Tampereen seudun S2-opettajat ry

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kirjasto ja kirjastonhoitaja kirjallisuus- instituutiossa Informaatiotutkimuksen päivät 1. – Pirjo Tuomi.
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
S2-tiimin muistiinpanot
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
MINÄKÖ MUKA VINKKAAMAAN? LUKUELÄMYKSIÄ AIKUISILLE PUTKINOTKOSTA BITTIAVARUUTEEN SEINÄJOKI Hannele Puhtimäki ja Jaana Savela Seinäjoen kaupunginkirjasto-
Korkeakoulussa opitut asiat olivat kuitenkin useimmiten jatkuvassa käytössä työelämässä. Koulutukselta oltaisiin toisinaan odotettu hieman laajempien.
Maahanmuuttajaopetukseen liittyvien hankkeiden näköalat
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Erilaisten oppijoiden huomioiminen koulutuksenjärjestäjän strategiassa
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Slideshare koonti Mervi Isola.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Kielenopetus ja kielen oppiminen (suomi ja unkari), tie toimivaan yhteistyöhön Brunczel Andrásné Balogh Mária, opettaja, Suomi–Unkari seuran Tampereen.
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Pohjois-Karjalan järjestöpäivät 2011 Monikulttuurisuustyöpaja
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
DIGITAALINEN TARINA Miten digitaalista tarinaa voi käyttää kirjastossa? Isoäitini tarina Tämä inspiroi minua kokeilemaan!
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Venäjän alkeiden opetus
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Mediataikuri-hanke Kirjaston uusi mediakasvatusmalli varhaiskasvatukseen Kirjastopäivät 2015 Lea Kuusirati.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
NUMMEN MONITOIMIJATALON KEHITTÄMISKYSELY
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Kieli itseilmaisun välineenä
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Koulu & Kirjasto Oulussa Elina Kauppila
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Nyyti ry – mielen hyvinvointia ja elämänhallintaa opiskelijoille
Puhetilanteen kieli.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Tiedonhaku kirjastossa
Vapaaseen sivistystyöhön suunnatut avustukset järjestöille
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Kulttuurienvälinen viestintä
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Vieraiden kielten opiskelusta
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Erilaisia toimintamalleja oppimisympäristön käyttöön
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Kysely yleisille kirjastoille 2013
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
E-aineistot OUTI-kirjastoissa E-kirjat ja e-lehdet
PIRAMK:n kirjasto- ja tietopalvelut
Minna Katela, Celia Marjo Kauttonen, Celia
OSAAMISKANSIO Nimi.
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Lukutaidon merkitys – opettajan näkökulma Tampereen yläkoulusta
Madetojan musiikkilukion Veso-päivä
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Esityksen transkriptio:

Tampereen seudun S2-opettajat ry Tampereen seudun S2-opettajat ry. Kaunokirjallisuus, lukupiirit ja kirjastotyö kielen oppimisen tukena Mervi Kastari ja Jarna Hara Valokuvat: Jarna Hara

Tampereen seudun S2-opettajat ry. Jarna Hara Kirjastonhoitaja, S2-opettajan pätevyys, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan pätevyys, hallituksen jäsen Mervi Kastari S2-opettaja, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, väitöskirjatutkija, pj. 2018

Kaunokirjallisuus, lukupiirit ja kirjastotyö kielen oppimisen tukena Puheenvuoron kulku: - Mervin tutkimus-sana: lukupiirit ja kotoutumiskoulutus - Käyntiin polkaistu yhteistyö vapaassa sivistystyössä - Jarnan kirjasto-sana: kirjaston tuki suomen opetukselle

Mervin tutkimus: Kaunokirjallisuus aikuisten kotoutumiskoulutuksessa - vaikea löytää - 3 lukupiiriä 2 oppilaitoksessa Ennakkoluulot oppilaitoksissa (kielen ja kirjallisuuden erottaminen) Kommunikatiivinen aikakausi kielenopetuksessa → Suomessa ymmärretty kapeasti arkipuheeksi ”Lukeminen olisi kyllä hyvä, mutta se ei kuulu kielenopetukseen”, ”Lukeminen on hyvä, mutta se kuuluu vapaa-aikaan.” → Ei tarjota tukea kaunokirjallisuuden lukemiseen Voisiko kirjasto tarjota tukea?

Mistä kirjoja koko porukalle? Entä sopivia kirjoja? Auttaisiko, jos kirjastot tulisivat oppilaitoksiin? Voisivatko kirjastot tehdä EVK:n tasoluokituksiin sovitettua vinkkausta? - Ennakkoluulot oppijoilla itsellään (en ehkä osaa, kielitaitoni ei ehkä riitä) Lukemiseen tarvitaan alkusysäys, tukea ja oikeantasoista luettavaa -> kirjastosta? - Koto-koulutuksen tavoitetaso B1 -> ei riitä työelämään eikä opiskeluun, kielenoppimisen jatkuttava koto-koulutuksen jälkeenkin - Lukuharrastuksella tässä olennainen osa

Jarna tuli Mervin kurssille – mitä tapahtui ja mitä opimme? Tampereen seudun työväenopiston kotoutumiskurssi Mitä tapahtui? Opimme: Jarna: Muumi-kirja oli aikuisista hieno kokemus. Mervi: Kirjastoon voi mennä. -> hyvä Nokian kirjasto ja Sampolan kirjasto!

Sana Jarnalle: mitä kirjasto tarjoaa suomen oppimisen tueksi? 1) Aineistoja (esim. kaunokirjallisuutta, tietokirjallisuutta, selkokirjoja, e-aineistoja, äänikirjoja, musiikkia, lautapelejä) * kaikenlaisille oppijoille * ilmaiseksi 2) Asiantuntemusta (kirjastonkäytön opetus, palveluiden esittely, aineistojen ja sisältöjen vinkkaus jne.) -> nämä taidot puuttuvat pääosalta opettajista 3) Tiloja ryhmien käyttöön (esim. lukupiireille, esityksille, näyttelyille) -> Kirjaston työntekijöille näiden olemassaolo itsestään selvää, mutta ei välttämättä suomen opettajille tai suomen oppijoille.

Mitä pitäisi tehdä? Kirjastot: Ottakaa yhteyttä kotoutumiskoulutuksien yms. järjestäjiin ja kutsukaa itsenne oppilaitoksiin kertomaan lukemisesta, kirjoista ja kirjastosta sekä kutsukaa opintoryhmiä kirjastoon -> ehkä saatte uusia, innostuneita asiakkaita. * Olisiko kirjasto mahdollista saada mukaan aikuisten maahanmuuttajien opetukseen? Vrt. kouluyhteistyö perusopetuksen kanssa Opettajat: ottakaa rohkeasti yhteyttä kirjastoon ja kertokaa ryhmänne tarpeista. -> Kirjastoissa ollaan yleensä hyvin auttavaisia ja avoimia erilaisille ehdotuksille ja uusillekin ideoille -> ehkä kirjasto pystyisi helpottamaan hieman lukutaidon opettamista

Kiitos! Mervi Kastari mervi.kastari@gmail.com Jarna Hara jarnah@suomi24.fi