KP OTE Opinnoista töihin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

LUVALLISET POISSAOLOT
Työhönvalmennuksella työelämään
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
Vaikeasti puhevammaisten tulkkipalvelu
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Merja Jokela1 LAHDEN MALLI Merja Jokela Vastaava hammashoitaja Lahti.
T E - PALVELU - UUDISTUS MAAHANMUUTTAJIEN OSALTA Bahar Mozaffari
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
-projektin koordinaatio Jenni Wessman, Peppi Saikku
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
Ensilinjan työntekijän rooli TOIKEssa
Keski-Pohjanmaan osatyökykyisille tie työelämään seminaari
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
TE-toimiston yrityspalvelut
Uusi suunta työelämään -hanke
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Kela ammatillisen kuntoutuksen kokeilu Pähee OTE
KP OTE Opinnoista töihin
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen -projekti
TYÖIKÄISTEN MONIALAINEN PALVELUMALLI
KP OTE Osallisuutta tukeva toiminta
MIELENTERVEYS-KUNTOUTUJIEN TYÖHÖNVALMENNUS
FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
KP OTE Opinnoista töihin
OTE (osatyökykyisille tie työelämään) –kärkihanke Pähee Ote –alueellinen kokeiluhanke Konsensuksen rakentajat –työryhmä 5/2018.
OTE (osatyökykyisille tie työelämään) –kärkihanke Pähee Ote –alueellinen kokeiluhanke Konsensuksen rakentajat –työryhmä 5/2018.
KP OTE Osallisuutta tukeva toiminta
Opinnoista töihin: FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
Työikäisten kuntoutus
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Osallisuutta tukeva toiminta: Savon OTE
OTE maakunnassa – Polut kuntoon
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Psykososiaalista tukea tarvitsevat
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Yhteinen monialainen asiakas-suunnitelma
Hyvinvointitiimin pilotti
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Asiakkaan suunnitelmat TYPPI-järjestelmässä
Opinnoista töihin teemaryhmän kokous KP OTE
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
Osatyökykyisille tie työelämään
Osatyökykyisille tie työelämään
Marttayhdistyksen vuosikello
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

KP OTE Opinnoista töihin

Opiskelijan Oma Tie Työhön- toimintamalli KP OTE Opinnoista töihin Opiskelijan Oma Tie Työhön- toimintamalli

KP OTE- hankkeen tavoitteet KP OTE- hankkeen päätavoite on sovittaa yhteen eri organisaatioiden toimintaa ja koordinoida niistä johdonmukaisia ja selkeitä toimintamalleja parantamaan osatyökykyisten kuntalaisten osallisuutta työelämässä ja sosiaalisissa yhteisöissä. Alkukartoituksen myötä esiin nousseet tärkeimmät kehittämisen kohteet Opinnoista töihin- teemassa: Eri palvelujen ja yhteistyötahojen parempi tunteminen Oikeanlaisen palvelun oikea-aikainen tarjoaminen opiskelijalle Yhteistyön ja tiedonkulun parantaminen eri tahojen välillä > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

Oma Tie työhön- toimintamallin pilotoinnin esittely Oma Tie Työhön-ryhmä: Kiinteä moniammatillinen ryhmä, joka kokoontuu opintojen nivelvaiheessa ja laatii opiskelijan kanssa yhteisen asiakassuunnitelman työllistymisen tukemiseksi. Asiakas on ammattiin valmistuva opiskelija, joka tarvitsee erityistä tukea työelämään siirtymisessään. Suunnitelmaan kirjataan opiskelijan omat tarpeet ja tavoitteet, sekä tukitoimet ja palvelut, joilla häntä tuetaan opintojen jälkeen. Suunnitelmassa sovitaan vastuuhenkilö, joka vastaa seurannasta. > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

Opiskelijan Oma Tie Työhön- toimintamallin pilotoinnin esittely Käytännön kulku: Huoli herää, on poissaoloja, opinnoissa haasteita, epäily erityisen tuen tarpeesta -> Opettaja, opo, kuraattori tai erityisopettaja keskustelee opiskelijan kanssa, pyytää luvan yhteistyöhön ja varaa opiskelijalle ajan seuraavaan Oma Tie Työhön- ryhmän tapaamiseen. Käytössä on myös kyselylomake opiskelijan työllistymisessä tarvitsemasta tuesta. Lomaketta voi käyttää keskustelun avaamisen tueksi ja opiskelijan oman arvion saamiseksi. Ryhmä koostuu seuraavista tahoista: opiskelija, oppilaitoksen edustaja, etsivä nuorisotyöntekijä, sosiaalityöntekijä (aikuissosiaalityö), ohjaamokoordinaattori / Kasvupalvelut, Kela, terveydenhoitaja, sekä tarvittaessa erikoissairaanhoito ja muu opiskelijan toivoma taho. > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

Toimintamallin tavoite Tavoitteena on parantaa yhteistyötä eri tahojen välillä, taata opiskelijalle oikea tuki oikeaan aikaan sekä tukea häntä työllistymisessä. Toimintamalli otetaan osaksi työikäisten monialaista palvelumallia Keski-Pohjanmaalla. > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

