Kilpailustrategia LEA4LH004 Portfolio-analyysi Yrityksen sisäisiä analyysejä Riitta Rautava Kilpailustrategia LEA4LH004.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Museon strategiaprosessi Missio-Nykytila-Tavoitteet-Analyysit-Laadinta-Jalkauttaminen © Museonjohtajat ry.
Advertisements

Kite – Kites – Leija ? Kites - Language Cluster Finland Kites-toimialalla tarkoitetaan tietotekniikan, kielen ja kulttuurin sekä.
Toimintaympäristön analyysi
Menestykseen Turku Science Parkin hautomopalvelut – ideasta yritystoiminnaksi Olli Mankonen
Vaikuttaako kokonaiskysyntä tuottavuuteen?
Miksi yksi yritys menestyy**, toinen ei?
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
ANi 1 Maavoimien Materiaalin Kunnossapidon Kumppanuushanke Millog Oy.
Edelläkävijämarkkinaohjelma Fiksu kysyntä luo uutta ohjelmavalmistelu Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten liiketoimintasuunnitelman laatimisohjelma Yritysjohdon apuväline liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen Työkalu.
Kuluttajapoliittinen katsaus
Yritystoiminnan raportti
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Tulikivi tulevaisuudessa. Tuottaa koteihin lämpöä ja viihtyisyyttä korkealaatuisilla, sisustukseen sopivilla merkkituotteilla. Liiketoiminta-alueetLiikeidea.
Kevät 2003 Pörssi-illat 1 Jaakko Pöyry Group yritysesittely.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Miten synnytän radikaaleja innovaatioita ”Fuzzy Front End clarified”
Realisoituuko työvoimapula - välityömarkkinoistako ratkaisu?
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Lappi 1.
Yrityksen kannattavuus:
ProAgriaYrityspalvelut Menestyksen mahdollisuuksia ProAgrian palvelut ovat investointeja tulevaisuuteen.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Pääkaupunkiseutu 1.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ Kokonaiskuva ja makrotaso
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
PSD ©PSD Consulting PSD Consulting Sinisellä merellä 1. Mikä Business Intelligence ja ennakointi 2. Ennakoi ja integroi 3. Luo kilpailusta profiili 4.
Viron EU-jäsenyyden vaikutukset työmarkkinoihin Jaakko Kiander Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT.
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
Tulikivi Oyj  Tulikivi Oyj rakentaa uuden tuotantolaitoksen Juukaan vuonna  Investointi on Tulikiven kasvustrategian mukainen toimenpide.
Investointi strategisena päätöksenä. ”PÖYTÄKIRJAOTE” Investointi on kannattava, Ei vaaranna yrityksen maksuvalmiutta ja Tukee yrityksen valitsemaa strategiaa.
Helmet Business Mentors Oy Pääomasijoitusta suomalaisiin pk-yrityksiin vuodesta 1995 Suunnittelu- ja konsultointialan toimialakatsaus Toimiala.
Yritysoston strateginen johtaminen Erkki Petäjä. Sisältö Tausta ja tarkoitus Strategia yritysoston lähtökohtana Yritysoston johtaminen Yritysoston strategisen.
Ulkoisen hallituksen merkitys liiketoiminnassa Veli-Matti Nopanen Pohjois-Suomen Hallituspartnerit ry.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
TALOUSTIETO YH 2 Talouspolitiikkaa. RAKENNE Talouspolitiikan osa-alueista esitellään: Talouspolitiikan osa-alueista esitellään: 1. Kuka käyttää? (Suomi.
TEKNISEN KONSULTOINNIN TOIMIALARAPORTTI Timo Metsä-Tokila.
Ylemmän toimihenkilön rooli Suomen tulevaisuuden menestyksessä Ole Johansson puheenjohtaja, EK.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
Onko Facebook monopoli?
Euroopan meri- ja kalatalousrahasto Innovaatio-ohjelmat
Klubin strategia työkalu KST
Start-up tai pienyritys patentoi
Yritysostomahdollisuuksien kartoitus
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Tuotteen tai palvelun myynti
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
Yritystuet ja yritysten kansainvälinen kilpailukyky
Huomioita sosiaalipolitiikasta
TOPSU ARVIOINTI JA KITEYTYKSET
Team Finland – palvelutarjonta
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
Kilpailustrategia LEA4LH004 Kilpailija-analyysi
Yrityksen toimintaympäristöt
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Venäjän vienti kasvuun Päijät-Hämeessä –hanke
Kilpailustrategia LEA4LH004. Kilpailuetu.
Kilpailustrategia LEA4LH004 SBA rakenne. Toimiala-analyysi
Yrityksen kohtaama kysyntä ja kilpailu
toim resu toim määr arvi kilp tavo Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX
©Tarja Heikkilä JOHDANTO Suunnittelun merkitys ja
Miten yrityksemme… …tuotekehitys toimii?
Kilpailustrategia LEA4LH004 Ympäristö-analyysi PESTE
Miten hankimme kilpailuetua? Miten keskeiset tavoitteemme toteutuvat?
Liiketoimintasuunnitelman esittely
Suomella on erinomaiset mahdollisuudet saada osansa kasvavista metsäteollisuustuotteiden markkinoista Suomen mittava ja kasvava raaka-ainepotentiaali kestävästi.
Start-up tai pienyritys patentoi
Myyntikoulutus Pitäjä: [Nimi].
…arviointia? (jo toimiva, mutta soveltuvin osin aloittavakin yritys)
Liiketoimintasuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Kilpailustrategia LEA4LH004 Portfolio-analyysi Yrityksen sisäisiä analyysejä Riitta Rautava Kilpailustrategia LEA4LH004

