Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuElisabet Jurkka Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli
2
SARANAN HISTORIA Toiminta aloitettu v.2007 (ent. Sisälähetysseuran oppilaitoksella) Kampuksella tarvitaan paikka, missä opiskelijoiden tavoitettavissa on henkilöitä, jotka tukevat ja opastavat nuoria opinnoissa, elämässä ja rästiin jääneissä tehtävissä TATU- hankkeen aikana Saranan toimintaa on kehitetty sekä luotu uusia toimintatapoja.
3
varhainen puuttuminen ja tukeminen yksilöllisyys, kokonaisvaltainen auttaminen moniammatillisuus, tiivis yhteistyö - ryhmävastaavat, opo - eri aineiden opettajat, erityisohjaajat - terv.hoit., kuraattori, ohr alkuvuosina Saranassa myös ”rinnallakulkija” SARANAN TOIMINTAPERIAATE
4
Kenelle ? Opiskelijalle, joka tarvitsee tukea oppimiseen, opiskeluun tai tehtävien tekemiseen Tuen perusteet? Opiskelijan oma halu, opettajan huomio, kodin huomio, tekemättömät tehtävät tai muu peruste (opiskeluhuoltoryhmä) SARANA
5
Fyysinen paikka, missä opiskelija voi sovitusti opiskella itsenäisesti, ohjatusti, tai pienryhmässä. Turvallinen ympäristö, minne helppo tulla. Rauhallinen, kodinomainen rivitalohuoneisto. SARANASSA OPISKELU ON KIVAA: ” Tuttu porukka, tsemppaava ote.” ” Tekemisen meininki, voimaanuttava.” SARANA
6
Mahdollistaa keskeneräisten opintojen suorittamisen yksilöllisesti tai pienryhmässä. Mahdollisuus rästien suorittamiseen ja läksyjen tekoon ohjatusti tai itsenäisesti. Tarjoaa tukea, neuvontaa, ohjausta ja opetusta. SARANA
7
SARANA- henkilöstö Yhdysopettaja: hoitaa yleisen kordinoinnin yhdessä niiden opettajien kanssa, joilla on vastuu ko. opiskelijan ainekohtaisista opintovaatimuksista Kielten opettajat: antavat lisäopetusta ja pitävät uusinta tenttejä (ruotsi, englanti, äidinkieli) Matematiikanopettaja: antaa lisäopetusta ja pitää tenttejä Muut opettajat: antavat ja tarkistavat tehtäviä Lasten- ja nuorten eritysohjaaja, rinnallakulkija, muu ohjaaja: avustaa rästitehtävissä, kannustaa, tukee ja motivoi, päivystää tarvittaessa (myös koulupäivän jälkeen).
8
SARANA- NEUVONTA SARANA
9
SARANA- OLOHUONE SARANA
10
SARANA- ATK SARANA- LUOKKA SARANA
11
TATU - hankkeen aikana kokeiltu ja pilotoitu eri ryhmillä uusia toimintatapoja: rästipajoja, rästipäiviä opiskelijoiden parityöskentelyä pienryhmäopetusta koulun jälkeen päivystystä opettajien kelluvia aikoja, toimintaa ”ajanvaraus periaatteella” SARANA Oppimisen tukemisen keskus
12
TATU- hankkeen aikana jatkossa: pilotoidaan ryhmävastaavien huoli- ryhmien jaksokohtaista kurssisuoritusten tarkkailua ja opiskelijan Saranaan ohjausta (=varhaisen puuttumisen mallia) lisätään Moodlen käytön hyödyntämistä kurssikohtaisesti (= tehtäväkansiot, opintokokonaisuudet) vahvistetaan opiskelijan, ryhmävastaavien, kurssiopettajien sekä asuntolan ja opiskeluhuoltohenkilöstön yhteistyötä (=tiedottaminen, toimijoiden työn ja vastuun selkeyttäminen) SARANA Oppimisen tukemisen keskus
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.