Liikkettä fasilitoivat tekijät

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MOTIVAATIO JA LIIKUNTA
Advertisements

”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
RPS.
Method Putkisto Lajiesittely
Keho tasapainossa Hämeenlinna Eero Turunen
Simulaatioharjoitteen suunnitteluprosessi
SUULLINEN HARJOITTELU
Amerikkalaista Fysiikkavalmennusta
LASTEN LIIKUNNALLINEN KEHITYS
Lihastasapaino ja harjoittelu Kouvola
Taitoihin liittyvien käsitteiden määrittelyä
TOIMINTAKYVYN EDISTÄMINEN JA KOTIKUNTOUTUS
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Simulaattorikoulutuksen ABC
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
OTTELUUN JA HARJOITUKSIIN VALMISTAUTUMINEN.  TAVOITE: Parhaaseen suoritukseen oikealla hetkell ä !  Kykenee pelaamaaan kykyjens ä yl ä rajoilla ja jopa.
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
Neuroterapeuttiset lähestymistavat
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Tekonivelkuntoutujan pre- ja postoperatiivinen fysioterapia Hämeenkyrön Terveyskeskuksessa Anita Aura.
Eija Mämmelä OAMK / Fysioterapiaa ohjaavat mallit Fysioterapia on tavoitteinen prosessi terapia etenee ja se kirjataan prosessina asiakaslähtöisyys,
Kuntosalikurssi LI10. kuntosaliharjoittelusta Kuntosaliharjoittelu Toimintakyvyn parantamiseksi Kehonrakennus Lihasten kasvatus Voimaharjoittelu Lajissa.
Alatalo T, Tikkanen J / OAMK1 ACL- leikatun terapeuttinen harjoittelu leikkauksen jälkeen.
Lihasvoima on huipussaan noin 30 vuoden iässä, Lihasmassa vähenee lähes puoleen 20. ja 90. ikävuoden välillä lihasvoima on huipussaan noin 30 vuoden iässä,
Fysioterapeutin rooli urheilussa Tuomas Tikkala, Fysioterapeutti Manipulatiivisesti erikoistuva, Maitland Concept.
Ergonomia Seisomatyö.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Alkutoiminta Kotitehtävän läpikäyminen Luento: Vuorovaikutus = itseilmaisua ja sanatonta viestintää Sanattoman viestinnän.
Juha Peterin (2008) aineistosta tiivistänyt
Hanna Nieminen Uudenkaupungin sosiaali- ja terveyskeskus 1 Kävelyn havainnointi Perustuu kliinisessä työssä observointiin, joka on aistinvaraista.
Ergonomia Istuma- ja näyttöpäätetyö. Mitä on ergonomia? Ergonomian avulla työnteko on helpompaa. Ergonomiaan liittyvät: – oikeat työskentelyasennot.
Vestibulaarinen aistijärjestelmä Tiedostamaton tunne kehon asennosta: tasapaino ja liike liikkuminen ilman, että kaadumme kävely pyöräily jopa istuminen.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
ORGANISOINNIN PERUSTEET
Motorinen kehittyminen
Ortopedinen fysioterapia
Lanneselän discusongelman postoperatiivinen fysioterapia
Kohti hyvää kuntoa Kpl 30.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET
Jatkumo TIES465 – TVT:n pedagogisen tuen kurssi ->
Q-TASK.
Rentoutumisen tavoitteet
Tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet ja fysioterapia
Bobath –konsepti ”kaikki puhuvat samaa kieltä”
Lainsäädäntö / nostotyö ½ (
Kouluttajakortti: harjoituskerta 1 (vartalon asento)
Liikunta tukee työhyvinvointia
Tavoitteena tasapaino
Sääri- ja reisiamputaatiot
Bobath –konsepti ”kaikki puhuvat samaa kieltä”
Raajamurtumapotilaan fysioterapia
Fysioterapia tekonivelleikkauksen jälkeen
Käden kuntoutumisen haasteet
Eija Mämmelä, OAMK KM, SHO, elv Potilassiirtokorttikouluttaja
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
KPV T-10/11 kausisuunnitelma
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
Q-TASK.
Istuma- ja näyttöpäätetyö
Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisy – Elämäntavat
Ergonomia Seisomatyö.
KPV T-10/11 kausisuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Liikkettä fasilitoivat tekijät sanallinen ohjaus mielikuva tehtävästä (visuaalinen tarvittaessa) liikkeen alkusykäys ajoitus lihasten aktivoitumisjärjestys komentojen käsittelyjärjestys ote aktiiviselle lihakselle, liikkeen suunnassa turvallisuus, hahmotus tarvittaessa keventää vastustus motoriset yksiköiden määrä seuraa – pidä – jarruta – tee liike symmetrisyys terveen raajan liike aktivoi liikeskeemaa irradiaatio vahva osa tukee heikon aktivoitumista rytmi säännöllisyys, helppolukuisuus, tuttuus liikkeen luonne 2.1.2019 Eija Mämmelä / OAMK

Fasilitoinnin periaatteet perustuu motoriseen oppimiseen mielikuva – ohjattu liike – automatisoituminen kokonaisuus – osiot - kokonaisuus oppiminen perustuu toistoihin ja palautteeseen (sisäinen, ulkoinen) tuntemus oikeasta asennosta, liikkeestä ja liikkumisesta kuntoutuja on aktiivinen ohjauksen avulla tehdään liike mahdolliseksi ja välttämättömäksi oma suoritus on vahvin kuntouttaja passiivinen liike heikko muistijäljen säilyttäjä näkeminen voi vahvistaa motorista mallia vain onnistumiset sallitaan! lopetetaan onnistuneeseen suoritukseen virheelliset suoritukset ehkäistään ajoissa tuennalla 2.1.2019 Eija Mämmelä / OAMK

Liikkeen fasilitointi ” niin paljon kuin tarpeen, mutta niin vähän kuin mahdollista” luonnolliset liikemallit hyödyntäminen edellyttää niiden tuntemista omassa kehossa ja mukautumiskykyä toisen liikkeeseen toiminnalliset harjoitteet siirtovaikutus arjen tilanteisiin harjoittelun mielekkyys fasilitointitekniikat: normaalien reaktioiden aktivointi tasapaino- ja suojareaktiot eri alkuasennoissa tahdonalaiset selektiiviliikkeet koordinoidut liikkeet, joissa edellisiä käytetään: ylösnousu tuolista, portaalle askellus … epänormaalien reaktioiden inhibointi 2.1.2019 Eija Mämmelä / OAMK

Terapiakerran rakentaminen Toiminnallinen kokonaistavoite, PTT: participation (ICIDH -2) Toiminnallinen terapiakerran tavoite, LTT: activity priorisoidaan 1-3 tavoitetta Terapian eteneminen yhdellä terapiakerralla valmistavat harjoitteet toiminnalliset / tehtäväsuuntautuneet harjoitteet ympäristön muuttaminen / motorisen tehtävän muuttaminen Terapiapainopisteitä esim: vartalon hallinta (liikkuvuus-stabilaatio-kotrolloitu liike) kävely - tukivaihe, heilahdusvaihe kaksikätisyys (tonuksen harmonisointi, liikkuvuus, aktivointi) 2.1.2019 Eija Mämmelä / OAMK