Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Valtionavustukset 2013 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustukset ammatillisen peruskoulutuksen kehittämiseen vuonna 2013 Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus.
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
AMMATTIKOULUTUKSEN KEHITTÄMIEN –YKSIKKÖ (AmKe)
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
KOULUTUSTAKUU.
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Opso ry kevätseminaari Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
VALTIONAVUSTUSHANKKEIDEN ALOITUSTILAISUUS - Hankeryhmä: joustavien ja yksilöllisten opinto- ja tutkintopolkujen rakentamisen tuki Ulla Aunola.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Ajankohtaista ammatillisessa peruskoulutuksessa
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2015 Ryhmä 3 Virtuaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
EHops-palvelu kansallisessa viitekehyksessä Diasarjan tuottanut Jukka Söderdahl Winnova.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
VALMA MUUTOSTEN TUULISSA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Ammatillisen koulutuksen tarpeellisuus Lapissa Johtaja Mika Tammilehto Koulutuspolitiikan osasto Ammatillisen koulutuksen vastuualue
VALMA ja TELMA – kenelle ja miten?. Taustaksi toisen asteen tutkinto edellytys jatko-opinnoille ja/tai siirtymiselle työelämään – tavoite, että kaikki.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Valtionavustukset 2013 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Hyvinvoinnin edistäminen ammatillisessa koulutuksessa Tampere 27. 4
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittäminen Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma opetusneuvos Seija Rasku
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Ammatillisen koulutuksen reformi
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Sirkka-Liisa Kärki Yksikön päällikkö, opetusneuvos
Säädöksistä arjen toiminnaksi
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Esityksen transkriptio:

Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena Aloitustilaisuus11.9.2014 Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus –yksikön päällikkö, opetusneuvos

Ammatillisen koulutuksen valtionavustusten tavoitteet ja periaatteet Tukevat kansallisen koulutuspolitiikan ja tulossopimuksen toimeenpanoa sekä koulutuksen järjestäjien tarpeiden ja valtakunnallisten tavoitteiden yhteensovittamista. Tavoitteena on saada aikaan pysyviä toiminnallisia ja/tai rakenteellisia muutoksia ja parannuksia. Toiminnassa suositaan laajoja, kokoavia ja verkostomaisia hankkeita. Syntyvien tuotosten laatuun ja levittämiseen kiinnitetään huomiota. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus Laadulliset ja määrälliset tavoitteet Toimeenpano toteuttamisohjelmina hankeryhmittäin

Ammatillinen peruskoulutuksen ajankohtaiset muutokset Toimintaympäristön ja ohjausjärjestelmien muutokset Koulutuksen järjestäjäverkon kehittäminen ja koulutustarjonta – työryhmän linjaukset ja päätökset –voimaan 1.1.2017 Rahoitusjärjestelmän uudistaminen – HE –tulossa lausunnolle –säädökset voimaan 1.1.2015?, rahoitussäädökset 2017 käytössä – taloustilanne ja leikkaukset Tutkintojärjestelmän ja perusteiden muutokset / eperusteet - säädökset, tutkinnon perusteet ja muut määräykset 2014 - voimaan 1.8.2015 Muutokset hakijoissa ja opiskelijoissa Koulutustakuu ja syrjäytymisen ehkäisy 2013-hankkeet, vakiinnuttaminen 2017 Hakuvelvollisuus/ oikeus koulutuspaikkaan tai vastaavaan – ei oppivelvollisuuus Opiskelijavalintaperusteiden ja -järjestelmän muutokset voimaan 2013, tarkistuksia 2014? Valmentavien koulutusten asemointi ja kehittäminen –säädökset/ koulutusten perusteet 2014, voimaan 1.8.2015

Ammatillisen koulutuksen kehittämisen ajankohtaisia tavoitteita Ammatillisen peruskoulutuksen saavutettavuuden ja läpäisyn parantaminen ja koulutustakuu Erilaisten lähtökohtien tasaaminen – perusopetus -valmentavien koulutusten asemointi ja kehittäminen Joustavuus, kansainvälisyys-yksilöllisten opinto- ja tutkinnon suorittamispolkujen rakentaminen - eops /ehops Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus, joustavuus, reagoivuus - tutkintojärjestelmän, perusteiden ja koulutuksen järjestäjien toiminnan lähtökohdaksi Työvaltaisen koulutuksen ja oppisopimuskoulutuksen vahvistaminen – erilaiset nuoret ja työmarkkinat Oppimisympäristöjen monipuolistaminen, opiskelijoiden hyvinvointi ja koulutuksen laatu

Ammatillisen koulutuksen kehittämisen kokonaisuus Tutkintojärjestelmän ja perusteiden kehittäminen ja e-perusteet opiskelijavalinnan muutokset Joustavien opinto- ja tutkinnon suorittamispolkujen rakentaminen Valmentavat koulutukset Työvaltainen koulutus, oppisopimus, monipuoliset oppimisympäristöt – Koulutuksen järjestäjäverkon kehittäminen Rahoitusjärjestelmän ja opintotukijärjestelmän kehittäminen Opiskelijoiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen ja moniammatillinen ohjaus – ohjauspalvelut ja opiskelijahuolto Ammatillisen peruskoulutuksen saavutettavuuden ja läpäisyn parantaminen – Ammattiosaajia – työelämään Yleissivistys Jatko-opintovalmiudet Laadukas ja tehokas toiminta – Laatustrategian toimeenpano

Tutkintojärjestelmän kehittämisen tahtotila (TUTKE 2) – HE 20.3.2014 joustavuus valinnaisuus yksilölliset opinto- ja tutkintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen osaamis-perusteisuus työelämä-lähtöisyys reagointikyky selkeys johdon-mukaisuus hahmottuminen kokonaisuutena

