajia – työelämään Yleissivistys Jatko-opintovalmiudet Laadukas ja tehokas toiminta – Laatustrategian toimeenpano
Tutkintojärjestelmän kehittämisen tahtotila (TUTKE 2) – HE 20.3.2014 joustavuus valinnaisuus yksilölliset opinto- ja tutkintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen osaamis-perusteisuus työelämä-lähtöisyys reagointikyky selkeys johdon-mukaisuus hahmottuminen kokonaisuutena
Osaamisperusteisuus ja TUTKE2 Osaamisperusteisuus todeksi – osaaminen keskiöön -mitä muutoksia tuo? Osaamisperusteisuus ja TUTKE2 Säädökset ja muut ohjausjärjestelmät Koulutuksen järjestäjä / toiminnan ohjaus –Strateginen taso/ operationaalinen taso Tutkinto -osaamiskokonaisuus Tutkinnon perusteet Muut määräykset Koulutuksen järjestäjän ops Osaamisala -käsite Oppimis-opetus-, ohjaus- ja arviointi prosessit Tutkinnon muodostuminen osaamisperusta/ yhteinen/valinnaisuus Osaamispisteet tutkintojen ja tutkinnon osien mitoituksena Ohjaus, opetus, työssäoppiminen - osaamisen hankinta Tutkinnon tavoitteet – osaaminen ja ammattitaito Osaamisperusteiset tutkinnon osat, ammattitaitovaatimukset ja arviointi Osaamisen arviointi toimintakokonai-suuksien hallinta
Tutkintojärjestelmän ja perustutkinnon perusteiden laadukas toimeenpano ajankohtaista Toimeenpanon laatu varmistettava hyvällä valmistautumisella Tarvitaan sekä ajattelutavan muutosta että toimintaprosessien ja toiminnan muutosta, jotta mm. osaamisperusteisuus, joustavat opintopolut jne toteutuvat On varmistettava, etteivät myöskään muut ohjausjärjestelmien muutokset pääse vaikuttamaan opiskelijoiden saavuttaman ammattitaidon laatua – se on kohtalokasta sekä opiskelijoiden työllistymisen että työelämän kannalta
Opetushallituksen määräysten aikataulu Lait ja asetukset tulossa 9/2014 ja sen jälkeen OPH voi antaa niihin perustuvat omat määräykset OPH:n määräykset olleet jo lausunnolla ja niiden perusteella tehty tarkistuksia ja muutoksia ja valmius antaa määräykset on Jos em. aikataulu pitää OPH antaa perustutkintojen perusteet (52) ja muut määräykset (5) 10/2014, jotta koulutuksen järjestäjät voivat jatkaa toimeenpanon valmistelua määräykset huomioon ottaen. Toimeenpano 1.8.2015 ( koskee kaikkia opiskelijoita
Tutkinnon perusteiden ja muiden määräysten muutokset voimaan 1.8.2015 voimaan tulevat perustutkintojen perusteiden tutkintokohtaiset määräykset 52 ammatillisesta perustutkinnosta (TUTKE 2-linjausten mukaiset ja muut vain välttämättömät muutokset) 1.8.2015 voimaan tulevat Opetushallituksen toimivaltaan kuuluvat muut määräykset (5kpl) 1.8.2015 voimaan tulevat ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen perusteet sekä itsenäiseen elämään ja työhön valmentavan koulutuksen perusteet 16.1.2019
Erillisistä hankkeista – osaksi perustoimintaa Hankkeissa kehitettyjen toimien ja ammatillisen peruskoulutuksen kehittämistoimien muodostettava kokonaisuus – valtionavustushankkeet eivät saa jäädä erilliseksi Hanketoiminnasta pysyvään toimintaan – johdon ja koko henkilöstön yhteinen tehtävä Koulutuspoliittiset linjaukset ja päätökset – koulutuksen järjestäjien strategiset valinnat ja kaikkien toimijoiden toiminta tukemaan onnistumista koulutustehtävässä ja laajemmin ammatillisen koulutuksen yhteiskunnallisessa tehtävässä
Valtionavustukset ovat keskeinen osa koulutuspoliittisten tavoitteiden toimeenpanoa Koulutuksen järjestäjien tasolla eri hankeryhmien valtionavustuksilla tuettu kehittämistoiminta tärkeä saada tukemaan perustoimintaa ja uudistusten toimeenpanoa Miten koulutuksen järjestäjittäin ja koulutuksen järjestäjät yhdessä voivat varmistaa toiminnan uudistumisen ja uudistusten pysyvyyden
Valtionavustukset kehittämisen välineenä Vuonna 2014 - 12 157 000 euroa Työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen kehittäminen Joustavien opintopolkujen kehittäminen Opiskelijan / tutkinnon suorittajan hyvinvointi Työpaikalla tapahtuva oppiminen ja ammattiosaamisen näytöt 1 500 000 euroa jatkohaku syksyllä Ammatillisen koulutuksen kansainvälistyminen 1000 000 euroa Opiskelijahuoltolain toimeenpanon tuki 600 000 euroa Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeet 1000 000 euroa jatkohaku syksyllä Maahanmuuttajien ammatillisen peruskoulutuksen kehittäminen 300 000 euroa Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen 4 000 000 euroa haku syksyllä Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen 961 000 euroa Osaamisperusteisten tutkinnon perusteiden toimeenpano 700 000 euroa Svenskspråkig yrkesutbildning 200 000 euroa Uudistettujen valintaperusteiden toimeenpanon tuki 250 000 euroa jatkohaku syksyllä Laatustrategian toimeenpanon tuki 1 000 000 euroa haku syksyllä Alkuperäiskarjan hoidon tuki kahdelle opetusmaatilalle 96 000 euroa Uudet valmentavat koulutukset 250 000 euroa haku syksyllä Urheilijoiden ammatillisen peruskoulutuksen järjestäminen 300 000 euroa haku syksyllä 4 661 000 euroa 2 896 000 4 600 000 euroa Tukea ajankohtaisiin ammatillisen koulutuksen kehittämiskohteisiin
KIITOS