Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Inklusiivinen valmistava opetus Helsingissä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Inklusiivinen valmistava opetus Helsingissä"— Esityksen transkriptio:

1 Inklusiivinen valmistava opetus Helsingissä
Viestintämateriaali esimiehille Versio1.5

2 Sisältö Esittely Kokemuksia Opetussuunnitelma Arviointi ja todistus
Oppilaaksiotto Resurssit Syksyn 2017 koulutukset

3 Kaikki oleellinen info, hyvät käytännöt, nämä diat, ops ja muuta materiaalia: valmistavaopetus.edu.hel.fi

4 ESITTELY

5 Kenelle? Kaikille lapsille, jotka eivät osaa suomen kieltä lainkaan tai suomen kielen taitotaso jää alle alkeiskielitaitotason ja he eivät ole saaneet täyttä määrää valmistavaa opetusta esiopetuksen aikana. Valmistavan opetuksen aloittaakseen lapsella ei tarvitse olla oleskelulupaa, henkilötunnusta tms. Riittää, että on kotiosoite Helsingissä. Valmistava opetus on vapaaehtoista – vain huoltajan hakemuksesta! Oppilaalla on oikeus siirtyä perusopetuksen oppilaaksi jo ennen valmistavan opetuksen täyttymistä, jos suomen kielen taito karttuu nopeammin ja oppilas pystyy osallistumaan suomenkieliseen perusopetukseen täysipainoisesti. Oppilaan luokka-asteeksi valitaan omaa ikätasoa vastaava perusopetuksen ryhmä tai tarvittaessa yhtä vuotta alempi ryhmä, mikäli lapsi ei esimerkiksi ole saanut esiopetusta tai koulukäyntihistoria on vähäinen.

6 Ryhmämuotoinen valmistava opetus Inklusiivinen valmistava opetus
Ryhmämuotoista valmistavaa opetusta antavista kouluista päätetään lautakunnassa vuosittain 3.–9. vuosiluokkien oppilaille Oppilas opiskelee sekä erillisessä ryhmässä että integroituna yleisopetuksen luokkaan Opetuksesta vastaa valmistavan luokan opettaja Siirtyy omaan lähikouluun valmistavan opetuksen päätyttyä Inklusiivinen valmistava opetus Kaikissa kouluissa tarjotaan jatkossa valmistavaa opetusta alkuopetusikäisille Pääsääntöisesti 1.–2. vuosiluokkien oppilaille Oppilas opiskelee omassa lähikoulussa, omassa luokassa inklusiivisesti Opetuksesta vastaa luokanopettaja yhdessä esim. S2-opettajan ja erityisopettajan kanssa Oppilas jatkaa samassa luokassa perusopetuksen oppilaana valmistavan opetuksen päätyttyä

7 Mittakaava Luvut sisältyvät edeltävään lukuun seuraavasti:
Kaupungin suomenkielisissä oppilaaksiottoalueellisissa kouluissa on oppilaita yhteensä , joista 7500 on s2-oppilaita, joista 550 on valmistavan opetuksen oppilaita. Näistä 150 on luokalla.

8 Onnistumisen edellytykset
Pilottikoulujen rehtorit, kevät 2017

9 KOKEMUKSIA

10 ”Oppilaiden kielitaidon taso oli vuoden lopussa parempi kuin yleensä valmistavalta luokalta tulevilla oppilailla.”

11 Pilottikoulujen kokemukset mallista ovat positiivisia:
”Malli soveltuu parhaiten luokkalaisille, koska näillä luokka-asteilla myös yleisopetuksen sisällöt tukevat kielenoppimista, jolloin kielenoppiminen saa vahvistusta yleisopetuksen materiaalienkin kautta s2-materiaalien lisäksi.” ”Oppilaiden kielitaidon taso oli vuoden lopussa parempi kuin yleensä valmistavalta luokalta tulevilla oppilailla.” ”Inkluusio on suositeltavaa siksi, että muut oppilaat oppivat suhtautumaan ymmärtäväisemmin ja huomioimaan paremmin omaa toimintaansa.” ”Kielitaito on kehittynyt nopeammin kuin edellisenä vuonna erillisellä valmistavalla luokalla opiskelleiden alkuopetuksen oppilaiden.” ”Inklusiivisen mallin mukaan opiskelevat oppilaat oppivat suomen kieltä tehokkaasti, koska he ovat koko ajan suomenkielisessä ympäristössä. He välttyvät ylimääräiseltä koulun- ja opettajanvaihdoksilta.” ”Sosiaaliset suhteet ikätovereihin ja integroituminen omaan asuinalueeseen. Suomen kielen taito kehittyy ikätasoisesti. Vertaisoppiminen on huipussaan.” Lähde: Lukuvuoden pilottikoulujen hankeraportointi