Työkaluja strategiatyössä PESTEL (political, economical, technological, Social, legal) Talous Toiminnot, prosessit Trendit Heikot ja vahvat signaalit Ympäristö Osaamiset ja kyvykkyydet Rakenteellinen analyysi Porterin 5-kentässä. Arvoketju- analyysi Toimiala Yritys Asiakasanalyysi Kilpailija-analyysi (edu.fi)Muutosvoimia avataan tarkoitukseen sopivalla tavalla, kuten esimerkiksi Poliittisia: lainsäädännön rajoitukset, kansainväliset sopimukset, rikollisuus, yhdentyminen esim. EU, tutkimus-, kehittämis-, alue-, matkailu-, yms. politiikka; Ekonomisia: maailman, Euroopan, alueen talouskehitys, talouskriisit ja lamat, kilpailurajoitukset,  julkinen rahoitus ja tuet, ostovoima; Teknologisia: informaatio- ja tietoliikenne, bio-, nano-, energiateknologiat, verkkokauppa, virtuaalimaailma; Sosiaalisia: arvot, kulutuskäyttäytyminen, ikärakenne, muuttoliike, syntyvyys ja Ekologisia: kasvihuoneilmiö, ilmaston muutos, saastuminen, jäteongelmat, liikarakentaminen, ympäristötietoisuus, infrastruktuurin muutos. www.futurasociety.fi Verkostoitumisanalyysi Toimialan menestystekijät BCG ja muut portfolio analyysit SWOT Strategiset kilpailuedut Ansoffin matriisi

Historiaa 1970 – luvulla Boston Consulting Group kehittäjänä Yrityksen tuotteet (tuoteryhmät) jaotellaan markkinaosuuden ja markkinan kasvun mukaan matriisiin korkea Markkinan kasvu matala korkea matala Suhteellinen markkinaosuus nyt Kilpailustrategia LEA4LH004

Portfolioanalyysi Portfolio=salkku=joukko liiketoimintoja Tavoitteena on löytää sellainen portfolio, joka perustuu yrityksen vahvuuksiin ja markkinoiden mahdollisuuksiin huomioiden yrityksen heikkoudet ja ulkopuoliset uhkatekijät sopivassa määrin. Portfolioanalyysissä arvioidaan mitkä liiketoiminnat ovat lupaavia tulevaisuudessa, mihin sijoitetaan ja mitkä lopetetaan Tutkinnan kohteena SBA:t !!! Kilpailustrategia LEA4LH004

