Palveluohjaus hyvän kohtaamisen varmistaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietoyhteiskunnan asialla vuodesta Tietotekniikan liitto lyhyesti • Valtakunnallinen ja puolueeton ICT-alan asiantuntija Suomessa • Jäseninä n.
Advertisements

Rohkeus toimia Keski-Suomen MS-yhdistys ry
Henkilökohtaisen avun keskus Pääkaupunkiseudulla
Omaiset mielenterveystyön tukena Uudenmaan yhdistys ry
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
STEKAN YKSITYISEN SEKTORI
Marttilan kunnan suunnitelma ikääntyneen väestön tueksi vuosille Ikäihmisten palveluiden tulevaisuuden visio Osallistava ja turvallinen kunta,
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
VTT:n Y-elimen henkilöstötilaisuus klo 12.00
TTL Sosiaalisessa mediassa
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
”Jos menisin toimistoon ja se ihminen tietää mitä tarvitsen, ei ehdota mitä tekisin, se odottaa mitä kysyn” Bikva-arviointimallin soveltaminen käytännössä.
KANSALAISEN ASIOINTITILI SOSIAALIASIAMIESPALVELUSSA.
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
Uusi kirjastojärjestelmä Tuula Haavisto puheenjohtaja Yleisten kirjastojen neuvosto.
Suomen Kiinteistöliitto Kiinteistönomistajien edunvalvoja ja alan asiantuntijaorganisaatio. Kiinteistöliitto pyrkii siihen, että ihmisillä olisi viihtyisiä.
SAK:n luottamushenkilöpaneeli ”Sairauspoissaolot” Toukokuu 2012 N=1034.
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
Kenttäorganisaation tulevaisuus. Aikataulu Kuopion liittokokous päätti järjestöorganisaation tulevaisuudesta Liiton on suosittanut, että kaikissa piireissä.
Verkostot yritysyhteistyössä Kaikille sopiva työ-seminaari, Iiristalo Työvalmentaja Pauli Saksa Helsingin kaupunki, Tuetun Työllistymisen Palvelu.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
1 Yhdessä voimistuen – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille - Sodankylään perustettu sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisen painopiste.
Toimiva yhdistys ja sen haasteet Eija Eloranta projektipäällikkö Turun yliopiston Brahea-keskus
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Tule mukaan muuttamaan Suomea!
Yhdistyksen nimi Perustettu pv.kk.vuosi
Palveluohjaus ja sote Suomen palveluohjausyhdistys SPO ry
AUTTAMISSYSTEEMIT ASIAKKAIDEN JA PERHETERAPEUTTIEN SILMIN
Roni Nukarinen Sosionomi (AMK) (perjantaina )
Hakalan kouluyhdistys Pulsa ry
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
SAMAT-toiminta samanlainen, erilainen vanhemmuus …samat oikeudet, samat velvollisuudet…
YHTEISTYÖLLÄ YHDENVERTAISUUTTA
SAMAT-toiminta samanlainen, erilainen vanhemmuus …samat oikeudet, samat velvollisuudet…
Henkilökohtainen budjetointi Hämeenlinnan pilotti
ASIAKKAAT MUKANA SOTE-PALVELUJA KEHITTÄMÄSSÄ
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
Yhdistyksen nimi Perustettu pv.kk.vuosi
Provesta Oy Messi Provesta luottamuksellinen
Kotikäynti osallisuutta edistävänä työtapana vammaissosiaalityössä
PALVELUOHJAUS Keski-Suomen SOTE 2020 Anu Pihl
Eija Suominen Petteri Liikanen Verkostokehittäjä Omaistyö
Palveluohjaaja on tavoitettavissa arkisin
Nostetaan kissa pöydälle! Kuulluksi tuleminen palveluohjauksessa
Uusi apteekki – asiakkaan näkökulma
Osallisuutta tukeva toiminta: Savon OTE
CLT132 Tehtävät (viikko 5).
Kuntoutuspäivät 2018 KUVE:n suunnittelukokous
Espoon työllisyyden kuntakokeilu rekrytointiväylänä
Liiketoimintasuunnitelman esittely
Huumori TK s. 37 A. Huumorilla voi korostaa yhteenkuuluvuuden tunnetta toisten kustannuksella sekä voi kyseenalaistaa asioita, kun niitä tarkastellaan.
PERHEEN AITO KOHTAAMINEN
PAKU –Palvelupolut kuntoon!
Brändi sosiaalityössä
MIELI pt (personal trainer)
Uusi apteekki – asiakkaan näkökulma
Palveluohjauksen periaatteet ja kohtaamisen tärkeys
Kykyrin käyttö palvelusuunnittelun etukäteismateriaalina
HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELYSTÄ
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Henkilökohtaisen avun keskus Helsingin ja Kauniaisten alueella
Asiakasohjausyksikkö Alviina
Esityksen transkriptio:

Palveluohjaus hyvän kohtaamisen varmistaminen Espoon valtuustosali 180418 Sauli Suominen VTL perheterapeutti, työnohjaaja sauli.suominen@palveluohjaus.fi

