Kilpailustrategia LEA4LH004 Portfolio-analyysi Yrityksen sisäisiä analyysejä Riitta Rautava Kilpailustrategia LEA4LH004
Työkaluja strategiatyössä PESTEL (political, economical, technological, Social, legal) Talous Toiminnot, prosessit Trendit Heikot ja vahvat signaalit Ympäristö Osaamiset ja kyvykkyydet Rakenteellinen analyysi Porterin 5-kentässä. Arvoketju- analyysi Toimiala Yritys Asiakasanalyysi Kilpailija-analyysi (edu.fi)Muutosvoimia avataan tarkoitukseen sopivalla tavalla, kuten esimerkiksi Poliittisia: lainsäädännön rajoitukset, kansainväliset sopimukset, rikollisuus, yhdentyminen esim. EU, tutkimus-, kehittämis-, alue-, matkailu-, yms. politiikka; Ekonomisia: maailman, Euroopan, alueen talouskehitys, talouskriisit ja lamat, kilpailurajoitukset, julkinen rahoitus ja tuet, ostovoima; Teknologisia: informaatio- ja tietoliikenne, bio-, nano-, energiateknologiat, verkkokauppa, virtuaalimaailma; Sosiaalisia: arvot, kulutuskäyttäytyminen, ikärakenne, muuttoliike, syntyvyys ja Ekologisia: kasvihuoneilmiö, ilmaston muutos, saastuminen, jäteongelmat, liikarakentaminen, ympäristötietoisuus, infrastruktuurin muutos. www.futurasociety.fi Verkostoitumisanalyysi Toimialan menestystekijät BCG ja muut portfolio analyysit SWOT Strategiset kilpailuedut Ansoffin matriisi
Historiaa 1970 – luvulla Boston Consulting Group kehittäjänä Yrityksen tuotteet (tuoteryhmät) jaotellaan markkinaosuuden ja markkinan kasvun mukaan matriisiin korkea Markkinan kasvu matala korkea matala Suhteellinen markkinaosuus nyt Kilpailustrategia LEA4LH004
Portfolioanalyysi Portfolio=salkku=joukko liiketoimintoja Tavoitteena on löytää sellainen portfolio, joka perustuu yrityksen vahvuuksiin ja markkinoiden mahdollisuuksiin huomioiden yrityksen heikkoudet ja ulkopuoliset uhkatekijät sopivassa määrin. Portfolioanalyysissä arvioidaan mitkä liiketoiminnat ovat lupaavia tulevaisuudessa, mihin sijoitetaan ja mitkä lopetetaan Tutkinnan kohteena SBA:t !!! Kilpailustrategia LEA4LH004
Portfolioanalyysin haasteita Miten määrittelet markkinan kasvun? Mitä tarkoittaa ’korkea’? 5% vuotuinen kasvu? Mistä pystyt sen päättelemään? Markkinan määrittely? Rajoitetaanko, vaikuttaa merkittävästi johtopäätökseen? (Euroopan markkina, vaiko esim. Suomen markkina) Miten määrittelet suhteellisen markkinaosuuden? Kilpailustrategia LEA4LH004
Strateginen kilpailuasema (Business competitive position) Portfolioanalyysi Tarkastelee samanaikaisesti bisneksen nykyistä strategista asemaa ja toisaalta tulevaisuuden vetovoimaa Toimialan tulevaisuuden vetovoima (Industry Attractiviness) Hyvä Tyydyttävä =kuvaa liikevaihdon suuruutta Heikko Heikko Tyydyttävä Hyvä Strateginen kilpailuasema (Business competitive position) Kilpailustrategia LEA4LH004
Strategista asemaa kuvaavia tekijöitä tuottavuuden parantamispotentiaali henkiset resurssit kannattavuus kilpailuvoima markkinaosuus tuotteen ylivoima teknologian etevämmyys kapasiteetti panostuspotentiaali liikeidean ainutlaatuisuus synergiavaikutus Kilpailustrategia LEA4LH004
Toimialan tulevaisuuden vetovoimaa kuvaavia tekijöitä kysynnän tuleva kasvuvauhti liiketoiminnan vakaus markkinoiden koko hintakehitys kannattavuusnäkymät kilpailunäkymät liiketoiminnan kehitysvaihe ympäristötekijät (poliittiset, ekonomiset, sosiaaliset, teknologiset, ekologiset, PESTE ) riskien suuruus Kilpailustrategia LEA4LH004
Portfolioanalyysin johtopäätösten viitekehikko 1/3 Suhteellinen kilpailuasema= hyvä ja Toimialan vetovoima = suuri -> kasvata, pyri markkinajohtajaksi, maksimoi panostus =tyydyttävä -> määritä markkinasegmentit tarkoin, panosta voimakkaasti, varmista muutkin asemasi = vähäinen -> huolehdi kokonaistilanteestasi, kerää kassavirtaa, huolehdi korvausinvestoinneista Kilpailustrategia LEA4LH004
Portfolioanalyysin johtopäätösten viitekehikko 2/3 Suhteellinen kilpailuasema= tyydyttävä ja Toimialan vetovoima = suuri -> arvioi markkinamahdollisuudet segmentoinnin avulla, analysoi heikkoudet, hanki vahvoja puolia/tuotteita =tyydyttävä -> määritä kasvusegmentit, erikoistu, investoi valikoiden = vähäinen -> karsi toimintoja, minimoi investoinnit, harkitse luopumista Kilpailustrategia LEA4LH004
Portfolioanalyysin johtopäätösten viitekehikko 3/3 Suhteellinen kilpailuasema= heikko ja Toimialan vetovoima = suuri -> erikoistu, etsi markkina-aukkoja, tutki yritysostojen ja –myyntien mahdollisuudet = tyydyttävä -> erikoistu, etsi markkina-aukkoja, tutki luopumismahdollisuuksia = vähäinen -> luota markkinajohtajan osaamiseen, tutki kilpailijoiden kassavirtoja, ajoita luopuminen ja luovu Kilpailustrategia LEA4LH004
Analyysin ongelmia (jatkoa slidelle 4) Mihin innovatiiviset uudet tuotteet pääsevät matriisissa? Väärät johtopäätökset (kuten missä tahansa analyysissä) Kilpailustrategia LEA4LH004