Portfolioanalyysin haasteita Miten määrittelet markkinan kasvun? Mitä tarkoittaa ’korkea’? 5% vuotuinen kasvu? Mistä pystyt sen päättelemään? Markkinan määrittely? Rajoitetaanko, vaikuttaa merkittävästi johtopäätökseen? (Euroopan markkina, vaiko esim. Suomen markkina) Miten määrittelet suhteellisen markkinaosuuden? Kilpailustrategia LEA4LH004

Strateginen kilpailuasema (Business competitive position) Portfolioanalyysi Tarkastelee samanaikaisesti bisneksen nykyistä strategista asemaa ja toisaalta tulevaisuuden vetovoimaa Toimialan tulevaisuuden vetovoima (Industry Attractiviness) Hyvä Tyydyttävä =kuvaa liikevaihdon suuruutta Heikko Heikko Tyydyttävä Hyvä Strateginen kilpailuasema (Business competitive position) Kilpailustrategia LEA4LH004

Strategista asemaa kuvaavia tekijöitä tuottavuuden parantamispotentiaali henkiset resurssit kannattavuus kilpailuvoima markkinaosuus tuotteen ylivoima teknologian etevämmyys kapasiteetti panostuspotentiaali liikeidean ainutlaatuisuus synergiavaikutus Kilpailustrategia LEA4LH004

Toimialan tulevaisuuden vetovoimaa kuvaavia tekijöitä kysynnän tuleva kasvuvauhti liiketoiminnan vakaus markkinoiden koko hintakehitys kannattavuusnäkymät kilpailunäkymät liiketoiminnan kehitysvaihe ympäristötekijät (poliittiset, ekonomiset, sosiaaliset, teknologiset, ekologiset, PESTE ) riskien suuruus Kilpailustrategia LEA4LH004

Portfolioanalyysin johtopäätösten viitekehikko 1/3 Suhteellinen kilpailuasema= hyvä ja Toimialan vetovoima = suuri -> kasvata, pyri markkinajohtajaksi, maksimoi panostus =tyydyttävä -> määritä markkinasegmentit tarkoin, panosta voimakkaasti, varmista muutkin asemasi = vähäinen -> huolehdi kokonaistilanteestasi, kerää kassavirtaa, huolehdi korvausinvestoinneista Kilpailustrategia LEA4LH004

Portfolioanalyysin johtopäätösten viitekehikko 2/3 Suhteellinen kilpailuasema= tyydyttävä ja Toimialan vetovoima = suuri -> arvioi markkinamahdollisuudet segmentoinnin avulla, analysoi heikkoudet, hanki vahvoja puolia/tuotteita =tyydyttävä -> määritä kasvusegmentit, erikoistu, investoi valikoiden = vähäinen -> karsi toimintoja, minimoi investoinnit, harkitse luopumista Kilpailustrategia LEA4LH004

Portfolioanalyysin johtopäätösten viitekehikko 3/3 Suhteellinen kilpailuasema= heikko ja Toimialan vetovoima = suuri -> erikoistu, etsi markkina-aukkoja, tutki yritysostojen ja –myyntien mahdollisuudet = tyydyttävä -> erikoistu, etsi markkina-aukkoja, tutki luopumismahdollisuuksia = vähäinen -> luota markkinajohtajan osaamiseen, tutki kilpailijoiden kassavirtoja, ajoita luopuminen ja luovu Kilpailustrategia LEA4LH004

Analyysin ongelmia (jatkoa slidelle 4) Mihin innovatiiviset uudet tuotteet pääsevät matriisissa? Väärät johtopäätökset (kuten missä tahansa analyysissä) Kilpailustrategia LEA4LH004