PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Terveydenhoitaja opiskelijat Anna Peltomaa Tiia Vaak Metropolia AMK
”Havainnoista hyvinvointiin -näkökulmia lapsen kehityksen tukemiseen päivähoidon ja neuvolan toiminnassa” Havainnointi ja pedagoginen dokumentointi lapsen.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Tutkintosuoritusten arviointi
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
 Osana LapsiKuopio II -hanketta ( ), syksyn 2011 ja kevään 2012 aikana  Tavoitteina: › tukea Pienet lapset liikkeelle -toimintamallin vakiintumista.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
Varhaiskasvatuksen asiakaskysely päiväkodit ja esiopetusyksiköt
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
PERHEPÄIVÄHOITAJAN AMMATTITUTKINTO Petra Suonio 2011.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
INNOSTU JA VAIKUTA Työn alla Riihimäen esiopetuksen opetussuunnitelma
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Miksi kannattaa tulla ensi vuonna foorumiin Joensuuhun?
Humppilan kunnanvirastolla
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 – Mikä muuttuu ?
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KULTAVASU 2016 – 2017 toteuttamissuunnitelma
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Aikuisen Ajattelu Sami Lu2.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Näin arvioimme tiimin toimintaa
Katsomuskasvatuksen suunnittelun ja koulutuksen vuosikello
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Digitaalinen kasvun kansio kasvatuskumppanuuden edistämisessä
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Yksikön toimintasuunnitelma
Asiakasraati Lapsen vasu
Vasun toteutuminen näkyväksi -huoltajat ja lapset arvioimassa Mervi Räty, varhaiskasvatuksen vastaava, KM.
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Laaja-alainen arviointi
Opettajajohtajuus jaetun pedagogisen johtajuuden ytimessä
Hanketyö johtamisen ja kehittämisen välineenä
Yksikön toimintasuunnitelma
Työtämme ohjaavat yhteiset arvot
Rovaniemen omaisten työryhmä
Vy Kaisaniemen toimintasuunnitelma
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI Mitä on ja miten näkyy meidän lapsiryhmässä?

Vasun mukaan ”Pedagoginen dokumentointi on varhaiskasvatuksen suunnittelun, toteuttamisen, arvioimisen ja kehittämisen keskeinen työmenetelmä. Se on jatkuva prosessi, jossa havainnot, dokumentit ja niiden vuorovaikutuksellinen tulkinta muodostavat ymmärrystä pedagogisesta toiminnasta. Pedagoginen dokumentointi mahdollistaa lasten ja huoltajien osallistumisen toiminnan arviointiin, suunnitteluun ja kehittämiseen.” (Opetushallitus 2016, 37.)

Pedagogisella dokumentoinnilla tarkoitetaan Dokumentoinnin avulla voidaan tallentaa lasten kokemuksia, oppimista, kehitystä, ajattelua ja vaikkapa leikkihetkien tunnelmaa.  merkityksellinen tapa välittää tietoa huoltajille lasten arjesta Keskeinen työväline, joka koskettaa arvioinnin lisäksi kaikkea pedagogisen toiminnan suunnittelua, toteuttamista ja kehittämistä Pedagogisen funktion dokumentointi saa siis vasta, kun tietoa käsitellään ja hyödynnetään tavoitteellisesti toimintaa suunniteltaessa, toteutettaessa, arvioitaessa ja kehitettäessä.  eli kun tietoa dokumentoidaan, tulee tietää miksi, jolloin sillä on pedagoginen tarkoitus = pedagogista dokumentointia

Pedagogisen dokumentoinnin tarkoitus Tarkoituksena tehdä lasten toiminta näkyväksi niin lapsille kuin aikuisille  tietoinen käsittely mahdollistuu Tarkoituksena on tarkastella sitä, millä tavalla ryhmän pedagogiset käytännöt vastaavat lapsiryhmän todellisia mielenkiinnon kohteita tai lasten yksilöllisiä tarpeita.  Esim. lapsiryhmää havainnoidaan, havainnot kirjataan/kuvataan/videoidaan, niitä käsitellään tiimissä, toimintaa suunnitellaan niiden mukaan, minkä jälkeen arvioidaan ja kehitetään. Toteutuuko lasten osallisuus ja se, mitä lapsiryhmän tarpeet ovat Tarkoituksena lapsikohtaisten arviointien sijaan laajentaa käsitystä lapsista ja heidän yksilöllisistä mielenkiinnon kohteistaan, vahvuuksistaan, tarpeistaan, kehityksestä ja oppimisesta. (Ahonen 2017, 140-155.)

Pedagoginen dokumentointi voi olla esimerkiksi Lasten vasut Ryhmävasu Kuvat Videot Äänitteet Havainnot Lasten haastattelut Lasten piirustukset, muut kädentaidot Kasvun kansio Blogi

Mitä tarvitaan, että pedagoginen dokumentointi on onnistunutta? Kasvattajien sitoutumista ja kehitysmyönteisyyttä Tietoisuutta toiminnasta ja tavoitteista Kriittistä toiminnan pohtimista Jatkuvaa itsensä kehittämistä Tiimityöskentelyä

Meidän lapsiryhmän pedagoginen dokumentointi = tavoitteellinen dokumentointisuunnitelma, joka kirjataan ryhmävasuun Suunnitelmaan kirjataan Kuka tai ketkä vastaavat dokumentoinnista? Mitkä ovat dokumentoinnin tapamme/millä tavalla? Kuinka usein dokumentoimme? Millaista toimintaa dokumentoimme? Miten dokumentointi tukee pedagogista toimintaamme? Miten dokumentointia hyödynnetään pedagogisen toiminnan suunnittelemisessa, toteuttamisessa, arvioimisessa ja kehittämisessä? Millä tavalla dokumentointiin osallistuvat Lapset Huoltajat?