12 Mallin edut ja haasteet pilottikoulujen raporttien perusteella
+ Kielitaito kehittyy alkuopetuksen oppilailla nopeammin kuin ryhmämuotoisessa valmistavassa Ryhmäytyminen suoraa omaan kouluun ja luokkaan Ylimääräinen siirtymä valmistavasta ryhmästä lähikouluun jää pois ? Työn organisointi ja yhteistyö koululla Eriyttämisen taidot Erot oppilaiden välillä kotitaustan ja aiemman koulunkäynnin osalta ovat isoja Lähteet: Lukuvuoden pilottikoulujen hankeraportointi & Valmistavasta opetuksesta inklusiiviseen kouluun, selvitys , Demos Helsinki

13 Kouluissa kehitettyä:
Lukujärjestyksessä varautuminen valmistavan oppilaan tuloon Joustavat ryhmittelyt ja oppilaiden käyttäminen resurssina S2-resurssien jako jaksoittain Ja paljon muuta -> Lisäksi osana jalkautusta tehty: Alkuvaiheen opas opettajalle Valmistavan opetuksen opetussuunnitelman tiivistelmä Monikieliset wilma-tuntimerkinnät (arabia, venäjä, somali, viro, englanti) Hallinnolliset ohjeet + viestintämateriaalia + hyvien käytänteiden koonti

14 OPETUSSUUNNITELMA

15 Valmistavan opetuksen tavoiteet
Oppilas pystyy perusopetukseen valmistavan opetuksen jälkeen opiskelemaan hänelle osoitettavassa yleisopetuksen ryhmässä. Toteutuu edistämällä oppilaan suomen kielen taitoa kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan laaja-alaista osaamista jos mahdollista oppilaan oman äidinkielen taitoa Pääpaino on S2-opinnoissa, joiden osalta tavoitteena on saavuttaa kehittyvä alkeiskielitaito Muiden oppiaineiden osalta pääpainona on omaksua oppiaineen keskeinen käsitteistö, työtavat ja välineet Opetusta annettava 900 tuntia / 24 vvt / 1 vuosi Muiden oppiaineiden opetuksen tavoitteet ja sisällöt noudattavat soveltuvin osin perusopetuksen opetussuunnitelmien oppiaineiden tavoitteita ja keskeisiä sisältöjä Kielellinen näkökulma! Ei ”koulukypsyyttä” varten, kuten joskus virheellisesti luullaan… Valmistavan opetuksen opetussuunnitelma

16 Kehittyvä alkeiskielitaito (A1)
Oppilas selviää toistuvista arkisista kielenkäyttö-tilanteista, osaa nimetä tuttuja asioita, tunnistaa kielestä tuttuja sanoja ja ilmauksia, ymmärtää hitaasta puheesta lyhyet ohjeet ja tutut aiheet ymmärtää opetuspuheesta ja oppikirjatekstistä kuvien ja selvästi osoitettujen ydinsanojen avulla aiheen uusien asioiden omaksuminen vaatii omankielistä tukea tarvitsee paljon havainnollistamista ja kuvatukea sekä selkeää ja hidasta puhetta, toistoa ja kääntämistä kirjoittaa tuttuja sanoja ja lyhyitä lauseita tarvitsee runsaasti malleja ja tukea sekä annettua sanastoa tuottaakseen lyhyen suullisen tai kirjallisen tekstin Määritelmä tulee Kehittyvän kielitaidon asteikosta opetushallituksen tuottama laadittu käyttäen pohjana Eurooppalaista viitekehystä ja sen suomalaisia sovelluksia on tarkoitettu tukimateriaaliksi oppilaan kielitaidon kartoittamiseen, sekä vahvuuksien ja kehittämiskohteiden löytämiseen Koko kehittyvän alkeiskielitaidon määritelmä löytyy OPSin liitteenä = valmistavan tavoite Valmistavan opetuksen opetussuunnitelma

