Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli."— Esityksen transkriptio:

1 SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli

2 SARANAN HISTORIA Toiminta aloitettu v.2007 (ent. Sisälähetysseuran oppilaitoksella) Kampuksella tarvitaan paikka, missä opiskelijoiden tavoitettavissa on henkilöitä, jotka tukevat ja opastavat nuoria opinnoissa, elämässä ja rästiin jääneissä tehtävissä TATU- hankkeen aikana Saranan toimintaa on kehitetty sekä luotu uusia toimintatapoja.

3  varhainen puuttuminen ja tukeminen  yksilöllisyys, kokonaisvaltainen auttaminen  moniammatillisuus, tiivis yhteistyö - ryhmävastaavat, opo - eri aineiden opettajat, erityisohjaajat - terv.hoit., kuraattori, ohr  alkuvuosina Saranassa myös ”rinnallakulkija” SARANAN TOIMINTAPERIAATE

4 Kenelle ? Opiskelijalle, joka tarvitsee tukea oppimiseen, opiskeluun tai tehtävien tekemiseen Tuen perusteet? Opiskelijan oma halu, opettajan huomio, kodin huomio, tekemättömät tehtävät tai muu peruste (opiskeluhuoltoryhmä) SARANA

5 Fyysinen paikka, missä opiskelija voi sovitusti opiskella itsenäisesti, ohjatusti, tai pienryhmässä. Turvallinen ympäristö, minne helppo tulla. Rauhallinen, kodinomainen rivitalohuoneisto. SARANASSA OPISKELU ON KIVAA: ” Tuttu porukka, tsemppaava ote.” ” Tekemisen meininki, voimaanuttava.” SARANA

6 Mahdollistaa keskeneräisten opintojen suorittamisen yksilöllisesti tai pienryhmässä. Mahdollisuus rästien suorittamiseen ja läksyjen tekoon ohjatusti tai itsenäisesti. Tarjoaa tukea, neuvontaa, ohjausta ja opetusta. SARANA

7 SARANA- henkilöstö Yhdysopettaja: hoitaa yleisen kordinoinnin yhdessä niiden opettajien kanssa, joilla on vastuu ko. opiskelijan ainekohtaisista opintovaatimuksista Kielten opettajat: antavat lisäopetusta ja pitävät uusinta tenttejä (ruotsi, englanti, äidinkieli) Matematiikanopettaja: antaa lisäopetusta ja pitää tenttejä Muut opettajat: antavat ja tarkistavat tehtäviä Lasten- ja nuorten eritysohjaaja, rinnallakulkija, muu ohjaaja: avustaa rästitehtävissä, kannustaa, tukee ja motivoi, päivystää tarvittaessa (myös koulupäivän jälkeen).

8 SARANA- NEUVONTA SARANA

9 SARANA- OLOHUONE SARANA

10 SARANA- ATK SARANA- LUOKKA SARANA

11 TATU - hankkeen aikana kokeiltu ja pilotoitu eri ryhmillä uusia toimintatapoja:  rästipajoja, rästipäiviä  opiskelijoiden parityöskentelyä  pienryhmäopetusta  koulun jälkeen päivystystä  opettajien kelluvia aikoja, toimintaa ”ajanvaraus periaatteella” SARANA Oppimisen tukemisen keskus

12 TATU- hankkeen aikana jatkossa:  pilotoidaan ryhmävastaavien huoli- ryhmien jaksokohtaista kurssisuoritusten tarkkailua ja opiskelijan Saranaan ohjausta (=varhaisen puuttumisen mallia)  lisätään Moodlen käytön hyödyntämistä kurssikohtaisesti (= tehtäväkansiot, opintokokonaisuudet)  vahvistetaan opiskelijan, ryhmävastaavien, kurssiopettajien sekä asuntolan ja opiskeluhuoltohenkilöstön yhteistyötä (=tiedottaminen, toimijoiden työn ja vastuun selkeyttäminen) SARANA Oppimisen tukemisen keskus


Lataa ppt "SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google