Valmistavan opetuksen arviointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Kielitestaus ammatillisen koulutuksen opiskelijavalinnassa
Valtakunnallinen kielikoe
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
Englannin YO-koe Tehtävätyypit.
9.luokkalaisten yhteishaku 2013
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
Kivimäen koulu 1. luokkien vanhempainilta
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
© Silander 05 Oppimisaihion suunnittelutyökalu lähtien OPSin tavoitteista.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Lukivaikeus.
Venäjän alkeiden opetus
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Opetussuunnitelma/OPS
Ops seminaari Askola.
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Vanhempien mielipiteitä
Ops-iltapäivä
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Kotoutumiskoulutus verkossa
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
OPS-koordinaattori Tuija Vänni
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
TET =Työelämään tutustuminen
Sanallinen arviointi Wilmassa
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Englanti 8. lk LV – 2017.
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
7lk:n arviointi.
Arviointi.
Tietoa välittävä puheenvuoro
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Kielitietoisuus.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielitietoisuus.
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Kielitietoisuus.
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
TET =Työelämään tutustuminen
Valmistavan opetuksen uusi todistus -koulutus
Perusopetukseen valmistava opetus pähkinänkuoressa
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Inklusiivinen valmistava opetus Helsingissä
Esityksen transkriptio:

Valmistavan opetuksen arviointi

ARVIOINTI JA TODISTUS

Valmistavan opetuksen oppilaan arviointi Oppilasta arvioidaan opsin tavoitteiden mukaisesti. Pääpaino opetuksessa on S2-opinnoissa, joiden osalta tavoitteena on saavuttaa kehittyvä alkeiskielitaito. Muiden oppiaineiden osalta pääpainona on omaksua oppiaineen keskeinen käsitteistö, työtavat ja välineet.

Arvioinnin työkalut Valmistavan opetuksen päätyttyä oppilaalle annetaan osallistumistodistus. Opinto-ohjelma on tärkein arvioinnin työkalu. Lisäksi koulu voi käyttää erilaisia, koulun omia itsearvioinnin, vertaisarvioinnin ja väliarvioinnin työkaluja. Oppilaan on mahdollista suorittaa perusopetuksen opintoja valmistavan opetuksen aikana, joista annetaan erillinen todistus koulun oman mallin mukaan.

Uusi todistus Arvioidaan oppilaan edistymistä suomen kielen eri osa-alueilla: puheen ymmärtäminen puhuminen tekstin ymmärtäminen kirjoittaminen Skaala (tavoite = kehittyvä alkeiskielitaito): Olet saavuttanut tavoitteet hyvin Olet saavuttanut suurimman osan tavoitteista Olet saavuttanut tavoitteet osittain Tavoitteet ovat saavuttamatta Lisäksi todistuksessa mainitaan oppiaineet, joiden keskeisiin käsitteisiin oppilas on tutustunut