Osaamisperusteisuus ja TUTKE2 Osaamisperusteisuus todeksi – osaaminen keskiöön -mitä muutoksia tuo? Osaamisperusteisuus ja TUTKE2 Säädökset ja muut ohjausjärjestelmät Koulutuksen järjestäjä / toiminnan ohjaus –Strateginen taso/ operationaalinen taso Tutkinto -osaamiskokonaisuus Tutkinnon perusteet Muut määräykset Koulutuksen järjestäjän ops Osaamisala -käsite Oppimis-opetus-, ohjaus- ja arviointi prosessit Tutkinnon muodostuminen osaamisperusta/ yhteinen/valinnaisuus Osaamispisteet tutkintojen ja tutkinnon osien mitoituksena Ohjaus, opetus, työssäoppiminen - osaamisen hankinta Tutkinnon tavoitteet – osaaminen ja ammattitaito Osaamisperusteiset tutkinnon osat, ammattitaitovaatimukset ja arviointi Osaamisen arviointi toimintakokonai-suuksien hallinta

Tutkintojärjestelmän ja perustutkinnon perusteiden laadukas toimeenpano ajankohtaista Toimeenpanon laatu varmistettava hyvällä valmistautumisella Tarvitaan sekä ajattelutavan muutosta että toimintaprosessien ja toiminnan muutosta, jotta mm. osaamisperusteisuus, joustavat opintopolut jne toteutuvat On varmistettava, etteivät myöskään muut ohjausjärjestelmien muutokset pääse vaikuttamaan opiskelijoiden saavuttaman ammattitaidon laatua – se on kohtalokasta sekä opiskelijoiden työllistymisen että työelämän kannalta

Opetushallituksen määräysten aikataulu Lait ja asetukset tulossa 9/2014 ja sen jälkeen OPH voi antaa niihin perustuvat omat määräykset OPH:n määräykset olleet jo lausunnolla ja niiden perusteella tehty tarkistuksia ja muutoksia ja valmius antaa määräykset on Jos em. aikataulu pitää OPH antaa perustutkintojen perusteet (52) ja muut määräykset (5) 10/2014, jotta koulutuksen järjestäjät voivat jatkaa toimeenpanon valmistelua määräykset huomioon ottaen. Toimeenpano 1.8.2015 ( koskee kaikkia opiskelijoita

Tutkinnon perusteiden ja muiden määräysten muutokset voimaan 1.8.2015 voimaan tulevat perustutkintojen perusteiden tutkintokohtaiset määräykset 52 ammatillisesta perustutkinnosta (TUTKE 2-linjausten mukaiset ja muut vain välttämättömät muutokset) 1.8.2015 voimaan tulevat Opetushallituksen toimivaltaan kuuluvat muut määräykset (5kpl) 1.8.2015 voimaan tulevat ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen perusteet sekä itsenäiseen elämään ja työhön valmentavan koulutuksen perusteet 16.1.2019

Erillisistä hankkeista – osaksi perustoimintaa Hankkeissa kehitettyjen toimien ja ammatillisen peruskoulutuksen kehittämistoimien muodostettava kokonaisuus – valtionavustushankkeet eivät saa jäädä erilliseksi Hanketoiminnasta pysyvään toimintaan – johdon ja koko henkilöstön yhteinen tehtävä Koulutuspoliittiset linjaukset ja päätökset – koulutuksen järjestäjien strategiset valinnat ja kaikkien toimijoiden toiminta tukemaan onnistumista koulutustehtävässä ja laajemmin ammatillisen koulutuksen yhteiskunnallisessa tehtävässä

Valtionavustukset ovat keskeinen osa koulutuspoliittisten tavoitteiden toimeenpanoa Koulutuksen järjestäjien tasolla eri hankeryhmien valtionavustuksilla tuettu kehittämistoiminta tärkeä saada tukemaan perustoimintaa ja uudistusten toimeenpanoa Miten koulutuksen järjestäjittäin ja koulutuksen järjestäjät yhdessä voivat varmistaa toiminnan uudistumisen ja uudistusten pysyvyyden

Valtionavustukset kehittämisen välineenä Vuonna 2014 - 12 157 000 euroa Työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen kehittäminen Joustavien opintopolkujen kehittäminen Opiskelijan / tutkinnon suorittajan hyvinvointi Työpaikalla tapahtuva oppiminen ja ammattiosaamisen näytöt 1 500 000 euroa jatkohaku syksyllä Ammatillisen koulutuksen kansainvälistyminen 1000 000 euroa Opiskelijahuoltolain toimeenpanon tuki 600 000 euroa Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeet 1000 000 euroa jatkohaku syksyllä Maahanmuuttajien ammatillisen peruskoulutuksen kehittäminen 300 000 euroa Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen 4 000 000 euroa haku syksyllä Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen 961 000 euroa Osaamisperusteisten tutkinnon perusteiden toimeenpano 700 000 euroa   Svenskspråkig yrkesutbildning 200 000 euroa Uudistettujen valintaperusteiden toimeenpanon tuki 250 000 euroa jatkohaku syksyllä Laatustrategian toimeenpanon tuki 1 000 000 euroa haku syksyllä Alkuperäiskarjan hoidon tuki kahdelle opetusmaatilalle 96 000 euroa Uudet valmentavat koulutukset 250 000 euroa haku syksyllä Urheilijoiden ammatillisen peruskoulutuksen järjestäminen 300 000 euroa haku syksyllä 4 661 000 euroa 2 896 000 4 600 000 euroa Tukea ajankohtaisiin ammatillisen koulutuksen kehittämiskohteisiin

KIITOS