17 OPS ja opinto-ohjelma Wilmaan
Opetuksen tavoitteet, sisällöt ja arviointi valmistavan opetuksen opetussuunnitelman mukaisesti Oppilaalle laaditaan yhteistyössä huoltajan ja oppilaan kanssa oma opinto-ohjelma, johon kirjataan: oppilaan lähtötaso, kuten koulunkäyntihistoria, kielitaito ja oppilaan vahvuudet oppilaan henkilökohtaiset oppimistavoitteet, joita tarkistetaan säännöllisin väliajoin opiskeltavat oppiaineet, tuntimäärät ja sisällöt oppilaan opinnot valmistavan opetuksen opetusryhmässä ja integrointi perusopetukseen -> inklusiivisesti ohjauksen järjestäminen ja mahdolliset tukitoimet Opinto-ohjelma laadittava Wilmaan viimeistään 3 kk kuluessa valmistavan opetuksen alkamisesta

18 Valmistava opetus = valmiita oppilaita?
Arjen kielitaito – vuorovaikutustilanteet oppiminen kestää keskimäärin 1-3 vuotta Akateeminen kielitaito – koulun kieli oppiminen kestää keskimäärin 5-7 vuotta Suomen kielen oppiminen vie aikaa ja vaikka oppilas ei osaisi suomen kieltä, hän ei ole kielitaidoton

19 ARVIOINTI JA TODISTUKSET

20 Valmistavan opetuksen oppilaan arviointi
Oppilasta arvioidaan opsin tavoitteiden mukaisesti. Pääpaino opetuksessa on S2-opinnoissa, joiden osalta tavoitteena on saavuttaa kehittyvä alkeiskielitaito. Muiden oppiaineiden osalta pääpainona on omaksua oppiaineen keskeinen käsitteistö, työtavat ja välineet.

21 Arvioinnin työkalut Valmistavan opetuksen päätyttyä oppilaalle annetaan osallistumistodistus. Opinto-ohjelma on tärkein arvioinnin työkalu. Lisäksi koulu voi käyttää erilaisia, koulun omia itsearvioinnin, vertaisarvioinnin ja väliarvioinnin työkaluja. Oppilaan on mahdollista suorittaa perusopetuksen opintoja valmistavan opetuksen aikana, joista annetaan erillinen todistus koulun oman mallin mukaan.

22 Todistus Arvioidaan oppilaan edistymistä suomen kielen eri osa-alueilla: puheen ymmärtäminen puhuminen tekstin ymmärtäminen kirjoittaminen Skaala (tavoite = kehittyvä alkeiskielitaito): Olet saavuttanut tavoitteet hyvin Olet saavuttanut suurimman osan tavoitteista Olet saavuttanut tavoitteet osittain Tavoitteet ovat saavuttamatta Lisäksi todistuksessa mainitaan oppiaineet, joiden keskeisiin käsitteisiin oppilas on tutustunut

23 Arvioinnin tekeminen Wilmassa
Koulusihteeri avaa opettajille arviointikirjan Primuksessa, jotta opettaja voi arvioida oppilaita wilmassa. S2–oppiaine arvioidaan seuraavasti: Arv. –kenttään valitaan S. Kielen osa-alue -kentissä löytyy pudotusvalikkona 4-portainen skaala. Muut oppiaineet arvioidaan arv. –kenttään: ”Olet tutustunut oppiaineen keskeisiin käsitteisiin”. Vahvuutesi –aine arvioidaan seuraavasti: Arv. -kenttään valitaan S. Sanallinen arviointi –kenttään valitaan lausepankista valmiita lauseita ryhmästä: ULV Vahvuutesi. Lausepankista valittavien kuvailujen määrää ei ole rajattu.