Puheen ymmärtäminen Puhuminen Tekstin ymmärtäminen Kirjoittaminen A1 Kehittyvä alkeiskielitaito Puheen ymmärtäminen Puhuminen Tekstin ymmärtäminen Kirjoittaminen Ymmärtää sanoja, fraaseja, lyhyitä ilmauksia, kysymyksiä ja kehotuksia ja ohjeita, jotka liittyvät henkilökohtaisiin asioihin, tuttuihin teemoihin tai välittömään tilanteeseen. Tunnistaa pidemmästä puhejaksosta ja keskustelusta tuttuja sanoja ja ilmauksia. Ymmärtää tunteiden kehollista ja visuaalista ilmaisua. Tarvitsee puhekumppanin apua ymmärtämiseen: monikielistä ja omakielistä tukea, toistoa, hidastamista osoittamista. Osaa käyttää päättelyn apuna kuvia, tilannevihjeitä, nonverbaalisia viestejä Tunnistaa koulun opetuspuheen virrasta yksittäisiä tuttuja sanoja, mutta sisältöjen oppiminen puheesta on mahdotonta Hallitsee arjen vuorovaikutustilanteisiin liittyviä lyhyitä ilmauksia ja fraaseja. Osaa kertoa lyhyesti itsestään ja lähipiiristään. Osaa vastata itselle merkityksellisiin, tuttuihin tilanteisiin liittyviin ja tilanteiden kannalta tarpeellisin kysymyksiin. Osaa tehdä näihin tilanteisiin liittyviä kysymyksiä. Osaa nimetä tuttuja asioita ja ilmiöitä. Osaa käyttää apunaan monikielisiä, kehollisia ja visuaalisia resursseja, esim. lainasanoja, eleitä, ilmeitä, osoittamista ja piirtämistä. Ilmaisee nonverbaalisesti tai toiminnallaan, ettei ymmärrä. Tarvitsee paljon puhekumppaneiden apua. Puheenvuoron saaminen ja pitäminen keskustelussa ei onnistu ilman keskustelukumppaneiden tukea. Puheessa voi olla paljon pitkiä taukoja, toistoja ja katkoksia. Ääntäminen ja kielen rakenteiden horjunta voivat aiheuttaa ymmärtämisongelmia Pystyy esittämään lyhyen ja etukäteen harjoitellun puheenvuoron tai mielipiteen. Pystyy lukemaan ja ymmärtää tuttuihin aihepiireihin ja tuttuun kontekstiin liittyviä sanoja, fraaseja, lyhyitä lauseita ja tekstejä, esim. otsikot, taulutekstit, kyltit, viestit. Tunnistaa pidemmästä tekstistä tuttuja sanoja ja fraaseja, lainasanoja, nimiä, lukuja, symboleja Osaa etsiä tietoa kuvista ja hyödyntää visuaalisia vihjeitä Pystyy maailmantiedon visuaalisten vihjeiden, sanakirjojen, kääntäjien ja vuorovaikutuskumppaneiden avulla selvittämään otsikoiden merkityksiä esim. oppikirjateksteistä Kyky ymmärtää entuudestaan tuntematon sana edes hyvin ennustettavassa yhteydessä on rajallinen. Lyhyenkin tekstikatkelman lukeminen ja ymmärtäminen on hyvin hidasta. Osaa kirjoittaa kielen kirjaimet ja numerot kirjaimin. Osaa kertoa itsestään ja lähipiiristään muutamin lyhyin lausein. Pystyy nimeämään kirjoittamalla asioita ja ilmiöitä esimerkiksi kuviin. Kirjoittaa enimmäkseen kokonaisina opituin, itselle tutuin fraasein ja ilmauksin. Tuotos on A1-tasollakin yleensä sanatasoa laajempaa. Voi yhdistellä lyhyitä ilmauksia jo esim. yleisimpiä sidoskeinoja käyttäen. Tuotos on usein niukkaa, mutta kiteytyneinä omaksutuissa ilmauksissa tarkkaa. Tuotoksessa voi esiintyä kuitenkin myös paljon monenlaista horjuntaa. Pystyy rakentamaan sisältöjä lyhyisiin arkeen ja kouluun liittyviin teksteihin, jos saa niihin sopivaa sanastoa ja paljon tukea sanottavan muotoiluun. Osaa tuottaa kuvallisia kertomuksia, esim. sarjakuvat, videot, animaatiot, yksinkertaiset kuvitetut ohjeet jne. 2.1.2019 Etunimi Sukunimi

Arvioinnin tekeminen Wilmassa Koulusihteeri avaa opettajille arviointikirjan Primuksessa, jotta opettaja voi arvioida oppilaita wilmassa. S2–oppiaine arvioidaan seuraavasti: Arv. –kenttään valitaan S. Kielen osa-alue -kentissä löytyy pudotusvalikkona 4-portainen skaala. Muut oppiaineet arvioidaan arv. –kenttään: ”Olet tutustunut oppiaineen keskeisiin käsitteisiin”. Vahvuutesi –aine arvioidaan seuraavasti: Arv. -kenttään valitaan S. Sanallinen arviointi –kenttään valitaan lausepankista valmiita lauseita ryhmästä: ULV Vahvuutesi. Lausepankista valittavien kuvailujen määrää ei ole rajattu.

Q&A Jos oppilas on aloittanut valmistavassa marraskuussa ja siirtyy kesän jälkeen lähikouluun inklusiiviseen opetukseen, annetaanko nyt todistus? Ei voi antaa osallistumistodistusta, koska valmistava opetus ei ole päättynyt. Koulu voi halutessaan antaa välitodistuksen, tms. omaa pohjaa käyttäen. Jos oppilas siirtyy esimerkiksi kaksikieliseen opetukseen tai aikuisten perusopetukseen, päättyykö valmistava opetus ja annetaanko todistus? Kyllä päättyy, koska opetussuunnitelma vaihtuu. Tällöin oppilaalle annetaan osallisuustodistus valmistavasta opetuksesta. Voiko koulu kevätlukukauden lopussa antaa epävirallisen osallistumistodistuksen oppilaalle, joka on aloittanut kesken vuoden? ks. Ensimmäinen vastaus

Valmistavan opetuksen aikana suoritetut perusopetuksen opinnot ja niiden arviointi Oppilasta arvioidaan perusopetuksen opsin tavoitteiden mukaisesti. Kyseistä oppiainetta opettanut luokanopettaja/ aineenopettaja arvioi. Valmistavan opetuksen osallistumistodistukseen tulee maininta: ”Oppilas on suorittanut erillisellä tutkinnolla xxx oppiaineen/oppiaineet x. vuosiluokan oppimäärän perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti ja siitä on annettu erillinen todistus.” Arviointi tehdään koulun omalle todistuspohjalle, koulun oman arviointikäytänteen mukaisesti. Ks. erilliset ohjeet muutoksista, joita koulun todistuspohjaan tulee tehdä.