Yhteinen monialainen asiakas-suunnitelma Opiskelijan oma tie työhön- toimintamalli Opo/ kuraattori/ erityisopettaja/ opettaja pyytää opiskelijalta luvan yhteistyöhön ja ilmoittaa opiskelijalle Oma Tie Työhön- ryhmän tapaamisajan (tapaamisia 2 kk:n välein). TIIMI Opiskelija Opettaja Etsivä nuorisotyöntekijä Sosiaalityöntekijä (aikuissosiaalityö) Kasvupalvelut 3.linja / Ohjaamokoordinaattori Kela Terveydenhoitaja Tarvittaessa erikoissairaanhoito ja muu opiskelijan toivoma taho HUOLI: Tarvitsee erityistä tukea työelämään siirtymisessään Valmistuva opiskelija, hoks tehty opinnoissa Työllistymi-sen tukeminen Kokouksen kulku: 1) Asiakas 2) Ketä muita on paikalla ja miksi 3) Puheenjohtajan ja kirjurin valinta 4) Asioiden käsittely, painopiste tulevaisuudessa 5) Yhteenveto, kuka tekee mitäkin 6) Sovitaan vastuutyöntekijä ja seuranta Edetään Yhteisen suunnitelman mukaan Kokouksessa laaditaan Yhteinen monialainen asiakas-suunnitelma Työllistyminen Opiskelijan tarpeet ja tavoitteet Tukitoimet ja palvelut

Vastuut Kaikkien tahojen vastuulla ovat: Osallistuminen Oma Tie Työhön- ryhmään Monialaisen yhteisen asiakassuunnitelman laatiminen yhdessä opiskelijan kanssa Vastuutahon sopiminen Yhteisen suunnitelman noudattaminen Oppilaitoksen vastuulla on: Opiskelijan palvelutarpeen tunnistaminen, apuna Oma Tie Työhön- kyselylomake Opiskelijan työllistymisen tukea koskevan tiedon siirto, ryhmään mukaan opiskelijan tunteva henkilö Varmistaa, että opiskelija ilmoittautuu Kasvupalveluihin työnhakijaksi Sosiaalitoimen, terveydenhoitajan, etsivä nuorisotyöntekijän ja Kelan vastuulle kuuluu: Etsivä nuorisotyöntekijä huolehtii, että tiimin kokoontumisaika on sovittu ja ilmoittaa, jos tapaamista ei tarvitakaan (jos ei asiakkaita), ilmoittaen samalla seuraavan ajan. Etsivä nuorisotyöntekijä toimii yhteyshenkilönä, johon oppilaitos on yhteydessä mikäli on tarve kokoontua kiinteiden aikojen lisäksi Opiskelijan jatkopolun palveluiden varmistaminen valmistumisen jälkeen, jos opiskelija tarvitsee ensisijaisesti muita, kuin kasvupalveluita Kasvupalveluille kuuluu: Työllistymisen tuen palveluiden tarjoaminen, kuten räätälöity työhönvalmennus Osaamisen ja palvelutarpeen tunnistaminen valmistumisen jälkeen Työllistymisen tukemiseen liittyvä yhteistyö oppilaitoksen kanssa Opiskelijan ohjaaminen avoimille työmarkkinoille > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

Palautetta pilotoinnista ja jatkosuunnitelma Ryhmän kokoontumiset olivat onnistuneita ja yhteisen suunnitelman teko sujuvaa, kun koolla oli moniammatillinen tiimi, eikä oltu yksin tilanteessa. Tärkeimmiksi hyödyiksi koettiin vastuuhenkilön nimeäminen ja asiakkaan saama hyvä palvelu. Koettiin, että jokainen mukana ollut organisaatiotaho hyötyi/ tulee hyötymään yhteisestä suunnitelmasta, tämä voi säästää aikaa ja vaivaa jatkossa, ja auttaa asiakasta saamaan oikeaa palvelua. > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

Palautetta pilotoinnista ja jatkosuunnitelma Te- palvelujen, jatkossa Kasvupalveluiden mukanaolo tiimissä koettiin erittäin tärkeäksi. Kasvupalveluissa käytiin keskustelua osallistumisesta / tehtävien jaosta ja päädyttiin ratkaisuun, jossa 3.palvelulinjan työntekijä ottaa päävastuun tiimiin osallistumisesta. Tieto menee myös Ohjaamokoordinaattorille, joka osallistuu tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan. Ryhmään kaivattiin terveydenhoitajaa. Kaksi terveydenhoitajaa oli palautekeskustelussa mukana ja sovittiin, että jatkossa toinen heistä kuuluu tiimiin. Palaveripaikkana koulu oli erinomainen; opiskelijalle helppo ja tuttu paikka ja ns. puolueeton myös ryhmän jäsenille, vastuu oli selkeästi yhteinen. > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

Palautetta pilotoinnista ja jatkosuunnitelma Jatkossa sovitaan säännölliset tapaamiset kahden kk:n välein. Tällöin opiskelija on helppo ohjata aina seuraavaan sovittuun tapaamiseen (valmistuvia opiskelijoita on pitkin vuotta). Etsivä nuorisotyöntekijä toimii yhteyshenkilönä, joka huolehtii, että kokoontumisaika on sovittu ja ilmoittaa, jos tapaamista ei tarvitakaan (jos ei asiakkaita). Hän toimii myös yhteyshenkilönä, johon oppilaitos on yhteydessä mikäli on tarve kokoontua ylimääräinen kerta kiinteiden aikojen lisäksi. Oppilaitoksen yhteyshenkilöksi ryhmään nimettiin Oppilashuollon koordinaattori. > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

Oma Tie Työhön- ryhmän jäsenet 1) Opiskelija 2) Oppilaitoksen edustaja (tilanteen mukaan, opiskelijan parhaiten tunteva henkilö) 3) Kela 4) Etsivä nuorisotyö 5) Aikuissosiaalityö 6) Kasvupalvelut / Ohjaamo 7) Terveydenhoitaja Yhteyshenkilö oppilaitoksessa Oppilashuollon koordinaattori > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

KP OTE Opinnoista töihin Tinna Roiha tinna.roiha@soite.fi stm.fi/ote #OTEhanke #kärkihanke