Taustatietoa Suomen palveluohjausyhdistys (SPO) ry puheenjohtaja Perustettu keväällä 2011 www.palveluohjaus.fi myös Facebook  palveluohjaus  yhdistys Pohjoismaalaisen palveluohjausverkoston jäsen Töissä ADHD-liiton ja VAMLAS-säätiön VAHTI-hankkeessa ja yhteistyötä FinFami Uusimaan kanssa Selvittänyt asiakaskokemuksia BIKVAa apuna käyttäen Tutkimustyötä tarkkaavuushäiriöstä, josta kolme artikkelia www.saulisuominen.fi Keskustelen mielelläni sauli.suominen@palveluohjaus.fi sauli.suominen@palveluohjaus.fi

Suomen palveluohjausyhdistys ry. Perustettu 17.5.2011 tavoitteena hyvään käytäntöön perustuvan palveluohjausmallin levittäminen SPO:n hallituksessa sekä yksityisen palvelutuotannon (arjessa.com), julkisen sektorin että järjestösektorin edustajia Poliittisesti sitoutumaton Löydät yhdistyksen kotisivun www.palveluohjaus.fi ja facebookista yhdistyksen nimellä Jäsenmaksu 15 e vuodessa, yhteisön kannatusjäsenyys 100 e/vuosi, jolloin voi mm. käyttää yhdistyksen logoa Yleisötilaisuus 16.5.18 klo 17-19 Settlementtitalossa ”Aktiivimalli ja palveluohjaus” sauli.suominen@palveluohjaus.fi

Päivän teemoja Kolme kertaa kohtaamisesta Kolme systeemihäiriötä Kolme rajausta Palveluneuvonta <-> Palveluohjaus <-> Terapia sauli.suominen@palveluohjaus.fi

Palveluohjauksen perusta on kaikille sama Palveluohjaus ei kysy mitä meillä on tarjota, vaan mistä asiakas hyötyisi Palveluohjaaja on palvelujärjestelmästä riippumaton Palveluohjaaja tarkastelee palvelujärjestelmää asiakkaan silmin Hyvä kohtaaminen ja luottamuksellinen suhde on palveluohjauksen perusta Palveluohjaus perustuu asiakkaan tai yhdessä neuvoteltuun toimeksiantoon Yksilöstä lähtevää rakenteellista työtä sauli.suominen@palveluohjaus.fi

Mikä on ongelma? Oululaisia (Leskelä et al) sosiaali- ja terveystoimen asiakkaita koskeva tutkimus: 90 % asiakkaista kerryttää 20 % kustannuksista ja käyttää 1,1 palvelukokonaisuutta  Kaikki hyvin! 10 % asiakkaista kerryttää 80 % kustannuksista ja käyttää 4,5 palvelukokonaisuutta  Tulisi tehdä jotain, koordinaattori eli palveluohjaaja sauli.suominen@palveluohjaus.fi

Mitä pitää tarkastella? Sitä rajapintaa, jossa palvelujärjestelmät (systeemimaailma) kohtaa asiakkaan arjen (elämismaailma) sauli.suominen@palveluohjaus.fi

Edetäänkö tässä järjestelmän vai asiakkaan ehdoilla? Integroidut palvelut vai tutut ja turvalliset työntekijät? Kahdeksan palvelusuunnitelmaa vai askel askeleelta? sauli.suominen@palveluohjaus.fi

Voidaanko asiakkaan palveluntarve määrittää esim Voidaanko asiakkaan palveluntarve määrittää esim. teknisen kartoituksen kautta? Palveluohjausprojektin alkuvaiheen kokemukset sauli.suominen@palveluohjaus.fi

Mitä palvelu itse asiassa tarkoittaa tai palvelutarpeen arvio? Muistutus asioista, joita asiakas ei hallitse Ingvar Nilsson: Passioivat ja asiakkaan tilaa ylläpitävät palvelut yleisiä Palveluiden kohdeasiakas Tarjoamme sitä mitä meillä on ei sitä mistä asiakas hyötyisi sauli.suominen@palveluohjaus.fi

Mikä saa ihmisen kuntoutumaan tai palautumaan (recovery)? Alain Topor: Toivoa ylläpitävä suhde toiseen ihmiseen sauli.suominen@palveluohjaus.fi

Muutamia neuvoja: Asiakkaan lähityöntekijä ei voi olla sama henkilö joka päättää palveluista Ilman hyvää ja toimivaa kohtaamista palveluita ei voi määrittää eivätkä ne kuntouta Asiakkaan tilanteeseen ei yleensä löydy sitä vastaavaa palvelua vaan ratkaisu on yleensä joku luova tuen ja palvelun yhdistelmä Keskiössä ei koskaan tulisi olla vain yksilö (identifioitu potilas), vaan hän ja läheiset  Järjestelmän näkökulma on aina läsnä  systeemihäiriöt Asiakasnäkökulman esiin tuominen vaatii aina paljon työtä nöyryyttä ja epävarmuuden sietämistä! sauli.suominen@palveluohjaus.fi