Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ammatillisen koulutuksen tarpeellisuus Lapissa Johtaja Mika Tammilehto Koulutuspolitiikan osasto Ammatillisen koulutuksen vastuualue 21.2.2013.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ammatillisen koulutuksen tarpeellisuus Lapissa Johtaja Mika Tammilehto Koulutuspolitiikan osasto Ammatillisen koulutuksen vastuualue 21.2.2013."— Esityksen transkriptio:

1 Ammatillisen koulutuksen tarpeellisuus Lapissa Johtaja Mika Tammilehto Koulutuspolitiikan osasto Ammatillisen koulutuksen vastuualue 21.2.2013

2 Vieläkö ammatillista koulutusta tarvitaan? Globaalin työnjaon muutokset – mistä löytyy suhteellinen etu tulevaisuudessa? –Toimialarakenteen muutokset - Kasvualat ja taantuvat alat? –osaaminen, jolla erotutaan kilpailijoista – millaisia osaajia tullaan tarvitsemaan? Väestökehitys – ikärakenne, alueellinen jakauma, aluerakenteen muutos – alueelliset erot kasvavat Työurien ”modularisoituminen” ja pirstoutuminen –mitä tarkoittaa koulutuksen kannalta? Sosiokulttuuriset muutokset –kasvaako taloudellinen ja sosiaalinen eriarvoisuus? Arvomaailman muutokset –työn eetoksen muutos - shoppailijakansalaiset lisääntyvät? Kestävä kehitys – ei vain ekologia, vaan myös talous ja kulttuuri Julkisen talouden kehitys –minkä verran on tulevaisuudessa varaa investoida sivistykseen ja osaamiseen?

3 Entä Lapissa? Toimialarakenteen muutokset ja kehitysnäkymät –kasvupotentiaali: kaivosteollisuus, matkailu, rakentaminen, logistiikka? –supistuvat alat: maa- ja metsätalous, perusteollisuus? –poistumat työmarkkinoilta – millä aloilla työvoimatarvetta tulee tosiasiallisesti olemaan? –miten tuetaan toimialojen rakennemuutosta koulutuksen keinoin? Väestökehitys: ikäluokat pienenevät, mutta kääntyvät kasvuun 2018 –Riittävätkö työmarkkinoille tulevat ikäluokat tyydyttämään työvoimatarpeen? –Mihin koulutustarjonta riittää – mihin sen pitäisi riittää? –Väestö keskittyy suurimpiin keskuksiin - mitä tarkoittaa koulutuksen saavutettavuuden kannalta? Koulutustarjonnan kohdentuminen tulevaisuudessa? –koulutetaanko oikeille toimialoille? –koulutetaanko oikeita kohderyhmiä?

4 Ammatillisen koulutuksen kriittiset tehtävät Ammattitaidon tuottaminen ja osaamistarpeisiin vastaaminen –työelämän muuttuviin ala/klusterikohtaisiin osaamisvaatimuksiin vastaaminen –työelämä- ja asiakaslähtöiset palvelukonseptit –laatu ja vaikuttavuus Elinikäisen oppimisen mahdollistaminen –ammattiosaamisen hankkiminen, uudistaminen ja syventäminen läpi työuran –jatko-opintomahdollisuudet Yksilöllistyviin koulutustarpeisiin vastaaminen – joustavat koulutuspolut –oppijoiden laaja kirjo: ammatilliset huippuosaajat - erityisopiskelijat, nuoret – aikuiset –virheellisten valintojen eliminoiminen – polun uudet haarat –aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen – henkilökohtaistaminen –työelämälähtöiset koulutusmallit Työelämän palvelu- ja kehittämistehtävät –yritysten ja työpaikkojen osaamisen ja kilpailukyvyn vahvistaminen –työpaikkalähtöisen innovaatiotoiminnan edistäminen –aluekehitysrooli! Laajan yhteiskunnallisen vastuun kantaminen –Nuorisotakuun toteuttaminen –aktiiviseen kansalaisuuteen tukeminen –tasa-arvo, oikeudenmukaisuus, tilivelvollisuus –kestävä kehitys

5 Mitä edellyttää koulutuksen järjestäjiltä Koulutuksen järjestäjän koulutustarjonta vastaa työelämän tarpeita –toimiva ennakointi yhdessä työelämän ja muiden sidosryhmien kanssa –strateginen ote osaamistarpeisiin vastaamisessa –rohkeus ja harkinta päätöksenteossa Oppiminen on keskeinen toimintaa ohjaava periaate –osaaminen ja ammattitaito on toiminnan keskiössä –määritelty, julkituotu ja operationalisoitu käsitys siitä, miten oppimista tuetaan tehokkaasti Työelämäyhteistyö on tiivistä ja perustuu kumppanuuteen –asiakas- ja työelämälähtöisyys on toimintaa ohjaava periaate –työelämäkumppanuuksia kehitetään strategisten tavoitteiden mukaisesti Järjestäjällä on vahva ja ajantasainen osaaminen niillä aloilla, joilla se tarjoaa koulutus- ja kehittämispalveluita Koulutuksen järjestäjä kykenee hyödyntämään käytössä olevia resursseja asiakaslähtöisesti ja tehokkaasti –resurssien käytön tehokkuutta parannettava yhdessä toiminnan vaikuttavuuden kanssa

6 Ajankohtaisia kehittämistoimia Nuorisotakuun toimeenpano käynnistynyt Ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärien vähentämis- ja uudelleenkohdentamisprosessi etenee Ammatillisen koulutuksen opiskelijavalintojen uudistaminen Ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämistyö (TUTKE 2) Ammatillisen koulutuksen laadunhallintajärjestelmien kehittäminen Valmistavien ja valmentavien koulutusten kehittäminen Opiskeluhuoltoa koskeva lakiluonnos lausuntokierroksella Ammatillisen koulutuksen rahoituksen kehittäminen Työpaikalla tapahtuvan opiskelun kehittäminen


Lataa ppt "Ammatillisen koulutuksen tarpeellisuus Lapissa Johtaja Mika Tammilehto Koulutuspolitiikan osasto Ammatillisen koulutuksen vastuualue 21.2.2013."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google