24 Q&A Jos oppilas on aloittanut valmistavalla marraskuussa ja siirtyy kesän jälkeen lähikouluun inklusiiviseen opetukseen, enkö voi antaa hänelle nyt todistusta? Ei voi antaa osallistumistodistusta, koska valmistava opetus ei ole päättynyt. Koulu voi halutessaan antaa välitodistuksen, tms. omaa pohjaa käyttäen. Jos oppilas, joka on aloittanut valmistavan opetuksen lokakuussa, siirtyy toiseen kouluun kaksikielisen opetuksen takia, päättyykö valmistava opetus siirtymiseen? Kyllä päättyy. Tällöin oppilaalle annetaan todistus valmistavasta opetuksesta. Voiko koulu kevätlukukauden lopussa antaa epävirallisen osallistumistodistuksen oppilaalle, joka on aloittanut kesken vuoden? Koulu voi esimerkiksi antaa oppilaalle koulun oman välitodistuksen tai opettaja voi tehdä jonkinlaisen koosteen/otannan opinto-ohjelmaan kirjatusta suunnitelmasta ja siinä edistymisestä, mutta osallistumistodistusta ei voi antaa ennen kuin valmistava on päättynyt.

25 OPPILAAKSIOTTO

26 Oppilaaksiotto Suomalaisesta esiopetuksesta
-> normaali kouluun hakeutuminen tammikuussa ja oppilaaksiottopäätös, perusteena oppilaaksiottoalue -> huhtikuun aikana hakeutuminen valmistavaan opetukseen ja oppilaaksiottopäätös valmistavaan opetukseen, perusteena 1 valmistava opetus 2) Vasta maahan tullut oppilas -> hakeutuminen valmistavaan opetukseen ja oppilaaksottopäätös valmistavaan opetukseen, perusteena 1 valmistava opetus Oppilaaksiotto on molemmissa tapauksissa ensisijaista Valmistavaa opetusta annetaan 900 tuntia / 24 vvt, enintään vuosi. Esiopetuksessa annettu valmistava opetus lasketaan mukaan. Kun valmistava opetus päättyy tehdään oppilaaksiottopäätös perusopetukseen, perusteena oppilaaksiottoalue

27 Vasta maahan muuttaneet
Oppilaaksiotto valmistavaan opetukseen on jatkuvaa eli oppilaita voi tulla luokalle myös kesken lukuvuotta Vasta maahan muuttanut perhe voi toimittaa valmistavan opetuksen ilmoittautumislomakkeen suoraan lähikouluun, jolloin rehtori tekee oppilaaksiottopäätöksen (ensisijainen, oppilaaksottoalue) Ilmoittautumislomakkeen voi toimittaa myös virastoon, josta se ohjataan oppilaan lähikouluun ja jossa rehtori tekee oppilaaksiottopäätöksen

28 RESURSSIT

29 Resurssit Lähtökohta: oppilaan tarvitsema tuki tuodaan yleisopetuksen luokkaan Voi tarkoittaa: samanaikaisopetusta, yhteisopetusta, eriyttämistä, koulunkäyntiavustajaa, tukioppilasta sekä erilaisia opetusjärjestelyjä Inklusiivisen valmistavan opetuksen oppilas tuottaa koululle nk. reppurahan Oppilasmäärä tarkistetaan Primuksesta ja 15.1. Syyslukukauden osuus on 5/12 ja kevätlukukauden 7/12 Lisätään koulun kehykseen opettajien palkkoihin (ja henkilösivukuluihin) Lukuvuonna 2017–2018 reppuraha on € / oppilas

30 SYKSYN 2017 KOULUTUKSET

31 Tulossa olevia koulutuksia
Pedagoginen kirjoittaminen Inklusiivisen valmistavan opetuksen peruskoulutus Yhteisopettajuus, ryhmä 1 Yhteisopettajuus, ryhmä 2 Traumatisoituneiden oppilaiden opetus Kielitietoisuus & Vertaisryhmätapaaminen inklu- ja ryhmämuotoiselle valmistavan opettajille Tiedot ovat alustavia. Koulutuksiin tulee kutsu ja ilmoittautumisohjeet rehtoreiden kautta sähköpostilla.

32 Yammer Liity Inklusiiviset valmistavat Helsingissä Yammer-ryhmään
Pysyt kärryillä tulevista koulutuksista ja muusta! Pääset Yammeriin näiin: Kirjaudu o365:een tunnuksillasi ja valitse Yammer Hae ”Inklusiiviset valmistavat Helsingissä! Liitty ryhmään (groups)

33 Kaikki oleellinen info, hyvät käytännöt, nämä diat, ops ja muuta materiaalia: valmistavaopetus.edu.hel.fi


Lataa ppt "Inklusiivinen valmistava opetus Helsingissä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google